waarom zijn motoren zo duur

jessss

MF'er
19 mrt 2002
76
0
alkmaar
Ik zit me toch telkens weer te verbazen over de prijzen die voor motoren gevraagd worden. Een fireblade uit 92 vragen ze nog makkelijk 4500 eurootjes voor, en een 750 srad van 96 kost nog zo gemiddeld 6000 bij een particulier terwijl de nieuwprijs van een srad 25000 gulden was. Maar als je je motor in een motorzaak koopt ben je zo 1000 a 2000 euro meer kwijt. En het lijstje met dagwaardes geld alleen als je je motor inruilt. Misschien is een motor wel zo duur omdat ik niet kan onderhandelen, laatst wat vragen gesteld over een srad die uit duitsland kwam. Toen zei ik meteen ja daar zijn ze goedkoper, maar toen kreeg ik als antwoord dat het daar niet om ging maar in duitsland zijn ze makkelijker te krijgen.(natuurlijk geloof ik dat meteen :j ) Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel een motorzaak aan een motor verdient. Hebben jullie wel eens een motor ingeruild en later weer in de showroom zien staan. Hoeveel heb je ervoor gekregen en voor hoeveel stond ie in de winkel.
 
Laatst mijn Virago verkocht voor 2400 pleuro... was volgens de lijst van de ANWB-advieslijn maximaal 2000 waard :+ Staat nu te koop voor 3400, maar ik weet wat er met dat fietsje allemaal mis is, dus... of hij krijgt hem niet verkocht voor die prijs of... iemand is ZWAAR de lul |( Betekent wel dat dealers dus maximale winst proberen te halen uit de verkoop.
Maar van de andere kant heb ik 3 maanden garantie bedongen op een 15! jaar oude fiets en daar ga ik nog geld mee 'verdienen'. Mijn koppelingsplaten zullen alsnog vervangen moeten worden en de lekkende cilinder van de versnellingsbak is al gefixt :}
 
Gewoon leuke koopjes zoeken, motoren hoeven niet duur te zijn. Dealers vragen wel vaak erg veel geld voor motoren. Ik heb 1x mazzel gehad met mijn XR250R enduro motor, die ging van de hand voor een erg laag bedrag en de motor was in perfecte staat.

Of koop particulier een motor, scheelt je inderdaad wel veel geld. Heeft mij in elk geval al meer dan 1000 euro gescheelt. 1000 euro klinkt weinig maar is nog aardig wat geld.
 
Gewoon leuke koopjes zoeken, motoren hoeven niet duur te zijn. Dealers vragen wel vaak erg veel geld voor motoren. Ik heb 1x mazzel gehad met mijn XR250R enduro motor, die ging van de hand voor een erg laag bedrag en de motor was in perfecte staat.

Of koop particulier een motor, scheelt je inderdaad wel veel geld. Heeft mij in elk geval al meer dan 1000 euro gescheelt. 1000 euro klinkt weinig maar is nog aardig wat geld.

Je betaalt bij een dealer niet alleen voor de motor, maar ook voor een stukje service eromheen, zoals garantie. Tevens word de prijs omhooggedrukt zodat ze de prijs bij de onderhandelingen ook weer kunnen verlagen.
 
Ik zit me toch telkens weer te verbazen over de prijzen die voor motoren gevraagd worden. Een fireblade uit 92 vragen ze nog makkelijk 4500 eurootjes voor, en een 750 srad van 96 kost nog zo gemiddeld 6000 bij een particulier terwijl de nieuwprijs van een srad 25000 gulden was. Maar als je je motor in een motorzaak koopt ben je zo 1000 a 2000 euro meer kwijt. En het lijstje met dagwaardes geld alleen als je je motor inruilt. Misschien is een motor wel zo duur omdat ik niet kan onderhandelen, laatst wat vragen gesteld over een srad die uit duitsland kwam. Toen zei ik meteen ja daar zijn ze goedkoper, maar toen kreeg ik als antwoord dat het daar niet om ging maar in duitsland zijn ze makkelijker te krijgen.(natuurlijk geloof ik dat meteen :j ) Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel een motorzaak aan een motor verdient. Hebben jullie wel eens een motor ingeruild en later weer in de showroom zien staan. Hoeveel heb je ervoor gekregen en voor hoeveel stond ie in de winkel.

mijn oude motor staat sinds nov2001 bij motoport breda voor € 4250,= (fl 9381,=). veel te veel geld voor die motor maar dat hun probleem . ik heb er toen die tijd fl 7000,= voor gekregen.
dus fl 2381,= verschil en hij staat er al 8mnd
 
Je betaalt bij een dealer niet alleen voor de motor, maar ook voor een stukje service eromheen, zoals garantie. Tevens word de prijs omhooggedrukt zodat ze de prijs bij de onderhandelingen ook weer kunnen verlagen.

Heb je gelijk in, maar die garantie is ook niet altijd je van het. Garantie op de draaiende onderdelen en de versnellingsbak enz. enz. Wat draait nu ? ;-) De wielen ofzo? Maar daar geven ze weer geen garantie op omdat dat niet een onderdeel van de motor is.

Verder is de garantie vaak maar 3 maanden en in die tijd kom je de meeste problemen toch niet tegen.. is voor hun weer winst ;)

Naja ik heb de laatste motor particulier gekocht, even een lekkere beurt gegeven (vriendin jaloers) en hij's weer fijn. Merk ik nu dat er een onderdeel defect is en veel geld kost, ja dan heb ik pech. Maar daar ga ik niet van uit ;)
 
Je betaalt bij een dealer niet alleen voor de motor, maar ook voor een stukje service eromheen, zoals garantie. Tevens word de prijs omhooggedrukt zodat ze de prijs bij de onderhandelingen ook weer kunnen verlagen.

Inderdaad, mijn motor was aardig "aan de prijs" bij de dealer, maar na onderhandeling wel met 6 maanden garantie, grote beurt bij aflevering, slot en een korting van Ca. 300 euro....
 
altijd onderhandelen.Ik heb zelf particulier gekocht , en was 7700 piek kwijt.3500 euro dus.Bij een dealer vroegen ze voor dezelfde motor , met het dubbele aantal km's en krassen op de kap er 9250 piek voor.En hij reed ook niet echt goed.Veel geduld hebben , en je loopt wel eens tegen een koopje aan.
 
Op dinsdag 25 juni 2002 21:40 schreef JK het volgende:Verder is de garantie vaak maar 3 maanden en in die tijd kom je de meeste problemen toch niet tegen.. is voor hun weer winst ;) ...
Behalve als je met die 3 maanden net je vakantie dekt net als ik, waarin ik waarschijnlijk zo'n 4000 tot 5000 km ga rijden :] In die 3 maanden dus een totaal van zo'n 10000 km, ik denk dat ik dan toch de meeste problemen wel heb ontdekt niet :?
 
Behalve als je met die 3 maanden net je vakantie dekt net als ik, waarin ik waarschijnlijk zo'n 4000 tot 5000 km ga rijden :] In die 3 maanden dus een totaal van zo'n 10000 km, ik denk dat ik dan toch de meeste problemen wel heb ontdekt niet :?

Dan heb je vast wel de meeste problemen ontdekt ja ;) Maargoed, het voordeel is dat als je problemen hebt, je terug kan komen. Maar op http://www.motordealer.info lees je toch ook wel eens verhalen die je niet leuk vind. Ook over grote beurten bij aflevering...
 
Het aantal motorrijders neemt nog steeds sterk toe dus daarom zal er ook wel veel vraag zijn naar motoren. Net als de huizenmarkt stijgen dus de prijzen.

Proberen wat weg te onderhandelen. Opvallend is dat je zonder inruil motor al heel snel een BEHOORLIJKE korting kan afdingen!

Ik heb niet op geld lopen afdingen, maar heb ingezet op een bepaald bedrag aan kleding. En dan wordt je, zelfs bij een occasie, met een beetje mazzel voorzien van kwaliteitskleding, helm enz. en het kost je niets of weinig !

Voordeel ... je bent geneigd om te bezuinigen op kleding als je eenmaal bij die dealer staat. Met zo'n kleding waardebon in je zak weet je zeker dat je jezelf niet tekort doet !
 
En bedenk dat in de vraagprijs ook weer een goede inruilprijs voor je eigen brommer is ingecalculeerd. Hoe hoger de vraagprijs, des te hoger de ruimte op een fatsoenlijke prijs voor je inruiler te bieden. Je moet dus eigelijk kijken naar het bedrag wat je bij moet leggen. En als je niets inruilt is er vaak een forse korting te bedingen.

CU

DooV
 
zo zit ik ook te denken als je particulier een motor koopt met goede banden,ketting enz. dan kan je nog +/- 1000 euro aan defecten uitgeven(verschil particulier <-> dealer) maar die hoop je natuurlijk niet te hebben en dan is het winst.
 
ik heb de mijne particulier gekocht
een fzr600 uit 91 voor 2500 euro, en is nog in een zeer nette staat met weinig kilometers, voor zo'n zelfde motor bij de dealer was ik minimaal 1200 pleuro's meer kwijt.
voor dat verschil mag er van mij wel wat kadoek gaan. (ff afkloppen, heb ik liever nie natuurlijk :P )
ik ben in mijn ogen tegen een koopje aangelopen.
 
Het aantal motorrijders neemt nog steeds sterk toe dus daarom zal er ook wel veel vraag zijn naar motoren. Net als de huizenmarkt stijgen dus de prijzen.

Proberen wat weg te onderhandelen. Opvallend is dat je zonder inruil motor al heel snel een BEHOORLIJKE korting kan afdingen!



Ik heb niet op geld lopen afdingen, maar heb ingezet op een bepaald bedrag aan kleding. En dan wordt je, zelfs bij een occasie, met een beetje mazzel voorzien van kwaliteitskleding, helm enz. en het kost je niets of weinig !

Voordeel ... je bent geneigd om te bezuinigen op kleding als je eenmaal bij die dealer staat. Met zo'n kleding waardebon in je zak weet je zeker dat je jezelf niet tekort doet !

Ik ook, heb niet op de prijs van de motor af lopen dingen. Kreeg wel een kledingcheque van 300 EURO, een slot en een afdekhoes voor nop erbij.

Aan die 300 EURO voor kleding had ik natuurlijk niet genoeg, maar daarmee 'dwingt' de dealer wel af dat jij je rest van je kleding ook bij hem koopt. En die 300 euro heeft hij natuurlijk ook bij de vraagprijs van de motor opgedrukt.

[edit]Oh ja, en natuurlijk nog 6 maanden garantie op de motor. Ondertussen is er in de garantie al een achterwiellager vervangen.[/edit]
 
Voor een occasion kun je ook heel goed in Belgie terecht. Okee, het kost wel wat meer moeite en je kan niet gelijk rijden (vanwege overschrijven en invoerprocedures), maar het scheelt je wel een flinke duit met pegels!

Prijzen in Nederland zijn gewoon belachelijk duur. En waarom? Geen idee, kzou wel eens willen weten wie die belasting (BPM) heeft verzonnen. |(
 
Motoren zijn veel waardevaster dan auto's... voor mijn 10 jaar oude pan kreeg ik nog 14000 gulden bij inruil voor de FJR

(OK zag er deels als nieuw uit... :P )

Sportmotoren zakken wel een stuk sneller in prijs.
 
En bedenk dat in de vraagprijs ook weer een goede inruilprijs voor je eigen brommer is ingecalculeerd. Hoe hoger de vraagprijs, des te hoger de ruimte op een fatsoenlijke prijs voor je inruiler te bieden. Je moet dus eigelijk kijken naar het bedrag wat je bij moet leggen. En als je niets inruilt is er vaak een forse korting te bedingen.

CU

DooV

Dus eigenlijk weet je dat je flink genaaid wordt als je een motor inruilt. Immers, je betaalt de hoge prijs, die je niet zou betalen als je niet inruilt. Dat verscheel is dus wat je 'm particulier verkoopt extra kan vangen...
 
Tot nog toe krijg ik steeds terug waarvoor ie later in de winkel te koop staat. Dus naaien is er niet bij. Ligt er waarschijnlijk ook aan wat je terugkoopt en of je veel shopt. Ik doe altijd zaken bij dezelfde ( Hans van Wijk ) en krijg altijd een perfecte prijs terug, of veel korting op een nieuwe. Al is dit niet bij alle dealers zo. Bij Safe Zoetermeer en het HMC krijg je echt geen fuck terug. Ik blijf dus lekker bij de vaste dealer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan