waarom zijn kleuren zo motormerk gebonden?

Snoepie

Die hard MF'er
9 sep 2004
302
0
omgeving Rotterdam
Tja topic zegt het eigenlijk..

Verschillende merken motorfietsen komen toch het mooiste uit in "hun" eigen kleur..

vb..

Yamaha R1/R6 --> lijkt mij blauw..

Kawasaki duidelijk groen.

triumpf ---> geel(zie de daytona)..

ducatie -----> rood

Nu is mijn vraag: waarom hechten sommige merken zich aan 1 kleur. of de motoren met een bepaalde kleur het meeste aanspreken ( symbol van het merk/type )..

het is lijkt mij voor de fabrikant echt een soort van basiskleur waar ze dan mee beginnen en dan erom maar uit verveeling wat andere kleuren uitbrengen van een type motorfiets.. :?

Elke merk motor heeft zijn eigen kleur gevonden maar waarom nou juist die kleur??

greetz
 
ik heb er wel eens aan zitten denken om mijn yamaha in de repsol honda kleuren te spuiten, alleen om eens wat afwijkends neer te zetten
 
Tja topic zegt het eigenlijk..

Verschillende merken motorfietsen komen toch het mooiste uit in "hun" eigen kleur..

vb..

Yamaha R1/R6 --> lijkt mij blauw..

Kawasaki duidelijk groen.

triumpf ---> geel(zie de daytona)..

ducatie -----> rood

Nu is mijn vraag: waarom hechten sommige merken zich aan 1 kleur. of de motoren met een bepaalde kleur het meeste aanspreken ( symbol van het merk/type )..

het is lijkt mij voor de fabrikant echt een soort van basiskleur waar ze dan mee beginnen en dan erom maar uit verveeling wat andere kleuren uitbrengen van een type motorfiets.. :?

Elke merk motor heeft zijn eigen kleur gevonden maar waarom nou juist die kleur??

greetz
Een Ferrari moet toch ook rood zijn (vind ik) ;)
 
hebben de kleuren niet iets te maken met de geschiedenis opbouw van de motorsport???

ik heb namelijk geen idee..

hgreetz
 
Rood van Ducati (en Ferrari): komt doordat rood vroeger de nationale racekleur was van Italië.

Kawa Lime Green: weet ik niet zeker, maar ik dacht dat ooit de eerste Z's in het groen werden geleverd en een doorslaand succes waren. Sindsdien is Kawa geïdentificeerd met groen en dat houden ze graag zo.

Van andere merken weet ik het niet.
 
Ik vind dat juist wel gaaf; ieder merk z'n eigen kleur waaraan het kan worden herkent...
De kleur past ook goed bij het karakter van het merk.
 
Yamaha-->> Geel komt van de eerste racers die OW bla bla nog watten..

Kawa-->> Dat verhal van die Z's lijkt me aannemelijk

Honda-->> Rood met de "wing", zo zijn alle pre-productie modelen vaak gespoten vandaar geloof ik...

Suzuki-->> Zal ook wel een racerij verhaal wezen...

Ducati-->> Race verhaal nationale kleur vroeger

En triumph geel??? Dat valt toch wel mee???
 
hebben de kleuren niet iets te maken met de geschiedenis opbouw van de motorsport???

ik heb namelijk geen idee..

hgreetz


Zover mijn kennis gaat klopt dat idd

Suzuki Blauw wit :9
Honda Rood Wit (blauw)
Yamaha Rood wit (oorspronkelijk)
Kawa.......tja groen dacht ik :P
Ducati Rood
etc.......
 
De Yammie rijdt zo lekker maar ik vind de Suzie mooier!

full
 
Kleueren zijn niet merkgebonden, merken zijn misschien wel kleurgebonden. Dat laatste komt uit de loop der geschiedenis zoals hierboven al een beetje is uitgelegd.

Een rood/zilvere motor is haast per definitie een MV, alhoewel Honda er vroeger akelig dicht bij in de buurt zat. Yamaha/geel is trouwens dankzij Kenny Roberts, zijn niet de vaste Yamahakleuren maar wel die van Yamaha USA, het raceteam welteverstaan. Enzovoort. Kijk tegenwoordig in de racerij en je ziet dat het geen biet uitmaakt. Gibernau op een
Movistar Honda, paar jaar terug zat Movistar nog vrolijk bij Suzuki en dat ging och ook goed.

Het verschil is echter wel dat de sponsors tegenwoordig iets overheersender zijn dan vroegâh, toen waren de motoren wel wat meer in fabriekstenue gespoten.

Paul Smarts Ducati was trouwens zilver, en dat was niet de enige.

Soes van Sheene was weer rood met zwart en een geel biesje, Vincent is nooit anders dan zwart geweest en eigenlijk waren in die tijd motoren altijd zwart.

Yamaha voert trouwens rood/wit, kijk maar naar de eerdere R1/6/7 serie.

Honda doet het tegenwoordig als "huis"kleur met rood/wit/blauw.

En ga maar door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan