Waarom motoren niet toerenbegrensd zijn en auto's

BYM

MF veteraan
19 mei 2001
2.369
4
Zaan-city
Dit vraag ik mezelf dus af, als ik in mijn auto in de 5e zit op 7k toeren dan is de koek toch echt op (duh, 210 is mooi toch), maar een fiets kan toch echt meer toeren maken, waarom is dat ???


 
bij auto's is het verschil dan al serieus gemaakt maar als men motoren daar zou afknijpen gaan alle motoren even snel
 
minder cc's dus minder gewicht die heen en weer moet, dus hogere toeren mogelijk... ( en nodig om PK's te maken)

_________________
Yamaha YZF600R Thundercat | getuned door Mobu | 105 PK | 400 meter in 11"3 sec @ 194.7 km/u

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-05-31 17:10 ]
 
Volgens mij ligt dat aan de bouw van de motor....
een motor heeft z`n vermogen (meestal) dankzij toerental en/of bouw.

Kijk eens naar een Formule 1 auto (of elk ander race auto) deze zijn lichter gemaakt om meer toeren te kunnen maken.

een Goldwing/HD met 1500cc kan ook geen hogere toeren maken dan bijv 8000!!! (denk ik)

Heb je trouwens wel eens de motor van een motor en auto vergeleken? een auto motor is soms wel 2x zo groot terwijl in verhouding minder PK`s eruit komen...waarom...omdat alles lichter/compacter is gebouwd.

Dit is althans mijn visie, correct me if i`m wrong :D

Trouwens geen gehoor....14.000rpm, sputtert ie toch wel een beetje tegen :D
 
Een auto heeft ook veel meer koppel nodig -> langere slag -> minder toeren. Dit heeft niet zoveel met toeren begrenzing te maken, bij de weg.
 
Topic titel klopt dus niet.... Motoren zijn wel degelijk toerenbegrensd... Alleen bij een hoger toerental...

Ennuh dat de toerentallen anders liggen heeft te maken met het feit dat een autoblok op KOPPEL gemaakt is en dat de levensduur van een autoblok veel hoger is als dat van een motor... ( Een Mercedes Diesel blok is gegarandeerd tot 1 MILJOEN km... Dus niet 100.000 of zo... )
 
Topic titel klopt dus niet.... Motoren zijn wel degelijk toerenbegrensd... Alleen bij een hoger toerental...

Ennuh dat de toerentallen anders liggen heeft te maken met het feit dat een autoblok op KOPPEL gemaakt is en dat de levensduur van een autoblok veel hoger is als dat van een motor... ( Een Mercedes Diesel blok is gegarandeerd tot 1 MILJOEN km... Dus niet 100.000 of zo... )

Shit, ik zit met de fiets al tegen de 40k aan......

Het waarom, dat was ik trouwens ook ff vergeten, lange slag/korte slag etc.

Hmm, dus je fiets is versleten als ie rond de 100k zit, ook nog met de nieuwere motoren HELLdesker??
 
Nee hoor je blok is niet versleten bij 100k, maar het verdient dan wel wat extra aandacht... :P
 
Ik heb nog 3500 km te gaan en m'n CB zit op de ton :+ . Gaat dit jaar wel lukken denk ik. Maak ik absoluut een foto van.
 
Nope. Zo'n 15000 km zijn van mij. Ik was nog niet geboren toen de motor van de lopende band afrolde... CB is uit 1973, ik uit 1976.

Na die ton gaat ie gereviseerd worden (door mij), dat heeft ie wel verdiend. Hij gaat ook steeds meer engen geluiden maken enzo :) .

[ Dit Bericht is bewerkt door: Frits Bolkestein op 2001-06-01 01:14 ]
 
Nice! Ik heb in mij eerste jaar zo'n 9000 km gereden, daarna werd het minder en sinds een jaar moet ik de kilometers verdelen over twee motoren.
 
Eerste jaar zo'n 15.000 km gereden. Elke avond na het werk een uurtje rijden. Niks zo lekker als even alleen met motorrijden bezig zijn in plaats van werk.Nu nog steeds zo'n 10.000 km per jaar, maar ik heb zo'n gevoel dat het dit jaar weer wat meer km worden.

Hoe meer, hoe beter !!!
 

Op mijn RF stond 27.000 km toen ik um kocht. Dat is nu ong. 1.5 jr. geleden en nu staat er ong 55.000 km op. *D Ben dus ook niet vies van een stukje rijden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan