waarom brik jij?

Om dat het leuk is :Y Het is zelf te onderhouden en het zoeken naar originele onderdelen is al een sport op zich *O* Op m'n 3 brikken...."72........"76 en "79 kan ik nog de meest onbetaalbare bekeuringen uitlokken als het om snelheid gaat en rijd op een dijkweggetje nog gewoon heel simpel een pk-pakhuis voorbij omdat hij voorzichtig moet doen met de rechterhand }) })

Stond in het voorjaar met m'n "72-iger T350J op de parkeerplaats bij een bekende motorzaak om wat bestelde onderdeeltjes op te halen...........er stonden de meest mooie en exclusieve merken en modellen die ik echt niet kan betalen...........er werd niet naar gekeken :N .............stonden allemaal om m'n brikje heen :$
 
Wat een gewetensvraag......

Dus na wat nadenken geldt voor mij het volgende:
- niet voor de euro's
- voor het sleutelen
- de lol van het opknappen
- rijden op een oudje is toch duidelijk anders dan op een "verse" motor die het altijd doet

Een toelichting:
- goedkoop is een brik niet, want een brik (lees een niet rijdende XS op vierkante banden) kopen is het begin van een grote uitgave. Er blijkt dan vanalles gekocht te moeten worden voordat er weer aan het wegverkeer deelgenomen kan worden. Maar ondertussen heb je een emotionele band met dat stuk ijzer :Y _O- . En dan is het ineens jouw eigen persoonlijke brik geworden. En dat geeft bij het rijden iets extra's :P .
In mijn geval was het brik 250 Euro, nieuwe banden en nieuwe remleidingen kosten dan al meer dan de aanschaf. En ja dan vergeet nog meer dan de helft.

- Sleutelen aan een oud geval vind ik gewoon leuk. En is in mijn geval ook goed uitvoerbaar. En door het rommelen aan het brik durf ik ook aan mijn Fazer wat te doen.

- rijden op een oudje (30 +) geeft een heel ander effect op mij dan met de Fazer op pad gaan.

Als ik dit teruglees denk ik dat het brikvirus mij te pakken heeft ;( .

En ik voel mij daar niet ziek onder :+ .

Dus voor 2011 hoop ik dat mijn tweede XS ook weer wegwaardig wordt ( :? ) en dat ik de nodige km's mag en kan rijden. En voor ander MF-ers een gezond en veilig nieuwjaar.
 
Prachtig dat dit topic zelfs na bijna 10 jaar nog steeds actueel is.
Voor mij persoonlijk hebben die jaren niets veranderd aan het gevoel met iets wezenlijks onderweg te zijn als je 'brikt': het trilt/ beweegt/ doet, maakt lawaai, zuipt (benzine en olie) en lekt....nèt z'n baas..
Brikken zijn nu eenmaal verslavend, da's een niet-uit-te-leggen gevoel.

Voor de rest sluit ik me bij Wim aan: de allerbeste wensen en goede gezondheid voor het komend jaar!
 
dit moet ooit mijn brik worden een cb500k1 :Y
full
 
Ik heb klassiekers gewoon voor de fun,en dan alleen maar 2takten,gewoon omdat ik dat
de leukste motoren vind met een powerband die nog steeds de beste adrenale kick geeft
van iedere motor bij nog redelijk normale snelheden,ik heb ook een moderne motor met 200+
pk,s,een extreem snelle motor,maar als ik daar mee rij heb ik het gevoel dat niet ik maar de
motor de baas is,en is eigenlijk ook veels te snel voor de openbare weg,daarom rij ik vaker
op m,n oude motoren dan op die nieuwe,met zo,n oude heb je bij 180 hetzelfde gevoel als
bij die nieuwe met 250,en zo,n ouwetje moet je nog echt met gevoel besturen en heeft veel
meer karakter,maar ik heb de keus tussen 8pk tot 200+ dus ik klaag niet. :)
 
Laatst bewerkt:
Ach ik vind nieuwe motoren heel mooi en leuk en rijden meer dan goed, alleen een brik leeft, je rijd motor in de puurste vorm.
Bij mij is het ook een stuk jeugdsentiment,heb een XS1100 uit ,78 want als jonge snaak stond ik te kwijlen naar dit soort machines net als de GS1000 en CBX1000 en de Z1000.
Kon ze toen niet betalen en nu wel.
Ik rij er alleen heel weinig op, heb ook een Suzuki GT550 uit ,74 ben ik aan het opknappen.
In mijn snaakjaren was dat mijn eerste echte motor ( ben begonnen op en CZ250 2cil jawa blok ), gekocht voor 1500 gulden bij Jan Arbeider in Utrecht.
Een 3 in 1 expansieuitlaat eronder en na dat de GT op het politieburo moest blijven staan vanwege te veel herrie moest er een orginele uitlaat onder.
Met mijn vader met de trein naar Rotterdam gereden naar het motorpalijs die had een complete set liggen.
Voor 1100 gulden kocht ik die uitlaat ( moest lenen van mijn vader ) en bijna 100.000km gereden met die motor.
Had altijd een zuiger bij me ivm soms een gaatje en koolborstels ( kokusan ) die er weleens de brui aangaf.
Gewoon langs de kant van de snelweg de motor repareren, motorrijden was toen een avontuur.
Dat mis ik tegenwoordig wel met die nieuwe fietsen.
Ze zijn spannend wat snelheid betreft, maar te betrouwbaar, je komt altijd wel aan.
Daarom ben ik gek op brikken.
 
Ik brik nog steeds omdat ik en mijn maat voor de eerste ontmoeting in Obersgegen zuid eifel uitgenodigd waren door drie brikkende zeer aardige duitse motorvrienden.
Dat is zelfs zo goed bevallen dat wij gegroeid zijn. Deze 5 brikkende groepje is met Hollanders, Belgen en Duitsers uitgegroeit tot zo'n 175 brikkende motorrijders op GS Suzuki motoren van 30 jaar en ouder. Een maal per jaar treffen wij elkaar in Duitsland maar de helft ook in Holland of België.
Aanstaande weekeinde zo'n 50 motorrijders in Noord Duitsland.
Dus wij brikken gezellig door. Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Ik brick omdat:
1- een hekel heb aan een kuip
2- ik wil graag een kickstarter
3-geen belasting betalen
4-goedkope verzekering
5-niet bang voor krasjes of deukjes
6-ik de kawa z900 uit 1976 een erg mooie motor vind
7-overweeg eventueel wel een sr500 maar dan voor erbij
 
Is het om het geld? Voor een deel wel ja.
Is het om het sleutelen? Ja best wel.
Is het om de charme van zo'n ouwe fiets? Zeker
Is het omdat je niet hard wilt rijden? Neuh, maar de beleving is wel een stuk sneller al ga je niet zo hard.

Plus het is goedkoop, geen belasting
 
Brikken? Nou ja dat doe ik inmiddels niet écht meer. Brik is verkocht voor een supergave (letterlijk én figuurlijk) VF500F

5073611842_901904920d_z.jpg


5073004619_d1f7058be0_z.jpg


Als nieuw *D
 
wanneer is iets echt een brik?

mijn cb450 is helemaal uitelkaar geweest en weer opgeknapt ,alles zit weer op de juiste manier vast en er lekt of rammelt ook niks.

een brik is in mijn ogen een motor die alleen moet rijden , enkel de nodige onderhoud krijgen en er zitten wat dingen vast met ducktape en touw
 
Ik weet niet helemaal wat de definitie van een brik is, maar ik denk het avontuur van het op een oud gebakje rond tuffen. Is dat brikken ?

Ik brik omdat ik de oudere motoren (eigenlijk alles van voor 1980) veel mooier vindt. Plastic vrij, op soms wat zijkapjes na.
Zulke mooie techniek, lekker electronica vrij :)
Karakter, geur, steeds weer nieuwe uitdagingen tegenkomen, nooit klaar zijn, de charme van zo'n oud ding. Het is toch iedere keer weer spannend of 'het' wil starten, en zodra je de 1e ploffen hoort, moet je toch altijd weer inwendig lachen... En soms is een glimlach niet te onderdrukken *D
Blijft gewoon mooi die oude techniek.

Ben nu bezig met wat ik als mijn brik beschouw, een oude Honda CB77 , bijna klaar.

Heb er nog niet op mogen rijden (zit weer eens wat tegen, en ging niet zoals gepland, zoals dat hoort :+ )

Maar ik weet nu al (na het horen van dat ding) dat dit ding me heel wat avontuur gaat bezorgen. Het gereedschap gaat in ieder geval mee onderweg :+
Hij zal me zeker gaan uittesten, zo gaat dat altijd :)

Dit 'brik' wordt dan wel alleen voor in de droge perioden gebruikt, maar ik heb nog een year-round brik, me trouwe CB50 (80cc en motorkenteken, soon to be a twinner 125cc) .
En nog een XT500 die ik weer in orde ga maken (ongeluk gehad :( )

Hier nog een filmpje van de 1e start van me CB77 (recent) (opklikken)



Brikkers voor life ! *D 8-) *D *O*
 
Voor mij is brikken iets wat gewoon bij me hoort. Ik mag graag van iets ouds weer iets moois en rijdend maken, dingen veranderen, verbeteren of aanpassen. Het opsnorren van onderdelen en het verzinnen van oplossingen, vind ik op zich al leuk. Als ik dan probleemloos aan het rijden ben met een ''goedkoop'' oud ding, geniet ik echt.
Wat een leuke bijkomstigheid is: dat datgene wat ik aan het ''prutsen'' ben, kan ik delen met mede M-Fmers en brikkers.
Ik heb nog nog nooit een nieuw vervoermiddel gehad, voor mij hoeft dat echt niet.
 
Mijn brik avontuur is begonnen op mijn 17e, toen ik mijn brommertje had verkocht. Ieder weekend ging de brommer compleet uit elkaar voor een goede poetsbeurt en andere zaken.

Maar toen was de brommer weg, en toen was er dus ook niks meer te doen in mijn vrije uurtjes. Dus mijn vader over gehaald om een oude cb350f op te halen voor 200 euro. Mijn vader was anti motor, we hadden eigenlijk geen plek, en zo waren er nog wel wat dingen die allemaal onmogelijk leken. Dat was dus al een hele stijd opzich.

En tot nu toe staat mijn brik er nog steeds, en heeft hij nog geen meter op eigen krachten gereden. Toch blijft het een uitdaging. Ik heb er al over na gedacht om hem te verkopen, maar het lukt me gewoon niet. Het wordt toch iets persoonlijks.

En mijn brik is onder de 25 kw. Dus als ik dit jaar mijn rijbewijs haal, zit ik meteen goed qua vermogen.

Dat is het begin van een hopelijk lang brik avontuur. :W
 
eerst de brommers vanaf mijn 16jaar opknappen en rijden

honda C310
honda Ps50
honda C50
honda CD50
honda CD50
en met veel plezier op gereden en dan nu het zelfde alleen iets meer cc wou dat ik ze allemaal nog had :(
CB 550
CB500
CB500
CB750
CB550

het is echt gewoon een verslaving zoeken naar onderdelen ,knutselen oplossingen vinden, beurzen, internet etc

nu alleen nog 2 cb500 , 1 caferacer en 1 wrenchmonkee style
en wat wordt het volgende????
 
Een brik is een brik als je het zelf een brik vind ;)
Voor mij is bijna iedere motor wel een brik,

sommige zijn een oud brik of een klassiek brik, maar brik zijn ze
 
Ik vind brikken gewoon leuker,
Simpele techniek die met wat vindingrijkheid altijd te maken is,
En geen injectie etc etc waarvoor je naar de dealer moet.
Geld is niet het probleem, als er iets kapot is wordt het zsm gemaakt.
En het rijden erop natuurlijk, het leeft, heet zijn eigen karakter en nukken.
Vandaar dat ik maar 2 brikken heb en 1 semi-brik voor woonwerkverkeer.
(leuke 2-takt zal er nog wel eens bijkomen met de tijd)
 
Ik ook! Heb een mede-motorforummer met een bezoekje vereerd.
Heb nog steeds schik op mn 27jaar oude GS550E.
 
Terug
Bovenaan Onderaan