Waarom wordt de liefde zo op de proef gesteld ?

Geert2012

MF'er
17 mrt 2012
64
0
Aarschot
Ok, normaal doe ik dit zelden maar na weken het net afschuimen en enkele winkels te hebben geraadpleegd, weet ik ’t effe ni meer.
Heb mij effe netjes voorgesteld bij nieuwe gebruikers en alvast mijn excuses voor de uitgebreide uiteenzetting. Normaal gezien ben ik van mening dat je moet kopen wat je zelf mooi vindt maar nu zie ik zelf door het bos de bomen niet meer. Bijgevolg hoop ik dat jullie toch de nodige tijd willen besteden aan mijn ‘probleem’ en mogelijk advies kunnen geven.

Destijds begonnen met een Deauville, via een Fazer 600 naar een Honda Magna. Elk model ongeveer een jaar in bezit gehad, de Magna zelfs bijna twee jaar. Destijds de Magna verkocht voor een tweede auto(nog altijd spijt van) en ondertussen al zo’n 7 jaar motorloos. Echter het gevoel op de motor is moeilijk onder woorden te brengen en steeds blijven hangen.

U raad ’t al, ik ben opnieuw op zoek naar een cruiser(chopper). Bedoeling is zowel woon-werk verkeer (+/- 60km/dg) als vrijetijdsritten te ondernemen. Hij moet dus wel wat weer en wind kunnen verdragen, hoewel hij bij sneeuw en ijzel wel zal binnenblijven. Ik heb niet de intentie te gaan scheuren maar hij moet uiteraard goed meekunnen in alle omstandigheden. Budget is maximum 3500€.
Hoewel ik oorspronkelijk voor de Dragstar (Yamaha) ging, blijkt die wat vermogen en vooral koppel te missen voor mijn doeleinden. Mijn gedeelde favoriet was de Honda Shadow/Magna maar nu heb ik van twee dealers(weliswaar Kawa-dealers !) te horen gekregen dat de Shadow(600/750) niet echt ideaal is wegens iets te weinig vermogen en koppel en de 1100 al redelijk zwaar. Zij raden dan ook de Kawa Vulcan VN 800 classic (van na 2000) of de Suzuki Marauder aan, omwille van hun beider 800cc en iets hoger vermogen en breder koppel.
Eén van de dealers zei zelfs dat de meeste (technische) problemen in zijn werkplaats betrekking hadden op Honda(was wel verdeler van Suzuki en Kawa)
Nu heb ik met een Vulcan uit 2001 gereden en moet zeggen dat deze mij goed beviel maar de Marauder (die nochtans wel in de showroom stond)was om technische redenen niet direkt beschikbaar, waardoor ik het gevoel kreeg dat de verkoper(officiële Kawa-dealer) mij perse de Kawa wou verkopen. De Marauder was van 1998 en koste enkele 100en € minder.
Bij een andere dealer kreeg ik te horen dat een testrit moeilijk was ivm eerdere negatieve ervaringen(kan ik nog wel begrijpen) maar bij een eventuele serieuze optie zou het toch mogelijk zijn.
Bij een derde was een testrit ook slechts mogelijk als (simpel gezegd) de koop eigenlijk al half gesloten was.
Enfin, om terug te komen op mijn beginbetoog; ik wist zo goed wat ik wou, Honda Shadow of Yamaha Dragstar maar onderzoek op het net(forums, reviews) gecombineerd met dealerbezoek hebben mij nu doen twijfelen.

Nu concreet;
*Zelf ervaren
- Dragstar (enkel opgezeten) valt nogal log uit en via net lijkt zijn vermogen en koppel nogal pover.
- Honda Shadow (enkel opgezeten + positieve ervaringen uit eigen verleden) Blijft toch wel mijn favoriet.
Maar wat schrik ivm vermogen/koppel.
- Suzuki Marauder VZ 800 (enkel opgezeten) zit goed en voelt niet te zwaar aan
- Kawa Vulcan VN 800 Classic (Gereden) beviel goed, vlot koppel, genoeg vermogen maar ben zelf niet zo vertrouwd met het merk.
Enerzijds lijken de Kawa en Suzi motorsgewijs(vermogen/koppel) idd wel iets beter geschikt voor mijn doelstelling.
Anderzijds blijft die ‘liefde’, ‘gevoel’ voor de Honda en Yamaha mij parten spelen.

*Dealer advies
- Kawa VN 800 Classic --> beste optie voor mijn gebruik wegens ideaal vermogen/koppel(niet te zwaar/niet te licht), stabiel merk, kwaliteit.
- Suzuki Marauder 800 -> net als Kawa ideaal vermogen/koppel, maar iets minder wegens iets met klein oliereservoir of zoiets, zou ook zwaarder aanvoelen in bochten tegen lage snelheid.
- Honda Shadow --> te weinig vermogen, vrij veel technische problemen( waarvan ikzelf geen last heb gehad)
- Yamaha Dragstar -> te log, zwaar in de bochten, te weinig vermogen.

Enerzijds wou ik een beetje mijn verhaal doen maar anderzijds hoop ik van jullie toch voldoende, technische, gefundeerde feedback te mogen ontvangen.
Alvast mijn dank voor jullie tijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou je toch de Dragstar 1100 aan willen raden.

Vermogen zat! Ga hem eerst eens proberen ipv op zitten en de dealer aanhoren.
De 650 is inderdaad wat karig.
Cardan aandrijving dus ook nog onderhoudsvriendelijk.
 
Ik mis de Magna in het rijtje! Zeker omdat je er al eens 1 gehad hebt, genoeg power, betrouwbaar...En voor 3 mille heb je een heeeeeele nette.
 
Weet je, ieder heeft zo zijn voorkeur voor een merk, ik ben al jaren Kawa rijder en daarvan de laatste 16 jaar Vulcanrijder, heb diverse Vulcans gehad en rijd nu een 800, prima fiets, alleen gezien mijn lengte en restylingsideetjes zou ik weer een 1500 willen hebben. Ik heb zelden problemen gehad met de Vulcans, behalve het normale onderhoud en ja, welke motor heeft soms niet net effe iets vreemds. Das niet merkengebonden, maar motorgebonden. Kies de motor waar je het lekkerst op voelt, struin fora's af over de speciefieke modellen of merken. Dan lees je vanzelf de probleempjes die die motor heeft. Op algemene fora's zoals dit is het toch vaak van horen zeggen.
Dealerpraatjes geloof ik al jaren niet meer, hoe goed ik de persoon ook ken, het gaat uiteindelijk om de centen, want ook zo iemand wil een belegde boterham, logisch.
 
Ik heb zelf op een dragstar 650 gereden en die komt naar mijn idee idd wat te kort op de snelweg waardoor je wat meer toeren draait en dat gaat vervelen. Zwaar in de bochten was ie absoluut niet, het was een erg makkelijke motor om te rijden.

De Dragstar 1100 daarentegen heeft natuurlijk meer vermogen en zal beter voldoen op de snelweg.

Maar je zal toch echt een proefrit moeten maken op de modellen van je keuze wil je een beslissing kunnen nemen. Je moet het zelf namelijk ook volhouden om heen en weer te rijden en dat wordt lastig op een motor waar je niet goed op zit. (last van rug, nek, schouders)

Je motor moet "passen" als het ware. De dragstar 650 was voor mij goed maar iets aan de kleine kant. Wel goed vol te houden. De 1300 midnight star kon ik mijn draai niet op vinden en hield het dan ook niet lang vol op deze motor, ook een ander stuur bracht geen oplossing.

Heb nu een Harley en daar houd ik het goed op uit. Dus je zal echt even ermee moeten rijden en als deze verkopers dat niet willen? Lekker verder kijken naar een andere motor waar je wel op kan proefrijden,
 
dat je beter uit komt bij een kawa 800 tov van een honda 750 is dus larie koek. Die 50cc, die paar pk op papier voel je niet op de weg.
Ik zou nooit naar een dealer om advies vragen, het is te persoonlijk. Ga proefrijden.

Als je flink wilt meerijden zou ik sowieso groter dan 1000 cc gaan. En misschien een goed plan om terug te stappen naar een Magna?
 
Je moet sowieso gaan proefrijden.

Een dealer waar dat niet kan, moet je meteen links laten liggen.

Je budget is ruim voldoende, daar zal het niet aan liggen :)

De Dragstar vind ik persoonlijk ook net te karig (650), de Royalstar 1300 is ook ongeschikt (behalve voor rechtdoor). Te veel cruiser, te weinig stuurcapaciteiten. En te weinig power trouwens...

Marauder is een prima motor, niks mis mee.
Magna dito.
Shadow ook, maar die is weel klote door een bocht te krijgen (mn de cruiser versies zoals 750C).

Vulcan en Volusia zijn ook ok.

En het verhaaltje van die dealer is maar en verhaaltje. Voor in het boekje dat je dicht laat en ergens achterin de kast zet ;)

PROEFRIJDEN!!!!!! :)
 
Als ik een werk/woon verkeer motor zou kopen werd het een BMW boxer.

R1200GS.Pas nog op gereden.G E W E L D I G !!!!!

Ding is lelijk. :r Maar als je puur kijkt naar het rijden dan is het ding super.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een werk/woon verkeer motor zou kopen werd het een BMW boxer.

R1200GS.Pas nog op gereden.G E W E L D I G !!!!!

Ding is lelijk. :r Maar als je puur kijkt naar het rijden dan is het ding super.

Lelijk en rijdt super dat is Paggio 3-wieler :Y die haalt makkelijk 1-op-22...

maar ff on topic.. 3500 is een ruim budget voor 2de hands motor, ga proefrijden dan weet je welk motor aan je past. Ik heb meerdere cruiser gehad, van een lekker achter een windscherm tot de huidige vol in de wind. Elke dag 120 km retour, met 1x windkracht 8 tegen :X

wat ik wil zeggen is dat als een motor aan je past dan maakt de km's niet veel uit. Het enig om achter te komen is proefrijden, en het liefst 45 minuten en verschillende wegen.
 
"dealer advies" -> denk je daar veel onafhankelijk advies te krijgen?
"Ja uhm, ik inderdaad dat u beter naar de concurrent gaat. Die motors van ons zijn technisch onbetrouwbaar en met 45pk kun je ook niet meekomen op de snelweg hoor..." :P

Nee serieus, gewoon zelf proberen en kiezen. Wat betreft betrouwbaarheid of onkosten zie ik het verschil niet zo. Een (bijvoorbeeld) benzine pompje kan makkelijk zo maar stoppen met pompen en dan sta je vlot stil. En in de meeste japanse motoren van een bepaalde periode zit allemaal hetzelfde pompje.
 
Is al eens meer aangeraden maar , kijk eens of die verschillende motoren te huren zijn , en trek er eens een weekeind op uit ?
Weet je gelijk welke wel en/of niet bevalt.
 
Hoi,

Ik heb de reacties eens doorgenomen en mezelf eens aan de oren getrokken :( want uiteindelijk koop je toch waar je je zelf het best bij voelt en aldus heb ik besloten voor Honda te gaan. Ik heb mijzelf de voorbije periode vooral laten leiden door de mooie verkoopspraatjes maar waar ze ook vandaan komt, de ‘liefde’ voor het merk blijkt dieper te zitten dan ik zelf kon voorstellen. Mijn motorliefde is destijds namelijk eigenlijk begonnen met de Honda Shadow en de Pan European.
Dit zijn doorheen de jaren dan ook steeds mijn favorieten (want-to-buy-modellen) gebleven. Vandaar ook een beetje de keuze voor de Deauville, zijnde een lightversie Pan Euro.
En eerlijk, als het kon, kocht ik zowel de Shadow en de Pan maar dat zit er, ten minste de eerste jaren, niet in '( en dan nog moet ik het uiteraard aan het vrouwtje kunnen verantwoorden, nietwaar.
Dus hoe zeer ik de schoonheid van een Shadow ook waardeer, ga ik toch gaan voor het meer praktische karakter van opnieuw de Deauville of indien mogelijk zelfs een Pan.
Bedankt alvast voor de reacties en ten gepaste tijde houd ik jullie op de hoogte.


Mvg

Geert
:] :]
 
Laatst bewerkt:
Dus hoe zeer ik de schoonheid van een Shadow ook waardeer, ga ik toch gaan voor het meer praktische karakter van opnieuw de Deauville of indien mogelijk zelfs een Pan.

Fijn dat je er voor jezelf uit bent *D :Y




Verwacht echter niet al te veel enthousisasme hier, over je keus :+ :+
 
Deauville? Pan? Woonwerkverkeer? Ah, praktisch ingesteld. Staat vast een grijze Golf voor de rijtjeswoning, en de Kip staat alweer klaar voor het paasweekend. Geert, durf te leven, koop die HD die je eigenlijk wil en heb schijt aan de buren!

(geintje hoor, succes met je zoektocht naar je ultieme deauviel, tenzij je met Pan een Panhead bedoelt, dan heb ik niks gezegd...)
 
Woon /werkverkeer dus geen Harley
3500 euro dus ook al geen Harley
Panhead en woon/werkverkeer gaat ook al niet
BMW kost 20 mile dus gaat ook al niet.
Niks gaat.
Behalve een Honda.Die gaan altijd. :Y

Honda.De Golf onder de motoren.
Goed spul trouwens Volkswagen.
 
42 jaar en nooit geweten hoe besluiteloosheid voelt maar …
Vandaag drie testritten gaan doen.
De Pan valt (voorlopig?) af wegens te hoge zit (ben ‘maar’ 1.73m) en vooral een niet nader te omschrijven gevoel van …?? Enfin, hoewel hij tot mijn want-to-buy-list behoorde, leek de ‘klik’ toch (nog) niet echt aanwezig te zijn.
De Deauville blijft niettemin een (kleine) kanshebber, in hoofdzaak omdat ie mij vroeger zo goed beviel maar ook wegens zijn weer-en kuisvoordelige koetswerk. Ik voelde mij er zelfs beter op dan op de Pan. Echter komt hij dus indedaad blijkbaar toch wat kracht te kort in duo-rit(getest). Alleen kwam ie dus redelijk vlot vooruit maar in duo-rit verwacht ik toch een teleurstelling op langere ritten.
De Shadow 750 viel me dan weer bijzonder goed mee, ook in duo-rit. Hij voelde namelijk krachtiger aan dan ik had gelezen en verwacht en had, naar mijn gevoel minstens genoeg koppel om vlot te hernemen.
Niettegenstaande de 750 dus bijzonder goed beviel en ik de Magna zowieso al tot de kanshebbers reken(de), hoop ik toch nog een testrit te kunnen maken met de 1100-versie.
Hoewel de Deauville nog steeds bij de favorieten behoort(misschien binnen enige tijd als tweede), maakt dit alles gecombineerd met de goed bevallen testrit op de Vulcan 800 en het feit dat mijn complementaire wederhelft ook de voorkeur geeft aan een cruiser, dat het weliswaar een Shadow(of Magna) zal worden.

Mvg
Geert
 
Laatst bewerkt:
Vind de shadow spirit een leuke motor :Y

Ik vind de Shadow in 't algemeen mooi maar ben meer iemand die een basic model koopt en dan zelf verpersoonlijkt.
Wat zijn overigens de verschillen tussen Spirit, Sabre en ACE.

Waarom hebben sommige cruisers trouwens een dik voorwiel en anderen een dun. Ik heb ergens iets gelezen dat het verschil maakt in grip en bochtenwerk of iets dergelijks of is het toch meer esthetisch.

Mvg
Geert
 
spannende topic titel
zo kan het leven ook zijn
zonder woorden
full

O-) 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de Shadow in 't algemeen mooi maar ben meer iemand die een basic model koopt en dan zelf verpersoonlijkt.
Wat zijn overigens de verschillen tussen Spirit, Sabre en ACE.

Waarom hebben sommige cruisers trouwens een dik voorwiel en anderen een dun. Ik heb ergens iets gelezen dat het verschil maakt in grip en bochtenwerk of iets dergelijks of is het toch meer esthetisch.

Mvg
Geert
De spirit is meer een chopper achtig model met een groter en dunner voorwiel. De Ace is meer een cruiser met dikke spatborden en een kleiner en dikker voorwiel. De sabre is meer een zwaardere ace als ik mij niet vergis een 1100.

De spirit,
mc_ShadowSpirit_001_2010_g.jpg


De ace,
mc_Shadow750_001_2010_g.jpg


De sabre 1100
2005-Honda-ShadowSabreVT1100.jpg
 
Ok Midnight, bedankt voor de info en foto's die maken veel duidelijk.

Vind de derde de mooiste, o.a. omwille van de wat kleinere spatborden en het dikkere voorwiel.

Hebben de dikke en dunne voorwielen bepaalde voor- en/of nadelen tegenover mekaar.
Moet overigens toegeven dat ik een dikker voorwiel wel mooier vind. Puur esthetisch.

Mvg
Geert
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan