Waarom, waarom, waarom

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
10.381
8.272
Ergens in Zuid-Holland
Waarom heft dit pokkeland BPM op d'r motoren en zijn die zo duur. Pak in bij Donner het Duitse blad Motorrad vallen er een paar boekjes uit.

Even een aantal aanbiedingen van een van zo'n folder:

OVERIGENS< NIEUWE FIETSEN MET 0 KM. OP DE TELLER!
Honda cbr 600 fs: 7999 pleuro's
Kawa zrx 1200s; 7990 euro's.
Duc 996 13499 euro's
Yammie R1 9790 euro's
Kawa zx12r 11190 euro's.
Duc SS 900ie 7999 euro's.

Toen ik dit zag had ik echt zoiets van 'huh!?' Op een r1 scheelt dat dus (13495 [prijs bij motorgoedkoop.nl] minus 9790 = veels te veel.

Okee, het zijn de modellen van 2001, maar toch. Als je die prijzen vergelijkt dan is he verschil toch heel erg bezopen. En dat verschil is dus BPM :( !!!
 
Ik vindt BPM zo ongeveer het meest onrechtvaardige overheids gemelk dat er te bedenken is.

Ze hebben het ingevoerd om te voorkomen dat er meer voertuigen bijkwamen en zo het milieu te ontlasten.

Terwijl toch algemeen bekend is dat nieuwe voertuigen (auto's & motoren) schoner zijn dan oude (op het gebied van uitstoot).

Dus eigenlijk belemeren ze het vervangen van oude vervuilende barrels door nieuwe schonere motoren.


Plus wij zijn het enige land in europa waar bpm betaald moet worden. En dan nog lullen over een verenigd europa (my ass)
 
Ik vindt BPM zo ongeveer het meest onrechtvaardige overheids gemelk dat er te bedenken is.

Ze hebben het ingevoerd om te voorkomen dat er meer voertuigen bijkwamen en zo het milieu te ontlasten.

Terwijl toch algemeen bekend is dat nieuwe voertuigen (auto's & motoren) schoner zijn dan oude (op het gebied van uitstoot).

Dus eigenlijk belemeren ze het vervangen van oude vervuilende barrels door nieuwe schonere motoren.


Plus wij zijn het enige land in europa waar bpm betaald moet worden. En dan nog lullen over een verenigd europa (my ass)


Afschaffen die BPM, dat vind ik ook. Vooral de reden erachter: het milieu.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen (en degene van wie ik de kreet 'geleend' heb: De bomen en plantjes in Nederland kunnen niet zonder onze co2-uitstuit!


Gelijk maar even een scan toegevoegd van het betreffende foldertje.
 

Even een aantal aanbiedingen van een van zo'n folder:

OVERIGENS< NIEUWE FIETSEN MET 0 KM. OP DE TELLER!
Yammie R1 9790 euro's

Lol... ik wist niet eens dat ik zo duur/goedkoop was
biggrinflip.gif
 
Laatst bewerkt:
JA! Je bent dronken. Het zijn geen konijnen maar hazen! Whoehaha, en er is er met deze post weer een bijgekomen. :)


Lady's and gentleman this is your captain speaking.... Hare's are taking over this forum. Would you please be so kind to place your seats in the upright position and surrender all your carrot's to your nearest Hare.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is dan zit er nu een attachment bij. Zit ie er niet bij dan zit ie er niet bij en geef ik de scanner de schuld.

Het is gelukt. Kijk niet naar de kwaliteit van de scan maar ik heb 'm met me geklooi toch erop weten te krijgen. Das al heel wat voor mij.

Nu komt de gemiddelde prijs van een scan weer wat lager uit: denk dat ik nu aan 10 euro per scan wel moet komen!

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/2086/24a1f8a3370e2e3b99e9aa3e57e2ed06 (motorduitslandkleiner.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
Is het niet mogenlijk om een duitse gmbh (een soort b.v.) op te richten en je motor lekker met duits kenteken te rijden?? (wel klote met verzekeren.. maar bpm betaal je niet meer)
 
BPM is inderdaad een enorme melkkoe. Het schijnt dat 10 procent van alle voertuigen de veroorzaker zijn van 80 procent van de vervuiling, met de huidige autoprijzen zullen deze nog wel blijven rondrijden denk ik :(

Ik ben best bereid ergens belasting voor te betalen, maar het is duidelijk dat van al het geld wat ik in de motor investeer (accijns, BPM, btw etc) maar weinig terugzie in wegen e.d.
 
De oplossing ( als deze er al is) is gewoon eens goed het program der politieke partijen door nemen en dan maar stemmen op de gene waarvan jij denkt dat deze pro motor is en anti KOK ( zijn kwartje) en anti BPM. Al denk ik niet dat je deze kan vinden..... :(
 
Ook al heb je BPM, de motoren zijn goedkoper dan in Nederland, dus je kan ze nog wel importeren, dan komt dat klote bedrag er over heen, maar als je 2000 euro kan besparen is het toch nog wel te doen?
 
dan zal ik u allen nog blijer maken:
tijdens de keuring bij de RDW en belating BPM bij de Douane kwam ik er achter dat ik mazzel had dat mijn fiets van '97 is:

is de fiets van '98 of daarna, moet ie een "europees toelatings certificaat" hebben en een milieu keuring ondergaan. Kost samen weer een eurootje of 5 a 6 honderd extra. Met een beetje pech heb je dat europese toelatings ding niet, en dan mag je naar de importeur / RDW van het land van herkomst (dus Duitsland de TUV, bijvoorbeeld) om die los te trochelen. Zonder dat ding komt ie de RDW keuring niet door.

ach..., ze verzinnen weer wat. |(
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat ze de BPM niet zomaar af kunnen schaffen. Stel, er is vanaf 1 mei géén BPM meer; jij betaalt dan voor een nieuwe fiets minder dan dat je als inruilprijs verwachtte terug te krijgen voor je oude. Trouwens, ex. BPM is een nieuwe motorfiets/auto goedkoper in Nederland dan in Duitsland!
 
Probleem is dat ze de BPM niet zomaar af kunnen schaffen. Stel, er is vanaf 1 mei géén BPM meer; jij betaalt dan voor een nieuwe fiets minder dan dat je als inruilprijs verwachtte terug te krijgen voor je oude. Trouwens, ex. BPM is een nieuwe motorfiets/auto goedkoper in Nederland dan in Duitsland!
Behalve als ie nieuw is: tot een half jaar oud of tot 6000 km op de teller komt er 19 % btw bij over de nieuwwaarde.
 
dan zal ik u allen nog blijer maken:
tijdens de keuring bij de RDW en belating BPM bij de Douane kwam ik er achter dat ik mazzel had dat mijn fiets van '97 is:

is de fiets van '98 of daarna, moet ie een "europees toelatings certificaat" hebben en een milieu keuring ondergaan. Kost samen weer een eurootje of 5 a 6 honderd extra. Met een beetje pech heb je dat europese toelatings ding niet, en dan mag je naar de importeur / RDW van het land van herkomst (dus Duitsland de TUV, bijvoorbeeld) om die los te trochelen. Zonder dat ding komt ie de RDW keuring niet door.

ach..., ze verzinnen weer wat. |(
Duitse motoren hebben dit certificaat in de "Fahrzeugbriefe" staan, het is gewoon een europese type goedkeuring. Duitse fietsen zijn absoluut geen probleem, engelse of amerikaanse daar in tegen dus wel (door verlichting etc. hebben ze geen europese type goedkeuring).
 
Terug
Bovenaan Onderaan