Waarom ieder jaar olie verwisselen

Status
Niet open voor verdere reacties.
7 mei 2020
97
18
Hoi,

Ik zie regelmatig dat olie, oliefilter, luchtfilter of om de x aantal km's of ieder jaar verwisseld moeten worden.

Om de x aantal kn's snap ik, maar waarom ieder jaar?

Stel je dat je na een kleine beurt, 4 jaar doet om de volgende kmstand te halen ivm nieuwe beurt.

Wat is de reden waardoor je in zo'n situatie toch nog iedere jaar moet doen.
 
Is Remolie vervangen net zo makkelijk als olie verwisselen?

En waarvoor is de olie keerring

Remvloeistof verversen is opzich niet moeilijker dan motorolie verversen.

Wellicht makkelijk om een paar YouTube filmpjes te kijken ter ondersteuning.

Zal hier wellicht niet door iedereen gewaardeerd worden, maar er zijn zeker YouTube pagina's waar je als beginner goed informatie kunt op doen. Bewegend beeld werkt voor velen vaak makkelijker dan een stukje tekst.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Remvloeistof verversen is opzich niet moeilijker dan motorolie verversen.

Wellicht makkelijk om een paar YouTube filmpjes te kijken ter ondersteuning.

Zal hier wellicht niet door iedereen gewaardeerd worden, maar er zijn zeker YouTube pagina's waar je als beginner goed informatie kunt op doen. Bewegend beeld werkt voor velen vaak makkelijker dan een stukje tekst.
Ja klopt heb het ook gedaan maar zal nog even kijken.

Bij olie wisselen zie ik op YouTube niemand iets doen met olie keerring
 
Remvloeistof verversen is opzich niet moeilijker dan motorolie verversen.

Wellicht makkelijk om een paar YouTube filmpjes te kijken ter ondersteuning.

Zal hier wellicht niet door iedereen gewaardeerd worden, maar er zijn zeker YouTube pagina's waar je als beginner goed informatie kunt op doen. Bewegend beeld werkt voor velen vaak makkelijker dan een stukje tekst.
Tenzij er ergens lucht blijft hangen en je het oldschool handmatig doet :(
Spuitje is handiger om van onder naar boven te pompen.

Maar remvloeistof is prima zelf te doen, het is een belangrijk systeem maar ook simpel. Wel oppassen voor lakwerk.

Ja klopt heb het ook gedaan maar zal nog even kijken.

Bij olie wisselen zie ik op YouTube niemand iets doen met olie keerring
Moet eigenlijk altijd vervangen worden (wordt vaak vergeten/genegeerd), aluminium keerringen moet je wegsmijten, koper kan je hergebruiken door te verhitten en daarna weer opschuren. :)
 
Keerringen ??? :?

denk het :9
1590940524414.png
 
Tenzij er ergens lucht blijft hangen en je het oldschool handmatig doet :(
Spuitje is handiger om van onder naar boven te pompen.

Maar remvloeistof is prima zelf te doen, het is een belangrijk systeem maar ook simpel. Wel oppassen voor lakwerk.


Moet eigenlijk altijd vervangen worden (wordt vaak vergeten/genegeerd), aluminium keerringen moet je wegsmijten, koper kan je hergebruiken door te verhitten en daarna weer opschuren. :)

Waarom eigenlijk ? Ik weet dat het zou moeten, en heb het al meermaals hergebruikt, en nog nooit een lek: geen druppel aan de aftapplug.
 
Heb geen idee of het moet, kwam bij mpartz bij kleine beurt naar voren, dus dacht dat het wel moest.

Op de site staat keerring maar wat het is weet ik niet.

Ik zie bij oliefilter dat men op YouTube gewoon olie erop doen en in gieten en dan erop.
 
Ik heb dit gemonteerd, maakt het oliewisselen net iets makkelijker. Maar een bout losdraaien en een bak eronder zetten vond ik ook goed genoeg. Voor 2 tientjes kun je in ieder geval niet meer zeggen dat het teveel werk is.

Ik ben denk ik wel een soort olie-autist. Als ik een motor koop, gaan er altijd nieuwe vloeistoffen in (behalve de voorvorkolie), zoals hierboven ook al eens opgemerkt. Iedere verkoper heeft de mooiste verhalen, maar zonder facturen van dealer of op zijn minst vloeistof-/filter aankopen, kan ik er niet op vertrouwen. Helaas heeft de praktijk mij daarin wijs gemaakt. Als iemand een motor koopt, wil men de complete onderhoudshistorie vanaf 19-Noach, maar bij verkoop ben je een zeikerd als je wat ondersteuning zoekt voor de kreet “Altijd dealeronderhouden”. Dan maar goed spul erin (kost niet alles), wat misschien niet nodig was geweest.


Bekijk bijlage 1506992
Deze olie aftapplug heb ik ook al jaren op mijn fiets zitten en werkt perfect.
Op al mijn ontluchters van klauwen en pompen heb ik ook die van Stahlbus zitten en wil echt nooit anders meer.Slangetje erop en pompen maar,geen open dicht gedoe,gewoon doorpompen en dicht draaien en absoluut geen lucht in syseem..
Deze foto’s zijn uit 2008 en zolang zitten ze er al op.
1C9107E8-97B0-4666-9B6B-77744529C94C.jpeg
FF71DBE9-B136-4FAD-A545-469752D77A79.jpeg
 
Deze olie aftapplug heb ik ook al jaren op mijn fiets zitten en werkt perfect.
Op al mijn ontluchters van klauwen en pompen heb ik ook die van Stahlbus zitten en wil echt nooit anders meer.Slangetje erop en pompen maar,geen open dicht gedoe,gewoon doorpompen en dicht draaien en absoluut geen lucht in syseem..
Deze foto’s zijn uit 2008 en zolang zitten ze er al op.
Bekijk bijlage 1507089Bekijk bijlage 1507090
Waar komt ie eruit dan, doorpompen waarnaar toe, het moet toch ergens weer uit.

Wat betreft lucht, dat is alleen bij Remolie van belang toch
 
Waarom eigenlijk ? Ik weet dat het zou moeten, en heb het al meermaals hergebruikt, en nog nooit een lek: geen druppel aan de aftapplug.
Heb ook wel meerdere keren hergebruikt (zonder verhitten en schuren). Ook nog nooit gelek gehad, maar de kans bestaat dat het wel kan gaan lekken. Ringetje kost ook niks dus als je het helemaal juist wil doen vervangen..
 
Deze olie aftapplug heb ik ook al jaren op mijn fiets zitten en werkt perfect.
Op al mijn ontluchters van klauwen en pompen heb ik ook die van Stahlbus zitten en wil echt nooit anders meer.Slangetje erop en pompen maar,geen open dicht gedoe,gewoon doorpompen en dicht draaien en absoluut geen lucht in syseem..
Deze foto’s zijn uit 2008 en zolang zitten ze er al op.
Bekijk bijlage 1507089Bekijk bijlage 1507090
Prachtig spul!!
Ga ik ook eens over nadenken.
 
Is Remolie vervangen net zo makkelijk als olie verwisselen?

En waarvoor is de olie keerring
Remvloeistof is lastiger in de zin dat je je remmen ook moet ontluchten na het wisselen. lucht is samendrukbaar, dus die moet er uit, anders remt het niet.

ik weet niet welke oliekeerring je hier bedoelt (er zitten er een hand vol in je blok), maar de gebruikelijke functie van zo'n ring is om er voor te zorgen dat de olie in je blok blijft, en de buitenlucht buiten ;)
Ik denk dat je een pakkingring bedoel hier. Het idee is een ring van samendrukbaar materiaal onder de aftapbout te hebben zodat er geen lekkage optreedt langs de aftapplug. In geval van nood kun je een koperen ring vaak nog één of twee keer hergebruiken door hem uit te gloeien. er bestaan ook pakkingringen uit een soort kunststof die herbruikbaar zijn. in alle andere gevallen is hergebruik een kwestie van hopen dat de carter en de bout mooi glad zijn, of accepteren dat de boel vet wordt aan de onderkant... ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan