Waarom olie jaarlijks verversen ongeacht kilometers??

hofkej

Die hard MF'er
14 jan 2003
787
1
Waarom moet je jaarlijks je olie verversen volgens de manual
ongeacht de kilometers?

Heb vorig jaar maar 1000 km kunnen rijden, maar moet ik dan
toch olie wisselen?

Wat is de werkelijke reden :?
 
Geen idee, maar een gok:

er zitten vanalle ingredienten in.
Een deel ervan bezinkt wegens zwaarder dan andere ingredienten en vormt daar beneden een koek?
Zou kunnen, maar dan zou dat ook moeten gebeuren met olie die in een gesloten fles op de plank bij de dealer staat. En ik heb nog nooit een verloop-datum gezien op olie-flessen, zoals op de karnemelk :P

Ik denk meer dat dit aanbevolen richtlijnen zijn van de fabrikant, net zoals de kilometer intervallen. Er zal ongetwijfeld een flinke veiligheidsmarge worden gehanteerd om garantie-reparaties te verminderen, ook bij ongunstige gebruiksomstandigheden. Als je een motor een tijdlang wegzet in een droge garage met schone olie hoef je echt geen destructieve chemische reacties te verwachten zoals sommigen beweren, ook niet als dat flink langer duurt dan een jaar.
 
Waarom moet je jaarlijks je olie verversen volgens de manual
ongeacht de kilometers?

Heb vorig jaar maar 1000 km kunnen rijden, maar moet ik dan
toch olie wisselen?

Wat is de werkelijke reden :?


Scheelt denk ik ook nog wel of je die km,s in een paar grote ritten hebt gemaakt, of dat je elke werkdag 4 km woonwerk hebt gereden. In het laatste geval zou ik zeker verversen na een lange rit gemaakt te hebben.
 
Vriend van me rijdt voor z'n werk in een busje. In z'n privé-auto reed ie dus weinig.

Ook hij had iets van: moet ik nou elk jaar dat ding een beurtje laten geven, terwijl ik lang niet aan de kilometers kom? Elke twee jaar een beurtje dus.....

Hij reed op de snelweg en werd ingehaald. Tja, met een dikke Mercedes onder je kont wil je dan ook wel ff gas geven. 140, 160 en nog een beetje.
Verder dan "dat beetje" kwam ie niet want toen vlogen de onderdelen van z'n motorblok hem om de oren......

Bleek later dat de krukas in puur water draaide..........en dat smeert niet écht goed. Dat water verzamelt zich namelijk onderin. Omdat ie zo weinig kilometers reed werd het zelfs niet in de olie opgenomen...... Hij spaarde dus elke 2 jaar 100 Eurie voor een beurtje uit, maar was een paar duizend Euro kwijt voor een revisieblok........

Maar natuurlijk mag je zelf bepalen of je het geld wil uitsparen....... :X
 
Door condensatie ontstaat water in je blok, en dat komt dus ook in je olie terecht. Als je veel rijdt verdwijnt het merendeel vanzelf weer via allerlei wegen (water is dunner dan de olie dus lekt makkelijker weg op verschillende plekken). Echter, rij je weinig, dan kan zich steeds meer water met je olie mengen met gevolgen zoals hierboven beschreven.
 
Die condensatie is niet zo'n gigantische ramp, de verbrandingsgassen die in de olie belanden zijn veel vervelender.
Dan krijg je van die zure rommel die oa lekker de spoelen van je dynamo (mits het een natte is) aan gaat vreten en overal op vast gaat koeken.

Dat is ook de reden dat je de olie voor de winterstalling moet verversen ;)
 
Dat is ook de reden dat je de olie voor de winterstalling moet verversen ;)

Tuurlijk, dan kan hij de hele winter lekker weer vocht aantrekken....welke winterstalling trouwens.....mijn Maxje komt minimaal 1x per maand uit zijn hok in de winter....er is altijd wel een moment waarop je in de winter kunt motorrijden, ook als je niet echt een doorrijder bent...
 
Mooi he, al die 'tegenstrijdige' verhalen ;)

Maar inderdaad, zuur en water zijn de 2 boosdoeners. Maar het is wel vaak 1 van de 2 die de reden is voor verversen:

Rij je weinig: Veel vocht en weinig zuur --> Verversen
Rij je veel: Veel zuur en weinig vocht --> Verversen

Ik ga olie handelen denk ik })
 
Olie trekt water aan???
Volgens mij gaan die 2 niet samen en aantrekken van vocht door olie is volgens mij dan ook onzin.
Ik heb 2 motoren en met 1 van de 2 heb ik niet veel gereden en vervang die olie dan ook nog niet.
Versnelling bakolie van een auto wordt ook niet elk jaar vervangen.
Er zijn ook auto en motor verzamelaars die schuren vol hebben staan, geloof me, daar staat niet elk jaar een tankwagen voor de deur.
In de tijd dat de beste olie nog een single-grade van SAE 30 was, zou het best kunnen dat het vervangen van de "slaolïe"elk jaar niet verkeerd was.
Maar een flesje olie van een liter kost vandaag de dag zo 15 euro per liter.
De kwaliteit is dan ook giga verbeterd.

Hofkej, gewoon nog minstens een jaar gewoon lekker doorrijden.
Is de olie dan witachtig door voch of ruikt ie echt niet lekker meer, overweeg dan een vervanging.
 
Mij is geleerd dat er in olie bepaalde stoffen zitten ook wel dopes genaamd.
Die zorgen voor verschillende dingen zoals anti corosie dopes anti schuim dopes en er zitten dopes in die alle dopes weer bij elkaar houden enz. enz. naarmate de olie ouder wordt gaan de dopes ook minder goed werken. Het verschil tussen duurdere olie en de goedkopere is ook dat de goedkopere olie er dopes in hebben die gewoon minder lang mee gaan.
Ik hoop dat ik het nog een beetje goed uitgelegd heb ;) en of je het na een jaar moet vervangen zonder al te veel rijden is gewoon even goed kijken en ruiken naar de olie en inschatten denk ik ;)
 
Olie trekt water aan???
Volgens mij gaan die 2 niet samen en aantrekken van vocht door olie is volgens mij dan ook onzin.

Nou, dan zit je er toch mooi naast terwijl je ook wel weer gelijk hebt ;)

Olie trekt geen vocht aan, daar heb je gelijk in. Maar vocht wat olie op zijn weg door het blok tegenkomt, zal het meenemen. Je krijgt dan een emulsie van olie en water.
 
Het feit dat je beter jaarlijks olie moet verversen zit niet in het vocht verhaal.
Tuurlijk condenseert er vocht in het blok, maar das zo weinig en dit wordt bij de eerste de beste grote rit weer via de carterontluchting verwijderd.
Dit gebeurt dus niet bij kleine ritjes waarbij het blok niet goed warm wordt. Dan krijg je mayonaise in je blok.
Als een krukas in het waterdraait is er iets anders aan de hand, dan moet eerst een paar liter olie door water vervangen worden.

Waarom dan wel: vanwege de dopes in de olie. Die raken meer of minder uitgewerkt.
Ook zuren zijn niet echt lekker.

Veel rijders rijden niet de km's per jaar tussen twee beurten, maar 70-80%.
Dan wordt de olie minder van kwaliteit en is inmiddels vervuild.
Dan zou ik wel de olie verversen binnen termijn.

Maar na 1000 km zou ik nog lekker een jaartje doorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Mij is geleerd dat er in olie bepaalde stoffen zitten ook wel dopes genaamd.
Die zorgen voor verschillende dingen zoals anti corosie dopes anti schuim dopes en er zitten dopes in die alle dopes weer bij elkaar houden enz. enz. naarmate de olie ouder wordt gaan de dopes ook minder goed werken. Het verschil tussen duurdere olie en de goedkopere is ook dat de goedkopere olie er dopes in hebben die gewoon minder lang mee gaan.
De dopes gaan achteruit door temperatuursfluctuaties en hoge temperaturen. Lees: veel korte stukjes, en bij zware belasting (hoge toeren e.d.). Niet door stilstaan in de winter dus. :z
Ik zou gewoon de km aanhouden die ervoor staan, en als je die na 2 jaar niet gehaald hebt, rij je waarschijnlijk veel korte stukjes, dus dan kun je ook eens overwegen de olie te verwisselen.
 
Zo beetje olie op het vuur:

[NORML]http://www.telegraaf.nl/a...sen_onnodig___.html?p=8,1[/NORML]

AMSTERDAM - De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Henk de Groot vindt de hele olie-verversingsindustrie een grote verspilling

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. "Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( [NORML]www.niveauplus.nl[/NORML]) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"


of is het alleen maar om er zelf beter van te worden dmv de chip aan de stok?

Ik zal mijn oordeel hier niet gaan geven....... O-)
 
Zo beetje olie op het vuur:

[NORML]http://www.telegraaf.nl/a...sen_onnodig___.html?p=8,1[/NORML]

heel verhaal

of is het alleen maar om er zelf beter van te worden dmv de chip aan de stok?

Ik zal mijn oordeel hier niet gaan geven....... O-)


Wat uiteraard wel zo is, is dat er ook vervuiling komt in de olie. (schraapsel van binnenuit het blok). Je weet wel, die harde zwarte stukjes die ertussen zitten.

Dus een oliewissel is dus wel eens noodzakelijk om de troep eruit te halen.
Immers wil je dat niet tussen de tandwielen en ketting hebben toch?

Maar om nou om de 5K een oliewissel te doen? Tja daar zijn de meningen over verdeeld. Het blijft een Ja / Nee discussie. Maar niemand komt met goede argumenten waarom wel of waarom niet.

Ik zelf denk dat zo nu en dan wisselen wel goed is om vervuiling uit je blok te halen.
 
of is het alleen maar om er zelf beter van te worden dmv de chip aan de stok?

Ik zal mijn oordeel hier niet gaan geven....... O-)

Idd. en zelfverrijking en de telegrof... een mooiere combinatie is er niet :) Nou moet ik zeggen dat ik ook niet aan de afgesproken verversingen houd. Normaal gesproken is het om de 6K, ik doe het altijd om de 12K, evenals kleppen nakijken en luchtfilter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan