Waarom een andere motorverzekering dan de huidige? (ANWB/Unigarant)

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
504
70
Allrisk inderdaad maar gezien het gegeven dat de uitbetaling aanschafwaarde 3jr geldt kan ie daarna wel naar WA en deelcasco. Maar premie is best fors dus? Daar heb ik dus geen idee van, daarom het topic weer even omhoog gehaald. Vraag blijft; Kan het goedkoper dan 90 pm?
Kan op vergelijkingssites niet terecht want nog geen kenteken.

orangektm

MF veteraan
9 apr 2009
3.074
1.342
Claimen bij een kleine schade is juist erg onverstandig. Sterker nog, mijn ervaring (met de auto) is dat als ik het ding niet gewoon total loss reed het totaal niet rendabel is.

Een schade van rond de €2500 volgens de schadehersteller werd door Univé uiteindelijk doorgerekend naar €3500 die ik middels een premieverhoging over 5 jaar terug ging betalen met ook nog eens minpunten. Ik heb het dus zelf betaald en de all risk meteen omgezet in WA+ .
In feite gewoon een lening van 5 jaar bij hen met rente. En dan ook nog eens mindering van de schadevrije jaren.

Dus tenzij ik opeens 10k \ 15k+ schade zou hebben zou die verhoging e.d. het allemaal niet waard zijn.

Het is maar wat je geen gezeik noemt. Ik vond het nogal een gezeik. :)
Ik heb verder nog nooit schade geclaimd en ook niet veroorzaakt bij andere. Ook deze keer dus maar niet.

Men vergeet soms dat je niet enkel de premie betaald, maar je ook nog eens "gestraft" wordt wanneer je gaat claimen. Ik was dat wel vergeten.
Het is ook belangrijk om naar je bonusmalus te kijken hoe ver je zakt bij een schade waar je instapt hoever je kan stijgen.
Als je al flink wat jaren hebt kan gerust schade rijden ik krijg dan nog steeds 70 procent korting.
Ik zak bij mijn verzekering max 3 stappen per claim
Daarbij is de verzekering ook niet duur.

orangektm

MF veteraan
9 apr 2009
3.074
1.342
Allrisk inderdaad maar gezien het gegeven dat de uitbetaling aanschafwaarde 3jr geldt kan ie daarna wel naar WA en deelcasco. Maar premie is best fors dus? Daar heb ik dus geen idee van, daarom het topic weer even omhoog gehaald. Vraag blijft; Kan het goedkoper dan 90 pm?
Kan op vergelijkingssites niet terecht want nog geen kenteken.
Ik zit nu met de KTM nieuw gekocht bij Unigaranti verzekering All Risk voor 39 euro Per maand moet hem na 23.00 binnen stallen . dit omdat ik geen alarm wilde.
Woon dan niet in een van de Grote steden.

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
504
70
Dat vind ik wel.

Ik betaalde een paar jaar geleden 36 euro per maand voor een splinternieuwe Kawasaki Z800 en die was dan 3 jaar lang verzekerd tegen nieuwwaarde.
Waar was ie verzekerd dan? Denk dat ik Univé en FBTO nog even check maar de knoop moet wel door deze week.

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.310
295
Net uitgerekend dat mijn All Risk maandpremie 65 euro wordt met opzittenden -verzekering, aanschafwaarde vergoeding voor duur van 3jr en rechtsbijstand.

Kun je een rechtsbijstand niet beter los bij een andere partij afsluiten? Daar heb je dan ook wat aan als je problemen hebt met jouw motorverzekering als ze niet of weinig willen uitkeren.

Nog een tip omdat veel mensen het over het hoofd zien:
Art. Sloten blijven controleren of deze nog geldig zijn. Sloten kunnen hun hun certificaat verliezen en dan dekken de meeste verzekeringen het niet meer.

Laatst bewerkt:

frank_b

De Stekkeraar 🔌
3 nov 2005
5.492
4.036
De Veluwe
Waar was ie verzekerd dan? Denk dat ik Univé en FBTO nog even check maar de knoop moet wel door deze week.

De postcode/leeftijd is echt van groot belang voor je premie.
Je kunt niet zomaar vergelijken met anderen.

Tik maar eens een andere leeftijd en/of postcode in op een site, kan echt heel veel schelen.

Klikoo.

Yamaha FJR1300A = RP23
10 jun 2020
479
311
Ik heb er ooit heel lang over nagedacht, hoe te verzekeren. Ik vind per definitie verzekeringspremie weggeflikkerd geld. Ik weet wat voor rijder ik ben en hoe ik rijd. Ik rijd inmiddels meer dan 30 jaar motor. 1 ongeluk gehad, niet mijn schuld. Dit is mijn 3e motor en heb ze altijd gewoon WA verzekerd gehad voor 45€ per jaar. Uiteraard kan er altijd iets gebeuren, het ergste financieel verlies wat ik dan kan hebben is een schuiver of aanrijding door mijn schuld. Kan iedereen overkomen, kondigt zich niet aan. Dan zal ik het zelf moeten betalen. Ik denk dat je misschien voor de meeste motorrijders kunt zeggen dat ze niet snel een aanrijding krijgen door eigen schuld. De meeste zijn defensieve rijders, je bent kwetsbaar. Ik heb toen de keus gemaakt om gewoon WA te verzekeren. Ik weet dat ik een flinke financiële tegen klapper krijg, als ik door eigen schuld een kinetisch conflict krijg. Vind ik dan op dat moment erg, maar zal dan mijn verlies nemen. In alle andere gevallen zal het dan meevallen, ik bedoel aanrijding door andermans schuld. Hoe je het ook wend of keert, wel of geen schuld,, een ongeluk is altijd een verliesgevende business. Voor iedereen is dit een persoonlijke , emotionele afweging. Voor mij is dat ik nooit een wilde rijder ben geweest. Brand en diefstal, ach hoe groot vind ik dat risico? De mijne staat altijd binnen en als hij buiten geparkeerd staat, nagenoeg altijd in het zicht en aan de ketting. Affikken van een motor? Ik heb het nog nooit gezien, hoewel het wel kan. Storm? Ik heb nog nooit een motor zien wegwaaien. Tja, en daarom moet ieder dat voor zichzelf kiezen op emotioneel risicogevoel. Ik weet dat ik huilie huilie zal doen als ik een schuiver maak of vergeet de zij standaard uit te klappen en aan te lopen. Zolang je zelf redelijk ongeschonden uit de conflictstrijd komt is het te overzien, want in een vingerklik kan je leven er totaal anders uit komen te zien.

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.310
295
Ik heb er ooit heel lang over nagedacht, hoe te verzekeren. Ik vind per definitie verzekeringspremie weggeflikkerd geld. Ik weet wat voor rijder ik ben en hoe ik rijd. Ik rijd inmiddels meer dan 30 jaar motor. 1 ongeluk gehad, niet mijn schuld. Dit is mijn 3e motor en heb ze altijd gewoon WA verzekerd gehad voor 45€ per jaar. Uiteraard kan er altijd iets gebeuren, het ergste financieel verlies wat ik dan kan hebben is een schuiver of aanrijding door mijn schuld. Kan iedereen overkomen, kondigt zich niet aan. Dan zal ik het zelf moeten betalen. Ik denk dat je misschien voor de meeste motorrijders kunt zeggen dat ze niet snel een aanrijding krijgen door eigen schuld. De meeste zijn defensieve rijders, je bent kwetsbaar. Ik heb toen de keus gemaakt om gewoon WA te verzekeren. Ik weet dat ik een flinke financiële tegen klapper krijg, als ik door eigen schuld een kinetisch conflict krijg. Vind ik dan op dat moment erg, maar zal dan mijn verlies nemen. In alle andere gevallen zal het dan meevallen, ik bedoel aanrijding door andermans schuld. Hoe je het ook wend of keert, wel of geen schuld,, een ongeluk is altijd een verliesgevende business. Voor iedereen is dit een persoonlijke , emotionele afweging. Voor mij is dat ik nooit een wilde rijder ben geweest. Brand en diefstal, ach hoe groot vind ik dat risico? De mijne staat altijd binnen en als hij buiten geparkeerd staat, nagenoeg altijd in het zicht en aan de ketting. Affikken van een motor? Ik heb het nog nooit gezien, hoewel het wel kan. Storm? Ik heb nog nooit een motor zien wegwaaien. Tja, en daarom moet ieder dat voor zichzelf kiezen op emotioneel risicogevoel. Ik weet dat ik huilie huilie zal doen als ik een schuiver maak of vergeet de zij standaard uit te klappen en aan te lopen. Zolang je zelf redelijk ongeschonden uit de conflictstrijd komt is het te overzien, want in een vingerklik kan je leven er totaal anders uit komen te zien.

Hoe minder geld je hebt hoe belangrijker verzekeren wordt. Korte samenvatting van hoe ik beredeneer: doet het financiëel heel veel pijn als er iets gebeurd waar ik niet voor verzekerd ben of kan ik het niet eens betalen? - > dan sowieso verzekeren!!!!

Kan ik het zelf betalen bij schade/diefstal/etc. ookal is het wel heel vervelend? -> dan niet verzekeren mits het risico laag genoeg is.

Hoe meer geld je reserve op de bank hebt staan hoe minder noodzakelijk je verzekering wordt. Dan verzeker je jezelf eigenlijk al door geld apart te houden. Met 1 spaarpot kun je meerdere verzekeringen op die manier stopzetten en waarschijnlijk geld besparen. Maar het is zeker geen weggegooid geld bij dure zaken als letselschade of het affikken van je huis oid. Dat zou ik zeker altijd verzekeren, anders ben je (tenzij je heel veel geld hebt) de rest van je leven aan het afbetalen.

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
504
70
@SvB Helder verhaal en ook het overwegen waard. Broer vertelde net een gelijksoortig verhaal. Reden dat ik qua keuze in een soort paniekkramp voor Allrisk kies is eigenlijk vooral omdat dit mijn duurste aankoop ever is geweest. Kan qua spaargeld best een vervanger veroorloven. Misschien moet ik toch ook even WA incl deelcasco offertes bekijken.

@Klikoo Met een eigen stalling naast mijn huis zou ik er ook niet lang over hoeven nadenken. No offense maar is eik niet te vergelijken.

Laatst bewerkt:

lionofjudah

Die hard MF'er
9 jul 2019
894
400
Zou er 100% zeker een alarm op gooien of 2. eentje inbouwen en een tweede aan de ketting met bewegingssensor. Als er aan de ketting gewerkt wordt dan gaat het alarm al af. Kunnen zowat niks aan je motor doen. De motor alarm gaat pas af als je de motor gaat bewegen....

Edit 17 mei 2021: 2de ketting aan een stevige lantaarnpaal of iets dunnere verkeerdbordpaal. Dat maakt het iets moeilijker. motor kan niet meteen op de lift en dan in de truck geduwd worden. Eerst slijpschrijf gebruiken. Ketting wel hoger ophangen waardoor men moeilijker een betonschaar niet of moeilijk kan gebruiken.

Daarnaast, als je goede relaties hebt met mensen die goed zicht hebben op je motor, hun vragen een oogje in het zuil te houden.
En af en toe bijv. bonbons te geven voor hun hulp. Mensen zijn toch betrouwbaarder dan elk alarm systeem.

Als je niet in de buurt bent, en mensen hebben een automatische negeer mentaliteit, dan kijkt men niet eens meer. door buurtjes actief te vragen en te belonen, zou problemen kunnen voorkomen.

Hopelijk is dit nuttig advies.

Laatst bewerkt:

Klikoo.

Yamaha FJR1300A = RP23
10 jun 2020
479
311
En ervoor zorgen dat het stelen van een motor zoveel mogelijk tijd en moeite kost. Dat maakt het al onaantrekkelijk om eraan te beginnen, de meer geroutineerde dieven hebben dat snel door en gaan door naar een makkelijkere casus.

Laley

Let’s fly ⚡️
3 jan 2020
3.096
9.640
Eerste 2 jaar zat ik bij ASR omdat ze de aanschafwaarde vergoedde mocht ‘ie gestolen worden. Na 2 jaar overgestapt naar KNMV, stuk goedkoper en die clausule was toch al verlopen. Is ook maar een eenmalig iets.

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
504
70
Ben prijzen aan het checken voor WA+ verzekeringen. Ben af van het idee voor AllRisk te kiezen.
Net Centraal Beheer (52pm) en FBTO (belt morgen terug :')) aan de lijn gehad. Blijken beiden bij diefstal drie jaar aanschafwaarde te vergoeden. Ik keek er nogal van op. Jaren bij ANWB/Unigarant gezeten en die doen alleen dagwaarde

Dennis!

Die hard MF'er
13 okt 2020
633
514
Eerste 2 jaar zat ik bij ASR omdat ze de aanschafwaarde vergoedde mocht ‘ie gestolen worden. Na 2 jaar overgestapt naar KNMV, stuk goedkoper en die clausule was toch al verlopen. Is ook maar een eenmalig iets.
Even benieuwd hoor :) ..hoelang is het geleden dat je bent overgestapt?
Ik zit momenteel namelijk bij de ASR maar als ik mijn premie bereken bij KNMV ben ik bij ASR een stuk goedkoper uit. (Zelfs als ik reken zonder alle kortingen, pakketkorting en overname schadevrije jaren van de auto, die ik bij ASR heb.)

Laley

Let’s fly ⚡️
3 jan 2020
3.096
9.640
Even benieuwd hoor :) ..hoelang is het geleden dat je bent overgestapt?
Ik zit momenteel namelijk bij de ASR maar als ik mijn premie bereken bij KNMV ben ik bij ASR een stuk goedkoper uit. (Zelfs als ik reken zonder alle kortingen, pakketkorting en overname schadevrije jaren van de auto, die ik bij ASR heb.)

Begin van deze maand. Ik weet niet hoe jij het hebt geregeld, maar ik kom 25€ per maand goedkoper uit bij KNMV...

Edit: was wel wa + casco verzekerd bij de ASR, nu nog alleen maar WA. Maar ook als ik alleen WA had bij de ASR, zou dat goedkoper zijn bij KNMV.

Dennis!

Die hard MF'er
13 okt 2020
633
514
Begin van deze maand. Ik weet niet hoe jij het hebt geregeld, maar ik kom 25€ per maand goedkoper uit bij KNMV...

Edit: was wel wa + casco verzekerd bij de ASR, nu nog alleen maar WA. Maar ook als ik alleen WA had bij de ASR, zou dat goedkoper zijn bij KNMV.
Aha..dan zit het 'm waarschijnlijk in de dekking. Ik vergelijk namelijk de All Risk verzekering. ;) En dan is KNMV voor mij €35(=70%) duurder dan ASR. Best een gigantisch verschil vind ik. Heb even gekeken en als ik voor een WA zou gaan, zou KNMV idd goedkoper zijn.:t Ik wist dat bij de ene verzekeraar de WA duurder kon zijn terwijl de All Risk weer goedkoper is, maar had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn..8)7

jean-pie

MF veteraan
20 jan 2015
1.768
2.409
Zit al jaren bij de ANWB en voor mij is dit de goedkoopste als ik vergelijk , nu ook weer , all risk met 3 jaar aanschafwaarde garantie , heb ook alles aangevinkt wat ik aan kan vinken en zit iets over de 43 euro pm .
Andere hadden geen 3 jaar aanschafwaarde garantie en was vaak ook de rest net wat minder maar wel minimaal 20euro pm duurder .
Ook mijn zoon zit bij de ANWB, het zelfde als mij maar hij is een jonge bestuurder en zit op 87 euro pm bij de eerst volgende zat hij ruim boven de 100 en er zijn er bij vroegen dik in de 200 pm , zeg dan gewoon dat je liever geen (jonge) motor rijders verzekerd .

Beekberger

MF veteraan
12 mei 2010
3.214
1.383
Ik zit ook al zeker 20 jaar bij ANWB met een WA + voor de motor en een All Risk voor de camper (op taxatiewaarde), beide verzekeringen met rechtsbijstand en zekerheid op/inzittende verzekering en kom ook nergens goedkoper uit. Beide met max korting ivm schadevrije jaren.
Toen ik 3 jaar geleden schade met de camper reed (boom kwam plotseling van links op een camperplaats) viel ik weliswaar 3 BM tredes terug, maar had nog steeds max korting.
Ik kan vergelijken tot ik een ons weeg en dat duuurt dan nog best lang, maar kom nergens "the offer I can not refuse" tegen.

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
9.751
5.183
Veluwe
TS meldt in openings-post om niet met negatief verhaal te komen over ANW-Nee/ Unigarant.
Dus ik ga er dan maar ook niet over uitweiden. Zoals ik deze verzekering heb benoemd, zegt wrs al vodoende.

Dus ja, heel rap naar een andere verzekering.
Tussen de antwoorden zal allicht een beter alternatief zijn genoemd.
Na mij slechte ervaring met ANW-Nee, zit ik bij Combi-Motors verzekering. Geen gezeik en gewoon doen wat er is beloofd.
Duidelijk is dat ze mij nooit meer gaan zien bij die fietsers-club.

Remco met een K

Straks ook af en toe zonder
Donateur
11 jan 2010
3.127
1.927
West-Friesland
(...)
Nog een tip omdat veel mensen het over het hoofd zien:
Art. Sloten blijven controleren of deze nog geldig zijn. Sloten kunnen hun hun certificaat verliezen en dan dekken de meeste verzekeringen het niet meer.

:N

De lijst met goedgekeurde sloten​

Op deze website is het mogelijk om op te zoeken of een slot is goedgekeurd en zo ja, over hoeveel sterren het slot beschikt. Het kan echter zijn dat de goedkeuring is ingetrokken. In dat geval is dit duidelijk bij het slot vermeld, waarbij ook is aangegeven wanneer de goedkeuring is ingetrokken. Dit kan belangrijke informatie zijn voor uw verzekering, want daar geldt dat het door u gebruikte slot op het moment van het afsluiten van de verzekering goedgekeurd moest zijn!

bron

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
9.751
5.183
Veluwe
Wst een hoop dom geblaat in deze reactie.

Een tracker is nutteloos, maar een muur- of grondanker is niet zo'n slecht idee?
Want die 'een beetje dief' heeft wel een gps-jammer en een stalen garage, maar geen slijptol of betonschaar om dat anker of ketting te lijf te gaan?
Neem maar van mij aan dat een stalen slot in een paar tellen is doorgeslepen met een accu slijptolletje. Zelf ervaring mee!

Een slaapkop had zijn fiets bij de motorbeurs met een motor-kettingslot niet alleen vastgezet om een boom, maar ook om de stang van MIJN fiets.
Ongelooflijke Eikel! :X Met een gehuurd slijptolletje had ik 't slot in enkele tellen doorgeslepen. Was daar zelf verbaasd over dat 't zo makkelijk ging. Het was nb een echt motorslot met een dikke ketting. Fluitje van een cent! Bij de uitgang van de motorbeurs kwam veel volk naar buiten, die echt wel hebben gezien wat ik aan het doen was. Reactie van voorbijgangers was Zero!
Mss ben ik er net te eerlijk voor, maar een nieuwe motor gaat zeker net zo makkelijk! Conclusie: Een motor-kettingslot doet NIETS! ☹️

Allrisk inderdaad maar gezien het gegeven dat de uitbetaling aanschafwaarde 3jr geldt kan ie daarna wel naar WA en deelcasco.
Maar premie is best fors dus? Daar heb ik dus geen idee van, daarom het topic weer even omhoog gehaald.
Vraag blijft; Kan het goedkoper dan 90 pm?
Jazeker, kan veeeeel goedkoper!
Koop een oudje. Mijn FZ is verzekerd voor €60 per JAAR!

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan