waarom geen <600CC motoren meer nieuw?

RobinHood

geblokkeerd account
24 sep 2009
587
0
hey,

kzat voor de grap eens naar de nieuwe '09-'10 modellen te kijken van honda/suzuki/yamaha/kawasaki (de NL site van de fabrikant). want mischien wil ik in de nabije toekomst nog eens NIEUW gaan rijden.

Een leuke lichte motorfiets om door de stad mee te rijden, binnenwegen en ook snelweg relaxed met de vrachtwagens mee... het hoeft niet superhard te gaan.
Gewoon, een leuk licht fietsje dat weinig brandstof verbruikt. Een jappaner, want is betrouwbaar. alla de CB250 zeg maar.

Want da's toch 1 van de redenen om motor te rijden. ze moeten zuiniger zijn dan een auto...niet teveel in onderhoud kosten, gewoon een beetje leuk.


Wat valt me op,

Honda begint vanaf 600CC met de CBF600
kawasaki: ER6, 650CC
suzuki: vanaf 600CC (GSR600)
yamaha: XJ6 600cc

En dat zijn dan de lichtste blokken voor naked fietsen. Vanaf 600 gaat het rap naar de 900, 1100CC.....
Wil je licht rijden...dan moet ik op een crosmotor/enduro ding gaan rijden of op een scooter :') burgman ofzo.

Waar is de leuke CB250 of 250 rebel van honda gebleven? leuke motortjes toch? Of de YBR125 van Yamaha (nou okay die is mischien wel HEEL licht)


Ik zou juist denken dat in economisch barre tijden met hoge brandstof prijzen dat de fabrikanten zich meer zouden richten op efficiente, zuinige lichtere blokken. Maar de CB500, en de GS500 van suzuki bestaan niet meer. En de ER5 van Kawa moest per se 150CC zwaarder worden (ER6).

Alles is opgetild naar een minimum nu van 600/650CC.....alsof 250CC blokken een vies woord is geworden. Is 500CC om in te stappen niet genoeg meer ??

Wordt ik nu veroordeeld tot een motorscooter als ik lichter wil rijden? Ik wil schakelen en kan me niet voorstellen dat ik hetzelfde 'gevoel' zou hebben op bv. een burgman.

Kan iemand me uitleggen waarom motorfabrikanten geen nieuwe modellen naked / chopper fietsen (zoals de rebel of cb250 van honda) meer uitbrengen maar meteen met 'zware' modellen komen?



Ik zie op de USA site van honda dat de Rebel daar wel gewoon verkocht wordt!


Honda rebel 250, voor 4000$, model 2009...ofwel 2700,- euro!
goed, importkosten....en dingen veranderen voor 'EU goedkeuring'.... 3000,- in de winkel, zo meenemen.

Ik zou er dan serieus over denken zo 1 te kopen!

Het is Honda.
het is betrouwbaar.
en dat voor maar 3000,- euro!

en dan heb je gewoon een NIEUWE motor!

2009_honda_rebel_250.jpg


Perfect voor in de stad en de binnenwegen. zelfs op de snelweg zou je meekunnen.
Zou hier nu echt geen markt voor zijn in NL dat ze hier niet verkocht worden?

Wat denken julie?
 
Je vergeet de Kawasaki Ninja 250.

Trouwens, die $ prijzen kan je gewoon een euroteken voor zetten. Zo'n Rebel zou minimaal 4000 euro kosten. Maar dat is in NL vrij goedkoop, dus zal dan 4500 euro zijn.
Zo'n Ninja is al bijna 5000 euro. Belachelijk hoge prijzen voor wat je krijgt. Maak een Ninja 250 iets van 3500 euro en moet je zien hoeveel er dan van rond rijd.
 
Laatst bewerkt:
Een Kawasaki ER-6 of Versys is anders ook ideaal voor in de stad en binnenwegen... maar ook daar buiten... :)
 
In Nederland zijn lichte motoren nooit zo gewild geweest. Die trend heeft zich alleen maar versterkt. Wil je licht gaan rijden is er maar zeer weinig keus in de motoren of zul je scooter moeten gaan rijden, dat is niet ieders ding, dat begrijp ik.

Eigenlijk uitermate vreemd, omdat Nederland niet een land is waar je vaak snel kunt rijden(tenzij je lak hebt aan regels), dus lichte motoren zouden hier(juist) best op hun plaats zijn. Volgens mij schaamt de gemiddelde Nederlander zich op een licht motortje...Het moet altijd nét wat meer zijn dan de buurman.
 
In landen zoals spanje worden er zat lichte motorfietsen verkocht hoor (ivm 11 kW).. Veelal 2T, dat dan weer wel :')

Maar ik denk dat er tegenwoordig heel weinig vraag is naar zulke lichten 4T fietsen, met name in Europa.. Alles is tegenwoordig 'snelller en beter' en mensen zijn niet zo snel geneigd om op te stappen met 250cc als ze geleerd hebben te rijden op een ER5 of iets dergelijks. Alles is tegenwoordig ook veel veiliger, de 600 van nu is de 250 van toen.
 
Ik denk dat je hier best wel een puntje hebt. Het is al even zo dat de motoren alleen maar steeds sneller en krachtiger worden, maar een goeikopie gooi-en-smijt-fiets is niet zo makkelijk meer te krijgen. Je kan zeggen dat daar -kennelijk- geen markt voor is, maar eigenlijk denk ik dat die er best is.
De huidige motormarkt is er 1 waar de motor als een luxe-goed wordt behandeld en daardoor klapt de markt in geval van recessie ook keihard in elkaar. Vroeger (en in sommige landen nog) was de motor meer een goedkoop vervoermiddel en ik denk dat daar juist in geval van recessie heel veel te halen valt. Een goedkope maar betrouwbare cb250 ofzo zou echt wat toevoegen denk ik, daarom hoop ik dat die PTS Vento 450cc triple hier komt en goedkoop te krijgen is. http://thekneeslider.com/archives/2...cc-3-cylinder-urban-commuter-from-pts-motors/
 
Goeie vraag.

Je idee dat een Rebel die in Amerika 4000 dollar kost hier voor 2700 euro te koop zou zijn is wel érg optimistisch hoor. Ga maar uit van ten minste 4000 Euro......als je kijkt naar de verkoopprijzen van andere fietsen. Dan wordt het prijsverschil met een 600 een stuk kleiner en zul je zien dat maar weinig kopers die 250 kiezen. De markt voor kleinere fietsen is hier gewoon (te) klein.
In Nederland hebben "we" nu eenmaal een voorkeur voor zwaardere fietsen, is eigenlijk altijd al zo geweest. Mogelijk spelen milieu-eisen ook een rol. Het voldoen aan de milieu-eisen kost nu eenmaal wat vermogen. Geen probleem als je een paar pk verliest op een dikke 1000, maar voor een 250 wordt dat al snel lastig.
Een aantal jaren geleden had je inderdaad veel meer aanbod in 250, 400 en 500 cc. Maar in die jaren gold een 600 al als een zware motorfiets en was 60-70 pk al knap veel vermogen. Nu ligt een 600 qua vermogen, waar dikkere fietsen al snel 170 of meer pk's leveren, al in het gemiddelde van de markt, rond de 80-120pk.
Mensen willen dan gewoon niet meer geloven dat een motor met pak 'm beet 35 pk ook nog vooruit komt, als je dat afzet tegen de hoge vermogens van andere fietsen.

125cc is in België nog wel populair, vanwege het gegeven dat je daar met een autorijbewijs op een 125 kunt rijden. In Nederland ligt dat anders. Bovendien is zo'n 125 amper op de snelweg te gebruiken, omdat de topsnelheid bij de meeste fietsen gewoon te laag ligt.
 
euhm...

kawasaki ninja 250
yamaha ybr 250
yamaha wr250
kawasaki klx250
honda cb125
yamaha ybr125
kawasaki klx125
suzuki dr125
yamaha wr125
honda varadero 125

:?
 
Laatst bewerkt:
euhm...

kawasaki ninja 250
yamaha ybr 250
yamaha wr250
kawasaki klx250
honda cb125
yamaha ybr125
kawasaki klx125
suzuki dr125
yamaha wr125
honda varadero 125

:?
Jij bent Belg en daar zien ze 125cc motoren als auto's. De overige motoren zijn crossers/sm op de eerdergenoemde Ninja en de Yamaha YBR250 na.
 
Laatst bewerkt:
't Is idd al een paar jaar mijn vraag: Waar blijft de opvolger van de Honda CB-1? :?
 
Je vergeet de Kawasaki Ninja 250.

Trouwens, die $ prijzen kan je gewoon een euroteken voor zetten. Zo'n Rebel zou minimaal 4000 euro kosten. Maar dat is in NL vrij goedkoop, dus zal dan 4500 euro zijn.
Zo'n Ninja is al bijna 5000 euro. Belachelijk hoge prijzen voor wat je krijgt. Maak een Ninja 250 iets van 3500 euro en moet je zien hoeveel er dan van rond rijd.

Een Ninja kost 3500,- als ze de Btw en Bpm eraf halen, dus het is niet kawasaki die er een dure fiets van maakt ;). Zij moeten er uiteraard ook iets op verdienen. Ik moet zeggen dat de 250r prima fiets is voor in de stad/buiten de stad en op de Nederlandse snelweg. En hij stuurt nog fijn ook :]
 
Een Ninja kost 3500,- als ze de Btw en Bpm eraf halen, dus het is niet kawasaki die er een dure fiets van maakt ;). Zij moeten er uiteraard ook iets op verdienen. Ik moet zeggen dat de 250r prima fiets is voor in de stad/buiten de stad en op de Nederlandse snelweg. En hij stuurt nog fijn ook :]

Tja, dat geldt natuurlijk voor élke motor.

Probleem is dat een importeur moet verdienen op aantallen.
De dealerschappen moeten er gekwalificeerde monteurs voor hebben, er moeten onderdelen voor zijn enz. Als je dan 10 motoren per jaar verkoopt, moet je tóch die kosten op de koper verhalen, net zoals wanneer je er 1000 verkoopt.
Dan wordt óf de aanschaf per stuk veel duurder, óf de beurten/onderdelen. In beide gevallen zullen eventuele kopers zich wel twee keer op het hoofd krabben...... ook omdat die "dure" 600 dan toch niet zo veel duurder blijkt.
 
Suzuki VanVan !! *O*

2003_RV125-VanVan_yell2_500.jpg


Wat een held is het ook _O-
Ik zou er nooit 1 kopen, maar mocht ik er 1 voor de deur hebben staan, zou ik er toch vaak gebruik van maken.
 
Laatst bewerkt:
als ze NU een nieuwe 400cc supersport (aka vfr 400, zxr400, cbr400, gsxr400) zouden uitbrengen zou ik hem direct kopen :}

echt jammer dat die hele 400 cc supersport klasse uitgestorven is want er zijn genoeg oude 400 beestjes te vinden :/
 
als ze NU een nieuwe 400cc supersport (aka vfr 400, zxr400, cbr400, gsxr400) zouden uitbrengen zou ik hem direct kopen :}

echt jammer dat die hele 400 cc supersport klasse uitgestorven is want er zijn genoeg oude 400 beestjes te vinden :/
och, als er nou een 2010 vfr400 komt, dan weet ik wat mijn volgende motor wordt!
 
Als ze deze nou eens uit hadden gebracht als 250cc of 400cc dan was het een leuke fiets geweest, 125 vind ik ook net te weinig, en 250 misschien ook maarja een 600cc op 25kw doet het niet veel beter.

Yamaha+YZF-R+125+fiat+rep++4.jpg
 
Ik blijf erbij... 500cc 2t wordt 800cc 4t, 250cc 2t wordt 600cc 4t... trek die lijn door: 125cc 2t wordt 400cc 4t en hoppa! 400cc hebben dan weer een kans op bestaan!! *O*

Ik zeg doen! *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan