Waarom komt een kleppendekselpakking spontaan naar buiten?

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Gisteren opeens een lekkage na de gebruikelijke woningwerk trip. Viel me thuis pas op. Gelukkig nog zat olie in het blok.

Even snel gekeken en de kleppendeskselpakking van de achterste set (v4) is los naar en naar buiten gekomen. Nu kan ik het weer opnieuw monteren. Maar waarom is deze los gekomen en/of wat kunnen redenen zijn waarom wordt deze naar buiten wordt gedrukt?

Het betreft een Honda VFR 800 VTEC 2007 met 90.000 km op de teller. Ca 3 jaar geleden bij 50.000 heb ik zelf de kleppen gesteld en dus ook de pakking vervangen. De halve maantjes heb ik toen volgens het voorschrift gemonteerd met vloeibare pakking. Deze halve maantjes zitten overigens nog op hun plek.

Ik werk altijd zo netjes mogelijk dus oude resten van pakking verwijderd, nieuwe pakking gebruikt, kleppendesksel bouten kruislings aan getrokken met moment sleutel. (van merk X dat dan weer wel)


Wer
 
Gisteren opeens een lekkage na de gebruikelijke woningwerk trip. Viel me thuis pas op. Gelukkig nog zat olie in het blok.

Even snel gekeken en de kleppendeskselpakking van de achterste set (v4) is los naar en naar buiten gekomen. Nu kan ik het weer opnieuw monteren. Maar waarom is deze los gekomen en/of wat kunnen redenen zijn waarom wordt deze naar buiten wordt gedrukt?

Het betreft een Honda VFR 800 VTEC 2007 met 90.000 km op de teller. Ca 3 jaar geleden bij 50.000 heb ik zelf de kleppen gesteld en dus ook de pakking vervangen. De halve maantjes heb ik toen volgens het voorschrift gemonteerd met vloeibare pakking. Deze halve maantjes zitten overigens nog op hun plek.

Ik werk altijd zo netjes mogelijk dus oude resten van pakking verwijderd, nieuwe pakking gebruikt, kleppendesksel bouten kruislings aan getrokken met moment sleutel. (van merk X dat dan weer wel)


Wer


Orgineel of imitatie??
 
Geen ervaring met VFR / V4 pakkingen, maar wel ervaring met "een slechte batch" Athena pakkingen die voor geen meter op mijn Honda pasten en dunner waren dan OEM..
 
Ik denk toch echt dat ie er nooit helemaal goed tussen heeft gezeten , is hoogstwaarschijnlijk
er nu door verweeking oid`s tussen uit geploft ..
 
Laatst bewerkt:
Ok, hij ligt open. Het is alleen het stukje pakking tussen de twee halve maantjes aan de linkerkant.

Kan de pakking naar buiten komen vanwege overdruk in het blok doordat de ontluchting ergens niet goed is?
 
20170714_132648_zpsogv3vwzk.jpg


Nu met foto
 
Net langs de dealer geweest voor een nieuwe pakking. Had hij helaas niet liggen. Hij adviseerde mij de oude terug te monteren aangezien er niets aan te zien was. Geen uitdroging en geen afdrukken dat deze er fout tussen heeft gezeten.
 
Weet ik niet hoe dat bij jouw motor geregeld is... Even kijken met de oogjes..
Er moet ergens een slang van het blok naar het luchtfilterhuis lopen. Inderdaad goede kans dat dit bij een V4 blok vanuit een van de cilinderkoppen is
 
Weet ik niet hoe dat bij jouw motor geregeld is... Even kijken met de oogjes..
Er moet ergens een slang van het blok naar het luchtfilterhuis lopen. Inderdaad goede kans dat dit bij een V4 blok vanuit een van de cilinderkoppen is


Zit niet dicht , want dan was de olie er heel anders (meer) uit gevlogen .. Gewoon er goed tussen doen deze keer
en de boutjes niet te vast sjorren anders ligt de draad er straks ook nog uit .. ;)
De bouten/schroeven gewoon net aanzetten ,en klaar is kees weer voor 50.000 km . :t
 
Zit niet dicht , want dan was de olie er heel anders (meer) uit gevlogen .. Gewoon er goed tussen doen deze keer
en de boutjes niet te vast sjorren anders ligt de draad er straks ook nog uit .. ;)
De bouten/schroeven gewoon net aanzetten ,en klaar is kees weer voor 50.000 km . :t

Hoe doe ik hem er wel goed tussen deze keer?

De vorige keer heb ik alle vlakken en de groef goed schoon en vet vrijgemaakt. In de groef dun vloeibare pakking aangebracht. De pakking rondom in de groef van de deksel gedrukt. De halve maantjes voorzien van een streepje vloeibare pakking.

Het deksel er opgelegd met de bouten een slagje in gedraait voor de positionering. Rondom heel heel goed gekeken of de pakking netjes gelijkmatig met de buitenkant gelijk loopt en hier en daar waar nodig gecorrigerd. Bouten kruislings vastgezet op het juiste moment.

Rondom opnieuw heel heel goed gekeken of de pakking netjes gelijkmatig met de buitenkant gelijk loopt.
 
Hoe doe ik hem er wel goed tussen deze keer?

De vorige keer heb ik alle vlakken en de groef goed schoon en vet vrijgemaakt. In de groef dun vloeibare pakking aangebracht. De pakking rondom in de groef van de deksel gedrukt. De halve maantjes voorzien van een streepje vloeibare pakking.

Het deksel er opgelegd met de bouten een slagje in gedraait voor de positionering. Rondom heel heel goed gekeken of de pakking netjes gelijkmatig met de buitenkant gelijk loopt en hier en daar waar nodig gecorrigerd. Bouten kruislings vastgezet op het juiste moment.

Rondom opnieuw heel heel goed gekeken of de pakking netjes gelijkmatig met de buitenkant gelijk loopt.


Ik denk ook wel eens iets goed te doen , en dan bleek het achteraf toch net iets anders te zitten ..
niemand is onfeilbaar .. O-)

Dus er op die kliek, en rijden met die hap .. :]
 
Hoe doe ik hem er wel goed tussen deze keer?

De vorige keer heb ik alle vlakken en de groef goed schoon en vet vrijgemaakt. In de groef dun vloeibare pakking aangebracht. De pakking rondom in de groef van de deksel gedrukt. De halve maantjes voorzien van een streepje vloeibare pakking.

Het deksel er opgelegd met de bouten een slagje in gedraait voor de positionering. Rondom heel heel goed gekeken of de pakking netjes gelijkmatig met de buitenkant gelijk loopt en hier en daar waar nodig gecorrigerd. Bouten kruislings vastgezet op het juiste moment.

Rondom opnieuw heel heel goed gekeken of de pakking netjes gelijkmatig met de buitenkant gelijk loopt.


Vloeibare pakking doe je op je vinger, en zo smeer je het op het vlak waar je het wilt hebben, je bent maar heel weinig nodig.
Vloeibare pakking kun je ook gebruiken als een tijdelijke lijm om de eigenlijke pakking even op zijn plaats te houden tijdens het monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan