Waarom heb jij een R6 ipv R1 of andersom?

CK

Die hard MF'er
10 mei 2002
904
0
Utrecht
Dag mensen,

ik zit ben opzoek naar een nieuwe motor, maar ik zit echt heel hard te twijfelen of ik nou een R6 of een R1 moet gaan halen, dat het een Yamaha wordt is zeker ;) Vandaar dit topic, een vraagje aan alle R6 en R1 rijders, waarom heb je besloten om een R1 of juist R6 te halen?

Groeten, Stephan.
 
nee nee, ik heb nu m`n ZXR 400 een jaar bereden... maar ik vind hem wat tam worden :)
 
hij zegt nieuwe motor dus ik denk als vervangende?

maar zoals ik het begrijp is een 600 meer voor de bochten.
 
Ik heb ze allebei en de vrouw rijdt er ook op,ik vind de R6 fijner als je wat meer van scheuren houdt.
De R1 rijdt meer relaxed.
De R1 is dus meer een vrouwenmotor,zij rijdt er graag op.
 
Ik was gewoon verliefd op de R1 toen die uitkwam, en hij rijdt verschrikkelijk lekker, geen ervaring op R6, maar was uitgekeken op me CBR600, en R6 stond iets te dichtbij.

Kan wel zeggen dat ik waarschijnlijk nooit meer terug ga naar een 600, al zou ik er best wel eens een dagje op willen knallen, lijkt me erg leuk.
Maar koppel van een 1000 is er verslavend.
Wat wel frusterend is, als je harder rijdt dan een ander komt het door de R1, als je langzamer rijdt dan bijv een 600 kan je niet rijden, terwijl iedereen roept dat een 600 harder rond gaat op het circuit, terwijl je weet dat je met een 600 net zo hard rijdt, en als je dan 1000 inhaalt ben je helemal de bink.
Kortom, met een R1 doe je het nooit goed.
MAAR IK HOU HEM LEKKER TOCH.

Verder, je koopt wel de mooiste motor die er bestaat.
 
Was of een vrij jonge R6 of een "oude" R1...

Ik heb een tijdje een YZF600R gehad en deze had meer dan voldoende vermogen.
Toch nieuwsgierig en vooral hebberig naar de opvolger toch maar een R6 gekocht.

De R6 was weer een stuk feller :}

Het moet een keer genoeg zijn, 110 in de eerste versnelling, 268 op de teller...
Gewoon een stukje zelfbescherming d'k geen R1 koop.

M'n R6 voelt al zoveel sterker aan dan de BMW K1200RS van m'n vader.
 
R1 was nog even te duur en niet verstandig.

Ik ben van een CBR '94 overgestapt naar een '99 R6. Dit is al een verschil van dag en nacht. De R6 rijd zoveel aggressiever :) .

Zie mezelf nog niet snel op een R1 stappen. Denk dat dat voor mijn gezondheid ook beter is.
 
[maar was uitgekeken op me CBR600, en R6 stond iets te dichtbij.

Tot een zekere hoogte geef ik je gelijk. Echter vriend van me is van CBR 600 overgestapt op een GSX600 en rijdt nu een stuk sneller door bochten dan voorheen. (blijft natuurlijk persoonlijk) Ik denk alleen dat je op een gegeven moment met een 600 op je grens zit en dat het echt niet harder kan. Terwijl een R1 je continue blijft verbazen/ verassen. :P :P :P

Ikzelf overweeg van een Thundercat (2001) naar een R6 (2003). Een 600 cc verveelt me nog steeds niet. Ik vermoed overigens wel dat het ook voor mij een wereld van verschil zal zijn..

Maestro
(die in dubio zit voor wat betreft aanschaf nieuwe motor)
 
:z :Z EEN R1 RIJDT NIET SNELLER DAN EEN R6,misschien iets harder op top.
Een R6 is agressiever,remt beter en sturen gaat veel makkelijker!
Een R1 heeft meer koppel en is dus schakellui te rijden.
Ook met een sprint ben je met de R1 niet veel sneller,je blijft er gewoon achterplakken met een R6.
Zonde van je geld zo'n R1,is meer een "kijk mij eens motor".
Ja ik heb hem zelf ook,maar nu weet ik beter!
Conclusie:
voor een beginner is een R1 echt niet gevaarlijker,hooguit door het koppel.
Mijn vriendin reed er zelfs op zonder rijbewijs!
Een R6 heeft een smallere "powerband" en is dus giftiger/lees gevaarlijker.
 
:z :Z EEN R1 RIJDT NIET SNELLER DAN EEN R6,misschien iets harder op top.
Een R6 is agressiever,remt beter en sturen gaat veel makkelijker!
Een R1 heeft meer koppel en is dus schakellui te rijden.
Ook met een sprint ben je met de R1 niet veel sneller,je blijft er gewoon achterplakken met een R6.
Zonde van je geld zo'n R1,is meer een "kijk mij eens motor".
Ja ik heb hem zelf ook,maar nu weet ik beter!
Conclusie:
voor een beginner is een R1 echt niet gevaarlijker,hooguit door het koppel.
Mijn vriendin reed er zelfs op zonder rijbewijs!
Een R6 heeft een smallere "powerband" en is dus giftiger/lees gevaarlijker.

Pork heeft gelijk. Voor het circuit is dit idd zo. Je zal van goede huizen moeten komen wil je sneller zijn met een >600 fiets om sneller te zijn dan die 600.

Ik denk overigens persoonlijk wel dat de ultieme RACEFIETS een 750 is (Suzuki, nieuw model) en straks die nieuwe schatjes van Honda en Kawa (600cc).

Maar daar hadden we het niet over;

R6 of R1? vergelijken we appels met peren of zo? Omdat ze allebei Yammie zijn en er ongeveer hetzelfde uitzien? Ik vergelijk een 400 toch ook niet met een 750?

Ik begrijp best dat je gecharmeerd bent door een model, zoals een ZXR400 rijder ook de 750 mooi zal vinden. Maar we praten wel over een totaal andere fiets.

Dit soort subjectieve zaken kan je zo niet vragen, zoals nu gebeurd. 100 mensen, 100 meningen. Je zal het ZELF moeten ervaren. Als jij denk veel plezier te zullen hebben op een 1000 cc fiets, dan moet je dat doen. Zo heb ik ook ooit de overstap gemaakt van 125 cc tweetakt naar 1000 cc viertakt. Andere wereld. Maar wel leerzaam. Ik kwam er zo achter dat meer cc's niet garant staat voor MEER motorplezier. Ik ben uiteindelijk op 600 cc uitgekomen. Nu kruip ik weer langzaam naar meer cc (ik wil meer koppel), maar weet dat ik ook zaken zal inleveren hierdoor. Zo blijf je schipperen tussen smaak, budget, wensen, doelstellingen etc. Het ligt dus iets gecompliceerder dan enkel de aanschaf van OF een R6 OF een R1. Hoe doe je dat? Huur een fiets.

Mijn gevoel zegt in jouw geval wel. begin eerst maar eens met een R6, leer daarop goed rijden en denk dan pas aan een pk monster al de R1. Die R1 geeft je namelijk veel minder snelheidsbeleving dan een R6, omdat alles veel makkelijker gaat. Totdat je die bocht moet nemen....... :Z
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen voor de Fazers praten, maar ik heb ook de vergelijking R6-R1 wel ergens gelezen.

Met een 600 kan je veel meer aan het gas hangen dan op een 1000. Op een technisch circuit is de kans groot dat je met de 600 sneller bent.

1000 is weer makkelijker rijden als je in een rustige bui bent. Daarnaast zijn toch veel mensen bang voor het vermogen van een 1000.

Als ik nu een 400 had zou ik voor de R6 gaan. Is al een hele verbetering en ik denk dat als je echt sportief rijdt (zonder wheelies dan...zijn op een 1000 makkelijker) je aan een 600 meer plezier beleeft.
 
Op maandag 04 november 2002 12:19 schreef Mark TT het volgende:Totdat je die bocht moet nemen....... :Z
Precies,dan werkt zo'n R1 toch wel tegen.(meer dwingen)
Ik schreef ook over de openbare weg,circuitgebruik is hier niet van toepassing.
Ga dus proefrijden,de beginner zal een R1 fijner vinden.
Op een R6 moet je veel meer werken,maar als je dat kan....DAAAAAAAG R1!
 
Heb eerst op de R6 gereden omdat een maat van mij die had staan.Ik vond het een heerlijke fiets compact agressief en mooi maar ik wist op dat moment dat ik toch wat meer vermogen wou hebben en had de R1 al op het oog(door zijn looks 8-) ).
Toen kwam de dag dat ik kon proefrijden op de R1 :] en toen wist ik zeker dat het de R1 moest worden.(ondanks mijn toen nog kleine rijbewijs O-) )

Je zult alletwee de fietsen moeten proberen om te kunnen kiezen m.a.w jouw oplossing is proefrijden
 
K,heb ze allebei.
De R1 is even wat gemoedelijker op het gas (2002) dan de R6.
Met de R6 is effe wat scherper te sturen maar is ook iets nerveuzer in zijn stuurgedrag.
Het zijn allebei leuke fietsjes en je komt op geen van tweeen iets te kort.
 
K,heb ze allebei.
De R1 is even wat gemoedelijker op het gas (2002) dan de R6.
Met de R6 is effe wat scherper te sturen maar is ook iets nerveuzer in zijn stuurgedrag.
Het zijn allebei leuke fietsjes en je komt op geen van tweeen iets te kort.
he midstar hoe is je motorcrash eigenlijk afgelopen?
alles nog goed gekomen?
was ie loss?

en wat hebbie nou gekocht?
 
he midstar hoe is je motorcrash eigenlijk afgelopen?
alles nog goed gekomen?
was ie loss?

en wat hebbie nou gekocht?
(Off topic)

Yep alles oke hier, k,heb vorige week m,n nieuwe R1 weer in de kleur zilver besteld, en als het goed is komt die in de eerste week van Maart.
Eerder hoef ik ,m toch niet te hebben want dan staat die maar in het te krappe schuurtje.
Hij was niet Loss maar heb een regeling getroffen dat hij de oude opknapt en ik een nieuwe, inruil voor het schade bedrag.
Netjes opgelost zo
 
Tis maar net welke factoren jezelf belangrijk vindt. Uiterlijk, budget, vermogen etc. Ikzelf heb een R1 gekocht, omdat ik hem gewoon mooier vond dan de R6 en je kunt er inderdaad wat "schakellui" mee rijden, vanwege het koppel.
Verder moet je wel van hele goede huizen komen, wil je het vermogensverschil tussen de R6 en de R1 volledig benutten. (Ik haal ook niet uit de R1 wat er in zit)
Succes met de keuze.
 
Het zijn twee totaal verschillende motoren. De R6 is zeker niet de "baby-uitvoering" van de R1, wat vaak wordt gedacht.
Een perfecte uitleg van de verschillen, door ik dacht de engineer die beide motoren heeft ontwikkeld, vind je hier... *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan