Waarom slijt mijn voorband harder dan mijn achterband

Klinkt leuk dat van die voorband die meer kiometers maakt dan de achterband ;) Maar dan zou dat bij elke motor moeten zijn. En dit is mijn eerste motor waarbij de voorband harder slijt. Ik hoorde ook al van andere GC rijders dat zij hetzelfde hebben. Schijnt dat de GC relatief veel gewicht heeft op de voorkant. Ik zit er ook niet echt mee hoor :) Was alleen benieuwd naar de reden.
 
je voorband neemt altijd de buitenbocht en je achterband de binnebocht.
beetje vergezocht, maar het is wel waar

ik heb er nog eens een nachtje over geslapen, maar ik geloof er niks van.

bij mij staan mijn wielen gewoon achter elkaar, ook in de bochten :W
 
GTR hoort ook voorbanden te vreten, doetie bij mij alleen in mindere mate...
heb wel minder profiel voor dan achter (metzeler lasertecs), na dik 4.5k km, waarvan 1k met (volgeladen) aanhanger...

rustigan wegtrekken en uitlaten rollen/vloeiend mogelijk...
remmen doetie toch niet :)
 
Je voorband maakt toch wel meer kilometers dan je achterband. Achterband draait altijd de binnenbocht en maakt daardoor minder kilometers. Stel dat je je voorwiel in een hoek van 90 graden kan zetten. Als je dan zou gaan rijden blijft je achterwiel stil staan, maar je voorwiel gaat wel bewegen. Nou maak je nooit 90 graden bochten, maar het principe blijft volgens mij wel hetzelfde. Ik geloof dat kilowattknijper dat bedoelt.

Daartegenover kun je natuurlijk ook weer bedenken dat een achterwiel altijd een bepaald percentage slip heeft. Misschien heft dat het bovenstaande wel weer op.

Ondertussen blijf ik ervanuitgaan dat mijn voorband harder slijt door de gewichtsverdeling van de GC
 
Ik herinner me dat op mijn BMW R1100RS/RT de voorband ook sneller sleet dan achter, met een neiging tot enigzins asymetrische cupping. Dit werd ook "normaal" geacht. Bij mijn meeste andere motoren was het de achterband die sneller slijt dus kan inderdaad type-afhankelijk zijn.

Ik wissel de banden altijd als paar dus veel maakt het me niet uit :P
 
Aangedreven wielen slijten normaal gesproken altijd harder, behalve dus bij de GC.
Achterwiel moet nu eenmaal de motor continu vooruit duwen.

Ik denk toch dat het komt door de compound en het grovere profiel.
 
Wat ook nog meehelpt is het feit dat een voorband een minder diep profiel heeft dan een achterband.
Zo kan het komen dat een voorband die minder snel slijt dan de achterband toch eerder versleten is. *D
 
Op mijn kawa zx-6r had ik dit ook 6k met een voor bandje, 12k met achterbandje met Pilot power.

Nu op mijn R6 is het weer "normaal" 2x achter tot 1x voor.

Verschil is 100 pk }) Met de zx-6r had ik 35 pk op het wiel. Aangezien de motor niet hard optrekt probeer je mensen bij te houden (op vol vermogen) dus je stuurt veel harder in en je remt later.

Nu heb ik veel meer vermogen en concentreer me nu VEEL minder op bochten en vooral het insturen. Het uitaccelereren doe ik nu veel liever })

Ik merk nu dat ik eigenlijk nooit de snelheden haal met insturen die ik voorheen haalde omdat ik vooral bezig ben met hard remmen voor de bocht :P

Je ziet het bijna overal, motoren met minder vermogen rijden vaak harder door de bocht, vooral het insturen dan motoren met veel vermogen...
 
Ik denk toch dat het komt door de compound en het grovere profiel.

Op m'n transalp en superténéré had ik dat niet met michelin T66X. Op de GC wel met de T66X. Ik houd het op de gewichtsverdeling
 
hier mijn voorband. nog geen jaar oud. (Metzeler)
vb11107007xi3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het kan best zijn dat je denkt dat de band van een hetzelfde type gemaakt is, de rubbersamenstelling hoeft voor en achte rniet hetzelfde te zijn. De Michelin Pilot Road 2 (als voorbeeld) heeft voor een zachtere rubbersamenstelling dan achter.
 
meer burnen, probleem opgelost :)

of gewoon vaker harder optrekken, helpt ook zeker om je achterband te laten slijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan