Waarom slijt mijn voorband harder dan mijn achterband

Gewoon ja banden 1 bar harder op pompen, slijten ze nooit meer.

JA je hebt minder grip, maar als ik zie hoe de gemiddelde motorrijder rijdt, zal dat geen probleem hoeven te zijn ;)
 
Maar is het iets om je druk over te maken? Nee toch?

Nee niet echt, zeker niet als je weet dat voorbanden goedkoper zijn dan acherbanden :) En het is mooi weer, laat ik maar eens een voorbandje oproken :)
 
Laatst bewerkt:
De oplossing is gewoon heel simpel.

Waar ligt je meeste remdruk op }) })

Op de voorbanden, als je remt komt er altijd meer druk op je voorremmen te staan en slijten deze sneller als de achterbanden.

mzzzl psycho *O* *O*
 
en waar ligt de meeste druk op bij het optrekken? Op de achterband. Daarom slijt, zeker bij een supersport, de achterband bijna altijd sneller als de voorband.
 
Op mijn Cagiva Gran Canyon heb ik ondertussen meer voorbanden dan achterbanden versleten. Ongeveer anderhalve voorband per achterband. Bij al mijn andere motoren was dat juist andersom. Iemand enig idee hoe dat kan komen???


Dit komt omdat je bij het 'hard'remmen, al het gewicht van de motor op de voor as, en dus ook op je voorwiel en band terecht komt, gevolg: snellere slijtage!
 
Dit komt omdat je bij het 'hard'remmen, al het gewicht van de motor op de voor as, en dus ook op je voorwiel en band terecht komt, gevolg: snellere slijtage!


en waarom was het bij al zijn vorige motoren (en ook bij mij) dan andersom?
Remt ie met zijn huidige motor harder als zijn vorige? ;)

Zal denk ik idd met geometrie van de motor te maken hebben
 
Misschien moet je het wiel er goed in monteren, zodat de voorband niet tegen je veerpoten aanloopt!? :+
 
Laatst bewerkt:
Dit komt omdat je bij het 'hard'remmen, al het gewicht van de motor op de voor as, en dus ook op je voorwiel en band terecht komt, gevolg: snellere slijtage!
Zou een reden kunnen zijn. Alleen rem ik zo weinig mogelijk. doe al 50.000km met het eerste setje blokjes. Bij mijn vorige motoren, waaronder ook twee allroads sleten de achterbanden altijd harder..

Het zal inderdaad wel iets met gewichtsverdeling te maken hebben. Ik zal m'n bandenboer ook eens vragen of die nog een mooie oorzaak kan bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Zou een reden kunnen zijn. Alleen rem ik zo weinig mogelijk. doe al 50.000km met het eerste setje blokjes. Bij mijn vorige motoren, waaronder ook twee allroads sleten de achterbanden altijd harder..

Het zal inderdaad wel iets met gewichtsverdeling te maken hebben. Ik zal m'n bandenboer ook eens vragen of die nog een mooie oorzaak kan bedenken.
banden spanning?
vering?
superzachte compound van band?
geometrie van de fiets ?

roep maar wat... :+
 
ligt meer aan je type motor hoor.
ik doe 1 op 1 op mijn bmw gs.
als je zelf meer zekerheid wilt, ga dan zaken uitsluiten.
zoals inderdaad bandenspanning, remmen doe je ook niet evenmin als stoppies.
controleer je vering, niet meteen gaan draaien, gewoon op de steppies, rem inknijpen flink induwen en laten uitveren, gaat beiden evensnel, komt hij evenver terug, blijft hij niet veren en is je band ook nog netjes afgesleten, weinig cupping, dan zijn het niet de veren/demping.
vergelijk je geometrie eens met andere motoren of accepteer het gewoon als een cagiva ding.
en voor al diegenen die hun achterwiel harder laten slijten dan voor, zeg ik harder remmen. laat mij maar weten welke motor binnen 40m. op de 100km/hr zit???? en dat is dan nog langzaam.
 
ik heb ervaring met een Cagiva Navigator, de bastaardbroer van de Gran Canyon. en mijn voorbanden slijten niet sneller als de achterbanden. wat is er anders aan de navi 18"voorwiel GC 19" type banden ik rij met sporttour banden metzeller mez4 bridstone BT020. gewicht van de motor is hoger, het vermogen is groter.
 
Als ie net uit het midden het hardste slijt, is dat geen normale slijtage, of rem je toevallig met de voorrem in bochten? Kan ik me niet voorstellen, daarom zou ik zeggen dat of de voorband niet recht gemonteerd is, of de hele vork uit het lood staat.
(vork staat altijd uit lood, alleen ik bedoel de andere richting.)
 
Ik heb mijn 'Cavia' GC nog maar 1,5 maand, dus merk er nu nog niet veel van (Metzeler Tourance voor en achter).

Maar een reden die ik zou kunnen bedenken is dat de GC nogal veel in de vering moet duiken aan de voorkant vanwege de korte gearing. Binnen een paar seconden ga je van de 1e naar de 4e versnelling (de 5 en 6 zijn wat langer) en telkens 'duikt' het gewicht van de motor hierbij op de voorband. Bij het terugschakelen remt het Duc 900 blok lekker op de motor af en dat is opnieuw een extra belasting op het voorwiel.

Maar wellicht speelt daarbij de constructie/geometrie ook een rol
 
Mijn Gran Canyon heeft hetzelfde. Het is ca. 1:1,5, voorband zo'n 9000 km, achter 15.000 km.

Nu is het profiel wel veel grover bij de (all-road) achterband.

Aan de remmen kan het niet liggen, hij remt prima, maar niet geweldig.

Ook de wielomtrek zal anders moeten vermoeden: een 19" wiel draait minder rondjes dan een 17".

Geniet er maar van, een supersport doet hooguit 6000 km met een achterband.
 
Bij mijn motor slijt het achter toch sneller dan voor. Voor 22000-24000 achter 19000-20000.

Maar je voorband legt meer km af dan je achterband, klinkt gek maar toch is het zo.
 
Mijn Gran Canyon heeft hetzelfde. Het is ca. 1:1,5, voorband zo'n 9000 km, achter 15.000 km.

Nu is het profiel wel veel grover bij de (all-road) achterband.

Aan de remmen kan het niet liggen, hij remt prima, maar niet geweldig.

Ook de wielomtrek zal anders moeten vermoeden: een 19" wiel draait minder rondjes dan een 17".

Geniet er maar van, een supersport doet hooguit 6000 km met een achterband.

uhm.....pilot powers gaan op mijn supersport minimaal 11000 km mee hoor ;)
 
Ik weet het :}

Je maakt teveel [afbeelding] :Y

Daarom meer [afbeelding] maken...

probleem opgelost, dank u

:^


idd ! ik heb het ook voorgehad met mijn RS250 vroeger en ik zat niet anders te oefenen dan die stoppies. dat in combinatie met een voorband die errg spits was van profiel had als gevolg dat ik na 3000km weer mooi mocht zoeken na ander voorbandje :(
Het probleem verminderd als je meer wheelies oefent (weuww, so smart)
(andere kant van medaille is je versnellingsbak die je meer naar de ruk trekt , heb je niet met stoppies...maar dit kan ook "exemplarisch" zijn bij een Italian _O- )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan