Waarom het midden het beste is...

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.358
124
vinkeveen
Even een beetje lucht in het forum blazen hoor... :)

Tja, ik rij al zo'n 10 jaar motorscooter en heb talloze artikelen, topics en site bekeken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de middenklasse motorscooter het beste is.

Lichte motorscooters <250 cc
Dit segment spreekt mij ontzettend aan. Prijs per kilometer ligt ontzettend laag, licht in gewicht, steeds meer bagageruimte, het gaat de goede kant op met de lichte motorscooter. Vaak is de techniek ook eenvoudig waardoor er veel zelf gedaan kan worden. Tenslotte zit het met de duurzaamheid ook wel snor. Kilometerstanden van 100k kom je ook in deze klasse tegen.

Echter kom je in elke topic tegen dat scooterrijders (vaak tevergeefs) hun topsnelheid willen verhogen. Met aanschaf, heb ik zelf ook 2 keer meegemaakt, lijkt aanschafprijs en zuinig te winnen van topsnelheid, maar zodra je iets langer op de snelweg verblijft is het toch moeilijk met zo'n lichtgewicht. Met 2 personen wordt het nog lastiger. Kortom; dit maakt de klasse wat lastig voor een commuter die ook weleens de snelweg wilt pakken.


Zware motorscooter >500 cc
Het andere uiterste spreekt mij ook wel aan, maar dan gaat prijs, handelbaarheid en gewicht een rol spelen. Met 10k op zak kan je zoveel andere motoren kopen, je moet wel zeker weten dat een motorscooter de ware is. Daarnaast zal bij een bepaalde kilometerstand de waarde van een motorscooter enorm doen zakken. Handelbaarheid en gebruiksgemak, zijn dit niet 2 sleutelwoorden van een motorscooter. Een zware motorscooter is niet echt meer handelbaar en gebruiksvriendelijk. Een gewicht van 230 kilo is geen uitzondering meer. Gewicht is bij de supersport een ding, kennelijk bij een zware motorscooter niet. De techniek is vaak ook zo complex dat je zelf niet makkelijk iets kan doen, of een zware motorscooter echt betrouwbaarder is dan een lichte motorscooter betwijfel ik... Sterker nog, ik denk het niet. Kortom; prachtig om mee te racen of te toeren. Maar daarvoor zijn er goedkopere alternatieven beschikbaar.

De middenklasse >250- <400 cc
Dan kom je bij de middenklasse 1 cilinders uit. Er zijn modellen te vinden die veel bagageruimte te bieden hebben, goede windbescherming bieden, eenvoudige techniek, voldoende kracht om met 2 personen de snelweg te bestieren, licht in gewicht, handelbaar, betrouwbaar en redelijk te betalen zijn. Kortom; de ideale middenweg. :)

Ik denk dat iedereen hier wel mee eens is, topic kan gesloten worden :)

Mish
 
Hey Mish, even mijn verhaaltje vertellen. Ik zal het kort proberen samen vatten.

Nooit met een motor (Ok, 35 jaar geleden met een lichte motor van een of andere kameraad) of motorscooter gereden wou ik dus vorig jaar een motorscooter kopen.
Mijn oog was op de Yamaha N Max 125cc gevallen, omdat ikzelf niet van de grootste ben en graag zou gehad hebben dat ik vlot met mijn voeten aan de grond zou gekund hebben. Testritje beviel mij wel...... Maar...... Iedereen gaf mij de raad om zwaarder te gaan wegens te licht en daardoor gevaarlijker op 90Km/u wegen.
Ok, testrit met de X Max 300 gemaakt. Hola, toch een pak hoger, ik was net een ballerina met mijn tipjes aan de grond. Bottines laten maken met verhoogde zool brachten soelaas. Weer eens een testrit. Dit voelde veel beter aan. De 300 reed ook veel vlotter mee met het verkeer op 90Km/u wegen.
Zodoende de demo X Max 300 scooter gekocht. Zadel nog eens laten aanpassen zodat de zit nog ietsje lager was......Bleek dat die 90 per uur toch wel zeer snel aanvoelde voor een beginneling als ik. Het gevolg is nu dat ik een jaar later nog altijd liever de binnenwegen neem....... En dat ik wellicht ook met de N Max 125cc tevreden zou geweest zijn......

Nog zwaarder dan de 300cc zit er niet in denk ik voor mij.
 
Ik heb 3 motoren en 1 honda dylan 150cc.
Ik gebruik de dylan veel vaker dan de motoren omdat hij veel lichter en makkelijker is.
naar Amsterdam ,naar het strand ,relax een paar uurtjes rond toeren in me t-shirtje met vriendin achterop ,Ik vind het heerlijk maar ik zou geen grotere of snellere scooter willen.
1x op een buurman 600 gereden maar dat vond ik helemaal niks.
We gaan in juni een week door zuid Spanje toeren op een gehuurde xmax 125 met z,n 2e en bagage,alles rustig aan.

Ik rij woon-werk op de fiets tenzij het heel slecht weer dan pak ik de dylan.

Ik zou ook best een week op pad willen met de scooter,op de cbr rij ik altijd snel en sportief en op de scooter rij ik veel rustiger.
 
Ligt er ook een beetje aan hoe of wat. Als ik op vakantie naar Spanje zou gaan, doe ik dat liever op een Burgman 650, dan op een 300cc.
Maar voor in Nederland en omstreken is een 300 eigenlijk genoeg. Maar datzelfde geldt eigenlijk ook voor motoren... een 400-650cc is ruim voldoende. Maar ga je dan weer vaak met twee man op pad, dan is een grotere cilinderinhoud en dus meer koppel erg prettig.
 
Alles hangt er een beetje van af wat ,waar en met wie je gaat rondrijden
Men vrouw heeft 3 jaar een 125 cc gehad maar dat was niet echt een succes , voor dagelijks normale afstanden op gewoon wegen ( geen snelweg of expresswegen )was het goed genoeg , maar wel alleen , want als er een van de zonen achterop zat kwa ze al snel tekort , ik rij met een 565 cc en moest dus dikwijls inhouden , zeker in heuvelachtig gebied , nu is ze overgestapt op hetzelfde als ik en hebben we eigenlijk geen beperkingen meer , wat het extra gewicht betreft tov 125 of 300 cc , men raakt dat heel snel gewoon , eigenlijk wil ze naar niets minder mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan