Waarom/wanneer een druppellader ?

Ardbeg

MF'er
29 aug 2003
173
0
Almere
Helaas vind ik de weersomstandigheden momenteel niet ideaal om dagelijks op m'n brikkie te rijden. Echter eens in de 2 a 3 weken rijd ik er zeker op en waarschijnlijk zal ik in de winter ook eens in de 2 a 3 weken (afhankelijk van het weer) een mooi tochtje gaan maken.

Ik vraag mij nu af of een druppellader meer nut heeft dan alleen je accu vol houden (mijn accu houdt het best 3 weken vol). Wellicht dat door de "activiteit" van de accu aan de druppellader deze in betere conditie blijft ? of zijn er nog andere voordelen ?
 
Een druppellader simuleert normaal rijgedrag. Dat schijnt goed te zijn voor de accu.
Zelf ben ik van een oudere generatie. Die doet het zo: in de winter accu uitbouwen en naar binnen. Vindt de accu fijner. Vervolgens eenmaal per maand bijladen. Let wel op dat je dat niet met een te hoog amperage doet. Als bijv. de accu 30 Amph is, laadt je bij met een lader met een capaciteit van 3 Amph. Dus ééntiende van het vermogen van de accu. Snelladers zijn de moord voor de levensduur van de accu.

Eigenlijk hoort daar ook bij dat je de accu ontlaadt. Dus bij tijd en wijle een lampje aansluiten op de accu en ontladen. Daarna bijladen. Wordt het toch nog een druppellader, want die kan ook ontladen ...
 
Een druppellader simuleert normaal rijgedrag. Dat schijnt goed te zijn voor de accu.
Zelf ben ik van een oudere generatie. Die doet het zo: in de winter accu uitbouwen en naar binnen. Vindt de accu fijner. Vervolgens eenmaal per maand bijladen. Let wel op dat je dat niet met een te hoog amperage doet. Als bijv. de accu 30 Amph is, laadt je bij met een lader met een capaciteit van 3 Amph. Dus ééntiende van het vermogen van de accu. Snelladers zijn de moord voor de levensduur van de accu.

Eigenlijk hoort daar ook bij dat je de accu ontlaadt. Dus bij tijd en wijle een lampje aansluiten op de accu en ontladen. Daarna bijladen. Wordt het toch nog een druppellader, want die kan ook ontladen ...
ik ben van de moderne generatie,de hele motor gaat naar binnen en staat warm,heb een optimate 3 gekocht en die zet ik er 1 keer per week op,zie er niks in om dat ding 3 maanden achter mekaar te laten zitten(bang voor brand)werkt volgens mij wel goed.
 
Ik rij gans de winter door woon/werkverkeer behalve als het weer te grotig word > sneeuw/ijzel/erwtensoepmist/slagregen ([me]Wullebolle = mietje??)
[/me]

Echter toch eens per week nachtje aan de druppellader. Dankzij extra ingebouwd "stopcontact" isda in 5 seconden gepiept: geen demontage geklooi om bij de batterijpolen te kunnen ...
 
Ik zet hem natuurlijk op de Xena-Acculader. :X
Voorbereiding heb ik vorig jaar al op de motor gemaakt, nu is het alleen een kwestie van de draden onder de kappen uit laten komen en de X-power lader er op aan te sluiten.

Een Acculader is bevordelijk voor de levensduur van je accu.

Power X 17
Met 1,7 Ah voor onderhoudsvrije- en niet
onderhoudsvrije SLA* accu’s van 6 Ah tot en met 20 Ah.

De Power-X serie is een multifunctioneel bekwame,
volautomatische acculader.
Met deze intelligente lader bereikt
u door middel van een effectievere lading
een langere levensduur van uw accu.

Ideaal voor motoraccu's, maar ook voor accu's
die voor een lange tijd niet gebruikt worden.
Vanzelfsprekend leent Power-X zich ook voor
preventief onderhoud.
Bij een tijd waarin er geen gebruik wordt gemaakt
van de accu is de laden voor preventief onderhoud
belangrijk voor de levensduur van uw accu.

Eigenschappen van de Power-X PX-17 :
* 5-fase laadapparaat, timer gestuurd
* Digitale gecontroleerde omschakeltechniek Switch Mode
* Onderhoudslaadfunktie
* Controle van de batterij in elke laadfase
* 3-voudige LED-aanduiding
* Hoge werkingsgraad
* Polariteitsverwisselingsbeveiling, kortsluitbeveiliging en overlaadbeveiliging

cold.gif
 
handvatverwarming ,is toch koud,vroegah reed ik in de winter op een brommertje,echt geen pretje,je bent wel een bikkel dan zeg.
Op de meeste kou kun je je kleden, alleen die kouwe handen zijn nog steeds klote... Lekker in de sneeuw/gladheid/hagel ruim een uur (voornamelijk snelweg) moeten rijden voordat je thuis bent :( Leuk joh, winter :P Ben nooit aan verwarmde handschoenen/vaten begonnen maar het schijnt echt goed te werken! Moet wel zeggen dat ik nu ook een koekblik heb dus met gladheid, pekel etc. is de kans groot dat ik de auto pak.
 
ik heb sinds het weekend verwarmde handvatten , had ik veel eerder moeten doen.
Ik rij nu gewoon met zomerhandschoenen.
Ik heb ze bij lois besteld , zijn nu in de aanbieding (49,95)
Ze zijn van daytona.
FF 1 a2 min op start en daarna op on.
Bij start verbruikt hij 54 watt en op on 14 watt.
Ze zijn binnen 2 minuten warm.
Dus voor diegene die willen doorrijden , echt een aanrader
 
Tegen vorst kan een accu niet, en hij heeft een zelfontlading, dus na die paar maanden is de kans groot dat hij kapot is of in ieder geval al erg veel geleden heeft.
Een druppellader is goedkoper dan een nieuwe accu, dus je hebt de aanschaf na 1 winter er al uit.
Nu gaan er vast weer mensen roepen "ik zet hem altijd zo weg en hij gaat niet stuk"........nou gefeliciteerd, maar je wil niet weten hoeveel accu's ik verkoop aan het begin van het voorjaar.
 
Als je iedere 2 a 3 weken een flinke rit maakt hoef je heus geen druppellader te hebben. Ik doe al 22 jaar zonder, en accu's gaan bij mij meestal 5 a 6 jaar mee, niet alleen op de motors die ik dagelijks rijdt maar ook de exemplaren die maar 1x in de paar weken het daglicht zien. Zodra die enkele weken enkele MAANDEN worden wordt het verhaal echter anders natuurlijk, uitbouwen of druppelen is dan aan te raden.
 
Tegen vorst kan een accu niet, en hij heeft een zelfontlading, dus na die paar maanden is de kans groot dat hij kapot is of in ieder geval al erg veel geleden heeft.
Een druppellader is goedkoper dan een nieuwe accu, dus je hebt de aanschaf na 1 winter er al uit.
Nu gaan er vast weer mensen roepen "ik zet hem altijd zo weg en hij gaat niet stuk"........nou gefeliciteerd, maar je wil niet weten hoeveel accu's ik verkoop aan het begin van het voorjaar.
als je accu's verkoopt ,dan ga je toch geen tips geven,hoe je hem zolang mogelijk goed kunt houden O-)
 
WANNEER LADEN?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.
LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen wc druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er ver schillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning.
NETADAPTERS? NIET DOEN!
Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.
NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
BIJVULLEN VAN ACCU’S
Het electrolyt (voor een nieuwe accu zwavelzuur) is de geleidende vloeistof waarmee een nieuwe accu wordt afgevuld. Daarna moet je een accu nooit meer bijvullen met electrolyt, maar hooguit met gedestilleerd water. Een onderhoudsvrije accu mag je nooit lospeuteren en bijvullen
ACCULADER EN AUTO ALS STARTHULP
In de handleiding van een lader wordt er meestal niet over gesproken, maar gebruik een lader nooit als starthulp. Een auto en zijn accu zal je in de meeste gevallen wel weer op weg helpen, maar er kan grote schade ontstaan aan jouw accu. Met name onderhoudsvrije accu's kunnen slecht tegen te hoge stromen. Een ander punt betreft motoren met een motormanagement systeem. De centrale regeleenheid kan kapot gaan als de autoaccu wordt gebruikt als starthulp. Ook kan een slechte accu uit elkaar spatten als je er bijvoorbeeld een accu van een dikke diesel aan vast knoopt.
AANSLUITEN VAN EEN ACCULADER
Vaak staat in de handleiding van de lader hoe je een accu moet aansluiten. De volgorde is eerst de klemmen van de acculader op de accu aansluiten, de rode op de plus en de zwarte op de min. Heb je dit gedaan dan steek je de stekker in een 220V stopcontact. Zo voorkom je vonkvorming en eventuele beschadigingen aan accu en lader.

De accu verder;

Een accu is net zoiets als behang het valt pas op als het er niet meer is.
Tot die tijd kun je het eigenlijk negeren.
Tot het moment dat het ineens weg is.
Dan opeens mis je iets.
Een motorfiets is niet meer tot leven te wekken zonder accu, tenzij je nog een ouderwetse magneetontsteking gebruikt en genoegen neemt met een lichtopbrengst die toe en afneemt bij het wisselen van de toerentallen LANG LEVE DE RATBIKE!
Aan het eind van het seizoen wordt het glimmende ijzer weggezet zonder enige voorziening en dan gaat de eigenaar ervan uit dat alles in het voorjaar zo maar weer zal functioneren.
In het ergste geval houdt men er rekening mee dat de motor even gestart moet worden met behulp van een autoaccu.
Maar zeker de ouderwetse loodaccu, is een redelijk delicaat stukje techniek dat, net als de rest van een motorfiets, onderhoudt behoeft.
Gemiddeld verliest een loodaccu die niet meer wordt opgeladen ongeveer 1% van zijn vermogen per dag wat alleen maar meer wordt wanneer er nog accessoires als een klokje of een alarmsysteem actief zijn.
En een accu die helemaal wordt leeg getrokken krijgt sulfideaanslag op de platen waardoor een soort kortsluiting ontstaat en de accu niet meer oplaadt.
Die kan je dus weggooien

Wat ikzelf doe, in mijn eigenbouw Viper Intruder VS 750 blijft heel de winter de accu in staan in de schuur waar het niet warm is.

Deze staat aan een druppellaadsysteem van M&S, werkt perfect
Maar dan in het voorjaar, wordt ie overgestart met een powerpack van 1600 Ampère, middels het M&S systeem en de accu = stroomgeleiding, reduceer apparaat van de ampère’s, en dan is het starten lopen

Druppel lader is absoluut geen acculader, druppellader laadt de accu bij tot haast vol, 13.8 volt geloof ik, en dan ontlaad ie hem weer, vaak tijdens het afhalen is ie in de ontlaad fase en start de fiets dus niet.

Bij mijn andere motoren haal ik de accu’s eruit en zet deze op de warme vliering de hele winter lekker aan een druppellader daar komt de factor temperatuur bij kijken en dat is in het voorjaar erin zetten en starten lopen.

En de GSX 1100 loopt heel de winter als echt pekelijzer door

Vragen? Niet duidelijk? Stel maar.

Groeten Hulzie
 
Druppel lader is absoluut geen acculader, druppellader laadt de accu bij tot haast vol, 13.8 volt geloof ik, en dan ontlaad ie hem weer, vaak tijdens het afhalen is ie in de ontlaad fase en start de fiets dus niet.

Vragen? Niet duidelijk? Stel maar.

Groeten Hulzie

Jaaah, ik heb een vraagje over "druppellader is geen acculader"!
Jij zegt nl. dat een druppellader de accu helemaal oplaadt en dan weer ontlaadt en dat hij vaak tijdens het erafhalen in de ontlaadfase is en de fiets dus niet start...
Nou, volgens mij ontlaadt de acculader die ik heb de accu niet helemaal: hij controleert om de zoveel uur hoe de spanning is en afhankelijk daarvan laadt hij bij. De vorige keer toen ik de acculader eraf haalde startte de motor ook gewoon, dusssss........ :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan