waarom worden originele motoren zo 'vernaggelt'??

motorossi

Die hard MF'er
21 apr 2010
337
104
Mijn vorige motor is helaas total loss, dus nu weer aan het zoeken naar een andere motor. Zonder inruil, lekker vrij. Maar wat mij opvalt en steeds meer een ergernis begint te worden is de willekeur aan niet originele onderdelen op een motor. Vooral de kentekenplaarhouder en achterknipperlichten worden vaak vervangen. Vaak door hele goedkoop ogende exemplaren. Voor is dan nog origineel. Zit dus geen optische verhouding meer in de motor. Veelal handvatten en remhendels in afgrijselijke kleuren die net niet de kleuren zijn in de rest van de motor. Vervangingsuitlaten die echt lelijker zijn dan origineel. Vaak zijn origineel heel mooi vormgegeven en de vervanging een rechte pot met akrapovic sticker.

Ik merk dat ik bij veel motoren al ga kijken hoe ik hem weer origineel krijg, cq hoeveel moeite het zou kosten. Je zou zeggen, zoek een originele. Dat probeer ik natuurlijk ook, maar het aanbod is tegenwoordig niet meer zo royaal als vroeger door de populairiteit van motorrijden.

Moest het even kwijt. Zijn er meer die er zo over denken, of ben ik een uitzondering??
 
Sinds ali express zie ik dit steeds meer, vooral die goedkope rem en koppelingshevels.
Leuk voor op een brommer misschien, maar op een echte motor moet je dit toch niet willen?
 
Daar zou ik mij ook groen en geel aan ergeren
ze hebben gelukkig ook andere kleuren :+
1624010346950.png
 
Over smaak valt zeer zeker te twisten :)

(oh ja, vrijdag *O* )

#serieus: tja.. Zelf ben ik er ook "schuldig" aan. Het zal verschillen per motorfiets denk ik.. Mijn VFR heb ik optisch voor een groot deel standaard gelaten. Enigste wat optisch anders is, zijn andere dempers (die ook wel wat van de standaard weg hebben, magoed), een andere kuipruit en andere rem-/schakelset (maar dat alleen maar omdat ik omgekeerd wil schakelen). De rest van de aanpassingen die ik heb gedaan zijn allemaal technisch/onderhuids.. Betere vering, remblokjes, laad systeem, versnellingsindicator, dat soort dingen.
Wel heb ik álle originele delen nog gehouden, dus ik kan hem zo weer terugbouwen naar volledige standaard specificatie.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er meer die er zo over denken, of ben ik een uitzondering??
Ik denk er ook zo over. En waarschijnlijk meer mensen, dus een uitzondering hierom ben je niet. Ik snap dat mensen een motor wat "persoonlijker" willen maken met accessoires. Heb ik ook gedaan. Maar doe het dan met originele onderdelen van het merk zelf. Waar ik de meeste hekel aan heb zijn de knetterbakken waarvan de uitlaat al dan niet verkloot is. (Vind ik ook voor auto's gelden). Die herriekisten heb ik nooit begrepen, je wordt toch op een bepaald moment kotsmoe van je eigen herrie.
 
Veel willen een unieke motor hebben.
Om vervolgens de zelfde modificaties als alle anderen te doen 🤣.
Hoezo uniek, eigen look, persoonlijk.

er zijn natuurlijk uitzonderingen!
 
mag een mens nu ook al niet meer doen met zijn eigendom wat hij zelf wil ?
:^

Lekker doen aan je motor wat je zelf wil. Dat doe je niet voor een ander.
Zoveel mensen zoveel smaken. (en gelukkig allemaal dezelfde motoren moet je niet willen)
Zolang je hem zelf mooi vind, top :t

Tja risico zit er in dat je bij verkoop pech hebt, maar dat heb je dan ook zelf gedaan.
Niet druk om maken, dan doen anderen al genoeg. :Y
 
:^

Lekker doen aan je motor wat je zelf wil. Dat doe je niet voor een ander.
Zoveel mensen zoveel smaken. (en gelukkig allemaal dezelfde motoren moet je niet willen)
Zolang je hem zelf mooi vind, top :t

Tja risico zit er in dat je bij verkoop pech hebt, maar dat heb je dan ook zelf gedaan.
Niet druk om maken, dan doen anderen al genoeg. :Y
:^ Exact
 
Jawel, zeer zeker maar als die eigendom verkocht wordt zit de koper met zijn/haar "modificaties" opgescheept.
Bewaar de originele onderdelen en doe die bij de koop erbij, dan kan de koper zelf kiezen wat hij/zij wil.
Dat kan ie altijd ` gewoon met een grote boog om die meuk heen lopen en laten verrotten bij de verkoper ..
 
Ik ben momenteel mijn viffer aan het overspuiten, in een niet originele kleur… Waarom? Omdat IK het het mooi vindt! ( en omdat ie niet meer weggaat, en omdat het 3laags Honda spuitwerk voor een amateur zoals ik vrijwel niet te matchen is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan