Waarom is 2 takt nooit de snelste geweest???

Road-Rash

MF'er
14 mei 2016
146
0
ik vroeg mij af waarom tussen 1980 en 1999 2 takt nooit de snelste is geweest.
dit vind ik een beetje het gouden tijdperk voor snelle 2 takt straat motoren
zoals de nsr 250, tzr 250, rgv 250 dan heb je nog de 500cc tjes zoals de rgv 500 gamma, rd 500 en Bimota V Due en nog een aantal die er tussen zitten.

toch is geen van deze ooit de snelste motor geweest
List of fastest production motorcycles - Wikipedia

terwijl een tweetakt ongeveer het dubbele vermogen heeft van een 4 takt met het zelfde aantal cc

dus hoe komt het dat een 2 takt nooit de snelste is geweest?
 
Laatst bewerkt:
2-takts hebben het nooit gewonnen doordat in de motoGP er, toen 2-takt nog mee mocht doen, de regel was dat je een 500cc tweetakt mocht gebruiken OF een viertakt van (uit mijn hoofd) 800cc ofzo (vanwege het vermogensverschil). Daarnaast zijn tweetakts lastiger om goed te berijden vanwege de nauwe powerband, wat resulteerde in het feit dat er nog maar 1 man in het honda team op een NSR500 reed, en de rest allemaal viertakt. Grapje was dan wel weer dat de NSR500 iedereen schijt reed in de bochtjes en daarna op het lange rechte stuk voorbij geblazen werd door de rest.
 
ik vroeg mij af waarom tussen 1980 en 1999 2 takt nooit de snelste is geweest.
dit vind ik een beetje het gouden tijdperk voor snelle 2 takt straat motoren
zoals de nsr 250, tzr 250, rgv 250 dan heb je nog de 500cc tjes zoals de rgv 500 gamma, rd 500 en Bimota V Due en nog een aantal die er tussen zitten.

toch is geen van deze ooit de snelste motor geweest
List of fastest production motorcycles - Wikipedia

terwijl een tweetakt ongeveer het dubbele vermogen heeft van een 4 takt met het zelfde aantal cc

dus hoe komt het dat een 2 takt nooit de snelste is geweest?
Een tweetakt zou het snelste kunnen zijn. De litervermogens die nu pas uit een viertakt gehaald worden werden allang uit tweetakten gehaald. Maar wie koopt er een motor met 16 versnellingen om de snelste van de straat te zijn? Als je zo op piekvermogen gaat tunen wordt de powerband steeds snmaller en heb je op normale snelheden meer versnellingen nodig om in het juiste toerengebied te blijven. en meer versnellingen om hem naar de top te brengen.
Wat denk je dat er gebeurt als je een Suter 500 gaat verdubbelen? Dan heb je echt een hele, hele snelle motor, daar kan je Kawa of de BMW met 200pk uit een liter niet aan tippen.
Topsnelheid is gewoon een dom gegeven, daar kan je niets mee.
 
2-takts hebben het nooit gewonnen doordat in de motoGP er, toen 2-takt nog mee mocht doen, de regel was dat je een 500cc tweetakt mocht gebruiken OF een viertakt van (uit mijn hoofd) 800cc ofzo (vanwege het vermogensverschil). Daarnaast zijn tweetakts lastiger om goed te berijden vanwege de nauwe powerband, wat resulteerde in het feit dat er nog maar 1 man in het honda team op een NSR500 reed, en de rest allemaal viertakt. Grapje was dan wel weer dat de NSR500 iedereen schijt reed in de bochtjes en daarna op het lange rechte stuk voorbij geblazen werd door de rest.
990 ;)

Een tweetakt heeft in theorie tweemaal het vermogen van een viertakt met hetzelfde cc's dus is het logisch dat in de koningsklasse 500cc tweetakten en 1000cc viertakten worden gebruikt.

Dat de viertakten nu sneller zijn heeft te maken met de continue ontwikkeling van de viertakten en de stagnerende ontwikkeling van tweetakten. Men zag geen toekomst meer in tweetakten waardoor die ontwikkelingen werden stopgezet.

Ook schijnt in de MotoGP het vermogen van viertakten (oa door elektronica) beter beheersbaar te zijn.
 
Laatst bewerkt:
990 ;)

Een tweetakt heeft in theorie tweemaal het vermogen van een viertakt met hetzelfde cc's dus is het logisch dat in de koningsklasse 500cc tweetakten en 1000cc viertakten worden gebruikt.

Dat de viertakten nu sneller zijn heeft te maken met de continue ontwikkeling van de viertakten en de stagnerende ontwikkeling van tweetakten. Men zag geen toekomst meer in tweetakten waardoor die ontwikkelingen werden stopgezet.

Ook schijnt in de MotoGP het vermogen van viertakten (oa door elektronica) beter beheersbaar te zijn.
eerst 800, toch?
daarna over op de 1000's
 
Vergelijk eens een 2 takt en 4 takt met dezelfde cilinderinhoud uit dezelfde tijd

Denk niet dat de 4 takt ook maar enigszins in de buurt komt van de 2 takt....
 
tiens, zolang reglementen 2-takten niet benadeelden, waren ze altijd sneller dan 4-takten.
waarom niet op straat ? een 180pk 2-takt ops traat onder kontrole houden is net iets teveel gevraagd van Jan Modaal.
 
Tweetakten zijn sneller bij een kleinere cilinderinhoud.

Hebben we meteen ook alle voordelen gehad van een tweetakt. De rest van de punten waar je op kan vergelijken wint een viertakt het. En daarom zijn ze nooit verdergegaan met tweetakt.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo puberaal?

Wist niet echt hoe ik de vraag moest formulieren.
Misschien was het beter geweest als ik vroeg waarom de fabrikanten 2 takten ten opzichte van 4 takten nooit sneller hebben laten lopen dan dat ze deden.
Terwijl een 2 takt in principe de snellere motor is.Leek het mij logisch als je dan een snelle sport motor wilt maken je dan alles uit een snelle verbrandingsmotor wilt halen. aangezien de 2 takt met het zelfde aantal cc als een 4 takt de snellere verbranding motor is
zo je dan denken dat ze die zouden gebruiken om de snelste productie motor mee te maken.

Nu begrijp ik uit de meerdere replies dat de motor dan zo piekerig in een te kleine power band wordt dat het vrijwel onmogelijk wordt om hem onder controle te houden of 16 versnellingen moet hebben (hahaha) om heel logisch het toeren tal omlaag te gooien.

een viertakt heeft hier tot op zekere hoogte geen last van om dat de koppel dus over een veel breder gebiedt wordt gegeven.
maar ik neem aan dat je dan uiteindelijk ook op een punt moet komen dat zelfs een 4 takt te piekerig wordt theoretisch? er bestaat natuurlijk niet zo een snelle motor dat dat zal gebeuren.

nu nog de vraag zouden ze dan niet de power band van een 2 takt breder kunnen maken bijvoorbeeld door de expansie kamer zo te tunen en de cilinder daar op aftelstelen en een iets langere slag te geven?
 
Een motor die 1 op 5 loopt en elke 10.000 km gereviseerd moet worden is tegenwoordig niet meer gewild. En dan ga ik nog voorbij aan het feit dat de euro 4 norm niet gehaald kan worden. Die uitlaatgassen waren in de jaren '70 al een probleem en de reden dat de Japanse fabrikanten overstapten op viertakt.
 
Het nadeel van 2 takt, is dat deze veel meer uitstoot, de milieu eisen werden steeds strenger en het was erg moeilijk om aan die eisen te komen met een 2takt. + dat je met een 2 takt ook altijd olie bij je benzine moet hebben en men dat vervelend vindt
 
Ff rekenen

Tegenwoordig halen ze uit een 50cc 2takt 23 betrouwbare pk's. Als dat keer 20 doet kom je op een litervermogen van 460pk. Lijkt mij wel lachen om dat op de openbare weg te rijden. Zelfs de helft is meer dan voldoende om alle ongeblazen 4takt motoren helemaal het snot voor hun ogen te rijden.

Overigens reden de yamaha TZ750's in de jaren 70 van de vorige eeuw op daytona ook ruim over de 300km/u alleen konden de toenmalige banden die snelheden nog niet zo goed aan. Vandaar dat ze later verplicht met restrictors in de inlaat moesten rijden om zo de topsnelheid omlaag te krijgen.

De enige reden wrm de 2takten afgeschaft en verguisd zijn is vanwege hetzelfde geneuzel als waar het altijd met alle onzinregels om draait, namelijk het milieu.
 
Klopt inderdaad dat de uitstoot te veel was voor de de eisen dit is zeker een van de redenen die 2 takt de das heeft omgedraaid.
olie kan inderdaad vervelend zijn maar is niet echt veel werk dopje open doen van het olie tankje en bijvullen die handel dat een keer in de twee maanden ongeveer.

2 takten hebben inderdaad meer aandacht nodig dan 4 takten maar zijn wel een stuk goedkoper in onderhoud dus is maar net wat je wilt meer maar goedkoper onderhoud of minder en veel duurder onderhoud.

dat een 2 takt motor meer zuipt lijkt mij niet echt uitmaken het is een motor gemaakt om snel te gaan en mensen die snel willen weten dat dat meer benzine kost.
als ik naar de Ferrari dealer ga vraag ik ook niet als op hoeveel die loopt je weet gewoon dat die dingen meer zuipen overigens als je rustig rijdt lage toeren hogen versnelling valt het reuze mee (rijdt je wel als een oma maar dat achterwegen gelaten)
 
Ff rekenen

Tegenwoordig halen ze uit een 50cc 2takt 23 betrouwbare pk's. Als dat keer 20 doet kom je op een litervermogen van 460pk. Lijkt mij wel lachen om dat op de openbare weg te rijden. Zelfs de helft is meer dan voldoende om alle ongeblazen 4takt motoren helemaal het snot voor hun ogen te rijden.

Overigens reden de yamaha TZ750's in de jaren 70 van de vorige eeuw op daytona ook ruim over de 300km/u alleen konden de toenmalige banden die snelheden nog niet zo goed aan. Vandaar dat ze later verplicht met restrictors in de inlaat moesten rijden om zo de topsnelheid omlaag te krijgen.

De enige reden wrm de 2takten afgeschaft en verguisd zijn is vanwege hetzelfde geneuzel als waar het altijd met alle onzinregels om draait, namelijk het milieu.


lijkt me inderdaad ook wel vet om met zo een ding op de openbare weg te scheuren.
daarom vond ik het vreemd dat ze dus wel rond 1990 een 4 takt zo hard laten lopen maar een 2 takt niet
 
Ff rekenen

Tegenwoordig halen ze uit een 50cc 2takt 23 betrouwbare pk's. Als dat keer 20 doet kom je op een litervermogen van 460pk. Lijkt mij wel lachen om dat op de openbare weg te rijden. Zelfs de helft is meer dan voldoende om alle ongeblazen 4takt motoren helemaal het snot voor hun ogen te rijden.

Doe je dan ook het aantal cilinders keer 20? Ohnee.

Viertakten zitten op 200pk/liter ongeblazen en >230pk in racetrim. Dus met dat 'snot voor de ogen rijden' valt het het wel mee. :z
 
lijkt me inderdaad ook wel vet om met zo een ding op de openbare weg te scheuren.
daarom vond ik het vreemd dat ze dus wel rond 1990 een 4 takt zo hard laten lopen maar een 2 takt niet
En hoe lang moet de rit dan duren?
Als het verbruik niet uitmaakt moet je met de geschetste motor om de 10 kilometer tanken. Het alternatief zou een tankinhoud van 500 liter zijn, maar dan is die motor ineens niet zo dynamisch meer. Dat was hij toch al niet met zijn 20 cilinders.
 
Idereen die hier 2takt aan het verdedigen is heeft waarschijnlijk geen 1 op 1 ervaring tussen een vergelijkbare 2 en 4 takt. Zet maar eens 2 crossmotoren naast elkaar, vergelijkbaar, de ene 2 takt de andere 4 takt. Als je bijde hebt gereden begrijp je waarom 4 takt in het voordeel is. Veel beter doseerbaar, vermogen veel meer lineair, die 2 takt heeft misschien meer pk's maar is minder bruikbaar. Ook zijn de 4 takten zo veel verder ontwikkeld dat ze gek genoeg meer toeren draaien dan een 2 takt. Dus een moderne 4 takt loopt op top zelfs nog harder. Neemt niet weg dat ik de 2 takt crosser wel super leuk vind rijden, voordeel is vooral 20 kg minder gewicht.
 
Laatst bewerkt:
jij bent ook snel met oordelen.

ik keek eigenlijk alleen naar het aantal pk van de geschetste motor niet hoe het te realiseren was het leek mij gewoon vet om met een ding van 460 pk tussen de benen over de weg mee te rijden als dat je puberaal maakt moeten ze gelijk stoppen met het maken van snelle voertuigen en iedereen in een nissan leaf pleuren ofzo :P
 
50cc kreidler van Veen wegracertje liep al 18ktpm dus een 4takt die meer tpm draait?125cc 16ktpm, 250cc 14ktm enz.

En een 2takt crosser had relatief nog weinig vermogen omdat met nog een beetje bruikbare powerband wilde hebben. Drm kwamen ze later ook met variabele uitlaatpoorthoogte mechanismes.

Maar als je eenmaal een keer op een echte en goede 500cc 2takt 1 cilinder crosser hebt gereden en je ook nog eens de cojones in je broek hebt om al het vermogen te gebruiken dan is daarna elke 4takt crosser een speelgoed lieveheers beestje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan