Waarom bestaan er nog geen tijdelijke verzekeringen en kenteken platen?

Flotode

MF'er
2 jun 2017
31
5
Den Haag
Ik ben van plan om naar Italië te vliegen en daar een motor direct over te nemen. Ik heb een hele mooie motor gezien en dat voor weinig geld. Hierna wilde ik met de motor eigenlijk gelijk doorrijden naar Nederland, ik dacht dan maak ik er nog een leuk road tripje van, maar dat is dus helemaal niet mogelijk... Ik vind het maar een raar verhaal. Is het concept van de Europese Unie niet dat wij vrij handel kunnen drijven, goederen kunnen kopen en verkopen en diensten kunnen verlenen? Hoezo bestaat er niet een tijdelijk kenteken en kan daar niet direct gebruik van worden gemaakt (inclusief een tijdelijke verzekering)? De motor moet toch al aan alle voorwaarden voldoen vanwege de Europese wetgeving, dus dat er gewacht zou moeten worden op een keuring bij een RDW station is onzin, of mis ik nu iets? We leven in de 21e eeuw... we hebben landingen gedaan op Mars... kom op... er moet hier toch ook wel een oplossing voor zijn?
 
die bestaan wel. nederland kent een 1 dags kenteken zodat je met je motor naar de keuring kan rijden.
in duitsland kennen ze verschillende soorten kurtzeitkenzeigen (worden veel gebruikt in internationale autohandel maar vaak illegaal)
van italië weet ik het niet maar die zullen vast ook wel zoiets hebben.
probleem is alleen dat lang niet al die platen in het buitenland ook erkent worden door de overheid en dat je er dus alleen in het land van afgifte mee mag rijden.
en hij moet naar de keuring omdat de regels binnen europa nogal verschillen om wat mag en niet mag met aanpassing en er dus gecontroleerd moet worden of je nieuwe aanwinst wel aan de regels van het nieuwe land voldoet het is immers geen nieuwe motor meer dus weet de overhein niet of hij nog het zelfde is als toen hij de fabriek verliet.
 
Maar als ik vanuit Italië kom, rijdt ik door 4 verschillende landen :/ Voor elk land een 1 dags kenteken aanvragen is niet zo praktisch, dus een oplossing hiervoor zou toch geweldig zijn?
 
Laatst bewerkt:
fijn OK geweldig is wat overdreven vind ik. en als je het geregeld wilt krijgen zal je in europa moeten zijn vanwege de erkenning in verschillende landen. en die hebben wel wat beters te doen (al weet ik niet wat) dus ga er maar van uit dat het een heel gevecht gaat worden om het geregeld te krijgen. en ik denk niet dat er veel ambtenaren aan mee willen werken omdat de regelgeving per land nogal verschilt en dat zou dus over heel europa gelijk getrokken moeten worden voor marginale winst voor een beperkt aantal particulieren die er gebruik van willen maken. en dat houdt dus ook in dat alle landen meer macht aan brussel moeten overdragen en ik geloof niet dat je daar snel de handen voor op elkaar krijgt (ligt nogal gevoelig in europa).
 
Er bestaat wel zoiets als een transitplaat,die dus speciaal gemaakt is om een voertuig rijdend naar een ander land te brengen.
Hoe dat in Italie zit weet ik niet.
 
Kijken of ze in Italië niet zoiets hebben.
Ik kan in Duitsland gewoon een zoll kennzeichen pakken waar ik vervolgens in heel europa mee mag rijden.
Ok in Nederland eigenlijk niet maar zolang je er niet hele tijd mee gaat toeren zal er geen agent lastig over doen.
En zelfs heb ik er al mee zitten toeren en nooit geen last gehad.
Als ik dan ging toeren had ik wel de keuringsafspraak mee gewoon als er ene lastig zou doen dan kan ik op zn minst zeggen hier ik kan er niks aan doen dat ik dan pas kan langskomen bij de RDW
 
gaat dan wel over een auto maar zou voor een motor ook moeten werken.
duits kutzzeitkenzeigen met een toestemming van de nedelandse overheid en een verzekering bij een maarschappij naar keuze. en dan moet je natuurlijk wel van te voren weten dat je ook werkelijk tot koop overgaat anders is het een hoop weggegooit geld en moeite.
 
Volgens mij geld dat alleen voor Duitse voertuigen dat je een kurzkennzeichen kunt krijgen.
Daarbij mag je met een kurzkennzeichen alleen binnen Duitsland rijden.
Heb het meerdere malen als opmerking gehad van de ambsmedewerker en het staat ook op het kenteken deel 1 als je die in je handen krijgt.
Voor export is eigenlijk zoll kennzeichen van toepassing maar ook dit geld alleen voor Duitse voertuigen en het strassenverkehrsambt controleert hierbij het voertuig / chassisnummer voordat je het kenteken krijgt.

Maar ze hebben vast in Italië ook gewoon een export kenteken net als dat wij dat hebben en Duitsland ook ( gok elk EU land )
 
Volgens mij geld dat alleen voor Duitse voertuigen dat je een kurzkennzeichen kunt krijgen.
Daarbij mag je met een kurzkennzeichen alleen binnen Duitsland rijden.
Heb het meerdere malen als opmerking gehad van de ambsmedewerker en het staat ook op het kenteken deel 1 als je die in je handen krijgt.
Voor export is eigenlijk zoll kennzeichen van toepassing maar ook dit geld alleen voor Duitse voertuigen en het strassenverkehrsambt controleert hierbij het voertuig / chassisnummer voordat je het kenteken krijgt.

Maar ze hebben vast in Italië ook gewoon een export kenteken net als dat wij dat hebben en Duitsland ook ( gok elk EU land )
en als je het linkje in het stuk van de ANWB even aanklikt en doorleest zie dat dat bedrijf ook export kentekens uit italie regelt en tijdelijke verzekering en wegenbelasting. hoef je alleen nog wrijwaring aan te vragen in de 2de link van de anwb zodat je als nederlander ook met een buitenlands kenteken in nederland mag rijden.
 
Heb dit vorig jaar nog gedaan vanuit Duitsland en het is volledig legaal met een exportkenteken plus verzekering.
Je moet ook online ontheffing aanvragen voor BPM in Nederland dit kan maximaal twee weken.
Twee weken is dus ook de maximale periode dat je door heel Europa mag rijden.

Dit is dus een Duits kenteken met (ik dacht) rood vlakje, maar dan moet er wel een Duits kenteken bij het motorvoertuig zitten. Edit: niet dus zie ANWB link hierboven.

Ik heb het ook ooit gedaan vanuit Italie maar dat is lang geleden op een RDW eendags kenteken met verzekering en ik weet niet of dit helemaal legaal was of is.
Dit was destijds een fantastische trip.
Er waren toen nog grenzen en douane maar die wisten ook niet wat ze met die gekke Hollandse gasten in een Impala cabrio met kartonnen kentekenplaat aan moesten.
Volgens mij zou je zoiets ook nu nog in Italie moeten kunnen krijgen, en anders zou ik het gewoon weer proberen op NL eendagskenteken.
 
Rood balkje inderdaad .
Eendagskenteken mag je alleen binnen Nederland gebruiken althans dit staat groot op het kenteken.
Afgelopen dinsdag nog mee gereden en ligt nog in de auto.
Wat betreft die ontheffing in nl geen idee ik rij gewoon maar woon dan ook maar 10km over de grens en die kentekens zijn hier vrij normaal en mits je niet 1 of andere poser bent die belasting wilt ontduiken is er hier niks aan de hand.
 
Ik heb toch gelezen dat je die BPM ontheffing serieus moet nemen en dat er soms ook forse boetes voor gegeven worden.
Kleine kans grote gevolgen, maar de ontheffing is gratis en online te regelen dus waarom niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan