waarom spaakvelgen?

B6--> TDM850

Die hard MF'er
23 jul 2004
430
0
Amersfoort
zat laatst wat motorcross en freestyle MX te kijken op tv en wat me opvalt is dat crossmotoren altijd spaakvelgen hebben. is hier een reden voor?
ik neem aan dat ze bij een crossmotor ook zo licht en sterk mogelijke wielen willen hebben, en als spaakvelgen echt lichter en/of sterker zouden zijn als 'normale' velgen dan zouden ze deze ook in de racerij wel gebruiken.
enige wat ik kan bedenken is dat ze misschien minder snel lek rijden doordat ze een binnenband hebben, maar hier zijn tegenwoordig ook wel oplossingen voor (en je kan ook wel een binnenband in een normale velg leggen)
 
Volgens mij is de verdeling van de krachten beter als
je spaakwielen hebt. Scheelt nogal of je die krachten over drie
of vier "spaken" verdeelt of over een stuk of dertig.
 
Spaakwielen zijn zwaarder dan gewone velgen en minder stijf.
Juist door dat minder stijf zijn, kunnen ze heel goed klappen opvangen. De spaken torderen een beetje en het wiel blijft heel.
 
:^ ik zou niet zo graag met 3 of 5 spaaks magnesium wielen van 15 meter hoog uit de lucht naar benenden springen.
 
en net zo min zou ik met 32 spaakjes over het cirqui willen rijden met 250km/u :)
Alles heeft zijn functie..
 
Spaakwielen zijn zwaarder dan gewone velgen en minder stijf.
Juist door dat minder stijf zijn, kunnen ze heel goed klappen opvangen. De spaken torderen een beetje en het wiel blijft heel.
:^

Bovendien kan een gespaakt wiel opnieuw uitgelijnd worden als er een slagje inzit.
 
dacht dat carbon juist heel gauw stuk ging :?


Daarom is een F1 auto vrijwel geheel van carbon????


Carbon is juist heel sterk, alleen vaak in een specifiek gebied, daarnaast is het vrij prijzig, en als je het beschadigd, kan je het niet repareren.
 
Goldspeed SuperMotard carbon velgen

Degenen die vorig jaar goed hebben opgelet hadden ze tijdens de wedstrijden al kunnen zien waar Versteeg ze uitteste; de Goldspeed supermotard carbon velgen. We hebben er zelf nog niet mee kunnen rijden maar volgens Rudy Versteeg en testrijder Marcel van Drunen geeft het de motor een totaal ander karakter qua stuurgedrag. Dat kan ook wel kloppen want de wielen wegen ten opzichte van de normale aluminium wielen maar liefst 6 kilo minder. De wielen zijn opgebouwd uit twee delen, namelijk het wiel , dat voor iedere motor hetzelfde is, en een slim verwisselbaar aluminium naafsysteem. Dit naaf systeem is leverbaar voor alle gangbare modellen, dus mocht je van motorfietsmodel wissellen kun je de wielen houden en alleen een nieuwe naaf bestellen. Geen overbodige luxe, want een set wielen kost, inclusief naven, €3.250,-.


full


9:~
Licht sterk en Carbon !!
 
In mijn ogen is het gewicht het enige voordeel.
Spaken zullen beter klappen kunnen verdragen.


Gewicht het enige voordeel klinkt een beetje negatief???

minder gewicht is minder centrifugaalkrachten, is veel makkelijker sturen, en lichtere wielen is minder onafgeveerd gewicht, dus veel beter je vering af te stellen.

Alleen nog steeds duur, dus alleen leuk voor gesponsorde rijders, en of ze dan lang meegaan is dan geen issue meer.

maar idd, spaken zijn flexibeler, dus meer flex in velg, en dus beter voor cross en SM.
 
Gewicht het enige voordeel klinkt een beetje negatief???

Tuurlijk stuurt het lichter en is het beter voor de vering, maar dat het sterk is, is volgens mij geen voordeel.
In carbon zit in de lengte-richting weinig flex. Ik heb hier op school op de testbanken al heel wat carbon zien sneuvelen ;)
 
mooi he... carbon wieltjes....
leuk dat meneer britten die als eerste (zelfgemaakte!)toepaste op motoren... men wist toen nog niet wat ze er mee aanmoesten en of ze het konden toelaten op een circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan