Waarom hebben GP motoren zulke kleine dempers?

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Net de 500cc gezien, valt op dat ze daar ipv 1 grote demper hebben zoals gewone wegmotoren ze vaak 4 hele kleine dempers hebben. Waarom is dat? Als dat zoveel beter is, waarom hebben wegmotoren dat dan niet? Mooi staat het iig niet. :r
 
Net de 500cc gezien, valt op dat ze daar ipv 1 grote demper hebben zoals gewone wegmotoren ze vaak 4 hele kleine dempers hebben. Waarom is dat? Als dat zoveel beter is, waarom hebben wegmotoren dat dan niet? Mooi staat het iig niet. :r
hoe kun je deze 2-takten nu vergelijken met straat 4-takten....
Eén expansie-uitlaat per cilinder werkt blijkbaar het beste.... alles met reflectie etc. te maken, en dan kan je niet meerder cilinders op 1 uitlaat jassen...
 
Voor zover ik begrepen heb....

Een tweetaktmotor heeft geen kleppen, enkel poorten. Standaard poorten: in- &uitlaat en spoelpoort(en). Zuiger boven: mengsel komt binnen via inlaatpoort(en) en wordt onder de verbrandingsruimte verzameld door onderdruk (zuigende werking v/d cilinder die naar boven gaat). Zuiger gaat naar beneden, uitlaatgassen boven de zuiger verdwijnen & het verse mengsel komt door de spoelpoorten boven de zuiger. Zuiger komt weer naar boven, comprimeert het mengsel & bougie vonkt...

Afgezien van allerlei ingewikkelde membraamsysteempjes & andere dingetjes is dit ruwweg de werking van tweetakt.

Nu het belang van de uitlaat: Een tweetakt verliest de uitlaatgassen in principe door onderdruk in de uitlaat en overdruk in de verbrandingskamer. De overdruk in de verbrandingskamer speelt alleen een kleinere rol dan bij viertakt, omdat bij een tweetakt de gassen moeten verdwijnen tijdens de neerwaartse slag. Een viertaktmotor maakt een extra uitlaatslag, waardoor de uitlaatgassen extra gecomprimeerd worden & de overdruk in de verbrandingsruimte beter is.

In principe zou dit betekenen dat een viertakt een betere vullingsgraad heeft (want een tweetakt raakt minder van het verbrande mengsel kwijt).

Maar er zijn ook nog wervelingen in de uitlaat, die een soort zuigende werking kunnen hebben... Je snapt dat het belang van zulke zuigende wervelingen bij tweetaktjes groter is dan bij viertaktjes, die altijd al makkelijker het oude mengsel uitstoten richting uitlaat.

Het controleren en optimaliseren van deze wervelingen per cilinder is makkelijker en effectiever te realiseren door per cilinder een apart uitlaatsysteem te maken. Het extra gewicht is hierbij geen probleem, door de regels (min. 131 kg) en omdat de gewichtstoename niet opweegt tegen de vermogenswinst.

Bij een viertakt speelt de winst een kleinere rol & is het nadeel van het gewichtsverschil groter dan het voordeel van de marginaal betere wervelingen.

Bron: kennis van pa & ma die zelf handmatig uitlaten voor tweetakten maakte & ook altijd voor het principe 1 uitlaatsysteem per cilinder koos... Nu onderhoudsmonteur bij de vrienden v/d KLM... Grooooote uilaten :) ...
 
Oké, maar wat is nu beter voor een 4-takt. Ik heb momenteel 1 Bos demper. Het lijkt me echter mooi om, net zoals ik bij vele twins zie, twee dempers te laten monteren, dus 4 in 2. Die ene demper heeft me veel vermogenswinst opgeleverd, hoe zal dat zijn wanneer er 2 gemonteerd zijn? :?
 
Oké, maar wat is nu beter voor een 4-takt.
het is een afweging tussen volume en gewicht...
meer pijpen is meer volume waardoor er goed geademt kan worden zonder teveel herrie te maken...
Een enkele demper is weer lichter, maar moet meer dempen....
Ik weet niet wat je rijdt, maar ga es bij een tuner langs, die heeft mischien ervaring met verschillende setups voor uwen brommert.

Ik ben op mijn triumph van een 3-2 naar een 3-1 gegaan... kverloor een enkele pk, maar ook 10 kilo! En 3 kilo gewicht verliezen is ongeveer gelijk met 1 pk winnen.....
 
Huidige GP500 motoren hebben vier cilinders en vier uitlaten, dus 1 uitlaat per 125 cc is dus kleine uitlaatjes.
Uitlaten zijn erg belangrijk voor juiste afvoer en vulling van cilinders.

Huidige GP500 motoren hebben volgens mij ook gewoon kleppen voor een betere vulling, kan nu ook variabele kleptiming en tuning toepassen, met spoelpoorten een veel te slechte vulling en dus vermogen, vergeet niet een 500 cc die bijna 200 pk levert.
 
huidige tweetakt motororen hebben powervalve\'s en membramen.
de een voor een variabele poort hoogte en de laatste voor het terug blazen van het mengsel.
bij moderne 2 takten word de inlaat niet meer afgesloten door de zuiger maar met een membraam of een schijf.
tweetakt uitlaat werkt door reflecties je krijgt dan een tegen druk en een zuigwerking op de juiste momenten.
ligt aan de diameter en lengte van de uitlaat
en dit ligt weer aan poorthoogte en max toerental en cill inhoud
een hoogvermogende tweetakt heeft altijd een uitlaat per cillinder.
 
Tijdens de SBK race van vandaag viel het me op de de SP-1 van Edwards en Okada nu oppeens met 1 demper rijden i.p.v. 2.
Waarom zouden ze dat doen? Ik dacht dat alle sportieve 2 cylinders 4-takt altijd 1 demper per cylinder hadden, kijk maar naar de Duc\'s,Tl\'s enz.
Gewicht voordeel :? ik dacht dat ze met die fietsen al aan het min. gewicht voor de SBK zaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan