Waarom ging dit bijna fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie helemaal niks bijzonders, behalve dan dat ts niet voldoende rechts houdt.

Ik ook.
Dat de rest van de handelingen ook niet zo handig waren, is bijzaak.
Hoe zou je van uit de positie, op het moment van de slide, de bocht vloeiend willen aansnijden?

Kortom:
De positie op de weg verkeerd, te snel, en te wild de mechaniek bedienen, en dan volgens mij ook nog op de witte lijn. En geloof mij, die lijn, al is die bruin, al is die oud, al is die opgeruwd, die is altijd gladder dan asfalt.
En daarin moet ik Zot dan gelijk geven. Jij rijd boven je kunnen, en daar zou een VRO verbetering in kunnen brengen.
 
Paar goede tips al in dit topic, die zwieper van je achterband was het resultaat van een aantal achtereenvolgende beginnersfoutjes.

Mocht je nog een keer aan de verkeerde kant van de weghelft zitten voor een bocht en in lichte paniek wilt terugschakelen, doe dat dan niet, je kan gewoon in een te hoge versnellig te bocht nemen met behoud van tractie en rust in de motor. Je hebt dan alleen geen drive uit de bocht maar we zitten hier toch niet op het circuit.

De rust in je hoofd om dit soort beslissingen te maken ontbreekt nog omdat je al je inspanning nodig hebt om snel te rijden. Vond dit momentje nog wel meevallen trouwens maar de volgende zou zomaar een stuk vervelender kunnen zijn, daarom gewoon even chill doen en rijd wat rustiger en bouw het wat langzamer op.

Met 60km/h technisch goed rijden zal een grotere uitdaging zijn dan om op rechte stukken 150 te rijden en daarna de bochten door te dweilen. Dat kan je oma ook nog.
Wat hier boven staat.
 
@Gwiedert
..
Bij 1.00 op filmpje, zie je "stationair?" toerental (dat kleine beetje dat je motor wel nog draait maar verders ook niet), 86Km/u en versnelling 2.... dit is nog met koppeling ingedrukt.
Vervolgens zie je daarna toerental weer opkomen (koppeling los) en de zwabber begint.

Lijkt mij een geval van, te hoog in toerental/snelheid nog zitten om met die snelheid de koppeling weer los te laten.
Als je dat recht vooruit doet merk je daar niet heel erg veel van.... maar je achterwiel lijkt heel kort even te blokkeren, en dat is wat ik vermoed te zien.
..

Volledig eens.
Korte blokkering van het achterwiel. Het voelt altijd erger dan dat het is hoor. Wanneer je een stapje van 2 cm maakt lijkt het veel meer voor je gevoel.
Een slipkoppeling behoort je wel te redden maar die komt echt niet zo snel in hoor daar heb je best wel wat weerstand voor nodig.

Eens met de meeste, snelheid naar beneden en techniek goed leren. Komt vanzelf km's maken :]
VRO is altijd een goede aanbeveling, ik vond ze ook leuk en leerzaam. Je leert van de instructeur en door te kijken naar anderen ook nog.
 
Misschien een beetje los grind op de weg en daarna schrikreactie.

Beter om rustiger je tempo op te bouwen als je net je rbw hebt.
 
Kijk hier heb ik wat aan!

Het is overigens totaal niet mijn bedoeling om stoer te doen o.i.d. door hard te rijden. Zo'n persoon ben ik niet. Sterker nog als ik dat gewild had, had ik wel wat meer gas gegeven dan dit.

Ik heb het begin stukje er bijgelaten zodat mensen konden zien waar het was en misschien beter in konden schatten hoe de bocht er uit zag.

Ik ben het helemaal eens met het feit dat het een grotere uitdaging is om met 60 technisch te rijden dan met 150 rechtdoor.

Het voelde inderdaad niet als 2cm, de camera zat op mijn borst dus zo lijkt het stapje van mn achterwiel niet zo groot. Maar het voelde meer als een zwabber van 20 cm.

Die stapjes en wat abrupte stuurbewegingen van tevoren doe ik met opzet, een vloeiende lijn rijden is geen probleem maar m'n positie op de weg was hier gewoon volledig verkeerd.
Overigens ook een lastig puntje, of je kiest om op het zwarte deel van de weg te blijven of dat je de streepjes en het fietspad ook meepakt.

Ik denk dat ik hier wel van geleerd heb, en wat scherper ben op zulke opeenstapelingen van beginnersfouten. Overigens is het niet zo dat ik altijd als zo'n dweil door de bocht zwalk of zo onrustig rij. Het kan prima normaal, alleen dat was hier gewoon even niet het geval. Blijft toch een moment opname hé😇

Maar ik ben blij dat ik dit hier kan ventileren en dat er mensen zijn die fatsoenlijk mee kunnen kijken en kritisch commentaar durven te geven!👍
 
Er staan op youtube trouwens ook een tal van fimlpjes met uitleg over bochttechnieken e.d.
Daar kan je ook nog een hoop van opsteken
 
Voortgezette Rij Opleiding.

Je hebt een motor die comfortabel dingen doet, waar jij nog helemaal niet aan toe bent. Op een snelheid die jouw hersens niet bijhouden. Dan zou je imo eerst moeten gaan kutten op een parkeerplaats. De plek waar je in de problemen komt, is auto links en hek rechts. Je schrikt en reageert verkeerd. Zowel auto als hek moet je zien aankomen in de toekomst, dus je kijk techniek is ook verkeerd. Dat soort dingen zegt mij allemaal.

Voortgezette Rij Opleiding.

Mensen die dit bullshit vinden diskwalificeren zichzelf als gesprekspartner.

Over de kwaliteit van de vro valt te twisten.
 
Een VRO zou inderdaad niet verkeerd zijn zoals zot als schrijft.
Je rijdt nu op een motor die je super veel zelfvertrouwen geef, terwijl je de skills en anticipatie nog niet hebt. In plaats van dat je al klaar bent voordat de bocht er is heb je of je koppelen nog in, heb je al veel te vroeg ingestuurd en ben je nog aan het afremmen of schakel je nog even terug terwijl je in de bocht zit.
Je vangt ook niet het toerenverschil op met terugschakelen.
Een VRO is geen straf het is ook geen teken van slechte skills hebben, het is juist een middel om beter te worden en te leren waar je op moet letten.
 

Dit was 2 minuten later...
Om over na te denken:
Hoe weet je dat die witte auto aan het begin niet gaat keren? Je zit er eigenlijk al te dicht op, je moet er echt omheen hoeken. Met iets meer afstand was je lijn mooier geweest en had de automobilist veel meer kans gehad om jou te spotten in zijn spiegels. Je duikt bijna gelijk zijn dode hoek in.

Op het laatst geef je een dot(je) gas, terwijl er een auto tegemoet komt en er een auto op zo'n manier staat dat hij wel eens (al dan niet achteruit) de weg op zou kunnen gaan rijden. Je gaat mij niet vertellen dat je er zeker van bent dat er niemand in die "geparkeerde" auto zit.

Denk aan je veiligheid. Die ligt op een paar punten meer in handen van de automobilisten dan in jouw handen.
 
Het is overigens totaal niet mijn bedoeling om stoer te doen o.i.d. door hard te rijden. Zo'n persoon ben ik niet. Sterker nog als ik dat gewild had, had ik wel wat meer gas gegeven dan dit.

Als dat echt waar is (en ik geloof je niet helemaal :+) zou ik gewoon wat langzamer rijden. Dat is veiliger voor jezelf en voor anderen, en je kan aandacht besteden aan je techniek.

Probeer die dijk eens met V-max + 10 te rijden. Dat zal een kilometer of 70 per uur zijn gok ik. Dan heb je alle tijd om je te focussen op de goede rijlijnen en kan je ook nog het overige verkeer in de gaten te houden. Als je het een beetje goed doet, hoef je veel minder te remmen en te schakelen.
 
Fast in en Fast out is nog beter ;)

Als ik dit filmpje bekijk zie ik veel stuurbewegingen in de bocht ipv vloeiend de bocht te nemen.
Wat Zot al zei; kijktechniek is verkeerd. Ver voorruit kijken waar je naartoe wil :]
 
Als ik de motor weer pak voor het eerst na de peke lperiode ga ik ook over de dijk om even het gevoel weer te krijgen.
Trek eens een denkbeeldige middenstreep en blijf binnen je eigen weghelft tijdens het bochtjes nemen.Resultaat snelheid niet echt hoog maar je moet behoorlijk sturen om de bochten op de juiste manier te nemen.
 
Ik heb zostraks geprobeerd, voor het eerst weer buiten, bandjes opgepompt en gas erop als ik de bocht uitkom. En het geeft een vertrouwd gevoel ondanks dat de snelheid hoger ligt.

Dat getreuzel, remmen en schakelen in bochten is echt prutswerk en komt onzeker en niet vloeiend over
 
Fast in en Fast out is nog beter ;)

Als ik dit filmpje bekijk zie ik veel stuurbewegingen in de bocht ipv vloeiend de bocht te nemen.
Wat Zot al zei; kijktechniek is verkeerd. Ver voorruit kijken waar je naartoe wil :]
Niet alleen waar je naartoe wil, ook waar jij en mede planeet bewoners naartoe kunnen.

Verder leren om niet te fixeren op 1 punt (in dit geval die auto), maar op alles. Ga voor een lege muur oid staan en zie de hele muur. Niet dat ene vliegen poepje
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen waar je naartoe wil, ook waar jij en mede planeet bewoners naartoe kunnen.

Verder leren om niet te fixeren op 1 punt (in dit geval die auto), maar op alles. Ga voor een lege muur oud staan en zie de hele muur. Niet dat ene vliegen poepje
Je bedoelt dat hij op fietsniveau kijkt en reageert? Daar lijkt het veel op,..en die hups komt doordat je te bruusk naar een (te) lage versnelling ging. Moet je eens met een Moto Guzzi doen,...spannend.;)
 
Je bedoelt dat hij op fietsniveau kijkt en reageert? Daar lijkt het veel op,..en die hups komt doordat je te bruusk naar een (te) lage versnelling ging. Moet je eens met een Moto Guzzi doen,...spannend.;)
meer pedaalemmer coureur
 
Tuurlijk gaat dit veels te hard maar hij doet het verder wel netjes.
Waarschijnlijk mag je daar 60, en dan passeer je met hooguit 50 en niet het dubbele. Ik vind dat onaangepast gedrag. Het is ook niet moedig dat hij het filmpje plaatst, maar gewoon braniegedrag. Met een onzin vraag motiveert hij een 'kijk eens hoe hard ik ga'-filmpje.

….. ik gedraag me gewoon als er overig verkeer in de buurt is...
Nee dat doe je niet, getuige je filmpje. Niet jouw misplaatste durf maar het comfort en mogelijk gedrag van andere weggebruikers zou de passeersnelheid moeten bepalen. Daar heb je duidelijk geen kijk op of besef van. Ga er maar van uit dat de meesten hun capaciteiten en reactievermogen overschatten, onder normale omstandigheden, laat staat het dubbele van de toegestane snelheid. Daar zijn allerlei mooie statistieken van.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan