Waarom een 1000(+) toerfiets?

Buikschuiver oet Dre

MF veteraan
16 mrt 2005
13.038
0
ergens op deze aardkloot
Hallo mede forummers,

na het ene dilemma te hebben overbrugd nu het volgende dilemma.

Mijn volgende motor gaat een tour fiets worden maar waarom heb ik het in mijn kop gehaald dat een 600/800 cc te weinig vermogen is voor zo’n fiets?
Ik ga voornamelijk met twee personen + een beetje bagage op reis.
Is dit realistisch ook zo?

Vroeger gingen ze ook op een 125/250 cc op vakantie.

Met vriendelijke groet Buikschuiver oet dre
 
600 of 800 kan ook prima.
Enige voordeel met een 1000 is dat het wat meer relaxed rijd, en je hebt altijd wat over als je een berg op moet, of even snel inhalen.
 
600 tot 800 cc is meer dan genoeg is mijn ervaring. Tenzij je van het stevig gassen bent, dan wil je indruk maken. Met een Golf kom je ook prima tot de Dolomieten, daar heb je niet persé een dikke SUV met V6 motor voor nodig.
 
Hallo mede forummers,

na het ene dilemma te hebben overbrugd nu het volgende dilemma.

Mijn volgende motor gaat een tour fiets worden maar waarom heb ik het in mijn kop gehaald dat een 600/800 cc te weinig vermogen is voor zo’n fiets?
Ik ga voornamelijk met twee personen + een beetje bagage op reis.
Is dit realistisch ook zo?

Vroeger gingen ze ook op een 125/250 cc op vakantie.

Met vriendelijke groet Buikschuiver oet dre
een dikke motor is in NL fijn, want de wegen zijn saai. Buiten NL zie je veel meer lichtere motoren. Ik reis nog steeds op een XRV750 met 60pk. Top ding!
 
Heeft ook met postuur te maken, vooral bij manuvreren zoals keren op de weg, is gewicht en hoogte van belang.
Het heeft voor en nadelen, maak je eigen afweging.
 
Hallo mede forummers,

na het ene dilemma te hebben overbrugd nu het volgende dilemma.

Mijn volgende motor gaat een tour fiets worden maar waarom heb ik het in mijn kop gehaald dat een 600/800 cc te weinig vermogen is voor zo’n fiets?
Ik ga voornamelijk met twee personen + een beetje bagage op reis.
Is dit realistisch ook zo?

Vroeger gingen ze ook op een 125/250 cc op vakantie.

Met vriendelijke groet Buikschuiver oet dre

Is natuurlijk wel afhankelijk of het een 2, 3 of 4 cilinder fiets wordt. Voor een vier cilinder lijkt mij een 1000cc toerfiets wel lekker, voor een drie cilinder lijkt mij een 850 prima en voor een tweecilinder zou je je prima kunnen redden met een 650.

Ik heb al eens een roadtrip van 3500 km door Engelenad incl. Isle of Man gemaakt, inclusief vrouw en bagage achterop met een Suzuki GSR600... Het is allemaal wel te doen.

Wanneer je veel km's wilt rijden dan zou een 2 of drie cilinder ook nog gunstig kunnen zijn voor het verbruik en je actieradius. Ik rijd nu een 1000cc met 17 liter tank, maar daar haal je krap 200 km mee, zonder gek te doen...

Gr. Peter
 
<1000cc kan prima.
De nodige malen met vriendin/ vrouwlief achterop met givi kofferset en tanktas op vakantie geweest. Binnen en buitenland. Rondje Ierland, rondje Finland, Zwitserland Andorra enz. Allemaal op een 800/ 850 of 900cc. (Vfr/ TDM/ TDM). Al vallen deze misschien niet in de categorie toer😊
 
Bij een lichtere motor moet je vooral vaker schakelen. Als je gewoon wilt toeren, heeft een 600 cc ook voldoende vermogen. Verder zoals aangehaald vooral een kwestie van (zit)ruimte en comfort.

Mijn 1000 heeft maar 90 pk, als je nu 600 of 700 koopt, heb je al meer vermogen. Cilinderinhoud zegt dus lang niet alles.
 
Mmmm, met z'n tweeen en bagage vind ik een beetje zwaardere motor toch echt wel lekker. Misschien hangt het ook wel een beetje af van wat je gewend bent.
 
Het voordeel van een zware motor is zoals gezegd de comfortabele zit voor zowel de rijder als de duopassagier

Het hoge gewicht maakt het geheel lekker stabiel .

De krachtige motor voorkomt dat je constant zit te schakelen ..........


Het nadeel van een zware motor is dat de comfortabele zit en afmetingen het geheel vaak tot een ouwe lullen fiets maakt .

Het hoge gewicht maakt rangeren en opbokken zeker op hellingen vaak erg lastig.

De krachtige motor behoeft weinig schakelen dushet geheel wordt wat saaier.

ieder voordeel hep zu nadeel

inderdaad een dillemma


Wil je toch een dikke motor maar wel kunnen buikschuiven neem dan een een proefrit op een FJR 1300
 
Bij 1000cc en meer is vooral de ruimte en het hogere koppel een voordeel,nadeel is dan weer het hogere gewicht,maar
ook daar wen je aan.
 
Ik zou hier gewoon op antwoorden , proefrit en kopen wat de geldbeugel toelaat ,
Zware motor met pijnlijke geldbeugel zijn tegenwoordig kering en inslag , maar ja men wil nogal dikwijls bij de zeer grote horen met alle gevolgen vandien

Zoals je in het begin zei , vroeger deed men reizen met 125 cc , 250 cc en zelfs 50 cc , ging ook maar duurde waarschijnlijk iets langer en men kon niet scheuren langs de weg , maar men had wel alles gezien (in bvb Indië rijd men bijna altijd op lichte motoren , gewoon omdat de zware niet betaalbaar zijn en ja die komen ook overal ginder en de weg is daar veel slechter als hier .
Als vb ( ja sommige zullen nu wel weer beginnen maar soit ) ikzelf heb een565cc een cylinder ( maxsym600) maxi-scooter en kom er vlotjes overal mee ( zelfs met twee) en heb maar 45 pktjes en 42 nm koppel , nog nooit geen probleem gehad en ga er ook mee elk weekend toeren en op vakantie zelfs in de bergen .
 
Ik zou hier gewoon op antwoorden , proefrit en kopen wat de geldbeugel toelaat ,
Zware motor met pijnlijke geldbeugel zijn tegenwoordig kering en inslag , maar ja men wil nogal dikwijls bij de zeer grote horen met alle gevolgen vandien

Zoals je in het begin zei , vroeger deed men reizen met 125 cc , 250 cc en zelfs 50 cc , ging ook maar duurde waarschijnlijk iets langer en men kon niet scheuren langs de weg , maar men had wel alles gezien (in bvb Indië rijd men bijna altijd op lichte motoren , gewoon omdat de zware niet betaalbaar zijn en ja die komen ook overal ginder en de weg is daar veel slechter als hier .
Als vb ( ja sommige zullen nu wel weer beginnen maar soit ) ikzelf heb een565cc een cylinder ( maxsym600) maxi-scooter en kom er vlotjes overal mee ( zelfs met twee) en heb maar 45 pktjes en 42 nm koppel , nog nooit geen probleem gehad en ga er ook mee elk weekend toeren en op vakantie zelfs in de bergen .
;)
1_HahjnEORyAdYMARvQFgZwg.png

lhomme.jpg
 
Laatst bewerkt:
Koop een Black Bird, kom je zelf erachter hoe zoiets rijdt. Overal vermogen en trekkracht zat.....en je hoeft het niet altijd te mobiliseren maar tis lekker om achter de hand te hebben.

Overigens heb ik een 800, voor mij zat...
 
Maar we wonen niet in India :N

Ik moet wel zeggen dat de ZRX makkelijker :Zrijd dan de Funduro, de Fun is ff meer werken om de gang erin te houden ,wat fijner is ,je hoeft de snelheidsmeter veel minder in de gaten te houden.
Welke van 2 ik t prettigst vindt twijfel ik nu erg over.
Ik ga binnenkort met een 800gs rijden om mijn keus makkelijker te maken.. misschien.of t wordt nog lastiger
 
Bij 1000cc en meer is vooral de ruimte en het hogere koppel een voordeel,nadeel is dan weer het hogere gewicht,maar
ook daar wen je aan.

stupid.gif
Het rijdt wel relaxed met meer koppel als je met 2 personen en bagage op pad bent. Minder werk voor de bestuurder.
 
Gaan we nou allemaal antiek uit de kast trekken :+ Neem gewoon een FJR1300,cardan ,voldoende bagage en zit ruimte,pk,s zat wat wil men nog meer.
 
Gaan we nou allemaal antiek uit de kast trekken :+ Neem gewoon een FJR1300,cardan ,voldoende bagage en zit ruimte,pk,s zat wat wil men nog meer.

Een FJR is wat mij betreft samen met een Pan-European de top van de sporttourfiets. Ik heb de eerste meegehad toen ik even moest wachten op klein onderhoud en aardig gas gegeven, de tweede naar mijn vriendin als leenmotor (en hij had lang stil gestaan, of ik hem ff uit wilde laten en goed warm stoken 130km lang), maar allebei overtreffende trap van zo'n beetje alles. Power, comfort, wendbaarheid, allemaal dik in orde.
 
Dat ziet er dan weer niet uit

Maar wel veel mooier dan zo'n rare BMW (model maakt niet uit, zijn allemaal lelijk)
En ook mooier dan een pan European.
Dus eigenlijk een van de mooiste toermotoren. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan