Waarom een ontluchtingsslang en overloopslang plaatsen?

Dirk82

Rookie
7 jun 2019
8
5
Hoi allen,

Vandaag heb ik de inlaatrubbers van mijn 2005 XJR1300 vervangen voor 36Y versies. Dit zorgt er voor dat de carbs en airbox wat naar voren worden geschoven. Toen ik de tank terugplaatste kreeg ik de ontluchtingsslang en overloopslang niet teruggeplaatst op de nippels omdat deze ook wat naar voren getrokken waren. Ik heb ze voor nu even ontkoppeld gelaten.
Mijn vraag is alleen: Waarom moeten er uberhaupt slangen op die nippels aangesloten worden? In mijn beleving is het ergste wat kan gebeuren dat er incidenteel wat benzine over je motor lekt of een nippel door vuil verstopt raakt.

Gr. Dirk
 
Zal wel redelijk over nagedacht zijn door de fabrikant... O.a. om de hierboven beschreven redenen. Ik zou ze iig fijn terugplaatsen zoals bedoeld. '' Better safe then sorry '' soort van dingetje.
 
Zal wel redelijk over nagedacht zijn door de fabrikant... O.a. om de hierboven beschreven redenen. Ik zou ze iig fijn terugplaatsen zoals bedoeld. '' Better safe then sorry '' soort van dingetje.
Ik ga ze zeker terugplaatsen. Mijn luiheid gaf alleen stof tot nadenken :p
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
ten eerste wil je lekkende benzine afvoeren naar een plek waar zo min mogelijk brandgevaar is (dus niet boven een hete uitlaat maar liefst er onder of er naast) en ten tweede is lekkende benzine erg schadelijk voor eventuele lak en kunststof waar het op valt of waait.
 
best kans dat de 2 slangen vanaf je tank wat extra lengte over hebben zodat ze aan de onderkant misschien iets minder ver uitsteken maar nog steeds hun werk kunnen doen. Even goed kijken waar ze bevestigd zitten aan het frame of andere onderdelen.
 
De slangen zitten er inmiddels weer op. Inderdaad simpelweg iets omhoog trekken en dan weer aansluiten.
Het viel me wel op dat ze recht boven de uitlaat uitkomen en dat dat gezien het ophangpunt ook zo bedoeld is door de fabrikant.
 
Meestal zit er onder ergens een oog waar ze doorheen liggen en die ze dus weghoud van de uitlaat, ff checke dus..

NB, heb je nog de ori uitlaat ?
Er gaan inderdaad 3 slangen door een metalen oog aan het frame. Deze zit ongeveer 10-15 cm boven het uitlaatdeel wat origineel is.
Uiteindelijk zal het allemaal niet veel uitmaken omdat er niet zomaar liters benzine uit zal lopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan