Waarom doen 125cc producenten zo geheimzinnig ?

Racesmurf

Banned User
5 jan 2003
1.637
0
durpje int zuiden
Hoi!

Wat mij telkens opvalt is dat er op pagina's van Aprilia en Cagiva geen vermogens worden genoemd voor de 125cc modellen. Elk ander merk (ik denk aan de 600tjes) weet niet hoe snel ze moeten roepen hoe groot het vermogen is ;)
Ik snap het echt niet want ik heb een 125 van een vriend van me gereden en het rijd als een speer. Niet iets om geheim te houden lijkt me ?
 
Heb een engels tijdschrift een tijd geleden gehaald en daar staan bij de meeste 125cc's het vermogen wel bij, denk daarbij gemiddeld aan de 18kw. Waarom het er vaak niet bij staat?? Don't know.
Zelfde als waarom ze vrijwel nergens de topsnelheid neerzetten of van 0 tot 100 km/h.
 
tja, een brommer die 170 top haalt, dat is niet echt interessant.. bovendien worden 99% van de 125cc-tjes gebruikt voor de 25kW of de 80km/h range... dan heeft het zowiezo weinig nut om te gaan patsen met elke watt meer die je blok zou (kunnen)leveren... die 125-ers moeten het hebben van uiterlijk, betrouwbaar zijn ze toch niet en ze worden afgeragt tot de bouten en zuigers eruit springen.. revisie nodig na bijna 10.000km.. enz enz..

bij 600-tjes is het weer het tegenovergestelde.. daar heb je de groep die een groot rijbewijs heeft, en die geilen op elke pk/kg verhoudings-winst die ze kunnen krijgen. dan wordt er ook met die gegevens gegooid als waren het hagelslag op een boterham.
 
ik ben ook altijd benieuwd hoe hard die dingen gaan
waar ik ook in benieuwd naar ben is het volgende


wat is beter om mee te beginnen als je 19 bent en net je rijbewijs hebt
een 125cc aprillia of een lomp 400cc motor(tje)

ik wil zelf voor de aprillia gaan aangezien die lichter is en dus sneller optrekt
en hij lijkt me ook wat meer handelbaarder als de meeste teruggevoerde "zwaardere"
motoren

maar als iemand een goede tip heeft dan hoor ik hem graag
 
ik ben ook altijd benieuwd hoe hard die dingen gaan
waar ik ook in benieuwd naar ben is het volgende


wat is beter om mee te beginnen als je 19 bent en net je rijbewijs hebt
een 125cc aprillia of een lomp 400cc motor(tje)

ik wil zelf voor de aprillia gaan aangezien die lichter is en dus sneller optrekt
en hij lijkt me ook wat meer handelbaarder als de meeste teruggevoerde "zwaardere"
motoren

maar als iemand een goede tip heeft dan hoor ik hem graag

Ik ben begonnen op een R6, dus kan je helaas geen tips geven. Het beste blijft toch altijd info uit eigen hand. Dus ik zou zeggen, ga proefrijden op beide en trek je eigen conclusie wat je lekkerder vindt rijden ;)
 
als ik nou al 21 was zou ik voor de 600rr gaan om dat ik wel zo`n mooie fiets vindt
maar helaas daar moet ik nog even voor wachten.

wat ik wel altijd raar vind is dat een 250cc aprilia van 3 a 4 jaar nog steeds 4000euro kost terwijl een r1 of iets in die richting veel meer in prijs daalt

klopt het dat die aprilia zo prijsvast zijn of denken die lui gewoon dat ze alles kunnen vragen?
 
Zelf zou ik niet voor die 125cc gaan. Je hebt het gevoel dat je gewooon nog op een iets te snel brommertje zit.Qua geluid ook, niet om aan te horen. Ga gwoon voor een 400 of 500 cc zou ik zeggen, begin je tenminste op een echte motor.
Toen ik zelf begon keek ik ook naar een 125cc, een NSR, was een mooi ding, maar reed voor geen meter. Heb toen de gpz gekocht 25kw en dat bevalt me 100x beter.
De keus is aan jou.

Veel succes
 
wat ik wel altijd raar vind is dat een 250cc aprilia van 3 a 4 jaar nog steeds 4000euro kost terwijl een r1 of iets in die richting veel meer in prijs daalt

klopt het dat die aprilia zo prijsvast zijn of denken die lui gewoon dat ze alles kunnen vragen?

't worden collectors items.
 
wat is beter om mee te beginnen als je 19 bent en net je rijbewijs hebt
een 125cc aprillia of een lomp 400cc motor(tje)

ik wil zelf voor de aprillia gaan aangezien die lichter is en dus sneller optrekt
De Aprilia (met één l) mag dan lichter zijn maar door dat lichte gewicht mag 'ie ook maar 22KW hebben. Een 400 mag wel 25KW hebben. Ze zijn dus beide even snel (of even langzaam).
Als ik zou moeten kiezen tussen een ZXR400 en een RS125 zou ik voor de 400 gaan, en niet alleen omdat ik al een RS125 heb gehad.
Op zaterdag 27 december 2003 11:13 schreef Rob RD het volgende:'t worden collectors items.
Haha L :+ L
 
ik ben ook altijd benieuwd hoe hard die dingen gaan
waar ik ook in benieuwd naar ben is het volgende


wat is beter om mee te beginnen als je 19 bent en net je rijbewijs hebt
een 125cc aprillia of een lomp 400cc motor(tje)

ik wil zelf voor de aprillia gaan aangezien die lichter is en dus sneller optrekt
en hij lijkt me ook wat meer handelbaarder als de meeste teruggevoerde "zwaardere"
motoren

maar als iemand een goede tip heeft dan hoor ik hem graag

Ik heb een hele mooie RS125 te koop staan......... *D
 
Ik heb ook een RS125 en het bevalt me prima (heb hiervoor een kreidler uit 1970 gehad en af en toe 70cc scooter gereden van een kameraad)

ik heb zelf nog geen rijbewijs maar heb er al wel veel op gereden :X (nu komen de moraalridders) en ik moet zeggen dat het me wel bevalt. ik ga lekker hierop rijder totdat ik 21 ben en dan koop ik wel een 600cc racer.
 
ik denk (persoonlijk) dat je beter die brommert kunt kopen/rijden waar je jezelf het prettigst bij voelt.. voor de ene is dat een hayabusa HERSTEL, de nieuwe kawa is de meest geile pk/kg motor op dit moment), voor de andere een appie 125, voor een andere een 400/500/600...

ik ben zelf begonnen op een allroad 125.. en daarna overgestapt op een supersport 1100...

het belangrijkste is dat je jezelf prettig voelt en niet bloednerveus bent om op je muil te vallen. dan kun je jezelf concentreren op leren rijden, op tijd schakelen, terugschakelen voor bochten in de juiste versnelling ipv door het enorme koppel/vermogen jezelf door de bocht laten trekken van een 600++...

vaak zie je mensen die meteen een hele dure of dikke fiets kopen er twee keer zo lang over doen voordat ze echt een bocht durven aan te vallen... gewoon "oh jee, als ik maar niet uitglij, want ja, dit zou toch wel heel duur worden"... rijdt net effe iets anders van "gaan met die banaan.. als ik die boom maar mis, komt alles goed".
 
en 125 heeft niet veel koppel he!neem gewoon en 400 of 600cc 25kw
en dan haal je er gewoon de begrenzing uit!! want een 125cc brommertje gaat snel vervelen hoor autosnelweg is er bijna niet met je doen. gaan eens proefrijden he.
 
wat is beter om mee te beginnen als je 19 bent en net je rijbewijs hebt
een 125cc aprillia of een lomp 400cc motor(tje)
Lomp, lomp, als je een 400cc al lomp vindt moet je zeker nooit naar iets zwaarder gaan kijken dan een brommer of een supermotard...
ik wil zelf voor de aprillia gaan aangezien die lichter is en dus sneller optrekt
en hij lijkt me ook wat meer handelbaarder als de meeste teruggevoerde "zwaardere"
motoren
Een rs125 trekt niks harder op dan een begrensde 400 of 600 (allemaal in +- 6-7 seconden naar de 100). Nog steeds harder dan 99% van de auto's die je zal tegenkomen...
Een RS is wat makkelijker een bocht in te gooien dan een zwaardere motor, maar uiteindelijk zal je waarschijnlijk toch een zwaardere motor willen dan een 125cc racertje. En dan moet je toch leren omgaan met wat extra kilootjes, dus waarom niet meteen. *D

Niet dat ik wil zeggen dat een RS125 een slechte keuze is, maar je hoeft je echt niet blind te staren op het lage gewicht van een RS. Snel bochtjes pakken ligt meer aan de bestuurder dan aan de motor.
Ik weet ook niet wat voor gebruikspatroon je voor ogen hebt met de motor? Dagelijks paar tiental km's, of op een mooie zondagnamiddag een ritje gaan maken. Voor het 1ste zou ik een viertakt aanraden, voor het tweede maakt het niet zoveel uit.
 
Nou eigenlijk was ik dit topic niet gestart om een keuze te maken tusen een 125 of een 400tje hoor. Ben gewoon wat info aan het zoeken omdat een vriend van me zo'n ding heeft gekocht en er erg snel mee is in de bocht. Owja, en we hebben allebij een "groot" rijbewijs :+ .
Er zijn al genoeg topics waar de grote groep 4 takt mensen de 2 takt mensen voor gek verklaren |( , daar was dit niet voor bedoeld.
Heb zelf al veel 4 takt gereden van 250 tot en met 1300cc, maar dat 125je verbaasde mij enorm toen ik er ff op mocht sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan