Waarom een 1000(+) toerfiets?

Maar wel veel mooier dan zo'n rare BMW (model maakt niet uit, zijn allemaal lelijk)
En ook mooier dan een pan European.
Dus eigenlijk een van de mooiste toermotoren. *D


Smaak he´ das zo n fokking raar en goed ding ,anders had iedereen een ……...SWM of zoiets :+
 
Een FJR is wat mij betreft samen met een Pan-European de top van de sporttourfiets. Ik heb de eerste meegehad toen ik even moest wachten op klein onderhoud en aardig gas gegeven, de tweede naar mijn vriendin als leenmotor (en hij had lang stil gestaan, of ik hem ff uit wilde laten en goed warm stoken 130km lang), maar allebei overtreffende trap van zo'n beetje alles. Power, comfort, wendbaarheid, allemaal dik in orde.

Ik durf mijn K100RS in dit rijtje te zetten :)

(RS reise sport)
 
Verder is het advies ga gewoon proefrijden op een aantal van die orgels,wat de 1 lekker vind kan een ander niks vinden,het blijft iets persoonlijks.
 
Is verder ook niks mis met een K100 ,zie het reisverslag van Haye, ongelofelijk wat die K100 te verduren krijgt en gewoon doorstoomt.:}
https://www.motor-forum.nl/threads/mijn-reisvideo-van-tajikistan.444191/unread
Heb je mijn onderschrift gezien?

Ik beweer nergens dat een K100RS géén fijne motor is. Maar om hem qua power nu in hetzelfde rijtje als een FJR1300 te zetten.
Als je gewend bent om flink aan het gas te hangen op een moderne 1300, dan denk ik dat je bij een K100 met volgas bij 130 je voet uitsteekt om niet om te vallen :+
 
Ja maar power is ook niet alles,vermogen gaat gewoon ten koste van de levensduur,ik ken 2 broers die jarenlang K100RS gereden hebben,hebben er ook de
halve wereld mee afgereden,de 1 stond op 365000 en de ander over de 400000 km,s.
 
Ik had een Soes DL 1000 , het model 2002 - 2003 met niet verstelbaar ruitje van 2003 tot 1016.
Voldoende koppel en vermogen , beiden iets minder dan 100.
Maar ik was het gebulder rond mijn hoofd zo moe als kouwe pap.
Ik heb van alles uitgetest.
Hogere ruit , hogere ruit met zo'n klein ruitje er nog op , een lagere ruit , een ruit die ik heb verzaagd .
Andere helm .
Noem het op ik heb het wel gedaan.
Het gebulder was niet te houden en ik draag steeds gehoor bescherming.

Dan eens rond gekeken naar een Honda Pan European 1300.
Voor mij een geweldige motorfiets met een flink koppel & power en 4 cyl.
Een electrische verstelbare ruit die altijd in de hoogste stand staat en het gebulder niveau zeer miniem maakt maar de gehoorbescherming blijf ik gebruiken.
Top comfort , 3 koffers , uit de wind zitten , ABS / DCBS remsysteem.
2 Opbergvakjes in de kuip, cardan.
Ja , hij is zwaar als je moet manoeuvreren terwijl je er naast gaat en dat is een nadeel ( voor mij dan toch ).
Maar eens hij in beweging is gaat het vanzelf en zelfs op lage snelheid zeer goed handelbaar.
Ik heb hem 3 jaar en 2 maanden en ik heb tot hiertoe 62 000 km gereden en ik rijd niet in de winter.
Voor mij is het de ultieme toerfiets en ik ben er zeer tevreden over en er staan momenteel 108 000 km op.
Dit jaar nog in Griekenland geweest .
En een voordeel , als je wat handig bent je kan er veel zelf aan sleutelen .
Hij zit niet vol geduwd met electronica .
En smaak , das iets persoonlijk.
 
1 en ander is ook afhankelijk van wat de TS wil uitgeven,voor een paar 1000,- euries koop je geen ST1300 ,maar kom je
bij de oudjes terecht of fietsen met een mega km stand.
 
Ik had een Soes DL 1000 , het model 2002 - 2003 met niet verstelbaar ruitje van 2003 tot 1016.
Voldoende koppel en vermogen , beiden iets minder dan 100.
Maar ik was het gebulder rond mijn hoofd zo moe als kouwe pap.
Ik heb van alles uitgetest.
Hogere ruit , hogere ruit met zo'n klein ruitje er nog op , een lagere ruit , een ruit die ik heb verzaagd .
Andere helm .
Noem het op ik heb het wel gedaan.
Het gebulder was niet te houden en ik draag steeds gehoor bescherming.

Dan eens rond gekeken naar een Honda Pan European 1300.
Voor mij een geweldige motorfiets met een flink koppel & power en 4 cyl.
Een electrische verstelbare ruit die altijd in de hoogste stand staat en het gebulder niveau zeer miniem maakt maar de gehoorbescherming blijf ik gebruiken.
Top comfort , 3 koffers , uit de wind zitten , ABS / DCBS remsysteem.
2 Opbergvakjes in de kuip, cardan.
Ja , hij is zwaar als je moet manoeuvreren terwijl je er naast gaat en dat is een nadeel ( voor mij dan toch ).
Maar eens hij in beweging is gaat het vanzelf en zelfs op lage snelheid zeer goed handelbaar.
Ik heb hem 3 jaar en 2 maanden en ik heb tot hiertoe 62 000 km gereden en ik rijd niet in de winter.
Voor mij is het de ultieme toerfiets en ik ben er zeer tevreden over en er staan momenteel 108 000 km op.
Dit jaar nog in Griekenland geweest .
En een voordeel , als je wat handig bent je kan er veel zelf aan sleutelen .
Hij zit niet vol geduwd met electronica .
En smaak , das iets persoonlijk.
leuk en aardig :?
maar om elke dag +300kg in m’n garage (5x10m) te keren/steken 🥵
De Bandit1250 is nog te doen
 
Ik rij hem op een karretje haal de achterkant er onderuit en rijdt hem op ze plek 245 kg


karretje1.jpg
karretje2.jpg
karretje3.jpg
 
Beetje power 2up is natuurlijk wel prettig, maar ligt er ook aan wat voor tempo je hebt en waar je voorkeur ligt. Wil je berg op een beetje werken of op je dooie gemak alleen een beetje aan je gashendel draaien.

Als je het niet te gek maakt en/of je graag een beetje werkt is een 650 twin echt wel voldoende. Nadeel van een 1000cc is dat je er niet echt mee kan spelen naar mijn mening, en dan met name in Nederland dan (in Italië heb ik me wel aardig uitgeleefd :+). Daarom heb ik m'n Fazer te koop en heb ik een V-Strom 650 gekocht.
 
Misschien de nieuwe Triumph Tiger 900 iets voor je? 3 cil. en niet al te zwaar.... of een 2de hands 800
 
Ik kan het heel goed vergelijken met mijn beide motoren.
Mijn FZ750 is met gewenste cilinder-inhoud, en de Blackbird is een 1000+ toerfiets.
Voor het idee: Mijn FZ heeft 106pk en de Blackbird 150+

Voor beide motoren geldt dat ik er ALLEEN op zit.
Vwb vermogen maakt 't geen bal uit om te toeren en op vakantie te gaan.
Ook de FZ rijdt zonder probleem langdurig 160, en ik ben er met volle bepakking mee over de hoogste bergen gekomen.
Toch moet ik wel zeggen dat de FZ onderin tekort komt. Soms te weinig koppel aanwezig. Pas bij ca 3000rpm gaat de FZ er goed zin in krijgen.
In heel scherpe U-bochten en heel steil (20%+) moet ik de koppeling in de 1 nog wel eens gebruiken om toch de haarspeld door te kunnen komen.

Daar ga je met de BB echt geen last van hebben. Vanaf ca 50km/h tot ver boven 200 zou je alles afkunnen met 1 versnelling.
Koppel is bij alle toerentallen en snelheden voorhanden. Bergachtige wegen daar lacht ie om! Daar merk je dus NIETS van.
Je kan 'm bijna rijden als een automaat! Draai aan het gas en daar gaat ie, in alle omstandigheden.
Je kan de BB rijden als een rustige toerfiets. Maar als je er zin in krijgt kan het ook een monster zijn.

Zeker als je met z'n 2 rijdt (met bepakking?) , dan zal je met een lichter blok eerder merken dat er te weinig koppel is.
Ook is de buddy van de BB groter en daarom meer geschikt om (langdurig) met 2 te rijden. Met 2 op de FZ (met bagage?) wordt toch wel krapjes.
Langere reizen zullen met de BB toch comfortabeler zijn dan met de FZ. Toerental is lager en zwaardere fiets geeft toch meer comfort.

Maar alle gekheid op een stokkie...........
In het (verre) verleden reden ze ook met een 150cc 2-takt met nog geen 10pk over de Alpen. Die zijn ook in Italië gekomen.:]
 
Laatst bewerkt:
leuk en aardig :?
maar om elke dag +300kg in m’n garage (5x10m) te keren/steken 🥵
De Bandit1250 is nog te doen
Die van mij weegt bijna 400kg maar met een achteruit versnelling is keren en steken geen probleem,ook staat mijn koekblik gewoon buiten. ;)
 
Waarom "mijn volgende"
Wat kost een extra motor nou echt ..
Ik betaal 36 euro per jaar aan wa en de wegenbelasting....
Koop er een leuke toerfiets bij....best of both worlds...
Er staan plaatjes van toerfietsen te koop voor weinig...
FJ900 ...cardan...niet kapot te krijgen
FJ1200...lekker relaxed toeren ( heb een prachtexemplaar gekocht voor 700,-)
voor die 150euro extra heb ik nu de keus.....
Triumph 900/1200

die toerfietsen op leeftijd koop je ook al vaak met koffers en accesoires
 
Ik denk dat cc's iets heel persoonlijks is. Meer zo van; Waar ben je mee tevreden, welke eisen stel je?

Als ik effe wil boenderen of vrouwtje wil mee, dan pak ik m'n CB1300 uit de schuur. Daar rij je stationair mee weg met twee man er op. Injectie blok, koppel genoeg, heerlijk.
M'n 'zomerfiets' was dit jaar een 250 Rebel. Da's dus 1/5 van die 1300, maar dat ding heeft zoveel charme, en na het aanpassen van de kettingwiel overbrenging rijd dat ding zo lekker, daar blijf je mee rijden! Maar om er de snelweg me op te gaan is een ander verhaal.

Een grotere motor (1000cc en +) heeft het voordeel dat ie altijd zwaarder, ruimer en groter is gebouwd. Vaak een kuip(je) voorop, dus zit je wat beschermd. Dat geeft een meer comfortabel gevoel en ga je wat comfortabeler mee de snelweg op. Het bijhorende vermogen geeft je het vertrouwen dat je lekker 'mee kan komen' met het overige verkeer natuurlijk. Da's ook net onbelangrijk.

Begrijp me niet verkeerd, met mijn 250je kom ik wel met het verkeer mee, ook op de snelweg. Maar ik heb weinig tot niets over. Maar ik kom wel waar ik wil zijn.
 
Maar wel veel mooier dan zo'n rare BMW (model maakt niet uit, zijn allemaal lelijk)
En ook mooier dan een pan European.
Dus eigenlijk een van de mooiste toermotoren. *D
een maat van me rijd er al 10 jaar mee, ik vind heten prachtding maar is net te hoog voor mijn korte onderstel. als je niet op de amerikaanse chopperhouding onderuit wil liggen is het wel even zoeken merk ik nu mijn knieen beginnen te verslijten, ik wil rechtop zitten en toch een beetje power over hebben.
ja ik weet het ik ben verwend :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan