Waarom zijn motoren (relatief) zo duur?

Wat jij nu doet is roepen dat een Porsche veel meer verbruikt en vervuilt dan je kleine Altootje als je met beiden heel rustig gaat rijden. Je vergeet dan dat de Porsche totaal anders is afgesteld en niet optimaal loopt bij dat rijgedrag. Zou je met de Porsche wat harder gaan rijden (en je met de Alto dus alles er uit moet halen om bij te blijven) dan zul je zien dat de Porsche in die omstandigheid ws. zuiniger is dan de Alto......
Natuurlijk kun je de Porsche zó afstellen dat hij heel zuinig loopt bij rustig rijden. Dan is de vraag: wie koopt daar een Porsche voor? Met een motor is het net zo....

Doet me hier aan denken:
 
Ik vraag me dan wel af over welke auto's je het hebt want de 500's die ik heb gehad (Suzuki GS en Honda CB) liepen beiden tussen de 1:20 en 1:22 bij lomp gebruik.

Welke auto uit de jaren '90 van 1200kg is er zuiniger als 1:22?
Kawasaki er-5 uit 2004, dus een auto uit het jaar 2004, ik ken niet zo veel van kleine auto's maar een Hyundai getz 1.1l benzine haalt dat wel.
 
Daar heb ik m'n twijfels aan. Als je al ziet dat twee mensen met hetzelfde voertuig al totaal verschillende verbruikscijfers halen, dan weet je al dat "reëel" subjectief is.Dat is gewoon onzin. Een motorblok van een motor kun je net zo zuinig laten lopen als het blok van welke auto dan ook. Probleem is dat er dan geen enkele lol meer aan te beleven is en fabrikanten hun toko dan wel kunnen opdoeken. Vrijwel niemand wil zo'n motor.
Bij de vervuiling ligt het ook anders dan de cijfertjes tonen. Jij praat over gemiddeldes, maar dat zijn ook theoretische en vaak zwaar optimistisch ingeschatte cijfers. Gek genoeg (of eigenlijk niet...) klopt je vergelijking pas als je het over een veel krachtiger auto hebt. Maar dan pas is de auto qua prestaties ook enigszins vergelijkbaar.

Wat jij nu doet is roepen dat een Porsche veel meer verbruikt en vervuilt dan je kleine Altootje als je met beiden heel rustig gaat rijden. Je vergeet dan dat de Porsche totaal anders is afgesteld en niet optimaal loopt bij dat rijgedrag. Zou je met de Porsche wat harder gaan rijden (en je met de Alto dus alles er uit moet halen om bij te blijven) dan zul je zien dat de Porsche in die omstandigheid ws. zuiniger is dan de Alto......
Natuurlijk kun je de Porsche zó afstellen dat hij heel zuinig loopt bij rustig rijden. Dan is de vraag: wie koopt daar een Porsche voor? Met een motor is het net zo....
Het is onzin dat je een motorblok van een motor even zuinig kan laten lopen als een motorblok uit een auto.
Wat echt onzin is dat men niet kan toegeven dat de motorontwerpers van motoren helemaal geen rekening houdt met verbruik of uitstoot(behalve BMW).
Iedereen aanvaard het omdat met de motorrijden blijkbaar voor iedereen een hobby is en een hobby mag geld kosten blijkbaar.. En met die gedachte in hun achterhoofd ontwerpen ze een motorblok van een motor, ook al is het een diversion of touring motor.
Het gaat me niet om prestaties nu, ik bedoel gewoon alletwee de voertuigen zo zuinig mogelijk berijden.
Hoezo vergelijking porsche-alto?
Alle twee hebben ze gelijkaardige vermogens, alleen het gewicht en cilinderinhoud is anders.
 
Het is onzin dat je een motorblok van een motor even zuinig kan laten lopen als een motorblok uit een auto.

:N Als ik met mijn GSR 600 +/- de maximum snelheid aanhoudt gedurende een langere periode op de snelweg rijdt ik +/- 1:20 (bij gunstige wind e.d. zelfs 1:22)
Doe ik dit met mijn Astra redt ik dat niet :N
 
Het is onzin dat je een motorblok van een motor even zuinig kan laten lopen als een motorblok uit een auto.

Het hangt er helemaal van af wat voor een blok er in ligt. Een Pan European heeft bijvoorbeeld een V4 blok dat laagtoerig draait en niet wezenlijk anders is dan een autoblok en bij 120km/h nog net geen 3000 toeren draait. Dat is dan ook een heel zuinige motor die op zijn sloffen de 1:20 haalt.

Pak je een supersportfiets, dan moet daar uiteraard een heel licht en klein blok in. Ook zo'n blok zou je nog heel zuinig kunnen laten rijden, maar dan koopt de doelgroep die motor niet want je hebt het gevoel dat je op een solex rijdt. Dus wordt het getuned om maximaal vermogen op het blok te krijgen, moet daardoor hoogtoerig draaien en daardoor is het niet zuinig. Niet omdat het niet zou kunnen, maar degene die een dergelijke motor koopt is niet in verbruik geïnteresseerd.
 
Eigenlijk moet je een A naar B koekblik ook vergelijken met een A naar B tweewieler en dan ben je wel aardig goedkoop uit. Een Honda PCX125/150 kost ongeveer 3000 euro en een Seat Mii kost ongeveer 9000 euro. Oftewel je kan 3 scooters kopen voor de prijs van 1 auto.

De scooter heeft dan niet zo'n hoge topsnelheid maar is wel veel goedkoper, 2x zo zuinig en kost waarschijnlijk ook nog minder in de verzekering.

Zodra je een wat snellere motor wil waarmee je wel de snelweg mee op kan zoals bijvoorbeeld een KTM 200 Duke ben je wel wat duurder uit. Ook is de Duke dan weer vrij onzuinig maar dat is ook wel logisch aangezien ze 26PK uit 0,2 liter halen terwijl een Seat Mii 60PK uit 1 liter haalt.
 
Kawasaki er-5 uit 2004, dus een auto uit het jaar 2004, ik ken niet zo veel van kleine auto's maar een Hyundai getz 1.1l benzine haalt dat wel.

Ja maar een Hyundai Getz van 950kg met 1100cc is geen auto van 1200kg met 1400cc :N

En wat haalt die dan wel? Fabrieksopgave is 1:21.3 en wat ik al riep, met een ruim 20 jaar oude GS500 of een CB500 kan je eenvoudig zuiniger rijden als dat. Wat de nieuwe generatie 500's verbruiken daar heb ik geen idee van maar heb gelezen in rijtests dat een nieuwe CB500 wel 1:25 te rijden is.
 
Het hangt er helemaal van af wat voor een blok er in ligt. Een Pan European heeft bijvoorbeeld een V4 blok dat laagtoerig draait en niet wezenlijk anders is dan een autoblok en bij 120km/h nog net geen 3000 toeren draait. Dat is dan ook een heel zuinige motor die op zijn sloffen de 1:20 haalt.

Pak je een supersportfiets, dan moet daar uiteraard een heel licht en klein blok in. Ook zo'n blok zou je nog heel zuinig kunnen laten rijden, maar dan koopt de doelgroep die motor niet want je hebt het gevoel dat je op een solex rijdt. Dus wordt het getuned om maximaal vermogen op het blok te krijgen, moet daardoor hoogtoerig draaien en daardoor is het niet zuinig. Niet omdat het niet zou kunnen, maar degene die een dergelijke motor koopt is niet in verbruik geïnteresseerd.

Met mijn Fireblade rij ik anders ook regelmatig 1:20 (en zelden veel onzuiniger).
 
hier nog een, mijn zwager moet nog eerder tanken met zijn gsxf600 als ik .

Ligt er gewoon puur aan hoe je de motor rijd. Haal op mijn Transalp meestal 1 op 17 maar dat haalde ik ook op mijn opgevoerde 50cc schakelbrommertje. Bij mijn Transalp schakel ik meestal bij 6000RPM en bij mijn brommer was dat 13.000RPM.

Bij een motorfiets met veel vermogen hoef je niet zoveel RPM te draaien dan als bij een lichtere fiets met minder vermogen voor dezelfde snelheid. Zodra je het gas wel open draait op je SS zal je natuurlijk wel een stuk meer verbruiken. :9
 
Die 1:20 is echt niet met rustig rijden hoor ;) Dan schakel ik ook pas bij 10k rpm ofzo maar dan hooguit de eerste twee versnellingen (en dan pook ik hem rustig door de overige 4), veel meer eer valt er onderweg naar het werk niet te halen.

Hoe lomp ik ook zou doen op de Blade, ik geloof niet dat ik ooit onder de 1:18.5/1:19 ga raken, hooguit op de Duitse autobahn bij continue >250km/u (en dat rij ik nooit :+)
 
Laatst bewerkt:
Het is onzin dat je een motorblok van een motor even zuinig kan laten lopen als een motorblok uit een auto.

Oh? Vertel mij dan eens welke natuurkundige principes er voor een van beiden volgens jou niet gelden dan? Wordt er bij een van beiden andere benzine of andere techniek gebruikt waar ik niets van weet? :? :? :?
 
Een japmotor gaat sowieso NOOIT kapot NOOIT zeg ik je, en elke motorrijder werkelijk ELKE doet z'n eigen onderhoud, dus de garages verdienen minimaal.


Zon motor gaat jaren studie aan vooraf, ik heb zelfs gehoord dat japanse monteurs allemaal een IQ van 250 hebben.
Ook moeten ze een hindernisbaan nemen en 150 pushups doen.


The end



En luchtkastelen bestaan echt!
 
Even iets over het verbruik van motoren in relatie tot het verbruik van auto's.

Een motor heeft een grotere luchtweerstand (in verhouding) dan een auto.
Een auto is glad afgewerkt door het plaatwerk. Motoren zijn veel meer open, zeker naked bikes. In die open structuur ontstaan veel luchtwervelingen. De wervelingen zorgen voor de weerstand.

Lang geleden heb ik eens een motor ( rechtop) op een aanhanger gehad (richting RDW). Dat gaf zoveel wrijving dat het verbruik behoorlijk steeg en de topsnelheid ook een stuk lager lag dan met een volle aanhanger met vakantiespullen.
 
Laatst bewerkt:

Je verbruik stijgt met een hoger snelheid.

Als die bij 120 km/u 1:20 verbruikt moet dat bij 160 km/u zeker 25% meer zijn, dus in de buurt van 1:15.

Maar het hangt ervan af hoe die afstand wordt gereden.
Als je lange trajecten rijdt ( 150 km bijv.) zal je niet steeds hoeven stoppen en optrekken, dat alleen maakt al verschil. Je motor blijft op temp. op een lang traject , ook belangrijk.
Dat alleen kan al een verschil van 10-15% uitmaken.

Op de route naar Berlijn (bijvoorbeeld) rijdt de Ford (1400cc) 1:17.Netjes gereden natuurlijk, max 120 km/u.
Bij w.w. verkeer een kleine 40 km enkele reis hoofdzakelijk 80 km wegen 1:14,5 1:15,5 . Bij bloedheet weer 1:16 en soms 1:17.

De buitentemp is ook een factor. Bij -5 is het verbruik een stuk hoger zijn dan bij +25 graden Celsius.
 
Je verbruik stijgt met een hoger snelheid.

Als die bij 120 km/u 1:20 verbruikt moet dat bij 160 km/u zeker 25% meer zijn, dus in de buurt van 1:15.

Ik heb nergens geroepen dat mijn Blade bij 120km/u 1:20 verbruikt :N

Ik rij er normaal 4 keer per week mee naar het werk helemaal binnendoor over allemaal 60 wegen met onoverzichtelijke kruispunten van gelijke orde (veel bebossing, en maïsvelden e.d.). Dus veel rem en acceleratiewerk met een kruissnelheid van ca. 80km/u.

En ik rijd 1x per week naar school grotendeels over de snelweg met een kruissnelheid van ca. 160km/u. Toegegeven dit is wel op de A18 en buiten de spits en dat is dan waarschijnlijk de minst drukke snelweg van heel NL (dus je kan lekker je eigen tempo rijden zonder veel af te hoeven remmen voor invoegend verkeerd ed.).

Gemiddeld genomen over bovenstaande haal ik eigenlijk altijd ca. 1:20 bij de pomp.

En als het verbruik t.o.v. 1:20 25% toeneemt is dat 1:16, niet 1:15 ;)
 
Mike Schenk gaf aan dat de Pan European bij 120 km/u 1:20 liep.

Jou reactie (Testa Rossa) is dat de motor van jou ook niet minder dan 1:20 haalt.
Ik ga er vanuit dat dat ook bij 120km/u is, anders is het geen vergelijking, hooguit een constatering dat je motor bij een bepaalde snelheid 1:20 loopt. dat kan ook met 60 of 80 km/uur zijn.

Het verbruik.

Is inderdaad 1:16 bij 25% hoger verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Op die manier, Mike riep min of meer dat een sportmotor per definitie niet zuinig is en naar mijn ervaring valt dat heel hard mee. Ik haal met de Blade nu bijna identieke verbruikscijfers aan de CB500 die ik hier voor had bij gelijk gebruik.

Als je echt flink zuiniger wilt als 1:20 helpt het naar mijn ervaring wel om echt lichte motoren te pakken. Ik heb zowel een CB Two Fifty als NX250 gehad en beiden deden met gemak 1:29.
En met mijn straatlegale 125cc Chinese pitbike reed ik 1:38 of zuiniger maar wel om het uur rijden een uur sleutelen :+
 
Laatst bewerkt:
Een supercar kost minimaal een half miljoen euro, dan heb je de snelste auto die je kunt kopen. Een superbike die net zo hard gaat kost 15.000 euro. Ik begrijp je vraag niet helemaal.
 
Op die manier, Mike riep min of meer dat een sportmotor per definitie niet zuinig is en naar mijn ervaring valt dat heel hard mee. Ik haal met de Blade nu bijna identieke verbruikscijfers aan de CB500 die ik hier voor had bij gelijk gebruik.

Dat was niet helemaal wat ik bedoelde, maar ik schreef het wel rot op. Wat ik bedoelde is dat een aantal motoren zo is ontworpen dat er zo veel mogelijk vermogen uit een klein blok wordt gehaald en dat is moeilijk te combineren met een laag brandstofverbruik. Ik had daarbij de 600cc supersportmoten in gedachten vandaar dat ik die als voorbeeld gaf. Jouw Blade valt niet helemaal in die categorie, daar zit best een fors blok in.
 
Een supercar kost minimaal een half miljoen euro, dan heb je de snelste auto die je kunt kopen. Een superbike die net zo hard gaat kost 15.000 euro. Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Die superbike gaat niet net zo hard als die supercar. Al heb je het dan wel over snelheden die je op de openbare weg toch zelden of nooit zult kunnen halen :)
 
Die superbike gaat niet net zo hard als die supercar. Al heb je het dan wel over snelheden die je op de openbare weg toch zelden of nooit zult kunnen halen :)

ok: de meest overpriced auto is een Rolls Royce. Kost 8 ton of zo. Maar een Harley kost slechts 30.000 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan