Waarom stijgt de prijs met het aantal CC's

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Waarom zijn motoren met meer CC's eigenlijk duurder dan hun "kleinere" broertjes en zusjes?
Is het maken van een 1000cc motorblok duurder dan het maken van een 750cc blok? Misschien kijk ik er te simpel tegenaan, maar het lijkt mij dat die kwart liter meer inhoud überhaupt geen prijsverschil rechtvaardigt?

Mooiste voorbeeld is bij BMW; de 650GS en de 800GS hebben hetzelfde blok ... Toch is de 800 dik 2000 eu duurder :? Waar zit em die 2000 in dan?
 
Wel, neem een YBR-125 en sleur hem met 115 kilometer per uur door het klaverblad.
Doe daarna hetzelfde met een R1. Bekijk ze ook nog eens goed en vel nog eens je oordeel.
 
Wel, neem een YBR-125 en sleur hem met 115 kilometer per uur door het klaverblad.
Doe daarna hetzelfde met een R1. Bekijk ze ook nog eens goed en vel nog eens je oordeel.

Mocht een YBR 115 kunnen halen dan zou dat ook gewoon kunnen.

Ik doe maximaal 100 op een klaverblad met een CBF250 en een R6.
De begrenzer zit op het zadel.
 
Laatst bewerkt:
of pak diezelfde YBR-125 en leg daar een R1 blok in, dan zul je merken dat het verschil tussen een R1 en een YBR-125 niet alleen de cc's van het motorblok is :9
 
Waarom zijn motoren met meer CC's eigenlijk duurder dan hun "kleinere" broertjes en zusjes?
Is het maken van een 1000cc motorblok duurder dan het maken van een 750cc blok? Misschien kijk ik er te simpel tegenaan, maar het lijkt mij dat die kwart liter meer inhoud überhaupt geen prijsverschil rechtvaardigt?

Mooiste voorbeeld is bij BMW; de 650GS en de 800GS hebben hetzelfde blok ... Toch is de 800 dik 2000 eu duurder :? Waar zit em die 2000 in dan?
Bij die BMWs is het toch vooral luxe? En voor de rest is het vaak te danken aan duurdere componenten om het het grotere vermogen/koppel om te gaan in combinatie met extra marge. Je moet als fabrikant je grotere/snellere motor wel duurder maken, ook al maakt het qua kosten niet zoveel uit. Anders kun je de kleinere versie net zo goed helemaal niet op de markt brengen.

Segmentatie door middel van verschillende prijzen is heel belangrijk in de markt. Bedenk maar eens hoe vaak je voor een duurder product hebt gekozen omdat je het goedkopere niet vertrouwde. Het duurdere product hoeft helemaal meer waarde te hebben, je hoeft alleen maar te denken dat het meer waarde heeft.
 
Waarom zijn motoren met meer CC's eigenlijk duurder dan hun "kleinere" broertjes en zusjes?
Is het maken van een 1000cc motorblok duurder dan het maken van een 750cc blok? Misschien kijk ik er te simpel tegenaan, maar het lijkt mij dat die kwart liter meer inhoud überhaupt geen prijsverschil rechtvaardigt?

Mooiste voorbeeld is bij BMW; de 650GS en de 800GS hebben hetzelfde blok ... Toch is de 800 dik 2000 eu duurder :? Waar zit em die 2000 in dan?

Om je voorbeeld van BMW aan te halen...
Andere voorvork, andere wielen, andere remmen en remschijven etc.
Het verschil zit hem niet alleen in de motor, vaak is ook de gehele uitrusting gewoon beter.
 
frame, remmerij, vering etc. ...

en uiteraard ook de markt. aan wie verkoop je de kleinere motoren? beginners, jonge mensen, mensen die het motorrijden willen testen. die gevene echt geen 15000 euro uit om na 3 maanden te zeggen: het is niet leuk!
 
Mocht een YBR 115 kunnen halen dan zou dat ook gewoon kunnen.

Ik doe maximaal 100 op een klaverblad met een CBF250 en een R6.
De begrenzer zit op het zadel.

De begrenzer zit weliswaar op het zadel, maar in theorie (en in de praktijk met een kundig rijder) zal die R6 een stuk sneller over dat klaverblad moeten kunnen dan de CBF250 :P Onder andere dankzij dat vermogen (alhoewel dat hier een kleine tot geen rol zal spelen), maar ook dankzij vering en geometrie etc. etc.
 
Waarom zijn motoren met meer CC's eigenlijk duurder dan hun "kleinere" broertjes en zusjes?
Is het maken van een 1000cc motorblok duurder dan het maken van een 750cc blok? Misschien kijk ik er te simpel tegenaan, maar het lijkt mij dat die kwart liter meer inhoud überhaupt geen prijsverschil rechtvaardigt?

Mooiste voorbeeld is bij BMW; de 650GS en de 800GS hebben hetzelfde blok ... Toch is de 800 dik 2000 eu duurder :? Waar zit em die 2000 in dan?
Bij de bakker is een hele taart toch ook duurder dan een halve...?
 
Ik snap wel wat Gilles bedoelt.

Kijk maar naar de GSXR600 en 750. Identiek qua frame en onderdelen (tenzij iemand meer weet) en wel 1000,- verschil in prijs. Best duur die 2 kg extra metaal :)

Frame van een FZ8 en FZ1 lijken mij ook identiek en daar zit ook bijna 4000,- prijs verschil tussen.
 
ken ik het nog gekker, onder andere de bmw 120d en 123d, zelfde motor en zelfde uitrusting allen de 123 heeft meer vermogen, en dus een aantal 1000 duurder
 
Zo heb ik 2x een VW Golf V gereden met een dieselmotor. De motorkeuze:

1,9 SDI
1,9TDI 90pk
1,9TDI 110pk
2,0TDI 140pk

De motoren zijn nagenoeg hetzelfde, maar de snelste is een stuk duurder dan de langzaamste. komt enerzijds ook doordat de snellere versies wat luxer aangekleedt zijn. Daarnaast, zoals een ander al zei, segmentatie.
 
Blijkbaar is de consument bereid om dat uit te geven voor die meerdere CC's, en zit er meer marge op de modellen met meer inhoud?
 
Mischien is het niet een echt goede vergelijking maar ik vind mijn ybr125 geen slechtere wegligging/remweg hebben dan mijn lesmotor honda cbf500.
Met wind word je wel sneller weggeblazen maar dat komt gewoon door het gewicht.

maar de prijs zit hem ook in dat alles voor een hogere snelheid/meer pk berekent moet zijn.
Zoals frame,remmen,banden,velgen etc.
 
Misschien door de meerdere pk's dat er verschillende onderdelen zwaarder uitgerust moeten worden???
 
Toch is dat verschil in kW niet het enige om het prijsverschil te verklaren. Om bij BMW te blijven, een GSA en een K1200s zijn ongeveer evenduur en de Gs heeft 77 kw en de s heeft er 123. Ok appels en peren maar dat zijn de meeste vergelijkingen hiervoor ook.
 
Bij de productie zal het niet veel duurder zijn.
Er zijn wat onderdelen vaak net iets mooier / zwaarder uitgevoerd.
Denk aan frame / achterbrug / ketting / dikkere velg, enz.

Echter dat kleine verschil wordt steeds groter gemaakt door belastingen. :)
 
Toch is dat verschil in kW niet het enige om het prijsverschil te verklaren. Om bij BMW te blijven, een GSA en een K1200s zijn ongeveer evenduur en de Gs heeft 77 kw en de s heeft er 123. Ok appels en peren maar dat zijn de meeste vergelijkingen hiervoor ook.

Het is dan ook onzin dat appels niet met peren vergeleken zouden mogen worden.
Je deelt ze allebei in, in de klasse 'fruit', en vervolgens vergelijk je het ene stuk fruit
met het andere, daar is helemaal niks mis mee. (En nog bijna on-topic ook) :X
 
Waarom zijn motoren met meer CC's eigenlijk duurder dan hun "kleinere" broertjes en zusjes?
Is het maken van een 1000cc motorblok duurder dan het maken van een 750cc blok? Misschien kijk ik er te simpel tegenaan, maar het lijkt mij dat die kwart liter meer inhoud überhaupt geen prijsverschil rechtvaardigt?

Mooiste voorbeeld is bij BMW; de 650GS en de 800GS hebben hetzelfde blok ... Toch is de 800 dik 2000 eu duurder :? Waar zit em die 2000 in dan?

voor een deel is het een economisch verhaal.

men wil bv. met 1000stuks verkochte exemplaren de ontwikkelingskosten er uit hebben. daarna gaat men pas winst maken. als men verwacht dat er in totaal minder stuks wordt verkocht moet dat getal omlaag. en dus gaat de verkoop prijs omhoog.
nu weet men ook dat van bv de 600cc meer verkocht worden dan de 1000cc.

om jouw voorbeeld van de gsx-r verder tenemen.
de 600 zal het meest verkocht worden, maar de 750 zal zelfs minder verkocht worden als de 1000. om toch de kosten tedrukken voor de 750 gaat men goedkoop tewerk en men neemt dan al de onderdelen die voor de 600cc zijn ontwikkeld. dus uiteindelijk worden de kosten zelfs over 2 modellen verdeelt wat ook veer de kosten drukt.

een motor alleen aan productiekostprijs is misschien maar €3000,=. (materiaal+arbeidloon fabriek)
de meer waarde aan verkoopprijs is....
transport(en), winst fabriek, ontwikkelingskosten, reclame, garantie(ja die betaal je ook zelf), winst importeur, winst dealer, btw, bpm ect.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan