waarom brik jij?

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Ik vroeg het me ineens af, waarom brik ik eigenlijk?
Is het om het geld? Nee
Is het om het sleutelen? Ja best wel.
Is het om de charme van zo'n ouwe fiets? Ja ook best wel
Is het omdat je niet hard wilt rijden? Nee totaal niet gas graag best wel door
Is het ............?

Vroeg het me ineens af.

grtz.

CB
 
Ik vroeg het me ineens af, waarom brik ik eigenlijk?
Is het om het geld? Nee
Is het om het sleutelen? Ja best wel.
Is het om de charme van zo'n ouwe fiets? Ja ook best wel
Is het omdat je niet hard wilt rijden? Nee totaal niet gas graag best wel door
Is het ............?

Vroeg het me ineens af.

grtz.

CB
Is het om het geld?? ,nee
is het om het sleutelen??, het onderhoud is iig prima zonder dure hulpmiddelen te doen
charme?? yep
hard rijden??, och een brik wil ook wel lekker de bocht om

waarom ik brik??, ik heb mijn brikkie gekocht toen ik in het laatste jaar van m'n opleiding zat, weinig te makken, toen het brikkie gekocht, en nou ja het geeft gewoon fun en plezier, en het is prima betaalbaar, als ik hier op het forum lees wat sommige mensen aan onderhoud kwijt zijn ;( , pffff

en dan lees ik een verhaal van een medebrikker, en zie ik dat tie voor weinig geld z'n brik weer een nieuw hart heeft gegeven, yess that's the mood :}

en andere brikkers, die toch proberen hun motor dicht bij orgineel of nog beter proberen te krijgen


en nu??, ik heb op m'n brikkie een groot gedeelte van europa verkend, en dit brikkie gaat dus nooit verkocht worden, al die fun en de smerige en vette vingers :P , of lekker de brikkenbeurzen af voor net dat onderdeeltje wat je al tijden zoekt :9 , och waarom een mooie nieuwe glimmende motor in de garage staan, terwijl ik met m'n brikkie ook lekker geniet van de mooie weggetjes, en jazeker ben ik wel sikkeneurig als die me laat staan onderweg, maar tot nu toe altijd weer aan de praat gekregen.En dan rijd je weer verder met een big smile, of hoop je dat het stukje alufolie het maar houdt totdat je thuiskomt(hoofdzekering eruit :P )

zou me dit met een nieuwe motor gebeuren, dan ben ik pas echt sacherijnig, pfffff moet je er met gemak ook al een computer aan hangen ;) , om te weten wat er loos is, en dan niet meer ouderwets contactpuntjes stellen ofzo, nee dan zit er misschien wel een probleem in m'n dynojet, of in m'n lambda-sonde, of heb ik problemen met m'n e-prom.??????kassaaaaaa

en nee ik hoef in duitsland niet met 250 km/h over de snelweg te rijden, wat is daar nou aan :+ , ik rij liever de bochtige weggetjes, de ene keer met een brikkensnelheid, de andere keer ben ik hard aan het werk op m'n ouwe brik om die dijkjes zo snel mogelijk te nemen(en dat met een enkele schijfrem, trommelrem aan de achterzijde, en met orginele vering voor en achter })



nee ik doe het lekker ouderwets :P

ik geloof dat ik m'n hele leven blijf brikken :P

brikkenrijden, het is een levenstijl :P
 
Laatst bewerkt:
Om het geld?? Ja en Nee.
Ja: Echt veel meer kan ik niet betalen (ahum, nog niet)
Nee: Brikken en het daarbij horende, vanzelfsprekende sleutelverplichting trekt mij enorm. Dus, geld of niet, Brikken zijn er en zullen er ook altijd blijven *D
 
Waarom heb ik een brik....

Het is bij mij de extra pret als je op zo'n oud beestje rijdt; die laat nog weten wanneer ze wil dat er iets aangedraaid of gespannen moet worden. Dat ze sikkeneurig wat olie op mijn oprit laat vallen als ik haar weer eens te veel in toeren heb gejaagd. "het leeft".

En als je niet rijdt is er altijd wel iets te doen; lekkages opheffen, dingen weer vastzetten (en dat breekt er natuurlijk iets). Valt er even niets te fixen probeer ik haar weer ietsje origineler te krijgen. En laten glimmen natuurlijk :)

En waarom nog meer:
Moet je eens kijken dan:
http://teacher.oncpd.nl/cb350f_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Brikkers,

natuurlijk waardeer ik jullie als mede motorrijders, maar er zijn ook mensen die wel een box of schuur hebben, maar er geen stroomvoorziening in hebben.Daar hebben mijn fazerwoman en ik mee te maken, dan koop je al snel een paar fietsen die meer dan betrouwbaar zijn en als je die uit de stal haalt het wel gelijk doen.
Ik ben best wel een beetje jaloers op jullie kennis van zaken, maar tijdens gesprekken met jullie kan ik daar wel iets van opsteken mocht het zo zijn dat ook onze Yamaha's ons in de steek laten dan hoop ik dat ik die ook weer aan de praat krijg.

Greetz en have FUN 8-)
 
Hoi Brikkers,

natuurlijk waardeer ik jullie als mede motorrijders, maar er zijn ook mensen die wel een box of schuur hebben, maar er geen stroomvoorziening in hebben.Daar hebben mijn fazerwoman en ik mee te maken, dan koop je al snel een paar fietsen die meer dan betrouwbaar zijn en als je die uit de stal haalt het wel gelijk doen.
Ik ben best wel een beetje jaloers op jullie kennis van zaken, maar tijdens gesprekken met jullie kan ik daar wel iets van opsteken mocht het zo zijn dat ook onze Yamaha's ons in de steek laten dan hoop ik dat ik die ook weer aan de praat krijg.

Greetz en have FUN 8-)

Er zijn ook brikkers met net voldoende stroom in de schuur voor het licht (weet nog steeds niet waar het afgetapt is, zal dus wel zeer eerlijk zijn allemaal :P ).
Daarom kun je altijd terug grijpen op HAND-gereedschap en DAG-licht.

En niet te veel haast willen hebben, zoals al dat jeugdige gespuis :+
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook brikkers met net voldoende stroom in de schuur voor het licht (weet nog steeds niet waar het afgetapt is, zal dus wel zeer eerlijk zijn allemaal :P ).
Daarom kun je altijd terug grijpen op HAND-gereedschap en DAG-licht.

En niet te veel haast willen hebben, zoals al dat jeugdige gespuis :+

Ik heb geen schuur, helaas... doe al m'n brikkenreparaties op straat :P (tot en met het uit- en inelkaar halen van een compleet blok...

Maar goed om meerdere redenen dus: allereerste reden dat ik een brikkie kocht was idd voor het geld: kon gewoon niet meer betalen (nog steeds niet echt :P ). Zou best een mooie duc Monster m900 voor de deur willen, maar dat zit er financieel gewoon niet in. Bovendien zou ik NOOIT een fiets willen waar ik niet (vrijwel) alles zélf aan kan doen. Het prutsen aan je fiets is voor mij minstens zo leuk als het rijden zelf! het is toch suyper als je met 20 motorfietsen op een parkeerlaats staat in Frankrijk, met Hayabusa's ZX12Rren Blackbirds, Harleys etc etc etc. staat, en mensen staan allemaal om jouw 26 jaar oude CB500 je heen te kijken en aan je te vertellen dat "ze vroeger....." (echt gebeurd, paar weken terug *D )

Dát is dus het ultieme brikkengevoel. Het feit dat jij met de oliepootjes het hele zaakje in elkaar geschroefd hebt :) :) :)
 
ach, over 20 jaar is een RSV-mille ook een brik....

er zijn dus maar 2 soorten motoren: Brikken en latente brikken.
 
Hmm waarom brikt men.

1. Ik denk dat als wij de nodige centen op onze bank hadden staan, we niet aan het klooien waren met 20+ ers. Dus ik denk in de eerste plaats het geld.

2. Charme heeft het zeker, overal oliedruppels, geur van verbrande olie, rammelende koude starten, de herrie (hoe makkelijk is het bij de oude jongens om de demper eruit te halen..), de roestplekken.. Ja dat heeft allemaal wel wat.
Maar als ik voor dagelijks gebruik veel op de motor zou moeten zitten, zou ik echt wel gaan nadenken over iets nieuwers.

3. Sleutelen is hartstikke leuk. Je gaat het gewoon missen als je twee weken zonder sleutelen kan rijden. Het wordt anders als je er meer onder ligt dan erop erop kunt rijden. Als je net je blok weer helemaal in elkaar hebt en je komt erachter dat ie nog steeds niet doet wat jij wil. Of als je ergens midden in de polder staat en ineens de boel in de soep loopt. (uiteraard zonder mobiele telefoon) Dat zijn momenten dat ik denk k*t, had ik nou maar netjes mijn opleiding afgemaakt.

4. Hard rijden is wel degelijk een punt. Alhoewel de meeste oudjes van 0 naar 100 de meeste auto's wel voor blijven, is het daarna een ander verhaal. Zonder ruitjes of tupperware's is het toch goed afzien boven de 120. Bovendien heb ik vertrouwen in mijn sleutelkunst, maar de 170 was een soort bijna doodervaring. Herrie, rammels, trillend stuur.
Nee dan toch maar iets nieuwers, lijkt me best leuk om eens boven de 200 uit te komen op de motor. Met de moderne auto's val je nog in slaap met die snelheid, op een motor beleef je het allemaal toch anders.

Als ik geld genoeg had, zou ik een nieuwe fiets voor dagelijks gebruik hebben, en voor het weekend en het sleutelen s'avonds een brikkie.
Ook geeft het dan niet zo als je iets afbreekt en je de volgende dag er écht mee weg moet... Dan weet je iig dat je een tupperware voor de deur hebt staan. (voor de deur, want een oudje hoort in de schuur...)
 
ik brik niet maar heb wel een brik.

brikken zijn meestal goedkoper en ik vind het stiekem veel leuker dan al die nieuwe fietsen. en mijn brik ziet er nog redelijk modern uit en is nog redelijk sportief ook (nouja, die van mij rijd niet maar die van me pa wel)
 
Hmm waarom brikt men.

1. Ik denk dat als wij de nodige centen op onze bank hadden staan, we niet aan het klooien waren met 20+ ers. Dus ik denk in de eerste plaats het geld.

2. Charme heeft het zeker, overal oliedruppels, geur van verbrande olie, rammelende koude starten, de herrie (hoe makkelijk is het bij de oude jongens om de demper eruit te halen..), de roestplekken.. Ja dat heeft allemaal wel wat.
Maar als ik voor dagelijks gebruik veel op de motor zou moeten zitten, zou ik echt wel gaan nadenken over iets nieuwers.

3. Sleutelen is hartstikke leuk. Je gaat het gewoon missen als je twee weken zonder sleutelen kan rijden. Het wordt anders als je er meer onder ligt dan erop erop kunt rijden. Als je net je blok weer helemaal in elkaar hebt en je komt erachter dat ie nog steeds niet doet wat jij wil. Of als je ergens midden in de polder staat en ineens de boel in de soep loopt. (uiteraard zonder mobiele telefoon) Dat zijn momenten dat ik denk k*t, had ik nou maar netjes mijn opleiding afgemaakt.

4. Hard rijden is wel degelijk een punt. Alhoewel de meeste oudjes van 0 naar 100 de meeste auto's wel voor blijven, is het daarna een ander verhaal. Zonder ruitjes of tupperware's is het toch goed afzien boven de 120. Bovendien heb ik vertrouwen in mijn sleutelkunst, maar de 170 was een soort bijna doodervaring. Herrie, rammels, trillend stuur.
Nee dan toch maar iets nieuwers, lijkt me best leuk om eens boven de 200 uit te komen op de motor. Met de moderne auto's val je nog in slaap met die snelheid, op een motor beleef je het allemaal toch anders.

Als ik geld genoeg had, zou ik een nieuwe fiets voor dagelijks gebruik hebben, en voor het weekend en het sleutelen s'avonds een brikkie.
Ook geeft het dan niet zo als je iets afbreekt en je de volgende dag er écht mee weg moet... Dan weet je iig dat je een tupperware voor de deur hebt staan. (voor de deur, want een oudje hoort in de schuur...)

als ik geld genoeg had, zou m'n brik er alleen beter uit zien ;)

Ik rij vrijwel dagelijks min. 100 Km op één van m'n brikken.

gen centje pijn hoor. Brik laat me zelden/nooit staan.
 
Brik of hoe ze de oudere bike ook noemen heeft volgens mij geen enkele directe link met pech of stilstaan.Rij de laatste 15 jaar meestal op oude bakken of op mijn Laverda.
De keren dat ik met pech even stilstond zijn waren met de vingers van 1 hand te tellen (brikker he geen zakjappaner) en was bij 2 keer ook nog oorzaak geen benzine.(ja geen dagteller of ben.meter)
Ik zit ook niet elke maand te sleutelen aan de motoren. Wel is het zo dat als ik iets opmerk ik het meestal direct tracht op te lossen om pech te voorkomen.

Reden brikken is gewoon: Poen, ik hou van oude motoren en voel me meestal prima thuis bij de gemiddelde mentaliteit van de berijders op deze orgels.
Als je met die moderne lichte orgels even onderuit ga heb je gelijk 3 euronullen schade terwijl je het op een brik vaak met 2 euronullen redt.
Bovendien rijd ik met de moderne fietsen, door het simpele autoped tupperware gemak ervan, snel veel te hard en das nie goe en te duur in nederland.
 
Tsja , daar vraag je zo wat.

Geld speelt zeker een rol; een glimmend nieuw exemplaar zou ik best kunnen aanschaffen, maar dat geld heb ik er niet voor over.
Bovendien ben ik er niet alleen, het vrouwtje en mijn zoon tellen ook mee!!

Verder vind ik de meeste moderne asfalthuilers niet zo mooi om te zien en voor elk dingetje moet je ermee naar de dealer (net als moderne auto's, waar je ook niks meer aan kunt doen met al die elektronische shit erop)
Daarbij komt dat ik jaaaaaren geleden als vakantiewerk met motoren in de weer ben geweest en toen vond ik de CB 400 F al erg mooi.

Nu eindelijk zo'n apparaat in bezit en probeer hem weer de weg op te sleutelen.
Dat kost overigens best nog veel geld,maar dat weet je als je een oud beestje weer in orde wil maken.
Banden, kettingset, remrevisie en 1001 andere zaken.

En last but not least denk ik dat je als beginner niet op zo'n racemonster moet stappen, tenzij je levensmoe bent.
 
Ik heb toch ook een oude motor gehad en ik heb nog steeds oude oldtimerbrommers, waarvan 1 een keer een ratbikeprijs heeft gewonnen gedurende een weekend.

Waarom oud?(alhoewel mn motor nu modern is):

Je laat m overal relaxed staan.. Je kan eens een keer zelf een onderdeel maken en dat valt dan niet zo op..De vehikel beurs kan nu nog leuker zijn..Je leert je motor goed kennen en de techniek..Onderdelen zijn goed 2e hands te vinden..De verzekering is niet zo duur meer voor een brik..Jij vind m practig en geweldig terwijl een ander m spuuglelijk kan vinden en dat is kicke toch wel..
 
1. Geld. Voor weinig geld superveel rijplezier.
2. Plezier niet alleen uit goedkoop motorrijden, maar ook lekker sleutelen (=trouwens meestal ook niet zo duur :) )
3. Enorm coole uitstraling/geur/roffel in de uitlaat/...
4. Kicken om die ouwe beessies op de weg te houden!
5. Heb je tenminste een stoer verhaal te vertellen in de kroeg(dat je met houtje, touwtje en ijzerdraadje toch nog 100 km hebt kunnen rijden, nadat je in de middle of nowhere stil komt te staan zonder 06 op zak...)
6. Het ouwebrikkers-onder-elkaar-gevoel...

BRIKKIES, KEEP THEM ON THE ROAD :]
 
Begonnen uit budget overwegingen en later gemerkt dat het gewoon erg leuk is om zelf je motor uit elkaar te kunnen halen (en weer in elkaar te kunnen zetten). Voorkomt een hoop topics als:

-"kosten grote beurt????" (max. 100 euro aan onderdelen)
-"nieuwe achterband na 3000 km op" (mijne gaat 20.000 mee)
-"geflitst met 125 km te hard - wat nu?" (haalt ie niet)
etc.
En bovendien zijn brikkers hele aardige mensen :} :}
 
Begonnen uit budget overwegingen en later gemerkt dat het gewoon erg leuk is om zelf je motor uit elkaar te kunnen halen (en weer in elkaar te kunnen zetten). Voorkomt een hoop topics als:

-"kosten grote beurt????" (max. 100 euro aan onderdelen)
-"nieuwe achterband na 3000 km op" (mijne gaat 20.000 mee)
-"geflitst met 125 km te hard - wat nu?" (haalt ie niet)
etc.
En bovendien zijn brikkers hele aardige mensen :} :}

:^ En dan maak je zulke dingen mee :}

Uit mijn poten laten flikkeren.

Tipje Honda VF1000 FII, internationaal aangekocht
 
mijn redenen:
1) om het geld,
2) omdat ik de meeste ouwe motoren mooi vind :} (helemaal als ze 'bloot' zijn)
3) minder snel=minder hoge boetes (ik kan me zo slecht beheersen.. |( )
4) een brik hoeft niet zo te glimmen..

I love brikkies!
 
mijn redenen:
1) om het geld,
2) omdat ik de meeste ouwe motoren mooi vind :} (helemaal als ze 'bloot' zijn)
3) minder snel=minder hoge boetes (ik kan me zo slecht beheersen.. |( )
4) een brik hoeft niet zo te glimmen..

I love brikkies!


Ben ik het absoluut niet mee eens! ;) :P

Zei de poetser onder ons *D
 
Aan de ene kant de houtje/touwtje, 'dat je daarmee de snelweg op durft' uitstraling. (vooral ook 't gerammel/gepruttel bij stationair) O-)

En aan de andere kant met 9500rpm (als 'n naaimachientje & o wat zingt ie mooi) en met zwabberen frame door de bochtenweggetjes van Italië ofzo 'scheuren'. Het gevoel dat je zo extreem hard gaat dat geen mens je bij kan houden, terwijl je nauwelijks boven de maximum snelheid uit komt. *D



Een brik is 't toppunt van 'waar voor je geld'. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan