Waarom geen diesel

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
Ik zat me af te vragen, waarom komen motorbouwers niet eens met een diesel fiets.

Met de huidige techniek is dit toch goed mogelijk.
een 600cc td zou genoeg vermogen moeten hebben, lekker zuinig en bv 8000 toeren moet toch ook lukken?

is weer eens wat anders!
 
Een diesel heeft een veel zwaarder blok omdat de krachten die per slag vrijkomen veel groter zijn. (Veel meer koppel).
Verder heb je toch wel een turbo en een intercooler nodig om een diesel een beetje goed te laten presteren. En vergeet alle electronica niet om ook tot die prestaties te komen. Ik moet er dus niet aan denken, veel te zwaar en te groot!

Maar als je toch perse een diesel wilt: Enfield Bullet? Worden toch nog in India gemaakt? Volgens mij zijn die dingen ook hier leverbaar.
 
Tijd geleden stukje gelezen over een enfield diesel, is er dus al.
Maar zou jij ´t gejank van je zxr inruilen voor een tractor ;)
Motorrijden doe je met je hart, pure emotie/gevoel (en niet met je beurs) en daar past nou niet echt en dieseltje bij lijkt mij.
 
Ik zat me af te vragen, waarom komen motorbouwers niet eens met een diesel fiets.

Met de huidige techniek is dit toch goed mogelijk.
een 600cc td zou genoeg vermogen moeten hebben, lekker zuinig en bv 8000 toeren moet toch ook lukken?

is weer eens wat anders!
Er worden diesels gebouwd.Het Engelse leger gebruikt ze. Merk ben ik even kwijt.

Vooral voor de sjoppermarkt zou het een goed idee zijn diesels te bouwen: vette klappen, gewicht doet er niet veel toe en er kan weinig aan kapot (vaak zijn sjopperisten minder technisch lijkt wel.
Veel chroom eraan en......poetsen maar.
 
Ok, krijgen we straks de ZX7R TDI (rode T, rode D en rode I met chippie; 400 Nm en 200 pk)

Nu is die ZX7 toch al zwaar, dus dat kan er ook nog wel bij ! ;)
 
Tijd geleden stukje gelezen over een enfield diesel, is er dus al.
Maar zou jij ´t gejank van je zxr inruilen voor een tractor ;)
Motorrijden doe je met je hart, pure emotie/gevoel (en niet met je beurs) en daar past nou niet echt en dieseltje bij lijkt mij.

[me]Jacky is geemotioneerd[/me]
 
Ik zat me af te vragen, waarom komen motorbouwers niet eens met een diesel fiets.

Met de huidige techniek is dit toch goed mogelijk.
een 600cc td zou genoeg vermogen moeten hebben, lekker zuinig en bv 8000 toeren moet toch ook lukken?

is weer eens wat anders!


De diesel is er maar om 2 redenen. Verbruik en koppel op lage toeren.
Verbruik, daar heb je geen last van. En met je 200-300kg heb je echt geen last van gebrek aan koppel.
Het grootste struikelblok lijkt mij overigens het gewicht.
 
De diesel is er maar om 2 redenen. Verbruik en koppel op lage toeren.
Verbruik, daar heb je geen last van. En met je 200-300kg heb je echt geen last van gebrek aan koppel.
Het grootste struikelblok lijkt mij overigens het gewicht.
Dat zeg ik, dat maakt bij sjoppers niet uit. Een SS diesel is een ander verhaal
 
Het zat ergens achter in mijn geheugen en ik heb het even opgezocht.

Kwasaki bouwt een Off-road diesel voor het amerikaanse leger
6878


Ik lees overigens op het net dat deze motor nu in Afganistan ingezet wordt.

Type: M1030M1
En nog een lap tekst

The photo at right shows the current issue M1030 M1 Diesel Kawasaki motorcycle approved by the US Military. It's expected to be adopted by Great Britain and the Pentagon's peace keeping forces as well. This machine (with a kaki paint job) is being deployed with forces near Afghanistan now. It's basically a Kawasaki KLS 650 that has been modified to run on diesel fuel instead of gasoline. Motorcycle are the last remaining vehicles in common use on the modern battle field with a need for gasoline. The 584cc water cooled engine puts out 24hp. and can get up to 120 MPG. The diesel powerplant is much more durable than it's petroleum burning counterpart and has even better cross country ability. It produces the desired bottom end power for low speed maneuvers and ascending steep grades with it's re-geared Kawasaki transmission. Maximum speed is about 80 MPH. It should also fair much better in submerged conditions like other military diesels (no spark plugs or wires to short out).

The most important reason for the diesel changeover is the supply of fuel to forces in the field. Now the bikes can drink from the same jug as the rest of the motorpool. Just pull her right up between those Main Battle Tanks and fill 'er up! With the induction of this bike into the ranks, gasoline is virtually eliminated from the supply chain as strategist and planners have worked towards for years. Not to mention the fact that you really don't want a gallon or two of hi-test between yer legs in a fire fight. You have better odds on shrapnel passing through your diesel tank without igniting the liquid.

The United Kingdom Defense Procurement Agency is considering the Kawasaki fighting bikes for their forces and tested the Marine Corp model at Chertsey some months back.

The Crown reports of the new Kawasaki:


"The driving force for this revolutionary motorbike engine design is the need for a single source of fuel on the battlefield. Other tangible benefits to the design include significantly better fuel consumption; lower emissions; better cross-country usability and greater low down torque. The prototype design is the only contender at the moment for the new general purpose, cross-country dispatch bike for all three services. An air-portable version for the Joint Rapid Reaction Force is also planned, together with further variants for the Royal Military police."

"The pre-production bike is being developed and evaluated in conjunction with the United States Marine Corps. The requirement is for a good all-round bike, simple to ride cross-country, powerful, reliable and easy to train soldiers on. Other NATO forces are interested in the design and there could be a large export market in the developing world where diesel is easier to source than petrol. Further civil applications include lightweight, high-powered industrial diesel generators, All Terrain Vehicles and quadbikes."


 
Laatst bewerkt:
De diesel is er maar om 2 redenen. Verbruik en koppel op lage toeren.
Verbruik, daar heb je geen last van. En met je 200-300kg heb je echt geen last van gebrek aan koppel.
Het grootste struikelblok lijkt mij overigens het gewicht.

Verbruik, daar heb je geen last van?

Huhu, me dunkt met m'n 1 op 8!! :j Gauw met die diesel komen. Vroeger was diesel een scheldwoord, nu mag ie van mij op de fiets komen hoor. Die diesel gebakjes lopen tegen woordig even hard (zo niet harder) dan hun benzine-broers (of zussen). Enne, dat formaat valt ook wel weer mee. Cylinderinhoud is gewoon iets groter voor het grotere koppel (naast de langere drijfstangetjes)...

Sorry, ik lees niet goed.... |( . Je hebt het al over diesels. Ik heb niets gezegd.
 
Volgens mij is het omdat Diesel brandstof een 'trage' brandstof is. D.w.z. dat deze langzaam ontbrand en dat het maximum toerental door de brandstof begrenst word op +/- 4500 à 5500 tp/m. Terwijl dit bij benzine veel hoger is. Zo zie je bij diesel auto's dat het ie bij 4500 toeren al in het rood staat maar bij benzine motoren 13000 a 14000 toeren nog niet eens de limit is 8-)
 
Aan die toeren zal heus wel wat te doen zijn, gewicht lijkt me juist lager, aangezien een diesel minder onderdelen heeft, uhm, nee bougie = gloeibougie dus dat strepen we weg.

en tractor geluid, ach daar rijden er al meer van rond toch :+
 
Het lagere toerental bij een diesel wordt echt niet veroorzaakt door een tragere ontbranding. Een diesel ontwikkelt veel meer mechanische krachten door zwaarder materiaal. Het blok kan simpelweg niet tegen de hogere toeren door de "logheid".
Echter een diesel is supermakkelijk op te voeren. Met brandstoftoevoer alleen al is onnoemelijk veel vermogen te halen!
 
diesel is voor boten en gas is voor op te koken.

Benzine all the way :)

maar ach een motor fiets met een rooie TDI.. ach :) snel zat dan :P

maar dat gejank gaan we missen dan.. : '(

krijgen we roetmetingen..blegh..
 
Laatst stond er in één of ander duits motorblad een heel verhaal over iemand die er zelf één gebouwd had. Had ie twee jaar over gedaan, en hij liep nu wel, maar het verbruik was niet geweldig (1:23 of zo) en hij haalde de 120 geloof ik niet. Ik sta dus nog niet te trappelen. Wel hulde aan de man voor zijn kunde :}
 
Heb ooit een keer een test gelezen, alleen weet ik het merk niet meer. De fiets was heel zuinig, alleen jammer dat ie niet zo snel was. Van 0 naar 100 km/h in 20 sec. Twintig ja, is geen typefout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan