waarom is kiezen zo moeilijk. please help!!!

GuidoZXR

Die hard MF'er
10 aug 2002
651
0
Swifterbant
ik rijdt nu een zxr 400. prachtig leuk machientje maar ik vindt t nu echt niks meer. net een opgevoerde brommer. de zithouding vindt ik zwaar klote. na een paar uur krijg ik last van mijn knieen. de afstand tot het stuur is te kort. de breedte van het stuur is te smal. je hangt te veel voorover en ik heb t gevoel dat je veel minder overzicht op het verkeer e.d. hebt.

supersporters vindt ik het meest tof van alle motors. de looks, het is stoer, wijs, snel, gaaf enz enz. maar het rijden op zo'n ding vindt ik minder.
dit kan mede beinvloed zijn doordat ik mijn zitpositie op de 400 absoluut onpretig vindt. heb niet het gevoel dat ik 1 ben met de motor. veel bochten gaan een beetje houterig.

heb 2 dagen terug een Honda VFR 800 vtec 2002 gehuurd. een hele mooie motor. seatpipes, kuip, koplampen, achterwielophanging allemaal prachtig mooi.
over het vtec blok ben ik minder positief. allemaal leuk en aardig maar vindt het nou niet een echte meerwaarde. het is een hele comfortabele motor die er erg gelikt uitziet. verbruik was 1 op 13,7 en 1 op 14,5. niet al te zuinig dus. beetje middenmoot.

kortom: zeer mooie, en echte motor. maar naar mijn idee een echte snelwegmotor voor de lange stukken. mistte toch heel erg een bepaalde fun factor.

heb diezelfde dag nog bij termaat op en fazer gereden. deze motor had ik in eerste instantie op het oog maar later weer wat naar de achtergrond doen verdwijnen. ik was echt verbaasd over de lol die je er mee kan hebben. heb er maar 15 minuten proef op gereden maar het was wel 15 minuten fun en echt genieten. de remmen waren wel wat minder. zeker in vergelijking met de VFR die mij eigenlijk iets TE waren.

momenteel is mijn keuze dus tussen een fazer of de VFR.

VFR vindt ik echt een volwassen motor. comfortabel, mooie looks. vtech blok niet echt heel speciaal. mooie donkere brulsound.krachtige remmen doch iets TE. dual brake system beviel mij uitermate goed. mooi overzichtelijk dashboard. vondt m redelijk zwaar. kreeg m duwend amper over een hobbeltje heen. niet superwendbaar. stuur viel erg naar binnen als je een bocht inging. maar als je m eenmaal schuin had dan week die ook geen cm meer af van de lijn.

Fazer vindt ik nog steeds een soort van speelgoedmotortje maar het rijden erop is 1 en al plezier. althans die 15 minuten dat ik er op het gereden. het blok had echt flinke power. de positie van het stuur vondt ik eerst wat vreemd maar later toch ontzettend relaxed. na 10 minuten rijden was ik al aan het proberen mijn knie aan de grond te rijden.

voordat ik een definieve keuze maak wil ik zeker nog een lange proefrit maken op een fazer. en dan geen naked zoals nu maar met kuip.

eigenlijk is een fazer en vfr natuurlijk appels met peren vergelijken maar ik sta nu wel voor de keuze.

waar ik erg bang voor ben is dat ik na een paar duizend km erop te hebben gereden er toch achter kom een verkeerde keuze te hebben gemaakt. het liefst koop ik nu een motor waar ik een paar jaar mee vooruit kan.

mijn huidige rijstijl: redelijk sportief. op de openbare weg niet elke bocht met de knie aan de grond. af en toe eens flink acceleren, niet lange tijd hoge snelheden. mede door huidig verkeer en flitsbeleid. gebruik de motor puur voor hobby en plezier. beetje scheuren voor de lol dus.

zou graag wel met de motor op vakantie willen. met huidige zxr 400 zie ik dat absoluut niet zitten. VFR zou daar uitermate geschikt voor zijn. Fazer lijkt mij ook wel maar net ietsje minder dan VFR.

kortom beide motoren hebben punten die mij erg aanspreken. het liefst zou ik dus een motor hebben die alle punten in zich heeft. heb geen ervaring met andere motoren dan ER5(lesmotor), zxr 400, VFR 800(600 km) en de Fazer(kort maar krachtig).

moet misschien ook nog maar eens proef gaan rijden op een motor met een V-Twin blok. heb daar totaal geen ervaring mee en kan mij er niks bij voorstellen.

wat is jullie mening en welke andere motoren zouden volgens jullie nog in aanmerking komen?

ik geef liever 9000 euro uit aan een occasion die perfect is dan 8000 euro aan een splinternieuwe die maar zo zo is.

Laatst bewerkt:
ten eerste laat maar zien dan.

ten tweede moet ik dan mijn eigen motor zien te verkopen wat ook niet altijd makkelijk gaat, inleveren bij een dealer is nou eenmaal sneller en makkelijker.

Je hebt dus op een nieuwe Fazer gereden want de remmen van de oude Fazer zijn echt ankers! De oude Fazer is ook, mit goed afgesteld, behoorlijk zuinig die nieuwe kan behoorlijk zuipen. Op de nieuwe heb ik nooit gereden dus dara kan ik niks over zeggen. Het is wel zo dat er aardig wat klachten zijn over een stuiterende voorkant bij hard remmen.

Maar het blijft een kwestie van smaak: het is een compleet andere motor met een ander rijgedrag en een heel ander blok. Ik zou zeker nog een langere proefrit maken op de Fazer voordat je een beslissing neemt.

Je hebt dus op een nieuwe Fazer gereden want de remmen van de oude Fazer zijn echt ankers! De oude Fazer is ook, mit goed afgesteld, behoorlijk zuinig die nieuwe kan behoorlijk zuipen. Op de nieuwe heb ik nooit gereden dus dara kan ik niks over zeggen. Het is wel zo dat er aardig wat klachten zijn over een stuiterende voorkant bij hard remmen.

Maar het blijft een kwestie van smaak: het is een compleet andere motor met een ander rijgedrag en een heel ander blok. Ik zou zeker nog een langere proefrit maken op de Fazer voordat je een beslissing neemt.

dat had ik uit vele testverslagen ook reeds begrepen. van die remmen. zou je dit niet aan kunnen passen? kost natuurlijk wel weer wat. punt is dat ik de oudere fazers nou niet zo heel erg mooi vindt. zoals zoveel motoren die vast en zeker wel fijn zullen rijden en zitten.

een uitgebreide proefrit zal ik zeker nog eens gaan maken.

ja je zoekt dus een sportieve tourmotor,een motor die zich sportief laat rijden met lekker veel koppel,maar die je na een uur rijden geen rug/been/arm/hooft pijn bezorgt .nou ja uhm het soort motor waar ik nu op rijd voldoet dan aan al je wensen een rf 900 r is sportief mooi best zwaar maar dat is lekker, geen last van wind en zo,en aanschaf is particulier heel gunstig voor je spaarekening,succes met je keuze :)

Waarom schaf je niet gewoon een zx9 aan van Kawasaki je bent al bekend met het merk en zo'n 9 heeft de eigenschappen die jij wilt.

dat had ik uit vele testverslagen ook reeds begrepen. van die remmen. zou je dit niet aan kunnen passen? kost natuurlijk wel weer wat. punt is dat ik de oudere fazers nou niet zo heel erg mooi vindt. zoals zoveel motoren die vast en zeker wel fijn zullen rijden en zitten.

een uitgebreide proefrit zal ik zeker nog eens gaan maken.
Bij een bekende van me zijn zelfs na het veranderen van de veren door Hyperpro-veren de klachten nog niet helemaal weg. Stalen remleidingen zullen het remmen wel verbeteren maar of het stuiteren dan ook weg is? Ik vrees van niet.

Zucht...sommige mensen, nou vooruit, is een soort kruising tussen kameel met hapje dromedaris, beetje ezel en een snufje schaap. Even goed mixen et voila...Lama....
full

Terug
Bovenaan Onderaan