Waarom zijn motoren (relatief) zo duur?

ok: de meest overpriced auto is een Rolls Royce. Kost 8 ton of zo. Maar een Harley kost slechts 30.000 euro.

Een Bugatti Veyron Supersport kost over de 2 miljoen. Kosten van een remschijf: ongeveer 10.000 euro.

Niet alleen de prijs is indrukwekkend, ook de prestaties.
0-300 in 15 seconden :P

En bij motorfietsen heb je natuurlijk ook de exoten. Een Ducati Desmosedici RR of een Honda NR750.
 
Korte stukjes en veel binnendoor 1:19 gemiddeld.
Laatst 250 km snelweg lekker touren rond de 100 gps kwam uit op 1:26.
Stukjes nog de 140 gereden dus zou ik constant 100 rijden dan haal ik de 1:30 wel een keertje met mooi weer ;)
En dat voor een 21 jaar oude naked bike.

Hiervoor had ik een honda 150 cc die gemiddeld 1:33 deed en met heel relaxed rijden zelfs een keer 1:44 :P
Dan ga je nog eens voor je lol tanken.
 
ok: de meest overpriced auto is een Rolls Royce. Kost 8 ton of zo. Maar een Harley kost slechts 30.000 euro.

Behalve de Phantom die een rootje of 600 kost, koop ik voor die 8 ton van jou bijna 3 Rolls Royces. :P
 
en jullie vergeten de bpm. een nieuwe motor van 5500,- hier kost in belgie of duitsland zo 1000 euro minder. en helemaal de dikke motoren van rond de 20.000 euro. daar zit zo 3000 verschil met BE en DE
 
Een Bugatti Veyron Supersport kost over de 2 miljoen. Kosten van een remschijf: ongeveer 10.000 euro.

Niet alleen de prijs is indrukwekkend, ook de prestaties.
0-300 in 15 seconden :P

En bij motorfietsen heb je natuurlijk ook de exoten. Een Ducati Desmosedici RR of een Honda NR750.

Lamborghini Veneno kost 3.6 miljoen. :+
 
Honda CBF nieuw is ca 2600,- Euro

Nog goedkoper kan volgens mij wel maar worden domweg hier niet verkocht omdat er te weinig vraag naar is vanweg de kaalheid van de uitvoering.
 
tot nu toe heb ik gemerkt dat de iets oudere motoren waarbij niet elke PK uit de cilinder inhoud gesleurd word een aardig gunstig verbruik heeft.
met de CBR600F deed ik meer dan eens 1:18, de GSXR 600 die ik daarna had bleef rond de 1:15 hangen. terwijl die een behoorlijk stuk nieuwer was (1994 - 2001) en ook lichter...

nu de trophy 900 zit ik rond de 1:21
kijk maar in de link in mijn onderschrift
 
Laatst bewerkt:
Ik had gedacht dat de vaste lasten voor een autoconcern, zoals bijvoorbeeld VAG, ten aanzien van productieaantallen relatief enigszins overeen zouden komen. Jullie eenduidige reacties geven aan dat ik hierin ongelijk heb en is mijn vraag beantwoord.

Toch blijf ik een soort stiekeme hoop hebben dat er een bedrijf gaat komen dat een echte motor voor de massa weet te ontwikkelen.
 
Toch blijf ik een soort stiekeme hoop hebben dat er een bedrijf gaat komen dat een echte motor voor de massa weet te ontwikkelen.

Alle fabrikanten doen niets anders dan motoren ontwikkelen voor de massa, het punt is dat jij geen motor voor de massa wilt maar één die aan jouw specifieke eisen voldoet ;)

Maargoed om nogmaals terug te komen op de prijsvergelijking, een KTM Duke 390 is superieur aan de Twingo.
Een veel betere zou zijn een Twingo vs. bv. een CBF125 en die kost nauwelijks meer dan een kwart van de Twingo... Dus motoren zijn ter dege flink goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
ok: de meest overpriced auto is een Rolls Royce. Kost 8 ton of zo. Maar een Harley kost slechts 30.000 euro.

Onvergelijkbaar.

Harley D. heeft een verkoop van ca. 250.000 stuks.
RR verkoopt er per jaar een kleine 3.000, misschien in de laatste jaren iets meer door de opkomende markt in China.

De Harley D. is toch een sterk fabrieksmatig geproduceerde motor. De RR is zeer veel handwerk.
De afwerkingsgraad van de RR is heel hoog, dat samen met het vele handmatige werk maakt de auto veel duurder dan een wat duurdere HD.
 
Een mooie motor van 10-20k euro vergelijken met een budgetauto. Nee vergelijk een ZX10R dan ook met een nieuwe Audi A8.
 
Ogh, mijn auto met 2 liter blok loopt 1 op 12/13 met mazzel en is eigenlijk maar een traag hok. Mijn motor trekt binnen notime naar de 200 en loopt ongeveer 1 op 19. Vind het mooi zat. Wat heet zuinig? Als ik zuinig wil rijden koop ik wel een motorscooter.
Zag op Discovery een documentaire of MV Agusta. Mooi hoor hoe ze dat creeren in de fabriek. Kost ook wel een paar centen.
 
Laatst bewerkt:
en jullie vergeten de bpm. een nieuwe motor van 5500,- hier kost in belgie of duitsland zo 1000 euro minder. en helemaal de dikke motoren van rond de 20.000 euro. daar zit zo 3000 verschil met BE en DE


Vaak 3k vershil door de bpm inderdaad, en dan moet je nog ongeveer 3 a 4k eraf halen wat je afschrijft na aankoop en dan nog 2k wat de dealer er nog vanaf haalt(en winst pakt) mocht je hem in willen ruilen binnen een jaar, dus je motor is eigenlijk maar 11-12k waard dan als je van die 20k uitgaat (wat de gemiddelde nieuwe top end fiets kost. :+
 
Lang leve nederland, pfff

Lang leve 1 Europa! Grenzen zijn open, veel diefstal naar oost Europa maar de belastingen zijn nog nooit zo verschillend geweest.

Daarentegen kost in de VS een motor de helft van wat 'ie hier kost.

Ergste is dat een motorfiets gemaakt in Europa (bijv Ducati) in Amerika minder kost dan hier in Nederland ondanks dat de transportkosten veel hoger zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan