Waarom geen diesel

Pardon????? :j Zijn het niet juist de chopperrijders die zelf hun motor helemaal verbouwen? En dan heb ik het niet over een lampje! Of wellicht zelf helemaal zelf bouwen???? Racers zijn over het algemeen standaard (en moet je ook zo houden), choppers zelden. Er zijn genoeg chopperaars die al het onderhoud zelf doen en er echt niet voor terugschrikken om een motorblokje te reviseren. Dus dat was koeiepoep van je!

Volgens mij heb jij een erg verkeerd beeld van chopperrijders :(

En er zijn inderdaad dieselfietsen!
De traditionele chopperrijders zijn inderdaad vaak sleutelaars
maar die zijn in aantal inmiddels fiks overtroffen door de rijders op ongemodificeerd japans chroom en het valt op dat die juidt vaak weer minder interesse in de techniek hebben.

Verder geef ik grif toe dat ik mijn wereld overzichtelijk indeel
 
Laatst bewerkt:
De traditionele chopperrijders zijn inderdaad vaak sleutelaars
maar die zijn in aantal inmiddels fiks overtroffen door de rijders op ongemodificeerd japans chroom en het valt op dat die juidt vaak weer minder interesse in de techniek hebben.

Verder geef ik grif toe dat ik mijn wereld overzichtelijk indeel

Hmmm, ik heb een nog niet al teveel gemodificeerde Trude (wordt nog een keer verbouwd), maar heb wel heel veel interesse in de techniek. [me]Pingu is een chopper-pinguin met technische knobbel. Tenminste, dat hoopt hij...[/me]
 
effe lezen. Die Kawasaki legerfiets wordt dus momenteel gebouwd en gebruikt

Heeft in een van de motorbladen (Moto73?) iets over gestaan. US army moest een diesel hebben zodat ze alle voertuigen op dezelfde brandstof konden laten lopen. Turbo was te ingewikkelde techiek voor een dienstfiets.
 
Volgens mij zijn studenten van de HTS Arnhem samen met Startwin ook bezig of bezig geweest met een motor op diesel.
 
is al een keer een fransman geweest, toe hoe heet die ontwerper nog maar, maakt eigenlijk auto's, die heeft een psa 205 blokje gebruikt, maar of dat zo lekker is...alleen bij de pomp denk ik...
 
Dieslmotorfietsen zijn er in overvloed, kijk maar eens op
http://homepage.ruhr-uni-bochum.de/Rafael.Haeusler/

Verder is er nog voor de nieuwsgierigen onder ons (die denken dat een dieselmotorfiets traag is) de volgende link:
http://www.marineturbine.com/superbike/
Korte samenvatting hiervan:
topsnelheid: 400 km/u
acceleratie: 0-363 km/u in 15 seconden....

Via de bovenste link zijn alle tot nu toe gebouwde fabrieksmotorfietsen te vinden. Ook staan er een hoop eigenbouwmotoren op. Jammer dat er in Nederland geen leuk dieselmotorfiets groepje is..

Groeten,
Peter
 
Het karakter van een common rail diesel zou wel bij een toer of off-road fiets passen. Ik rijd auto in een 1.9 JTD (echt een lekkere fiat motor) met een hoog koppel bij lage toerentallen en 110pk. Mijn Gran Canyon heeft een soort gelijk karakter. Lekker hoog koppel. Is wel enigzins vergelijkbaar. Alleen niet qua geluid.
Er zijn al 1.3 diesels met 80 pk en bijna 200NM. Die zou je op zich zo in een motor kunnen hangen. Echt wel dat je dan wheelys maakt (tenzij dat de motor te zwaar wordt)
 
Op LPG kan je heel goed motorrijden. Er is in Papendrecht iemand met een Honda CX500 geweest die ipv een topkoffer een LPG-tank achterop had. Ik heb dat ding een aantal jaartjes gezien. Een motortje met waterkoeling lijkt mij het makkelijkst, ivm. de verdamper. Ik denk niet dat je een G3-installatie voor een motor kan vinden.


Voor de ultieme zelfbouwers: www.fiat.nl/restyle/news/pop-up82.html.

Dieseltje, 1251 cc, 70 pk, common rail, 50 cm breed bij 65 cm hoog, 130 kg.
Daar moet toch wel iets mee te doen zijn? *D
 
Nog even voor de antigas gasten onder ons..... de verbrandingswaarde van LPG is 110 oid. Een motor die op gas loopt is tot grotere prestaties te krijgen dan een benzine motor. Probleem is alleen dat gas an sich niet smeert. je blijft dus benzine nodig houden om af en toe de zaak te smeren

Een motor met een G3 installatie zal dus, mits aangepast, meer vermogen hebben
 
In eerdere commentaren heb ik gelezen dat iemand op het idee was gekomen om een Smart CDI in een motor te bouwen. Dit idee is echter niet nieuw, op een hogeschool in Duitsland is er een groep die daar aan werkt:
http://www2.fht-esslingen.de/hochschule/aktuell/edimo/

Zo een motorblok weegt trouwens 65 kg (tegenover 73 kg van een VTR1000) en levert ongeveer 41 pk, maar mbv tuning (http://www.hekbv.nl/prijslijst-tuning.htm) is dit op te schroeven naar 61 pk.

Hier is dus wel een tourmotortje van te bouwen als concurrent van de NTV 650 Deauville.

Groeten,
Peter
 
Check de fighters van vorige maand...

Heeft iemand in een kawa frame een golf tdi blok ingehangen...

Je moet er maar op komen!!!
 
Ik zat me af te vragen, waarom komen motorbouwers niet eens met een diesel fiets.

Met de huidige techniek is dit toch goed mogelijk.
een 600cc td zou genoeg vermogen moeten hebben, lekker zuinig en bv 8000 toeren moet toch ook lukken?

is weer eens wat anders!

Er bestaat een diesel op basis van een Enfield, paar maanden geleden getest in MOTO73, MOTOR of PROMOTOR, dat weet ik niet meer. Zeer zuinig en niet vooruit te branden. Alleen leverbaar in België
 
Volgens mij heeft BMW ook ooit een diesel proto type gemaakt. Ik dacht dat ze daarmee waren gestopt ivm start problematiek. Het aantrappen van een diesel is onbegonnen werk vanwege de compressie en na een keer proberen te starten was de accu leeg. Hoe hebben die andere fietsen dat opgelost? 125cc zal wel te doen zijn maar een 1200 :?
 
Ik weet wel dat startwin met hun droomduc een diesel blok hebben gemaakt, deze zal denk ik gaan rijden tijdens de club races, (duc) ik dacht dat dit een 1200 cc blok was met 200 Nm en 100 pk (dit lag vorig jaar zo op de teken tafel, De droomduc was een 748 blok met een eigen gemaakt frame. en carbon kuipdelen, wel gaaf ding. Volgens mij is hij wel te vinden op www.startwin.com

Dus met z'n allen naar de clubrace om deze te aanschouwen denk,
 
Ik zag deze zelfbouw dieselmotor afgelopen weekend in Aale Rixtel
full


filmpje met geluid

http://rapidshare.de/files/17630293/2006-04-10_Aarle_Rixtel_dieselmotor_wmv.wmv.html
 
Tot nu toe zijn de meeste (alle?) diesel-motoren gebaseerd op bestaande ontwerpen voor autos, of, zoals de Enfield, agrarische stationair-pompen (!). Trekkracht is voor die blokken belangrijker dan een compacte / lichte opbouw, toerentallen en enigzins verkropbaar uiterlijk.

Ik denk dat diesel best een serieuze optie zou zijn als een fabrikant er vanaf scratch een zou ontwerpen met een motorfiets als "bestemming" in het achterhoofd. Dan zou zo'n blok lichter gemaakt kunnen worden dan nu het geval is, en weliicht kan er met iets meer nadruk ontworpen worden op toerental / vermogen dan alleen een monsterlijk koppel wat op een motor minder zinvol is.

Maar zolang veel motorrijders al brullen als een uitlaat niet de juiste vorm heeft en een spatbord niet van carbon fiber is gemaakt denk ik dat motor-fabrikanten zich wel 2x zullen bedenken voor ze iets structureel nieuws op de markt zullen brengen, vooral als het imago niet 100% klopt (zie ook 2 takt discussie). Ik denk niet dat revolutionaire technologie echt besteed is aan "motorland", hooguit als het heel langzaam wordt ingevoerd.
 
ik heb niet het gehele topic gelezen, maar heeft starttwin oid(die duc dealer) vorig jaar geen motor gebouwd met een aangepast lupo diesel blok(is zelfs nog in motor experience geweest)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan