Waarom andere lader voor lithium accu?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik heb eens wat rondgekeken, maar ik kan een concreet antwoord niet echt vinden.

Ik weet dat je voor lithium accu's toch een andere lader nodig zou hebben, maar waarom is dat? Op de motor zelf krijgt het ding ook gewoon 14.7V voor z'n kiezen tijdens het rijden, of hij het nu leuk vindt of niet. Lithium, AGM, lood, maakt allemaal geen bal uit. Hier heb je 14.7V, en je doet het er maar mee. Waarom dan, als zo'n ding een beetje bijgeladen moet worden, moet dat met een 'speciale' lithium lader?

Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat de "duty cycle" van een reguliere druppellader niet optimaal is voor lithium. Maar een accu continu aan de druppellader houden doe ik toch niet, en een lithium accu loopt al amper leeg. Gaat het om allemaal fancy onderhoudsprogramma's die een normale druppellader probeert te doen, maar die voor een Lithium accu niets uithalen of schadelijk zouden zijn? Gezien het feit dat de motor domweg 14.7V op de accu gooit en hij daar blijkbaar mee om kan gaan, kan ik me niet voorstellen dat een lader die dat gewoon doet slecht zou zijn. Dat bijzondere programma's die een beetje helpen voor AGM/lood de regeling van een lithiumaccu in de war brengen kan ik me ergens nog voorstellen, maar dat zou dan specifiek over druppelladers gaan.

Maar goed, ik heb dus nog een 6/12V lader uit het jaar nul die met max 3A of max 6A kan bijladen, zo dom als het achtereind van een varken. Net als het laadsysteem van de motor zelf. En ja, de laadstroom neemt vanzelf af naarmate de spanning hoger wordt (=accu vol). Dat moet dan toch prima werken :?
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat over auto's, in motoren (ook moderne) zit voor zover ik weet vrijwel altijd dom spul dat alleen de spanning op een bepaalde waarde afregelt. Geregelde dynamo's zijn veel te lomp en zwaar voor gebruik in motoren.
Als ik me niet vergis heeft de Diversion 900 een iets intelligentere dynamo dan de meeste andere motoren (overtollig vermogen afvoeren naar spanningsregelaar).
 
dit is motor-forum.nl, en hij stelt een vraag ivm zijn motor. Hoe de batterijen van het ISS of een moderne auto geladen worden doet er dan niet toe ;)


Boeiend...de techniek in auto's maar nog meer in landbouw en vrachtwagen industrie is mijlen ver op motorfietsen.
En veel dingen daarop worden langzamerhand steeds vaker toegepast op andere dingen. Het gaat toch om techniek. Daar leer je van. Zie opmerking clank.
Die is denk ik bezig met een opleiding..of heeft die afgerond.. en komt erachter dat opleidingen niet overeenkomen met de praktijk.

Ook een leuke discussie btw.. heb 2 leerlingen in niveau 4 voertuigtechniek..en die krijgen zelfs een deeltje. Carburateurs. Vrijwel net zoveel over dat als hybride..
Opleidingen stellen voor mn gevoel minder voor dan vroeger

Maar dit staat los van bovenstaande
 
Volvo v70 bv...
Linbus wordt gebruikt bij raammotoren, en andere actuatoren. Volvo v70 2.5 bv uit 2006 oa...
Goedkopere master slave inrichting...geen terugkoppeling.
Wat je in de boeken leert is niet wat in praktijk maybe gebeurt??

Staat alleen in het artikel niet welke 2 draden nou precies vervangen zijn. Weet ik nog niet of het LIN is, of dat het CAN is of misschien gewoon wel een ander soort signaal.
 
Die is denk ik bezig met een opleiding..of heeft die afgerond.. en komt erachter dat opleidingen niet overeenkomen met de praktijk.
Ik ben al een tijdje afgestudeerd. Werk nu 6 jaar als engineer in de automotive industrie, voornamelijk integratie van verschillende componenten in bussen en vrachtwagens. Ben alleen nog geen aansturing van de dynamo tegen gekomen. Vandaar de vraag.
 
Ik weet dat je voor lithium accu's toch een andere lader nodig zou hebben, maar waarom is dat? Op de motor zelf krijgt het ding ook gewoon 14.7V voor z'n kiezen tijdens het rijden, of hij het nu leuk vindt of niet. Lithium, AGM, lood, maakt allemaal geen bal uit. Hier heb je 14.7V, en je doet het er maar mee. Waarom dan, als zo'n ding een beetje bijgeladen moet worden, moet dat met een 'speciale' lithium lader?


Laten we dit rechtzetten: Loodzuur- en lithiumaccu’s werken ALLEEN binnen een bereik van 13 tot 14,4 V op dezelfde manier in het voertuig. Bij lagere spanningen wordt het een ander verhaal: een lithiumaccu (LiFePO4) is bijna 0% aan 12,8 V, het kan geen bruikbare stroom meer geven, terwijl de gesloten AGM-loodzuuraccu aan ongeveer hetzelfde voltage volledig geladen is (12,7 tot 12,9 V)!

Als je wilt dat je superlichte lithiumaccu het doet zoals bedoeld, moet je die opladen met een lithiumacculader!
 
Het laden van accu's is geen rocket science. Ik heb wel eens pech met de originele acculaders, en gebruik dan net zo makkelijk een labvoeding om alle soorten accu's te laden. (NiMh, LiPo, LiFe, Lifepo4 en PB). Zolang je de maximale stroom en het eindvoltage goed instelt, werkt dat perfect.

Ik zou ook prima mijn oude optimate gebruiken voor een lithium motoraccu, mits deze niet helemaal ontladen is. Die lader heeft maar een lage laadstroom.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Staat alleen in het artikel niet welke 2 draden nou precies vervangen zijn. Weet ik nog niet of het LIN is, of dat het CAN is of misschien gewoon wel een ander soort signaal.


V70 oa is enkel draads. Dus lin. Canbus is twisted of straight dubbel.

Ook staat er op de stekker...enkeldraads..lin.


Maar ook raammotoren van oa VAG zijn linbus gestuurd vaak. Ook enkel..logisch...Anders is het geen linbus.
MOS ..Ken je dat wel??. Van bmw oa.
Er wordt best veel met linbus gedaan in auto's. Bij sommige dingen hoef je geen razendsnelle terugkoppelingen te krijgen.
ABS is weer andere koek

Interessant om te zien wat jij bv ermee doet. :).
Bij auto's worden vaak dynamos vervangen als de laagspanning te hoog of laag is..maar dat heeft dus geen zin. Eerst systeemkennis toepassen. :).
Bij dynamo kan je de stekker van de linbus eraf halen. Vaak gaat de dynamo dan z'n maximaal laagspanning geven zo kan je iig zien of bv er een draadbreuk is. :).
 
V70 oa is enkel draads. Dus lin. Canbus is twisted of straight dubbel.

Ook staat er op de stekker...enkeldraads..lin.


Maar ook raammotoren van oa VAG zijn linbus gestuurd vaak. Ook enkel..logisch...Anders is het geen linbus.
MOS ..Ken je dat wel??. Van bmw oa.
Er wordt best veel met linbus gedaan in auto's. Bij sommige dingen hoef je geen razendsnelle terugkoppelingen te krijgen.
ABS is weer andere koek

Interessant om te zien wat jij bv ermee doet. :).
Bij auto's worden vaak dynamos vervangen als de laagspanning te hoog of laag is..maar dat heeft dus geen zin. Eerst systeemkennis toepassen. :).
Bij dynamo kan je de stekker van de linbus eraf halen. Vaak gaat de dynamo dan z'n maximaal laagspanning geven zo kan je iig zien of bv er een draadbreuk is. :).
In het artikel staat dat ze 2 draden vervangen. Ik vermoed daarom dus geen LIN bus, maar ze zeggen niet waar de draden voor zijn. Kan natuurlijk wel zijn dat de LIN en 12V stuk is natuurlijk.

Raammotoren was ik wel van bewust. Net als een hele bult aan knoppen enzo. ABS valt onder een systeem wat betrekking heeft op remmen, dus ASIL D, dus per definitie CAN bus met vaak nog checksums eroverheen om zeker te weten dat je het juiste bericht hebt.

LIN is voornamelijk een ding om op grote aantallen kosten te besparen. Aan engineering zit er meer werk in. Daarom wordt het in de bussen en vrachtwagens minder toegepast dan in auto's.

MOS heb ik nog niet over gehoord, maar kan ik ook zo snel niet vinden op internet. Heb je een linkje voor me waar ik meer kan lezen wat het is?
 
Excuses.. tis MOST.

Wordt toegepast vanaf 2004 a 2005. Had in m'n 325 ook zitten. Werkt goed..maar als er 1 component minder is...

 

Laten we dit rechtzetten: Loodzuur- en lithiumaccu’s werken ALLEEN binnen een bereik van 13 tot 14,4 V op dezelfde manier in het voertuig. Bij lagere spanningen wordt het een ander verhaal: een lithiumaccu (LiFePO4) is bijna 0% aan 12,8 V, het kan geen bruikbare stroom meer geven, terwijl de gesloten AGM-loodzuuraccu aan ongeveer hetzelfde voltage volledig geladen is (12,7 tot 12,9 V)!

Als je wilt dat je superlichte lithiumaccu het doet zoals bedoeld, moet je die opladen met een lithiumacculader!
Dat zal allemaal best, maar ik begrijp je reden waarom voor geen meter. Leuk dat een lithium accu leeg is bij een spanning waar een loodaccu vol is, maar eigenlijk alle laders laden tot ruim boven de 13V rustig verder. (trek de vol geladen loodaccu maar eens van de lader en meet direct de spanning, dan heeft ie nog 13,5V oid). Daar is de lithiumaccu ook gewoon geladen...
 
Collega z'n zoon werkt bij Mercedes vrachtwaggel. Die geeft ook al aan dat de techniek daar best verder is. Maar motoren staat sommige dingen ook wel te wachten. Keep your lane.. hildhold...geheid dat dit allemaal gaat komen in stuur en reminrichtingen.
Adaptieve cruise control is er in ieder geval bij Ducati gekomen.
Hill control is er bij meer motorfietsen. Keep your lane lijkt mij een lastige, althans zoals het bij auto's werkt.
 
Trilling in je stuur gaat komen..mark my words.
Brake cleaning denk ik ook. Remschijf wordt in de regen af en toe licht aangelegd. Dat merk je niet tot amper..en zo heb je meer een directe rem tot je beschikking. Alles is canbus gestuurd...hall sensoren etc. En uit eindelijk gaat alles stuk. En duur.... dat is het in non 2 wheeldrive al even zo. Leuk bv zo een tft display..maar als het stuk is en eenmalig te programmeren is met inleren..maak je borst maar nat. Dan isber heimwee naar de motor van 10 jaar trg :p
 
Ga het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen.

Loodaccu.
Deze bestaat uit 6 cellen van +/- 2,1 volt nominaal en staan in serie.
de cellen worden geladen door op de plus naar de minpool een spanning te zetten, hierdoor gaat er stroom lopen door de cellen.
de stroom door iedere cel is gelijk je laad deze accu dus serieel.
Lood accus houden er niet van om overladen te worden, dus het opladen moet gecontroleerd verlopen, en als de accu vol is moet de oplader afschakelen.
moderne laders hebben diverse programmas, waaronder desulfateren en druppelladen.
de nominale spanning van een loodaccu is 12,6 V

Een lithium accu bestaat uit cellen met een nominale spanning van 3,6 a 3,7 Volt en kan oplopen tot 4,2V
Een Lithium accu heeft 4 cellen in serie en dus een nominale spanning van 14,8 V.
Een lithium accu heeft een ingebouw laadbord een zgn BMS.
op de + en de - van de BMS bied je een spanning aan van 14,8 volt dus wat je spannings regelaar doet.
De BMS verdeelt de stroom per cel en laad iedere cel apart op en bewaakt de spanning per cel, en doet dit ook tijdens ontladen.
Een lader voor een loodaccu zal dus a een te hoge spanning zien en aannemen dat de accu vol is, en de lader zal dus een te lage spanning aanbieden waardoor de BMS de accu niet kan laden.
\
Vaak komen lithium accus met een eigen ladertje, dit is een simpel trafo ladertje dat niet anders doet als spanning aanbieden.
is de accu vol, dan schakeld de BMS het laden zelf af.

Conclusie de stomste lader is uitstekend geschikt voor lithium en eigelijk ongeschikt voor lood accus.
Nieuwe slimme laders uitermate geschikt om loodaccus op te laden en te onderhouden niet geschikt voor lithium accus.

BTW ook een lithium accu kan leeg raken tijdens stilstand, ondanks dat deze een zeer lage zelf ontlading heeft.
Als je motor rust stroom heeft, en moderne motoren hebben dat altijd een beetje (start onderbreking) of je hebt accessoires zoals een alarm of gps tracker dan moet je ook je lithium accu aan de lader houden.
Voordeel is dat een lithium accu bij ontlading door de BMS wordt beschermd en daarna weer gewoon geladen kan worden, een loodaccu daarintegen zal totaal ontladen defect zijn.
 
Het is me aardig duidelijk zo alles bij elkaar. Tadaaa fancy nieuwe lithium lader! *O*

B0A954EE-E3E7-4CAF-AC1E-A4ACD9900C5B.jpeg
 
Ga het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen.


Lood accus houden er niet van om overladen te worden, dus het opladen moet gecontroleerd verlopen, en als de accu vol is moet de oplader afschakelen.
moderne laders hebben diverse programmas, waaronder desulfateren en druppelladen.

Loodaccus onderhouden zelf de laadstroom Op het moment dat ze vol raken wordt de stroom door de inwendige weerstand beperkt, op het moment dat de accuspanning gelijk is aan de laadspanning stopt de stroom, natuurkundig feit. spanning blijft echter altijd lager maar door het geringe verschil (er is geen verschil) blijft een loodaccu onder druppellaadconditie geladen worden.
In alle motoren die ik heb gehad en heb blijft de accu onder laadspanning staan, er schakelt niks af of uit, de 14,4 volt staat er op zolang je rijdt en de accu blijft gewoon heel, er hoeft niks afgeschakeld. 1000den laaduren

de nominale spanning van een loodaccu is 12,6 V

Een lithium accu bestaat uit cellen met een nominale spanning van 3,6 a 3,7 Volt en kan oplopen tot 4,2V
Een Lithium accu heeft 4 cellen in serie en dus een nominale spanning van 14,8 V.
Een lithium accu heeft een ingebouw laadbord een zgn BMS.
op de + en de - van de BMS bied je een spanning aan van 14,8 volt dus wat je spannings regelaar doet.
De BMS verdeelt de stroom per cel en laad iedere cel apart op en bewaakt de spanning per cel, en doet dit ook tijdens ontladen.
Een lader voor een loodaccu zal dus a een te hoge spanning zien en aannemen dat de accu vol is, en de lader zal dus een te lage spanning aanbieden waardoor de BMS de accu niet kan laden.
Je schetst een accu vol situatie, ja dan wordt er niet geladen, 14,8 volt is ook geen boordspanning, dat is max 14,4, hetgeen volgens jouw verhaal een te lage waarde is om te laden dus laadt een lithium accu niet.

\
Vaak komen lithium accus met een eigen ladertje, dit is een simpel trafo ladertje dat niet anders doet als spanning aanbieden.
is de accu vol, dan schakeld de BMS het laden zelf af.

Conclusie de stomste lader is uitstekend geschikt voor lithium en eigelijk ongeschikt voor lood accus.

de stomste lader is uitermate geschikt voor loodaccu's daar zijn er miljoenen van in omloop...
 
Ik heb onbelast de spanning van die moderne lader van mij eens gemeten (neem aan dat dat de maximaal aangeboden spanning is), 13.15V. Ja zeg, daar heb ik natuurlijk nog steeds geen reet aan voor een lithium _O-

Specificaties of iets dergelijks staan er verder ook niet op :')
 
Ik kan het nu wel bekennen dat ik 4 peperdure diepontladen semi yractie accus heb afgeschreven omdat de wijze lader ze niet zag. Ernstig binnrn de onderhoudstermijn. Toen de volgende 4 hetzelfde lot schenen te ondergaan heb ik de domme lader erop gezet en hatseflsts, 15 amp laadstroom, en ik de.nk dat ze het nu nog doen.
 
Het BMS in een Li-accu zou er theoretisch voor moeten zorgen dat de accu altijd ok blijft en je de max. levensduur ermee kan halen (/max. aantal laad-/ontlaadcycli). Eigenlijk zit de slimmigheid van sommige laders al ingebouwd in het BMS.

Toch blijkt dat het gebruik van een gewone lader niet best is voor een Li-accu en ook wel eens verkeerd afloopt. Ik heb zelf een motor met een Li-accu en ben een aantal gevallen op andere forums tegengekomen waarbij gebruikers waarschuwen hiervoor. Blijkbaar is het BMS dan toch niet in staat om langdurig de cellen binnen specs te houden. Dus zomaar een gewone lader aansluiten en in de lente weer eens gaan kijken, is misschien geen goed plan.

Overigens gaat het meestal om LiFePo4 techniek, die zijn een stuk veiliger in gebruik dan bv. LiPo cellen.
 
Alleen al omdat LiPo zo onbetrouwbaar is zie ik ze al niet zitten, leuk voor je RC wagentje.

Wat is er mis met de goede oude vertrouwde loodaccu?
Gewicht??? sjah, dan kan ik ook nog wel effe
 
Alleen al omdat LiPo zo onbetrouwbaar is zie ik ze al niet zitten, leuk voor je RC wagentje.

Wat is er mis met de goede oude vertrouwde loodaccu?
Gewicht??? sjah, dan kan ik ook nog wel effe
Je hoeft bezitters van een Li-Ion niet te overtuigen, en vertrouwde gebruikers van een loodaccu ook niet.
In 2012 had ik mijn eerste 'moderne' accu en wil niets anders meer.
Voor geen goud ga ik terug naar vroeger.
Beiden hebben voor en nadelen.
Maar ik leef het liefst nu en in de toekomst. :]
 
Alleen al omdat LiPo zo onbetrouwbaar is zie ik ze al niet zitten, leuk voor je RC wagentje.

Wat is er mis met de goede oude vertrouwde loodaccu?
Gewicht??? sjah, dan kan ik ook nog wel effe
Niks mis mee wat mij betreft. Heb al jaren plezier van lood. Maar in de laatste fiets zat nu eenmaal dit ding en een kleinere loodaccu die voldoet én past heeft nog niemand kunnen vinden. Voor een paar tientjes op MP een vrijwel nieuwe Li-lader gehaald en gaat prima zo.

Gewicht is leuk om die paar tienden seconden nog te winnen. Persoonlijk kijk ik niet op een uurtje :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan