Waarom zijn voorvork rubbers 'uit' geraakt?

Nu ja,mooi of lelijk is subjectief.
Op m'n MZ zitten ze standaard. Ik rij zomer en winter, ook zand, grind, modder, pekel, wat je maar wilt, ik ben er blij mee. Al zijn vorkkeeringen voor de MZ niet duur, het wisselen is weer een hoop werk.
 
Op 'n MZ had je vroeger toch ook een gesloten kettingkast met oliebad? Daarin heeft een ketting het eeuwige leven. Ook zo'n uitvinding die in de vergetelheid is geraakt.
 
Laatst bewerkt:
omdat ze benadelend zijn voor het weggedrag(veergedrag) van de motor.dat zei de veringboer mij tenminste toen ik van die neopreen sokken erover wou doen. in de cross doen ze het niet veel meer omdat ze te snel opgepompte armen krijgen erdoor.

die kleine neopreen sokjes die alleen over de stofhoezen gaan zijn wel beter dan volledige.
 
Laatst bewerkt:
omdat ze benadelend zijn voor het weggedrag(veergedrag) van de motor.dat zei de veringboer mij tenminste toen ik van die neopreen sokken erover wou doen. in de cross doen ze het niet veel meer omdat ze te snel opgepompte armen krijgen erdoor.

die kleine neopreen sokjes die alleen over de stofhoezen gaan zijn wel beter dan volledige.

Dij van mij zijn zo slap, die kunnen nooit inpact hebben op de vering. Wat bedoel je met opgepompte armen?
 
Dij van mij zijn zo slap, die kunnen nooit inpact hebben op de vering. Wat bedoel je met opgepompte armen?
Armpump, krijg je als je armen veel van de vering moet opvangen. In zand bijvoorbeeld. Beetje hetzelfde als bodybuilders doen voor een wedstrijd...
 
Ja, die gesloten kettingkast zit ook op mijn MZ.
Gek he, nooit bij stil gestaan dat dat wel handig is!
En dat de harmonica's het veergedrag negatief zouden beinvloeden lijkt me onzin, dat zou je kunnen compenseren met iets lichtere veren, dunnere olie, of wat je maar wilt.
Nooit opgepompte armen gehad, ook niet na een dagtrip van 650 km, of na een rit over vreselijk slechte weggetjes.
Nu ja, misschien is mijn MZ een gunstige uitzondering, ik ben zelf geen Rambo dus als ik geen last heb van de harmonica's ligt dat echt niet aan mijn! :-)
Overigens, de KLE wordt ook standaard geleverd met harmonica's... ook daar nooit gehoord van opgepompte armen.
 
Ik krijg tijdens het eerste half uur van bijna elke offroadrit/cross last van "armpump" (volledig verkrampte onderarmspieren). En of ik nu met of zonder harmonica's / neopreen reed, het maakt idd niets uit.
Voordeel van het niet gebruiken van de harmonica's oid is, dat je meteen kunt zien als er een keerring lek is, maar dat is dan imho het enigste "voordeel". Ik ben ook een voorstander van die harmonicas. maar die kunnen er niet meer op omdat de schijf in de weg zit. Neopreen sokken gaan ook daardoor kapot.

Tegenwoordig zit dit erop. Werkt ook wel, maar toch liever die rubbers.
full


Edit : en zo'n rubberen MZ kettingkast, was die maar voor meerdere motoren te koop :}
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties allemaal.

die van kriega, zijn die ook geschikt voor normale voorvorken of alleen voor USD's?

forkseal_e.jpg





Wat ik me ook afvroeg was, heb je geen voorvork rubbers die je kan 'openmaken' rond je vork doet en dan dichtmaken? met een knoopjes of ritssysteem ofzo?

Bestaat er niet zo iets? lijkt me zo'n gehannis om de voor beide voorvorken je voorwiel eruit te halen en je halve vork te demonteren, olie eruit, alleen om die rubbers erover te schuiven namelijk.
 
full


Had op mn DR350 neopreen vorkbeschermers gezet, ziet er een stuk vetter uit als die standaard gele harmonica-dingen.
 
Ik heb me al lang afgevraagd waarom nuttige en praktische dingen van motoren verdwijnen. In plaats daarvan worden motoren steeds specifieker voor een doel; spelen. Dingen die verdwenen zijn, behalve dan de voorvork rubbers:

*Middenbok (wordt steeds vaker opgeofferd vanwege gewicht en grondspeling)
*Gesloten kettingkast met oliebad (MZ, Yamaha TR1)
*Ingebouwd slot zoals vroeger bij Zundapp => uitneembare pen in het stuuruiteinde die door de kettingkast gestoken kon worden.
*Bagagerekje.

Ik laat het reservewiel maar buiten beschouwing; dat is echt achterhaald omdat banden minder vaak lek raken. Volgens mij zouden de andere dingen die ik opgesomd heb nog altijd nuttig zijn. Ik weet ook wel dat ze als accessoire te krijgen zijn maar eigenlijk hoort zoiets bij de standaard uitrusting. Zeker voor de prijs van een moderne motor.

Geen wonder dat all-roads en motorscooters steeds populairder worden. Spelen is leuk maar een beetje praktisch nut is ook wel fijn.
 
bedankt voor de reacties allemaal.

die van kriega, zijn die ook geschikt voor normale voorvorken of alleen voor USD's?

[afbeelding]




Wat ik me ook afvroeg was, heb je geen voorvork rubbers die je kan 'openmaken' rond je vork doet en dan dichtmaken? met een knoopjes of ritssysteem ofzo?

Bestaat er niet zo iets? lijkt me zo'n gehannis om de voor beide voorvorken je voorwiel eruit te halen en je halve vork te demonteren, olie eruit, alleen om die rubbers erover te schuiven namelijk.

Die Kriega's moet je er omheen vouwen en vastzetten met klittenband en dan een tie-rap er omheen. Alhoewel een tie-rap niet eens schijnt te hoeven.
Ik zal van de week eens kijken of dat bij een gewone vork ook werkt.
 
Waarom verdwijnen /veranderen dingen?
Een fabriek is er om winst te maken, dus hoe minder kosten ze kunnen maken , hoe eerder ze dingen weg laten of kleiner maken...
Voorbeeld:
Veel auto/motor fabrikanten zijn in de loop der jaren over gegaan van de standaard maten als 13 op M8 , 17 op M10 , en 19 op M12 naar sleutelmaat 12-16-18, peanuts zou je denken, maar wat denk je als de leverancier komt en rond de tafel gaat zitten , en de fabrikant een prijsvoordeel aan bied van enkele tonnen, terwijl de sterkte er niets onder lijdt...
Zit zelf in de industrie, en wij bespaarden op jaarbasis 700.000 euro door alleen 0,2 mm dikteafname op ons meest gebruikte plaatstaal te accepteren!!!!

Daarnaast zijn in de loop der jaren de fabricagetechnieken zo verbeterd van zowel keerringen, stofringen, voorpoten, dat het niet meer nodig was om voor de meeste straatmotoren deze hoezen te gebruiken.( je ziet het niet alleen bij vorkpoten hoor, autoshocks hadden vroeger ook allemaal stofhoezen over de demers zitten in de veerpoten, zijn bijna ook allemaal verdwenen, was in het begin zelfs nog een APK eis)

Dus het komt er op neer dat kostenbesparing de grootste reden is, en als je iedereen maar verteld dat naakt mooier is, gaat op den duur alles en iedereen uit de kleren
 
Die Kriega's moet je er omheen vouwen en vastzetten met klittenband en dan een tie-rap er omheen. Alhoewel een tie-rap niet eens schijnt te hoeven.
Ik zal van de week eens kijken of dat bij een gewone vork ook werkt.



dank je! Ik ben benieuwd of dit gaat werken, want dan ga ik ze zeker gebruiken!
 
Nu ja, dan lees ik wat er na m'n laatste post is bijgekomen...
Ik begrijp best dat voor de fabrikant elke besparing, een cent hier, een cent daar, een grote rol speelt.
Daar heb ik verder geen moeite mee, je koopt een moto, zoals die aangeboden staat.
Maar dan ben ik evengoed wel blij met de voorvorkrubbers, en de kettinghoezen op de MZ... Terwijl dat juist op zo'n lichte motor nog niet zo belangrijk is, je zou misschien juist op zwaardere off-roads zulke verfijningen verwachten, ik bedoel, mijn achterketting kost een scheet en drie knikkers, m'n voorvorkkeeringen kosten ook 4 euro of zo per stuk...
Nu ja, dan kan je natuurlijk in de aftermarket allerlei hoezen of rubbers kopen, en op je fiets zetten....
Maar het blijft voor mijn gevoel een gemis dat dat niet standaard op een off-road zit.
Maar daar zit dan misschien een ontwerpafdeling achter die niet begrijpt dat een off-road echt off-road gaat gebruikt worden?
 
Nu ja, dan lees ik wat er na m'n laatste post is bijgekomen...
Ik begrijp best dat voor de fabrikant elke besparing, een cent hier, een cent daar, een grote rol speelt.
Daar heb ik verder geen moeite mee, je koopt een moto, zoals die aangeboden staat.
Maar dan ben ik evengoed wel blij met de voorvorkrubbers, en de kettinghoezen op de MZ... Terwijl dat juist op zo'n lichte motor nog niet zo belangrijk is, je zou misschien juist op zwaardere off-roads zulke verfijningen verwachten, ik bedoel, mijn achterketting kost een scheet en drie knikkers, m'n voorvorkkeeringen kosten ook 4 euro of zo per stuk...
Nu ja, dan kan je natuurlijk in de aftermarket allerlei hoezen of rubbers kopen, en op je fiets zetten....
Maar het blijft voor mijn gevoel een gemis dat dat niet standaard op een off-road zit.
Maar daar zit dan misschien een ontwerpafdeling achter die niet begrijpt dat een off-road echt off-road gaat gebruikt worden?
Ik denk dat die paar centen voor een voorvork rubber, want meer zal het niet zijn, niemand iets uitmaakt. Ik denk dat als de klant het wil, dat het er gewoon op komt.
Het ziet er ouderwets uit, en als klanten het ouderwets (en dus niet mooi) vinden, dan laat de fabrikant het weg.
Vergeet niet dat een Motocross motor maar weinig km maakt en die spuit je na het rijden toch weer af. Een Enduro maak je 's avonds ook ff schoon.

Heb ff snel gekeken, maar XT660 bijvoorbeeld heeft beschermers van hard plastic, en die zijn echt stukken duurder (malkosten, productie, ontwikkeling) dan (universele) rubbers.
Een DRZ 400 heeft ze gewoon.
Je ziet volgens mij ook bijna niemand die ze er later op zet, dus zo hard zullen ze niet nodig zijn. Als je gewoon ff af en toe je vork schoonmaakt is er volgens mij niet zo veel aan de hand.

Anyway, het blijft een leuke discussie. ;)
 
Het zand is het probleem niet, het probleem zijn vliegenlijkjes die opdrogen.

Als je deze niet weghaalt, dan gaan die in en uit je rubbers. Zand wordt gewoon weggedrukt door de rubbers. De lijkjes zijn echter een stukje stugger als ze opgedroogd zijn.

Met nieuwere motoren zit er vaak iets anders voor, bij de meeste racers zijn de voorspatborden zodanig "breed" gebouwd dat deze de meeste vliegen er af houdt.
 
Ik wil ook zo'n setje neopreen hoezen halen voor mijn voorvork, welke maat zou ik moeten aanhouden... de onderkant van de vork is 50 mm en de poten 40 mm.
 
je olie hoeft trouwens niet uit je vork hoor om er stofhoezen omheen te doen.

Nee toch?

Vorkpoten uit de kroonplaat, rubber er om, en weer terug.

Gaat sneller dan een ander rubber na een stevige avond stappen.....
 
dank je! Ik ben benieuwd of dit gaat werken, want dan ga ik ze zeker gebruiken!
Das waar ook, je had nog een antwoord tegoed.
Ik heb er eentje geprobeerd en dat werkte. Veel meer valt er niet te vertellen. Je vouwt ze er omheen en klaar. Een tie-ripje is wel aan te raden, denk ik. Daar zitten van die lusjes voor, zoals je hieronder kunt zien.
Alleen het kriega logo staat wel op z'n kop, dat wel..

full


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan