Waarom rijden mensen met een toertocht te hard?

27 aug 2004
78
0
Rotterdam
Hoi,

Vandaag even meegeweest met een klein toertochtje met wat verschillende mensen van de YFZR club.

Wat mij nu steeds opvalt is dat er altijd te hard word gereden tijdens een toertocht.

Nu reden wij door een leuk gebied over dijkjes, maar ik heb helaas niet veel van de omgeving meegekregen daar we gewoon veel te hard reden. Ik zelf moest meer op de weg letten, daar ik nog niet zo'n held ben op mijn R6.

Maar zie ik het dan zo fout dat een toertocht een tochtje moet zijn dat je ook de omgeving een beetje kan bekijken met een normale snelheid.

Ik denk dat er gemiddeld toch wel zo'n 30 km te hard word gereden.

Ik weet van mezelf dat als ik lekker relax ga rijden, zeker over dijkjes ik me graag aan de snelheid wil houden. De weg kan ineens heel anders lopen als jij denkt.

Zie ik het nu helemaal fout of is andere mensen dit ook opgevallen.

Want misschien is het dan voor mij gewoon beter om voorlopig niet meer mee te gaan met de tochten.

Groetjes Taz
 
in een groep rijden kan lastig zijn, ik weet ook niet of er afspraken gemaakt zijn over de snelheid en hoeveel ervaring je hebt met het rijden in groepen, maar ook dat moet je leren door het vee lte doen. Zeker als de snelheid iets omhoog gaat
 
twee redenen.

de rijders van motorspecifieke clubs zijn vaak fervente motorrijders die echt vaak en dan ook veel rijden. nou rij ik vrij regelmatig, per jaar zo'n 15.000 km en toch ook gewoon wel lekker door, maar als ik mijn niveau vergelijk met dat van de andere rijders in de vfr club, dan bungel ik toch wel zo'n beetje onderaan. dus waar ik voor een bocht rem gaan zij gewoon niet van het gas af. met als gevolg dat ik na de bocht regelmatig illegale snelheden moet rijden om weer bij te komen.

een andere reden is dat een hoop mensen zich een beetje laten opfokken door de aanwezigheid van anderen. dus net even wat schuiner door die bocht of net even wat sneller op het rechte stuk dan normaal.
 
Taz, rij aktijd je eigen snelheid, laat je zeker niet door een meute opjagen om sneller te rijen dan je je goed bijvoelt. Geflitst worden op een dijkje is één ding, door boven je kunnen te rijden en daardoor de bocht missen en dan die kinderfiets door de lucht zien vliegen ... is al iet helemaal anders ...
 
Ik rij eigenlijk constant wel iets te hard, maar met een toer niet, in een groep hardrijden is gekkenwerk en idd, de omgeving gaat wel een beetje aan je voorbij (te snel ook :) )
 
toer moetje gewoon aan mekaar denken en rustig rijden mensen die hard willen rijden gaan maar alleen :r

ikzelf kan maar 120 :+
 
Dit is nou precies de reden waarom ik nooit met tourtochten meega.
In plaats dat de meer ervaren rijders er rekening mee houden dat er (in hun ogen dan)"mindere goden" bij zijn, laten juist die "mindere goden" zich vaak meeslepen en opfokken in dat onverantwoordelijke gedrag van die 'snelle' jongens. Om zich toch maar vooral niet als "minder" te doen voorkomen. En dan de wegbeheerders en/of politie maar weer lopen vervloeken als het mis gaat.

Nee...Laat mij dan maar lekker in me ééntje tuffen.
 
Bedenk wel dat als je vooraan rijd je heel rustig aan het rijden bent terwijl de gene die achteraan rijd flink op het gas moet om het bij te houden.

Dus als jij 30 km/u te hard moet rijden kan de voorrijder gewoon met legale snelheden aan het rijden zijn. Klinkt raar, maar het is wel zo.
 
Wij hadden in juni een motorweekend georganiseerd en hebben toen verschillende groepen gemaakt en de snelsten als eerste laten vertrekken, dan heeft iedereen het naar zijn/haar zin.
kijk maar op:www.heteersteweekendvanjuni.tk
 
Bedenk wel dat als je vooraan rijd je heel rustig aan het rijden bent terwijl de gene die achteraan rijd flink op het gas moet om het bij te houden.

Dus als jij 30 km/u te hard moet rijden kan de voorrijder gewoon met legale snelheden aan het rijden zijn. Klinkt raar, maar het is wel zo.

Daarom 'moeten' de minder ervaren rijders direct achter de voorrijder gaan rijden. Dan kan die met hun rekening houden.
 
Pas met een groep van zes een tochtje door de Eifel van 280 km gemaakt. De gemiddelde snelheid lag op 80 km/u. Ik heb dus NIETS van de omgeving gezien.

Als ik hard wil rijden ga ik wel naar het circuit.
 
Daarom 'moeten' de minder ervaren rijders direct achter de voorrijder gaan rijden. Dan kan die met hun rekening houden.

Dat is ook wel zo en dat probeer ik ook altijd, maar dan komen ze me toch ineens voorbij, omdat ze toevallig een leuk bochtje zien. Wat moet ik dan doen?

Ik begin steeds vooraan, maar op een of andere manier beland ik steeds achteraan?
 
Daarom 'moeten' de minder ervaren rijders direct achter de voorrijder gaan rijden. Dan kan die met hun rekening houden.

:^
en je kan natuurlijk ook als voorrijder gaan rijden. Moet je wel de route een beetje kennen anders zie je nog niet veel van de omgeving.
 
das raar want als mensen zich achter mekaar houden, baksteensgewijs en op hun eigen weghelft blijven, kun je nooit naar achter dwalen..


homows die zich zo gedragen in een tourtocht :r
 
Bedenk wel dat als je vooraan rijd je heel rustig aan het rijden bent terwijl de gene die achteraan rijd flink op het gas moet om het bij te houden.

Dus als jij 30 km/u te hard moet rijden kan de voorrijder gewoon met legale snelheden aan het rijden zijn. Klinkt raar, maar het is wel zo.

Nou ik kan je vertellen Tler, dat ik ooit 1x met een tourtocht meegegaan ben. Was geregeld via me werk. En daar reed ik in de 3e lijn. Maar geloof maar dat die vier motors voor me zich echt niet aan de max.snelheid hielden hoor. Het 'peloton' viel dan ook geregeld uiteen. En toen heb ik mij dus voorgenomen...dat is ééns maar nooit weer.
Het is ook opvallend dat juist die 'ervarener' tourrijders altijd vooraan zitten(heb ik dus ook van vele anderen gehoord) terwijl de starters het maar vaak mogen zien bij te benen achterin. Hoe vraag je om ongelukken?
Natuurlijk zal het ook wel eens anders zijn, maar daar heb ik in ieder geval nog geen ervaring mee of van gehoord. En ik rij nu dus reeds zo'n 15/16 jaar motor.
 
Dat is ook wel zo en dat probeer ik ook altijd, maar dan komen ze me toch ineens voorbij, omdat ze toevallig een leuk bochtje zien. Wat moet ik dan doen?

Ik begin steeds vooraan, maar op een of andere manier beland ik steeds achteraan?

Slechte afspraken in de groep. Als zij die bocht hard willen nemen kunnen ze zich ook even laten terugzakken om dan de bocht op tempo te nemen en weer aan te sluiten. Meestal maak je toch de afspraak om niet elkaar in te halen om zo al te gevaarlijke situaties te voorkomen. En anders zou ik in je groep eens polsen of er meer mensen zo denken en dan met dat groepje meer je eigen tempo te rijden.
 
Bedenk wel dat als je vooraan rijd je heel rustig aan het rijden bent terwijl de gene die achteraan rijd flink op het gas moet om het bij te houden.
Toen wij laatst met 20 man van de http://www.ducatimob (Mob) vanuit Antwerpen naar de Monsterdag van de Ducaticlub Nederland reden, hadden wij juist hetzelfde voor.
Vooraan in de groep reden ze netjes 120 op de autosnelweg. Halverwege de groep moest men regelmatig 150 rijden om geen gaten te laten vallen en de mensen die vanachter in de groep reden hebben met momenten zelfs harder dan 170 moeten rijden om ons niet kwijt te spelen.
 
Je gaat toch ook niet met alleen maar R-etjes relaxt touren? Ik krijg last van m'n klauwen als ik te lang rustig rij.
Moet je dit niet op 't YZF R forum bespreken? Lijkt me dat je vooraf duidelijke afspraken maakt als er een 'tocht' georganiseerd wordt, met welke doelstelling er gereden gaat worden etc. :?
 
Ik ben een paar keer met een tourtocht mee geweest en daar waren 2 groepen de snelle en de wat minder snelle rijders.

Dat ging perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan