waarom wel, waarom niet?

KoffieJunk

MF veteraan
4 nov 2003
3.420
0
Volgens mij (maar ik heb alleen nog les ervaring) valt het best mee op een naked maar iedereen raadt mij aan iets met een kuip te nemen.


Wat zijn hier de ervaringen? hoe bruikbaar is een naked? Is het zo dat een naked alleen voor de korte afstanden is en dat langdurig rijden vermoeiender is?



en.... in hoeverre is een kawa Z750 met die riggel op zijn koplamp een naked?
 
Een naked is ok op de binnenwegen, maar zodra je op de snelweg komt is een ruitje wel prettig. Ik heb ook een naked, maar ik heb er wel een klein ruitje op zitten om tot zo'n 150kmh toch wat bescherming te hebben. Anders krijg je zo'n dikke nek ;)
 
krijg je zo'n dikke nek ;)

Die heb ik al jaren :-)))))

Zonder gekheid
Ik rij ook een naked en had hiervoor een schermpje erop
Vond het allemaal een beetje oubollig en ben gaan veranderen
Heb nu een klein stroomlijn kuipje maar ik merk het idd het verschil

Als ik nu op weg naar het werk die 2 KM rijksweg even het gas opentrek heb je toch wel even van..... Stormt het nu of zo ????

Dat oude ruitje hield je toch wel even uit de wind en reed best comfortabel
Maar ach .. Het oog wil ook wat en je wilt niet voor ouwe zak doorgaan
Je rijdt tenslotte naked !!!!
 
Volgens mij (maar ik heb alleen nog les ervaring) valt het best mee op een naked maar iedereen raadt mij aan iets met een kuip te nemen.


Wat zijn hier de ervaringen? hoe bruikbaar is een naked? Is het zo dat een naked alleen voor de korte afstanden is en dat langdurig rijden vermoeiender is?



en.... in hoeverre is een kawa Z750 met die riggel op zijn koplamp een naked?


Ze hebben gelijk hoor. Een naked is alleen geschikt voor korte afstanden. Mijn XJR heb ik voorzien van een ruitje en kom er niet verder mee dan bv John O Groats in Schotland. Het voordeel van een naked is meestal dat de zit wat gemakkelijker is. Je leunt meestal wat minder op je armen, doordat wat rechter op zit.
Maar lange afstanden rijden gaat er goed mee.

EgbertO
 
Het hangt er ook van af hoe je op de motor zit (stuurhoogte en -breedte en de mate waarin de stepjes naar voren of achteren staan). Ik heb op mijn Buell M2 alleen een vliegenscherm op de koplamp maar omdat je een tikkeltje voorover gekanteld zit is 130-140 constant urenlang vol te houden (ik heb meer dan 1100 km op een dag gedaan). Een tanktas helpt ook om wat druk weg te nemen, zonder dat je de herrie en turbulenties aan je hoofd hebt van de meeste kuipen en schermen. Ik had vroeger altijd grote kuipen en ben op naked overgegaan om het aantal snelheidsbekeuringen te verminderen: Dat werkt in het begin, maar "helaas" wen je snel aan winddruk.
Op mijn Yamaha XT off-roadje daarentegen is alles boven de 100 al hard werken geblazen: je vangt veel wind en je voeten zitten niet ver genoeg naar achteren om je "schrap" te kunnen zetten.

Hecht ook niet teveel waarde aan verhalen van mensen die beweren zonder nat te worden de hele dag in de stromende regen hebben gereden achter een grote kuip: Een kuip vertraagt, maar als je maar lang genoeg onderweg bent word je net zo nat als op een naked.
 
en, zoals ik ook vroeg, wat zijn de ervaringen met de mini de mini kuip in de vorm van een riggel op de Z750 (vind die kawa zeer aantrekkelijk)
 
Naked
waarom wel:
-gaaf,
-vaak weinig schade bij omvallen,
-vaak goede zithouding.

Waarom niet:
-uhm, als je vaak 200+ rijdt of je niet wilt dat je kapsel in de war raakt :+
 
Met een naked kan je gewoon de snelweg op zonder problemen.
Ik heb geen kuip(je) op mijn X4 zitten en rij overal heen zonder problemen.
Begin van de maand naar duitsland geweest en zo`n 2000 km in een weekend gereden,afgelopen weekend naar de ardennen en 1100km gereden en geen problemen gehad.
Oke op een fiets met een volledige kuip zal je het wat langer volhouden,maar ik vind dat je wel een fiets moet nemen die jezelf ook mooi vind.
En als dat nou net een naked is,gewoon doen.
Mocht je toch teveel last van de wind hebben dan kan je er altijd nog een klein kuipje opzetten.
 
Inderdaad, geen enkel probleem, ook niet op die Kawa, ga er maar eens mee rijden...

Wordt pas een "probleem" als je in Duitsland (of ergens anders natuurlijk) hele stukken achter elkaar heel hard wil gaan rijden.. Voor de rest: prima te doen, af en toe ruim boven de 200 is geen probleem, maar je kan het geen uren volhouden..
 
Een kuipmotor biedt over het algemeen net wat meer comfort bij hoge snelheden. Vorig jaar heb ik een poosje rondgetuft op een CB900 aangezien mijn CBR even, ehm, uit de running was. Mijn ervaring was dat het tot de 140 uitstekend te doen was, maar dat je daarboven wel zodanig veel wind vangt dat het minder prettig is. Op mijn CBR hou ik op de snelweg meestal een kruissnelheid aan van rond de 150 en is harder geen enkel probleem. Op die CB vond ik het boven de 140 niet prettig meer om lange tijd te rijden. Ik heb er ook wel stukjes 200 mee gereden maar dat was niet alles.

Op de snelweg is een naked, denk ik, wat minder boetegevoelig (hoewel ik mijn hoogste motorboete wel op die CB heb gehad B| ).

Daarnaast biedt een volle kuip ook wat meer bescherming bij bijv. regen enzo. Ook kan de extra windbescherming in de winter wel plezierig zijn. Ook het (oppervlakkig) schoonmaken van een kuipmotor is wat makkelijker.

Daar staat tegenover dat kuipmotoren over het algemeen duurder zijn en dat je, bij een valpartij (en dan vooral bij lage snelheid), vaak veel meer schade hebt.

Ze hebben dus beide pré's en contra's. Tis ook vooral een kwestie van wat je ze zelf mooi vind.
 
Heb ook een naked, en vorig jaar een vakantie van 5000 km richting croatie en nu binnen 2 weken 3000 km gereden met mijn nieuwe xjr zonder ruitje

Moet wel zeggen dat lange stukken boven de 150 vrij zwaar zijn,..

Van de ene kant vindt ik het wel fijn, houdt de te hoge snelheid eruit en voorkomt de 50 km te hard boetes..

Motor met kuip zit rustiger en is zeker minder vermoeiend, moet wel zeggen dat een vriend met racer altijd klaagt dat ie last van zijn polsen krijgt bij lange afstanden onder de 150.
 
Overigens met temperaturen als dezer dagen is zonder kuip juist prettiger hoor ;)
 
ik heb sinds februari mijn susuki gsx 1400 er staat nu 6200 km op waaronder weekeindje ardennen/eifel ( 1250 km in 3 dagen)

voor mij is een kruissnelheid van 150/160 goed te doen daarboven hou je minder lang vol maar ik ziet toch regelmatig 230 op de teller staan.

ga gewoon proefrijden op verschillende motoren en je komt vanzelf bij de voor jou perefecte fiets uit

groeten joker
 
Voor mij staat motorrijden gelijk aan vrijheid. Je ziet de weg onder je door schieten en je voelt de druk van de rijwind. Met een beetje gestroomlijnde helm is 1 tank aan 180 km/u (ik rij dan een kwartier of drie) best te doen. Met een pispotje op mijn bol houdt het bij 140 a 150 km/u echt wel op op de lange afstand.

Ben een keer met en zzr600 op pas geweest en het voelt dan net of je in een roeiboot zit of zo. Je stuurt een bocht in, maar de kuip doet niks, die blijft gewoon rechtuit staan. Da's een heel raar gezicht als je geen kuip gewent bent. Maar van buiten ziet zo'n kuip er wel heel gelikt uit, hoewel ik persoonlijk liever zie waar het om draait: het blok!

Maak veel proefritten of neem een fiets die zowel met als zonder kuip te rijden is.

succes,

martijn
 
Met een naked vang je ook meer vliegen neem ik aan.
En met een kuip ben je wat beter tegen wind en regen beschermd.
 
Met een naked vang je ook meer vliegen neem ik aan.
En met een kuip ben je wat beter tegen wind en regen beschermd.

Yep! Aan de andere kant hoef je met een naked weer minder oppervlakte schoon te maken... ;)
Onderhoud kan ook goedkoper zijn, tenslotte hoeven er niet eerst allerlei dingen afgehaald te worden, om overal bij te kunnen. Iig minder dingen... ;)

Overigens, ik rij nu 1½ jaar naked en vind het persoonlijk onzin dat een naked voor kleine stukjes is. Ik rij regelmatig lange stukken op de snelweg, o.a. naar België. Daarbij kom ik zelden onder de 140 km/u, rij rustig 160/170 km/u en dat redelijke tijd achtereen. Het is gewoon een kwestie van gewenning... :X

Duik de snelweg op, rij ff een stukkie 170 en ga dan 140 rijden. Dan is het net alsof er geen wind is... 8-)
 
wat een ellende... nu moet ik allemaal proefritten maken ;(




:+

Ja.. }) dat vond ik ook ZO vervelend...

.. heb uiteindelijk ook een naked gekozen.. en geef eerlijk toe ook omdat ik het er gewoon mooier uit vind zien .. ;) ( en ik voel nog niet zo de behoefte om met 200 over de weg te blazen.. )

maar ben wel mijn nekspieren aan het trainen.. *D
heb van het weekend mijn eerste toertocht meegemaakt met een stel racers ( wel met kuip ) maar ik was totaal gesloopt .. ( schijnt alleen dat dat niet alleen met kuipjes te maken heeft * grijns *
 
eens kijken of ik de komende dagen wat leuk (naakt) speelgoed mee kan krijgen
 
In de 'motorwereld' van september staat een hele reportage over wind en windbescherming enzovoorts. Verder is het een kwestie van smaak denk ik; wil je voelen dat je op een motor zit :] of wil je gewoon lekker tuffen :z
 
Ach, blijft allemaal toch een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik vind een half kuipje (Fazer 1000) toch bést lekker in weer en wind woon-werkverkeer.

Maatje van me rijdt XJR in dezelfde omstandigheden. Hij heeft er een keer een ruitje op gekocht, maar gebruikt het al niet meer. Vindt ie allemaal niks.

Wie heeft er gelijk? Allebei denk ik zo....
 
Terug
Bovenaan Onderaan