Waarom olie jaarlijks verversen ongeacht kilometers??

hofkej

Die hard MF'er
14 jan 2003
787
1
Waarom moet je jaarlijks je olie verversen volgens de manual
ongeacht de kilometers?

Heb vorig jaar maar 1000 km kunnen rijden, maar moet ik dan
toch olie wisselen?

Wat is de werkelijke reden :?
 
Als je meer dan 10d km per jaar rijdt (voornamelijk langere ritten) zie ik niet in
waarom de olie bijvoorbeeld elke 6d km vervangen zou moeten worden.
De olie zal niet minder lang goed z'n werk blijven doen in het ene merk fiets dan
in een fiets van een ander merk.
Lengte van ritten en mate van belasting (toeren of racen) zullen meer van
belang zijn.
Mijn dealer zegt dat ik rustig enke 10d langs kan komen hoewel het off. schema
elke 6d aangeeft. Voor de olie geen probleem.
Wel zelf even de remblokjes enzo blijven checken.......
Maandelijkt een rit van min. ca.30 km. lijkt mij genoeg om ook in de
winter geen problemen te krijgen. Minder werk en leuker werk dan winterklaar
maken en een voorjaarsbeurtje.
 
Vocht (waterdamp) bij je olie, dan krijg je van die slagroom zooi in je olie. Zeker bij oudere motoren.
Dat komt door te kort ritten bij vooral kouder weer.
En een motorblok van een motor moet zowieso meer presteren dan die van een gemiddelde auto.
Toeren zijn stuk hoger, dus eerder slijtage onderhevig als je olie niet op tijd ververst.
 
Ik heb me de laatste tijd wat verdiept in de oliematerie, en heb begrepen dat motorolie niet alleen "aftakelt" door vervuiling, maar ook door chemische afbraak die niet gestopt kan worden. En door het opgebruiken van bepaalde dopes.
En er schijnt nog een belangrijk iets te zijn wat niet te stoppen is, nl: afbraak van het multgradekarakter. Vooral bij motorfietsen waar de versnellingsbak ook gesmeerd wordt met de motorolie breekt de VI improver af.
Een 10W40 wordt dan na verloop van tijd 10W30 of 10W20.
Het verversen zal denk ik nooit kunnen verdwijnen.
Maar ik denk wel dat er veel motorrijders zijn die te ver doorschieten en veel eerder verversen dan noodzakelijk.
Ook hier ligt de waarheid dus waarschijnlijk weer in het midden.
 
O liever verse, De bereider voelt zich na een olieverversbeurt veel beter dan de machine in kwestie. Bij de oude oliesoorten had je een probleem met sludge. Met die moderne halfsyntetische of volsynthetische motorolie is dat tot een minimum gereduceerd.

Als je veel korte ritjes maakt dan neemt de olie de condensatie op en daardoor lijkt alsof je machine geen olie verbruikt. Bij een lange rit kan doordat dan het vocht uit de olie wegdampt het oliepeil flink zakken. Dat is dus waar je beducht op moet zijn. Oliepeilen is het credo. Als de waterkering van je waterpomp stuk is, hetgeen ik met een goldwing heb meegemaakt dan heb je inderdaad boter in je carter en dat is superslecht. Patatje mayo is lekker maar een krukas mayo is funest.

Olie verzuurt dat klopt dus na verloop van tijd een keer verversen incl. filter is wel noodzakelijk. Maar om nu bij elke km stand ieder jaar de boel te verversen, dat ligt natuurlijk ook aan je rijgedrag en type motor. Maar nogmaals de berijder voelt zich beter dan de motor na een kan verse olie. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan