waarom geen doorwaaihelmen???

daar is de schuimlaag voor in de helm, die moet vervormen (energie absorberen)
de buitenschaal wil je in 1 stuk houden.

Vervorming hoeft niet permanent te zijn en hoeft niet in te houden dat het object dusdanig vervormt dat het breekt.

Edit: oh sorry, ik wist niet dat je gecertificeerd was.
 
Laatst bewerkt:
Vervorming hoeft niet permanent te zijn en hoeft niet in te houden dat het object dusdanig vervormt dat het breekt.

Edit: oh sorry, ik wist niet dat je gecertificeerd was.

juist bij absorptie van energie moet de vervorming permanent zijn, anders is het alleen opslag van energie die later weer doorgegeven word (een veer bv)

als de schaal gaat vervormen onder een kracht, word die kracht in de helm (en dus op je hoofd) op 1 punt gericht
je wilt juist dat de schaal zoveel mogelijk zijn vorm behoud, en dus de energie over de gehele helm (en dus binnenvoering) verdeeld.
pas op dat moment heb je maximaal energie absorberend oppervlak, in plaats van dat alle energie op 1 punt gericht word.
 
juist bij absorptie van energie moet de vervorming permanent zijn, anders is het alleen opslag van energie die later weer doorgegeven word (een veer bv)

als de schaal gaat vervormen onder een kracht, word die kracht in de helm (en dus op je hoofd) op 1 punt gericht
je wilt juist dat de schaal zoveel mogelijk zijn vorm behoud, en dus de energie over de gehele helm (en dus binnenvoering) verdeeld.
pas op dat moment heb je maximaal energie absorberend oppervlak, in plaats van dat alle energie op 1 punt gericht word.

Iemand die een dergelijk intelligent betoog voert met een dergelijk groot aantal grammaticafouten verdient een certificaat als prutser!

Maar jij beweert dus dat een helmschaal volledig star is?
 
juist bij absorptie van energie moet de vervorming permanent zijn, anders is het alleen opslag van energie die later weer doorgegeven word (een veer bv)
Nee. Het verschil tussen EPS schuimen en gewone "piepschuimen". Je kunt prima niet blijvende vervormingen hebben en toch energie gedissipeerd hebben (want dat doe je feitelijk, niet absorberen maar dissiperen)
als de schaal gaat vervormen onder een kracht, word die kracht in de helm (en dus op je hoofd) op 1 punt gericht
je wilt juist dat de schaal zoveel mogelijk zijn vorm behoud, en dus de energie over de gehele helm (en dus binnenvoering) verdeeld.
pas op dat moment heb je maximaal energie absorberend oppervlak, in plaats van dat alle energie op 1 punt gericht word.

Aha. Je gaat me dus nu vertellen dat je WEL het schuim aan de binnenzijde gaat vervormen maar NIET de harde schaal aan de buitenzijde? jaja.

edit: voorbeeld van de veer verander ik even in een veer-demper constructie. Dan heb je dus niet blijvende vervormingen met een prima energie dissipatie
 
Laatst bewerkt:
Nee. Het verschil tussen EPS schuimen en gewone "piepschuimen". Je kunt prima niet blijvende vervormingen hebben en toch energie gedissipeerd hebben (want dat doe je feitelijk, niet absorberen maar dissiperen)

En dan nog, het zou toch fantastisch zijn?

Je valt van de motor.
Je valt hard op je helm.
Je helm slaat de energie op en geeft die onmiddellijk weer vrij.
Je wordt gelanceerd.
Je zit weer op je motor.

*O*
 
En dan nog, het zou toch fantastisch zijn?

Je valt van de motor.
Je valt hard op je helm.
Je helm slaat de energie op en geeft die onmiddellijk weer vrij.
Je wordt gelanceerd.
Je zit weer op je motor.

*O*

De POGO-stick-helm.

Eens zien wie van ons 2 het snelst een patentaanvraag heeft ingedient!
(en fucking filthy rich wordt! *O* *O* *O* *O* *O* )
 
Iemand die een dergelijk intelligent betoog voert met een dergelijk groot aantal grammaticafouten verdient een certificaat als prutser!

Maar jij beweert dus dat een helmschaal volledig star is?

nee, ik beweer niet dat een helmschaal volledig star is, niets is volledig star (alles heeft een elasticiteits modulus)

je wilt hem echter bij een zo laag mogelijk gewicht, zo star mogelijk hebben.

Nee. Het verschil tussen EPS schuimen en gewone "piepschuimen". Je kunt prima niet blijvende vervormingen hebben en toch energie gedissipeerd hebben (want dat doe je feitelijk, niet absorberen maar dissiperen)Aha. Je gaat me dus nu vertellen dat je WEL het schuim aan de binnenzijde gaat vervormen maar NIET de harde schaal aan de buitenzijde? jaja.

edit: voorbeeld van de veer verander ik even in een veer-demper constructie. Dan heb je dus niet blijvende vervormingen met een prima energie dissipatie

zie post boven, uiteraard vervormd de schaal, maar die vervormingen wil je tot het absolute minimum beperken ivm de krachten verdeling

@veer-demper constructie: daarbij zet je de bewegingsenergie om in warmte (demper word warm)
dat systeem werkt helaas niet zo prima in je helm

je bent nu echter vloeistofdynamica (HELE andere tak van sport) aan het vergelijken met mechanica, en dat slaat als een tang op een varken.
zo lust ik er nog wel een paar :')
 
je bent nu echter vloeistofdynamica (HELE andere tak van sport) aan het vergelijken met mechanica, en dat slaat als een tang op een varken.
zo lust ik er nog wel een paar :')

Maar serieus, wat denk je van het pogohelmidee? Je lijkt me nogal een clevere kerel, misschien wil je samen met mij een prototype ontwerpen?
 
pak eens een ei, en leg er een boek op

neem datzelfde ei, boor er een aantal gaatjes en sleuven in, en leg datzelfde boek er weer op

als je een dergelijke helm zou willen maken, zou de schaal met gaten enorm dik moeten worden om dezelfde stevigheid te halen, en dus te zwaar.
Kromme vergelijking als je het mij vraagt.
want
En helm is reeds een opengewerkt ei.
 
Dat is wat de marketingjongens je willen laten geloven. Ondertussen maken ze wel pothelmpjes en hybride helmen die in mijn optiek nog minder stevig zijn dan systeemhelmen c.q. een groter compromis zijn.
Zo interpreteren wij als westerlingen het over het algemeen, al is dit meer mijn eigen interpretatie waarom ze het nog niet maken. Japanners zitten anders in elkaar, ze plegen immers niet voor niets regelmatig zelfmoord als ze gefaald hebben in hun taak, als er kwaliteitsproblemen zijn.
 
nee, ik beweer niet dat een helmschaal volledig star is, niets is volledig star (alles heeft een elasticiteits modulus)
Helaas sla je de plank nu volkomen mis. Plastics hebben namelijk GEEN E-modulus.
Ik vind het prima als je betweterig wilt doen hoor. Maar zorg er dan even voor dat je je feiten goed hebt.
je wilt hem echter bij een zo laag mogelijk gewicht, zo star mogelijk hebben.zie post boven, uiteraard vervormd de schaal, maar die vervormingen wil je tot het absolute minimum beperken ivm de krachten verdeling

@veer-demper constructie: daarbij zet je de bewegingsenergie om in warmte (demper word warm)
dat systeem werkt helaas niet zo prima in je helm

je bent nu echter vloeistofdynamica (HELE andere tak van sport) aan het vergelijken met mechanica, en dat slaat als een tang op een varken.
zo lust ik er nog wel een paar :')

En weer een misser. Juist het gebruiken van de visco-elastische eigenschappen van kunststoffen is interessant bij impact.
En dat wordt "tadadaaaaaa" gesimuleerd door veer-demper systemen (kijk eens goed naar de principes van FEM pakketten, de wiskunde erachter gaat juist uit van veer-demper-systemen).

Sinds wanneer is visceus gedrag geen onderdeel meer van mechanica?
Dan heb ik geloof ik flink wat studiepunten te veel binnengeharkt.... |(
 
Zo interpreteren wij als westerlingen het over het algemeen, al is dit meer mijn eigen interpretatie waarom ze het nog niet maken. Japanners zitten anders in elkaar, ze plegen immers niet voor niets regelmatig zelfmoord als ze gefaald hebben in hun taak, als er kwaliteitsproblemen zijn.

Japanners zitten niet anders in elkaar. Voor mijn celstraf van 45 jaar heb ik dat uitvoerig getest en ze zijn uit dezelfde onderdelen gemaakt, en hebben dezelfde opbouw. Jammer genoeg ging de rechter niet mee in mijn betoog dat het hier om louter wetenschappelijk onderzoek ging.

Shoei is ook Japans en die maken wel systeemhelmen ;)
 
Helaas sla je de plank nu volkomen mis. Plastics hebben namelijk GEEN E-modulus.
Ik vind het prima als je betweterig wilt doen hoor. Maar zorg er dan even voor dat je je feiten goed hebt.

PE-HD (general purpose, molding & extrusion)

Tradenames
Alathon; Alkathene; Alkatuff; Alphacan; Alpolic; Appryl; Argentina-I; Argetena-J; Aspun; Asrene; Bapolene; Borstar; Bralen; Bynel; Cestidur; Cestilene; Cestilite; ChampLine; Clearflex; Cogefill; Cogegum; Compotene; Cosmothene; Cotene; CPGSeaboard; DaelimPoly; Dafnelen; Daisolac; Densetec; Dinalen; Dowlex; DPE; Dunalon; Dynex; Elenac; Elite; EL-Lene; Eltex; Eraclene; Ethafoam; Etilinas; Evatane; Evolue; Exxco; Farralloy; Ferrene; Finathane; Flexet; Flexirene; Forlink; Formolene; Fortiflex; Funecon; Getilan; G-Lene; G-Lex; Halene; Harmorex; HiD; Hipersite; Hitec; HiVal; Hivorex; HiWax; HI-ZEX; Hostalen; Illen; Indothene; Innovex; Ipethene; J-Rex; Kemcor; Lacqtene; Lagomix; Lagotene; Lamdex; LinTech; Liten; Lubotene; Lucofin; Luflexen; Lumitac; Lupolen; Lupolex; Malen-E; Marflex; Marlex; Maxbatch; Maxlen; Microlen; Microthene; Mirason; Mirathen; mPact; Nevilen; Nipolon; Nissen; Nortuff; Novapol; Novatec; Novex; Okiten; Osstyrol; Padmex; Paxon; Perlene; Petilen; Petrothene; Plastazote; Polidan; Polinter; Polyfort; Polystone; Pre-Elec; Pro-Fax; Reclair; Relene; Repolen; Rexell; Riblene; Rigidex; Rotoflame; Sanalite; Sanatec; Sanren; Schulink; Scolefin; S-Com; Seetec; Spherilin; Stamylan; Stamylex; Sumikathene; Sunfine; Suntec; Suplex; Syncure; Tecafine; Thai-Zex; Thermolen; Tipilen; Tipolen; Tracel; Tracolen; Tuflin; Tyvek; Ultzex; Umerit; Unival; Venelene; Vstolen; VulTracell; Vyon; Vytek; Yuhwa; Yukalon; Zemid

Mechanical properties
Young's modulus 1.07 - 1.09 GPa
Compressive modulus * 1.07 - 1.09 GPa
Flexural modulus 0.997 - 1.55 GPa
Shear modulus * 0.377 - 0.384 GPa
Bulk modulus * 2.15 - 2.26 GPa
Poisson's ratio * 0.41 - 0.427
Shape factor 4.6
Yield strength (elastic limit) 26.2 - 31 MPa
Tensile strength 22.1 - 31 MPa
Compressive strength * 18.6 - 24.8 MPa
Flexural strength (modulus of rupture) * 30.9 - 43.4 MPa
Elongation 1.12e3 - 1.29e3 % strain
Hardness - Vickers * 7.9 - 9.9 HV
Hardness - Rockwell M * 31 - 35
Hardness - Rockwell R * 45 - 55
Fatigue strength at 10^7 cycles * 8.84 - 12.4 MPa
Fracture toughness * 1.52 - 1.82 MPa.m^0.5
Mechanical loss coefficient (tan delta) * 0.0367 - 0.0374

een aerospace materialen database zal het wel fout hebben :') gooeeedddddddd
 
ja.

Aangezien alle kunststoffen een tijds-temperatuurs afhankelijkheid hebben van hun stijfheid en sterkte heb je grafieken voor "E-moduli" (maar die noem je niet zo).

Is allemaal eerste (of 2e) jaars stof op de TU.

Als jij iets berekent met plastics en je gebruikt een constante als E modulus dien je volgens mij je certificering ter plekke in te leveren!

Niemand die ooit in zijn leven iets serieus heeft gedaan met plastics zal uitgaan van een E modulus....
 
Laatst bewerkt:
Zoek ook even op tijds-temperatuurrsafhankelijkheid van plastics.
Misschien dat het dan begint te dagen.

gut, je hebt het over kruip.... denk alleen niet dat kruip van belang is bij een ontwerp van een helm die in 0.05 seconde een kracht moet verdelen (zeker niet als het gebruikte materiaal voorzien is van een wapening)
 
Er bestaan toestellen die bestaan uit een plaat met daarin allemaal glijdende staafjes. Als je bvb je voet op zo een plaat zet en je haalt er dan je voet af dan heb je de perfecte pasvorm.

Als op elk van die staafjes nu een veer-demper gezet wordt dan komen die staafjes na indrukken terug omhoog.

Maak daar eens een helm van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan