Waarom vinden automobilisten motorrijders asociaal?

De echte motorrijders zitten zoals ik al 2 weken naar hun motor te staren tot er een gelijkrichter onder garantie vervangen is :(

In gedachten scheur ik echter als de brandweer rond... :]

Echte motorrijders rijden in dat geval gewoon met een door de dealer ter beschikking gestelde vervangende motor rond. ;)
 
Dat gevoel van saamhorigheid.
Valt me wel tegen dat 'de motorrijders' een stuk minder hechte groep zijn dan ik dacht.
Kijk, het feit dat jij één hobby met mij deelt, wil niet zeggen dat we vriendjes moeten zijn. Misschien doe ik verder wel aan kantklossen en van laat-13de eeuwse koorzangen, en kunnen we totaal niet met elkaar opschieten. Maakt mij verder niet uit. Niet dat ik het zwaaien erg vind, maar zodra het gaat voelen als een verplichting, heb ik er geen zin meer in. Soms zie je het gewoon te laat, of heb je al 4052 keer gezwaaid die dag en heb je een lamme arm... ;) Beetje vaag dat ik er dan op wordt afgerekend en natuurlijk meteen het stempel op krijg 'weer zo'n arro BMW rijder'. Die persoon die dat oordeel velt, ziet niet dat ik al 4052x gezwaaid had die dag.

Als het die kant op gaat, heb ik zoiets van 'kap er maar mee'. Dan maar een arro; ik heb toch verder niets te maken met die persoon denk ik dan. Ik zwaai ook niet naar mensen die met een fotocamera over straat lopen (ik ben fotograaf). Ik ben ook niet automatisch vriendjes met ze en loop er dus ook niet meteen heen oid. Waarom zou ik?
Al die vooroordelen over types motor, doorrijders en mooiweerrijders.
Dat is inderdaad te bespottelijk voor woorden, maar daar doe je niets aan denk ik. Ik haat die houding ook, maar je ziet het met alles. Op het water zijn het de zeilers tegen de motorbootvaarders en in de fotografie nikon vs canon, het gaat allemaal nergens over. Allemaal mensen die zichzelf belangrijker achten dan een ander. Ik ben geen psycholoog maar ik denk dat het hun eigen onzekerheid is oid.

Mij maakt het geen reet uit op welke motor iemand rijdt. Blij dat we niet allemaal dezelfde motor hebben. Het is een voertuig en voor een aantal mensen een hobby en/of een passie.
 
Laatst bewerkt:
[...]
Maakt mij verder niet uit. Niet dat ik het zwaaien erg vind, maar zodra het gaat voelen als een verplichting, heb ik er geen zin meer in.

Logisch. Zal mij verder ook een zorg zijn als je wel of niet zwaait eerlijk gezegd. Zwaai je wel, leuk.. zwaai je niet ook goed.
Zou toch wel vervelend zijn als mijn humeur af zou hangen van jouw 'spontaniteit'.

[...]
Op het water zijn het de zeilers tegen de motorbootvaarders en in de fotografie nikon vs canon, het gaat allemaal nergens over.

Jup jups. Allemaal weer de hokjes. En t is inderdaad zo'n enorme onzin. Op t water groet ik ook vrolijk iedereen die rond me vaart of dat nou een zeiler in een pampus of een dikke duitser in een motorjacht is. Gaat er net als motorrijden om dat je gewoon plezier hebt in wat je doet. Wat anderen doen zou daar dan niet zoveel mee te maken moeten hebben.
Nikon en Canon, Windoos vs Mac, Chopper vs buikschuiver.
Geniet gewoon van je eigen ding en laat anderen in hun waarde :)
 
ik schrijf toch wat voor kleur hij heeft? als ik een ...

... door te trekken om te zwaaien.

Lekker ritje en fijn dat je verhaal wat genuanceerder is dan je vorige opmerking.
Dat er sufkutten op de weg zitten hoef je mij niet te vertellen.
Een van de redenen dat ik niet op de motor naar werk ga is dat ik me anders zo groen en geel ga ergeren aan alle automobilisten dat ik na een week waarschijnlijk ook neigingen ga krijgen om slapende forensen te lynchen.
Hierdoor kies ik dr dan maar voor om gewoon in het autootje van de baas te stappen.
(andere reden is het niet vergoeden van brandstof voor de motor vanwege diezelfde auto van de baas)

Dat jij hier en daar wat assertief weggedrag laat zien lijkt me op zich niks mis mee.
De actie die de GS-rijder bij mij uithaalde vond ik ronduit gevaarlijk. Daar wilde ik hem op aanspreken en de reactie die ik daarop kreeg vond ik erg overtrokken.

Verder heb ik helemaal niets tegen GS-rijders of doorrijders of wat dan ook. De term 'GS-rijder' gebruik ik enkel omdat ik zijn naam niet weet.

De reden van mijn post was dan ook niet om te zeiken over de motorrijder maar om te laten zien wat voor effect je als motorrijder kan hebben op andere weggebruikers.
Als je mijn stukje leest zal je ook nergens zien dat ik een oordeel geef over deze meneer(wel over zijn weggedrag). Het is simpelweg mijn visie die ik neergezet heb.
Waarschijnlijk heeft hij dit alles gedaan in dezelfde 'battle-mode' als waar jij je soms in bevind op de weg.

Dat jij één moment van agressie laat zien geeft heel veel mensen weer een extra stok achter de deur om mee uit te halen zodra er weer een motorrijder een foutje maakt.

Dat vind ik jammer en onnodig.

Zoals ik eerder al gezegd heb. Dat vingertje van mij was misschien niet het handigste wat ik op dat moment had kunnen doen. Gelukkig ben ik soms ook een beetje mens en is dit me toen simpelweg ontglipt.

Dat hele gelul over weekendrijder enz. enz. vind je toch niet erg als ik dat negeer? :)
 
Kijk, het feit dat jij één hobby met mij deelt, wil niet zeggen dat we vriendjes moeten zijn. Misschien doe ik verder wel aan kantklossen en van laat-13de eeuwse koorzangen, en kunnen we totaal niet met elkaar opschieten. Maakt mij verder niet uit. Niet dat ik het zwaaien erg vind, maar zodra het gaat voelen als een verplichting, heb ik er geen zin meer in. Soms zie je het gewoon te laat, of heb je al 4052 keer gezwaaid die dag en heb je een lamme arm... ;)


In de zeldzame keren dat ik aan het touren ben geweest (ik moet me 'behelpen' met een huurfiets), moet ik bij iedere "zwaai" denken aan een stukje van Arie & Sylvester "HE! Jij hebt ook schoenen.... HOI :W :W :W :W :W )
Zo krijg ik, ongeacht of er teruggezwaaid wordt, iedere keer weer een glimlach op m'n gezicht)
 
Even terugkomend op het onderwerp...
Ik vind motorrijders ook asociaal. En ik maak geen grapje.
Bechouw mezelf ook niet als erg sociaal, anders vond ik het wel prettig om me in een mensenmassa te bevinden en deed ik alleen wat algemeen gebruikelijk is. Om maar wat voorbeelden te noemen.
Wij motorrijders denken toch allemaal dat de wereld om ons draait.
Kijk rond op dit forum, en je concludeert hetzelfde.
 
Whahahahaha.... Toen ik voor het eerst bij mijn schoonmoeder kwam kregen we het ook over motorrijden... Mijn vader was daar meteen de Hells Angel.. Snor leren jack blablablabla.... Denk dat die vooroordelen nooit uit de wereld geholpen zullen worden. Sommige mensen willen het gewoon niet zien......
 
~
Dus jij maakt onderscheid naar wanneer men op zijn of haar motor rijdt? Iemand die het hele jaar doorrijdt is een 'betere' motorrijder of 'beter' mens als iemand die alleen met mooi weer rijdt? Wat is dat nou voor een onzin? Als ik op mijn motor zit, kun jij niet zien hoeveel km's ik rijdt, en wanneer ik bij voorkeur op mijn motor zit. Ik haat het om in de regen te rijden en moet er niet aan denken om in de sneeuw te rijden. Voor mij is de motor een plezier/ontspanning ding. Als ik onderweg op vakantie een regenbui tref, rij ik gewoon door natuurlijk; ik ben niet bang van de regen natuurlijk. Maar op een zondag een ritje maken gaat niet door als ik weet dat het gaat regenen. Ik ga dan ook geen wandelingetje maken voor de lol. Ben ik dan een minder mens of een mindere motorrijder? Da's toch onzin? Een bizar criterium om iemand op te beoordelen. Dus ook al rij ik in het seizoen 3x de wereld rond en qua km's meer als jij, tóch vind je me in de winter een stoerdere motorrijder dan in de zomer, en het meer de moeite waard om te groeten? Weird...

Overigens mag het groeten wat mij betreft afgeschaft worden. Zoals door dit topic al duidelijk wordt, is het meer een krampachtig gebruik aan het worden en wordt er op een vreemde manier op afgerekend als je het een keer per ongeluk niet doet. Voor mij betekent het eigenlijk ook helemaal niets. Ik ben gaan motorrijden (lang geleden) omdat ik het leuk vind, niet om gegroet te worden door anderen. Ik doe eraan mee, maar eigenlijk is het meer een soort sociale dwang om het te doen. Als je het niet doet, wordt je weer niet voor vol aangezien, of als arrogante BMW rijder bestempeld.

Zoo

Zwaai wel of niet, maar als 4052 x zwaait dan kan 4053 ook toch wel _O-
en met een beter of minder mens heeft `t niks te maken,
maar de meeste motorrijders die doorrijden maken nou eenmaal meer kilometers in
meer divers weer dus na alle waarschijnlijkheid zullen ze ook iets meer ervaring hebben


Ik zwaai als er gezwaaid wordt :W

ook even voor dit topic :W
 
Als ik eerlijk ben vind ik de meeste automobilisten asociaal, en dat vind ik zowel als motorrijder en als automobilist.

Je kunt je niet op de weg vertonen of er zit wel iemand te kleven of af te snijden of z'n richting niet aan te geven; automobilisten zijn over het algemeen ongeduldig en hun kijkgedrag is vaak niet goed.

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het rijgedrag van automobilisten een stuk asocialer geworden de laatste tijd.

De invoering van al die 60 km-wegen, 30 km-wegen en de toenemende drukte en wat dies meer zij heeft het er ook niet beter op gemaakt, trouwens. Het zou me niet verbazen als mensen zich ook meer ergeren aan andere verkeersdeelnemers in vergelijking met een aantal jaren geleden.
 
Laatst bewerkt:
Laatste tijd merk ik op dat er in de media erg negatief wordt gedacht over motorrijders.
Zodra er ook maar iets gebeurt met een motor(rijder) gaat het wijzende vingertje automatisch naar de motorrijder.
'De Aso die denkt dat de weg van hem is' zeggen ze dan.
Schromelijk overdreven en een vervelende minderheid zegt de motorrijder
Helaas merk ik zelf ook dat ik op de motor steeds vaker boos wordt aangekeken zonder ook maar iets gedaan te hebben, geen voorrang krijg of 'gepest' wordt door automobilisten.
Zelf rij ik best door soms maar ik probeer wel altijd rekening te houden met anderen. Hierbij in het achterhoofd houdend dat ik toch altijd wel de lul ben als er iets gebeurt.

Dat sommigen hier anders over denken heb ik vanochtend meegemaakt.

Vanochtend 16-6-09 9:30. Druilerig weer en onderweg naar werk in mijn autootje van de baas.
Tuffend tussen alle andere forensen op de ring A10 West naar Zuid.
De A4 komt uit op de ring a10-zuid en de afslag Amstelveen is hier meteen rechts. Heel veel invoegend en uitvoegend verkeer dus.
Rijdend met een kilometertje of 90 verbaas ik me er weer over hoe slecht mensen hier hun acties kunnen inschatten tot er in mijn linker spiegel een motorrijder opduikt.
Leuk, even kijken wat voor motor... o.. hij is weg.
Aha hij zit nu in mijn binnenspiegel... Of tenminste... ik zie een hele grote koplamp... meer niet... voor ik het weet is ie alweer weg uit mijn binnenspiegel. In een flits zie ik rechts iets voorbij komen wat zich nog even heel snel tussen mij en de auto die ik aan het inhalen was doorwurmt.
Dat een GS een wendbare motor was wist ik maar dat ie met 100 km/u door een gaatje van 1 meter kan is toch knap.
Even verder zie ik de motorrijder nog wat slalommetjes uithalen en rijdt zich daarna toch echt vast in de drukte.
Ietsje verderop heb ik deze figuur weer ingehaald. Zijn sportieve rijstijl heeft niet heel veel tijdswinst opgeleverd.
Bij het inhalen wijs ik eventjes met mijn vinger naar mijn voorhoofd.... DOM!!!
Ik heb meneer tot op het bot beledigd en met een ferme zwaai wordt mijn rechterbuitenspiegel naar binnen geslagen. Er wordt me nog een boze blik en een middelvinger getoond en daarna geeft meneer gas. Al slalommend, rechts inhalend en bumperklevend rijdt de GS verder om iets later de A2 op te knallen.
Ik rij naar mezelf kijkend in de buitenspiegel verder richting de A1 en denk aan alle automobilisten die dit voorval net gezien hebben en aan degene die zich kapotgeschrokken zijn van die 'sportieve' GS die ineens naast, achter, voor, tussen hun auto zat.

Wat voor indruk zullen zijn nu wel niet hebben van motorrijders?
Het zal inderdaad een kleine minderheid zijn...


toch?


KrZ

Als ik het verhaal zo mag lezen dan is dat er echt een van de minderheid. ;)

Reden waarom de motorrijder altijd negatief in het licht komt? Ik zou het niet weten. Misschien omdat we in de minderheid zijn, of een heleboel andere jaloers zijn op onze stalen beesten? ...Ik zou het ook wel willen weten...

Trouwens daarentegen kom ik ook een hoop mensen tegen die niet negatief doen over motorrijders maar het verdomd prachtig vinden (ook al rijden die mensen zelf geen motor) dus het is maar net wat je tegen komt.

En voor wat betreft de media; Die gooit graag olie op het vuur. En wat is er nu makkelijker dan de motorrijders in het negatief daglicht te brengen, aangezien ze toch allemaal veel en veel te snel rijden, wat met een auto natuurlijk niet kan he, want die zijn allemaal begrensd op 120 km/u... :z :W

p.s.

Voor wat betreft die tijdwinst waar je het over had, mensen nemen altijd automatisch aan dat je tijdwinst moet boeken met zulke manoeuvres...misschien vond die het gewoon leuk om te spelen met de motor, immers daar is de motor voor? :+
 
Als ik eerlijk ben vind ik de meeste automobilisten asociaal, en dat vind ik zowel als motorrijder en als automobilist.

Je kunt je niet op de weg vertonen of er zit wel iemand te kleven of af te snijden of z'n richting niet aan te geven; automobilisten zijn over het algemeen ongeduldig en hun kijkgedrag is vaak niet goed.

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het rijgedrag van automobilisten een stuk asocialer geworden de laatste tijd.

De invoering van al die 60 km-wegen, 30 km-wegen en de toenemende drukte en wat dies meer zij heeft het er ook niet beter op gemaakt, trouwens. Het zou me niet verbazen als mensen zich ook meer ergeren aan andere verkeersdeelnemers in vergelijking met een aantal jaren geleden.


Eens.

Rare is dat dat agressieve in de omringende landen dan weer niet zo erg lijkt te zijn(imho)... zou het dan een nederlands trekje zijn?
 
Eens.

Rare is dat dat agressieve in de omringende landen dan weer niet zo erg lijkt te zijn(imho)... zou het dan een nederlands trekje zijn?

Ik rijd niet zo vaak in het buitenland, maar laatst was ik in Duitsland en inderdaad, wat een opluchting. Zelfs op de autosnelweg, waar sommige Duitsers wat snelheid betreft als maniakken rijden, heb je niet het gevoel dat ze ook agressief zijn.

Over het algemeen rijden ze beheerst en met een beetje welwillendheid en geduld. Zou het gewoon door het Nederlandse verkeer zijn gekomen dat die Duitsers werden achtervolgd en iemand aanreden in Capelle aan de IJssel? :+

Overigens is Amerika ook een oase wat rijden betreft in vergelijking met Nederland. Dat was het een paar jaar geleden tenminste.

Ik kan uiteraard niks bewijzen, maar ik weet wel dat ik autorijden hier allang niks meer aan vind vanwege het lakse en vaak agressieve rijgedrag van velen.
 
Rare is dat dat agressieve in de omringende landen dan weer niet zo erg lijkt te zijn(imho)... zou het dan een nederlands trekje zijn?
Ehhh...in Engeland hebben ze het al jaren over 'road rage'. Er is zelfs een kerel die een vrouw helemaal in elkaar had getrapt omdat ze niet opschoot oid. Zit gewoon voor de TV te kijken naar opsporing verzocht waarin zijn signalement voorbij komt... Zit met open mond te kijken... 'wie doet zoiets?'. Had geen idee meer dat ie dát gedaan had...'.

Nederlanders zijn geen apart ras, dus ik ga ervan uit dat ze het in andere landen ook hebben, in meer of mindere mate.
 
Toen ik tijdens het lessen een groet kreeg van andere motorrijders voelde dat best speciaal.
Vind ik nog steeds leuk. Dat gevoel van saamhorigheid.
Valt me wel tegen dat 'de motorrijders' een stuk minder hechte groep zijn dan ik dacht.
Al die vooroordelen over types motor, doorrijders en mooiweerrijders.

Motorrijden moet toch gewoon leuk zijn om te doen?

Van sommigen hier heb ik het idee dat ze de lol van het motorrijden ergens met hun gevoel voor humor kwijt zijn geraakt tijdens de vele kilometers die ze per jaar afleggen.

Ik blijf lekker rondrijden en groet iedereen die een motor rijdt (en soms per ongeluk een scooter)
Of jullie nou teruggroeten of niet, mijn humeur verpest je dr niet mee. ;)
Dit gegroet afschaffen omdat sommigen zo moeilijk doen lijkt me zonde.

Ik groet ook altijd indien mogelijk, of ik steek mijn voet uit.En of iemand nou terug groet of niet, het zal me een worst wezen.
En de vooroordelen over type motors,doorrijders en mooiweerrijders?
Ach, ik vind het wel geinig, ik zie het als plagerijtjes. Ik ben zelf regelmatig het mikpunt van opmerkingen en plagerijen.
( kawasaki supermotard+vrouw+kermiskleuren+takkeherrie is vragen om problemen) Ik kan er alleen maar om lachen.

Automobilisten....tja. Ik moet eerlijk zeggen dat ik woon in een zeer rustig stukje land waar geen snelwegen en nauwelijks autowegen zijn.
Maar op de smalle polderwegen gaan de meeste auto's wel aan de kant. Die ik vervolgens dan ook netjes bedank.
Er zijn asociale motorrijders en asociale automobilisten.
Het zijn vaak ook maar momentopnames.
Ik rijd vaak hard , scheur door bochten en mijn uitlaat maakt ontzettend veel lawaai.
Vervolgens ga ik wel in de remmen om dat oude vrouwtje over te laten steken , of die auto die wilt invoegen laat ik even voor.
De mensen die mij door de bocht zien scheuren denken vast."Daar, wat een aso.."
De mensen die ik over laat steken bedanken vaak enthousiast , en waarschijnlijk verbaasd dat zo'n 'aso motorrijder'hen voor laat.


Allemaal een beetje lief zijn voor elkaar!
 
Logisch. Zal mij verder ook een zorg zijn als je wel of niet zwaait eerlijk gezegd. Zwaai je wel, leuk.. zwaai je niet ook goed.
Zou toch wel vervelend zijn als mijn humeur af zou hangen van jouw 'spontaniteit'.Jup jups. Allemaal weer de hokjes. En t is inderdaad zo'n enorme onzin. Op t water groet ik ook vrolijk iedereen die rond me vaart of dat nou een zeiler in een pampus of een dikke duitser in een motorjacht is. Gaat er net als motorrijden om dat je gewoon plezier hebt in wat je doet. Wat anderen doen zou daar dan niet zoveel mee te maken moeten hebben.
Nikon en Canon, Windoos vs Mac, Chopper vs buikschuiver.
Geniet gewoon van je eigen ding en laat anderen in hun waarde :)

Rond VS vierkant
pepsi cola VS coca cola
Lepel VS vork
Appel VS sinaasappel
Rood VS Blauw

wie kent er nog meer

oooh!!

Bier VS Tieten :+
 
Ik heb eigenlijk goeie ervaringen met het rijden in de file. Er gaan zoveel koekblikken opzij dat ik de tijd niet heb om mijn hand telkens op te steken als bedanking. Reuze vind ik het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan