Waarom slijt mijn voorband harder dan mijn achterband

CaviaGC

Die hard MF'er
28 sep 2004
294
0
Amsterdam
Op mijn Cagiva Gran Canyon heb ik ondertussen meer voorbanden dan achterbanden versleten. Ongeveer anderhalve voorband per achterband. Bij al mijn andere motoren was dat juist andersom. Iemand enig idee hoe dat kan komen???
 
Geen idee. Mijn voorband slijt helemaal niet :9 8-)

_O- :+

Maarreuhh...Zachtere soort rubber wellicht?

Kleiner wiel? Maakt meer omwentelingen dus slijt de band harder....
Teveel stoppies?
 
Laatst bewerkt:
Rijstijl? hoge bochtensneheden, snel insturen? Voorvering stug gedempt zodat je band veel krachten op moet vangen? Of misschien een gevolg van een relatief groot voorwiel? Is het 19"?
 
Laatst bewerkt:
Leg je de voorband ook op de voorvelg en de achterband op de achtervelg?
 
Ik heb het 1 keer gehad dat een voorband sneller op was dan de achterband. Kwam doordat die achterband zo hard was (Michelin x90) brrrrr ;(
 
Voor en achter dezelfde type banden. Voor is groter dan achter 19" tegen 17". Ik rem weinig, ik maak al helemaal geen stoppies en doe ondertussen 50.000 km met dezelfde remblokken voor. Vering is redelijk zacht gedempt (all-road) en ik rijd redelijk normaal vind ik zelf O-)
 
Ik heb het zlef gehad met een setje BT-010's, die gingen gelijk op, 6000 km en toen was de pret voorbij. Ik reed toen veel dijken met een zo vloeiend mogelijke snelheid, dus dan krijg je dat je met relatief hoge snelheden instuurt en die snelheid in de bocht ook aanhoudt. Weet niet of het daar toen aan lag maar ik heb het maar als verklaring aangenomen. Ook omdat ik iemand die ook die rijstijl heeft en hetzelfde effect ondervond het ook eens hoorde zeggen dat het daardoor kwam. Maar of het werkelijk zo is....:?
 
Ik heb er nu drie verschillende soorten banden op gehad. Pirelli MT90, Michelin T66X en nu Michelin Anakee. Bij alledrie hetzelfde verhaal.
 
Op mijn Cagiva Gran Canyon heb ik ondertussen meer voorbanden dan achterbanden versleten. Ongeveer anderhalve voorband per achterband. Bij al mijn andere motoren was dat juist andersom. Iemand enig idee hoe dat kan komen???

ik heb het zelfde
heb er ook geen verklaring voor. :N
heb altijd de opgegeven druk in de banden zitten.
of het moet zijn dat ik veel in de ankers moet op sommige dijk ritjes.

wat wel opvalt dat mijn voorband net uit de midden het hardste slijt.
 
Ik weet het :}

Je maakt teveel
Stoppie-12BIG.jpg
:Y

Daarom meer
wheelie.JPG
maken...

probleem opgelost, dank u
 
Ik heb er nu drie verschillende soorten banden op gehad. Pirelli MT90, Michelin T66X en nu Michelin Anakee. Bij alledrie hetzelfde verhaal.

Ik heb ook michelin anakee op mijn honda slr 650 zitten en de voorband slijt iets harder dan de achterband.
Nu heeft mijn motor slechts 39 pk, dus dat kan ook de oorzaak zijn.
 
Heb nog nooit gehad dat de achterband eerder op was dan de voorband :? Huidige setje zit er nu precies een jaar op, achterkant is- behalve dat ik 'm een beetje vierkant heb gereden afgelopen winter B| - nog enigzins respectabel, voorband heeft geen profiel meer over aan de zijkant. Moet maar weer eens een nieuw setje scoren -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nu drie verschillende soorten banden op gehad. Pirelli MT90, Michelin T66X en nu Michelin Anakee. Bij alledrie hetzelfde verhaal.

:^ Pirelli's MT80, Michelin Anakee, zelfs met noppen - bij allemaal hetzelfde. Ik heb ook 'n Cagiva GC dus, en versleet m'n banden bij m'n vorige fietsen ook altijd andersom (eerst achter, dan voor).
Het zal wellicht met de bandenmaten (voor 19", achter 17") en geometrie te maken hebben. De GC is een relatief lange motor (de topkoffer zit nog boven de achteras) en wellicht dat de combinatie van krachten en wielmaten een dergelijk slijtagepatroon veroorzaken.

Nu ja, als je bedenkt dat voorbanden goedkoper zijn dan achterbanden, is 't zo erg nog niet :)
 
ik verslijt mijn voorband net zo snel als de achterband bij mijn yamaha gts komt vermoedelijk de voorvorkconstuctie, veel gewicht op het voorwiel :W :]
 
ik denk dat je vering te zacht staat afgesteld, Misschien kun je die wat stugger zetten.
dat was ook mijn gedachten gang
heb voor WP veren er in gezet.
heb die loodzware toerkuip er afgegooit.(schurgens nog wat)
maar geen verandering in slijtage patroon.
 
ik denk dat je vering te zacht staat afgesteld, Misschien kun je die wat stugger zetten.

Dan zou dat bij alle GC's zo zijn.
Iedereen die zo'n motor heeft, hoor ik er over.
Nogmaals, ik denk dat 't veel meer aan het krachtenspel van de motor zelf licht (geometrie en wiel-/bandenmaten).
Maar is het iets om je druk over te maken? Nee toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan