Waarom vier koolborstels in een startmotor?

hilbren

MF'er
2 sep 2007
99
0
Oudewater
Tijdens mijn werk en privé heb ik honderden gelijkstroom mtoren langs zien komen. Maar toen ik afgelopen week mijn eigen startmotor onder ogen kreeg stond er even een heel grot vraagteken boven mijn hoofd.

Ik te horen kreeg dat mn startmotor onder water stond en dat de koolborstelhouder volledig verroest was. Daarom is er een nieuwe besteld en gemonteerd. hij klinkt nu een stuk beter!

Maargoed waarom 4 in plaats van 2 kolborstels? en de minnen zitten tegenover elkaar net als de plussen die 90 graden verschoven is, ook weer beide borstels tegenover elkaar.
 
een startmotor trekt zoals je weet ontzettend veel stroom, en aangezien op een motor alles klein(er) moet zijn, kun je op zo'n manier het dubbele vermogen uit je startmotor halen, je legt dus in principe 2 magnetisch velden tegelijk aan
 
Je hebt 2- en 4-takt motoren. Niet helemaal vergelijkbaar maar er zijn ook o.a. 2- en 4-polige elektromotoren. Die laatste heb jij, vandaar die 4 koolborstels. De twee borstebruggen van de plus pool en ook die van de min pool staan als het ware parallel aan elkaar. Op die manier wordt de totale stroom verdeeld over twee koolborstels, waardoor deze kleiner kunnen worden uitgevoerd.
 
Het kan ook nog zijn dat deze startmotor is gemodificeerd.
Op onderstaande link staat een interessant artikeltje.

http://www.laverdaclub.eu/downloads/starter%20upgrade_nl.pdf
 
Terug
Bovenaan Onderaan