Unruled
Joe Bar style
(scroll even naar de kern als de aanleiding je niet boeit)
Ik zat gistermiddag lekker m'n werk af te ronden, en plotseling ging de telefoon. Een noodoproepje van de vrouw, de motor wilde niet starten. Na enig heen en weer gebakkelei (zij was niet thuis, ergo ik totaal niet in de buurt) en een geleende multimeter zijn we gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat vermoedelijk de dynamo de geest heeft gegeven. Immers;
- ze heeft wel 45 minuten heen naar d'r vriendin kunnen rijden
- ze probeerde te starten, maar kwam niet verder dan een enkele "wop" van de startmotor
- ze heeft de zekeringen bekeken en gezien dat het goed was
- ze heeft zelf 10,3V gemeten direct op de accu (ik was zo trots)
- ze heeft de motor aan de startkabels gehangen en gewoon gestart (nou ja oké, dat was de buurman van d'r vriendin)
- ze heeft de kabels er na 5 minuten weer afgehaald en... de motor viel bijna direct weer uit (was met het gas een beetje in leven te houden)
- ze heeft hierna nogmaals 10,3V gemeten.
Kern van de zaak:
Tegelijkertijd vraag ik mij af wat er nu echt kapot kan aan een dynamo, en waarom gebeurt dat? Is dat een kwestie van te zwaar belasten? Ik vraag het omdat de vrouw wat... uhm... traumatische herinneringen heeft aan de betrouwbaarheid van d'r laatste motor (een Pegaso uit 1996), en ze nu bang is dat een Kawasaki Versys 650 ook niet zo betrouwbaar is. Ik probeer haar nu met alle macht ervan te overtuigen dat het een prima motor is, en dit gewoon pech is. Echter, kán het zijn dat de dynamo het gewoon niet meer trok?
Zoals ik zei gaat het om een Versys 650 (2007), met ABS. Motor heeft xenon ipv halogeen (-20W), maar wel navigatie en handvatverwarming (+70W oid?). Iemand hier ideeën over?
Thanks!