Waarom zijn voorvork rubbers 'uit' geraakt?

RobinHood

geblokkeerd account
24 sep 2009
587
0
Las laatst een artikeltje waarin het nut van voorvork rubbers nog eens werd benadrukt en dat het vreemd is dat deze uitvinding totaal 'uit' geraakt is bij de meeste moderne motoren.

voorvork%20rubbers.jpg


Deze dingen dus.


Zonder deze dingen raken voorvorken sneller lek. Je moet ze vaker schoonmaken (vuiligheid en gruis verwijderen) anders krijg je nog sneller kans op lekke voorvorken.
(in het artikel was een test gedaan en uit de test kwam dat voorvorken met beschermende rubber wel tot 2x langer meegingen dan vorken zonder)


Ik vind het zelf ook vreemd dat je ze niet meer op nieuwe fietsen ziet.
Goed, chrome voorvorken zijn mischien mooier maar ze zitten aan de voorkant van je fiets. Vangen werkelijk alles op wat je tegenkomt, steentjes, kiezeltjes, vliegjes, regen, wind, modder....maar ze worden niet beschermd.

Terwijl voorvork rubbers al sinds jaar en dag bestaan.


Wat is julie mening? Stel de fabrikanten zouden weer motoren produceren met voorvork rubbers.....zou je ze eraf halen of laten zitten?

Ik persoonlijk vind het niet lelijk en wel wat retro's hebben.

Iemand mischien nog een idee waarom voorvork rubbers 'uit' zijn?
 
Tsjah denk dat het met gewicht en uiterlijk te maken heeft. Maar als inderdaad je vorken twee keer zo lang mee gaan is er wel wat voor te zeggen. Misschien gewoon eens een rubber sok/strook er omheen doen ipv dit. Ik vind het zelf net iets te retro op deze manier.
Het heeft denk ik ook net iets meer nut voor de woon-werker dan de mooi weer rijder. Pekel, grind en modder heeft denk ik net iets meer impact dan een incidenteel vliegje en steentje.
 
Las laatst een artikeltje waarin het nut van voorvork rubbers nog eens werd benadrukt en dat het vreemd is dat deze uitvinding totaal 'uit' geraakt is bij de meeste moderne motoren.

[afbeelding]

Deze dingen dus.


Zonder deze dingen raken voorvorken sneller lek. Je moet ze vaker schoonmaken (vuiligheid en gruis verwijderen) anders krijg je nog sneller kans op lekke voorvorken.
(in het artikel was een test gedaan en uit de test kwam dat voorvorken met beschermende rubber wel tot 2x langer meegingen dan vorken zonder)


Ik vind het zelf ook vreemd dat je ze niet meer op nieuwe fietsen ziet.
Goed, chrome voorvorken zijn mischien mooier maar ze zitten aan de voorkant van je fiets. Vangen werkelijk alles op wat je tegenkomt, steentjes, kiezeltjes, vliegjes, regen, wind, modder....maar ze worden niet beschermd.

Terwijl voorvork rubbers al sinds jaar en dag bestaan.


Wat is julie mening? Stel de fabrikanten zouden weer motoren produceren met voorvork rubbers.....zou je ze eraf halen of laten zitten?

Ik persoonlijk vind het niet lelijk en wel wat retro's hebben.

Iemand mischien nog een idee waarom voorvork rubbers 'uit' zijn?
Ik denk dat het met name komt omdat racemotoren ze niet hebben.. Heel erg veel oudere motoren hebben ze trouwens ook niet hoor, dus is het al een hele tijd uit ben ik bang.

Fototje uit 1970:

Kawasaki_MachIII_1970.jpg
 
HondaAfricaTwin1999_07.jpg


Ik heb ze ook ,, prima hoef er nooit naar om te kijken ,, geweldig als ik door de zandbak ben geweest]


misschien dat de afdichtingen beter zijn geworden,, od stylisten het niet mooi vinden
als ik een dikke all road nieuw zou kopen geen idee of ik ze niet als nog ga monteren

lijkt me als je regelmatig off road ga wel verstandig
 
Ik denk dat het met name komt omdat racemotoren ze niet hebben.. Heel erg veel oudere motoren hebben ze trouwens ook niet hoor, dus is het al een hele tijd uit ben ik bang.

Fototje uit 1970:

[http://www.ozebook.com/az/Kawasaki_MachIII_1970.jpg (afbeelding)]

Hey je ziet haar slipje. WTF :o Wat een gedurfde reclame zeg.....


Ontopic die dingen zijn lelijk en dan met name bij een Supersport en voor die paar duizend km die een gemiddelde motorrijder met zijn supersport draait ook niet nodig in mijn ogen.

EDIT
Zoals verhulst al zegt bij een allroad natuurlijk wel handig omdat je dan nog wel eens van de gebaande paden afgaat.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet alleen een rubber maar er zit vaak ook nog een spiraalveer onder die het rubber in model moet houden en daar wordt je voorvork niet beter van.
(Herinner ik me uit mijn brommertijdperk)
 
Het is niet alleen een rubber maar er zit vaak ook nog een spiraalveer onder die het rubber in model moet houden en daar wordt je voorvork niet beter van.
(Herinner ik me uit mijn brommertijdperk)


je zag het eerst ook bij mountainbikes, daar zat echter geen metaal in.

voor de mtb heb je ook neopreen sokken die je om de poten kunt doen, wellicht een optie om je vork beter te beschermen?
 
Ik heb ze zelf op mn Freewind gezet. Vooral de keerringen van motorfietsen met erg lange veerwegen hebben het zwaar te vorduren - die komen bij het remmen misschien wel 5x meer troep tegen dan fietsen met een hele korte veerweg.
Je kunt ze gewoon kopen voor 3 tientjes en zijn er in een half uurtje zelf op te zetten. Ik kan me voorstellen dat motorfabriekanten ze er niet standaard op zetten - bij de meeste motorfietsen staat het wat lomp.
 
ben benieuwd hoe deze dingen eruit zien op een upside-down vork. :P

Maarrum, op mijn Zed zitten standaard al een soort afdekkapjes aan het voorspatbord vast, deze beschermer mijn vorken ook tegen vuil en rotzooi.
 
heb het op m,n kawa z1000 niet zitten ( zit wel over van die kleine plastic dingen te denken)

en op m,n woon werk fiets yamaha xj600 diversion zitten ze ook niet maar wil ze er wel op hebben maar nog niet van gekomen (dit is een goede rede) om ze maar direct te bestellen

ivm pekel steenslag en noem al die zooi maar op m,n xj600 ziet er toch niet uit met al die krassen en deukjes maar starten doet ik nog steeds elke dag en dat wil ik ook zo houden (en daar hoort een goede voorvork ook bij)
 
Omdat ik zomer en winter rij heb ik altijd die rubber hoezen gebruikt. Honda CX 500 er op gezet, Kawasaki GT550 zaten zij standaard al op, BMW R65 er weer opgezet. Voorkomt aantasting door pekel en steenslag.
 
Tegenwoordig hebben we upsd voorvoorken.
Daar is het grootste deel al beschermd door het spatbord. :)
Verder is het gewoon lelijk. :X
 
Ik denk dat het in het algemeen wel meevalt,de heren fabrikanten kunnen het zich niet veroorloven dat men ieder jaar de voorkeringen moet verwisselen,dan wordt zo'n fiets niet meer verkocht.
B.v. deze is 19 jaar oud 6 en half jaar in mijn bezit,zelf 46000 km mee gereden(totaal 110000 km) en door mij nooit van nieuwe voorvorkkeringen voorzien(zijn in perfecte staat).
Het voorspatbord vangt alle zooi af(moeilijk te zien op de foto),behalve keringen zitten ervoor ook nog stofhoezen(de zichtbare rubbers).
Dus ik denk dat er wel over nagedacht is en uit ervaring werkt.
full
 
Op crossers en all roads kan ik me wel iets voorstellen, maar bij gewone straat / racemotoren lijkt me dat je de vorkolie eerder moet vervangen.
 
Een echte wegpiraat heeft ook een papagaai achterop.

hij's fijn _O- _O-
 
Tegenwoordig is bijna alles upsd. Het vuil, water en bagger loopt naar beneden. Verder doen de stofhoezen het meeste werk wel.
 
Tegenwoordig is bijna alles upsd. Het vuil, water en bagger loopt naar beneden. Verder doen de stofhoezen het meeste werk wel.

Omdat jij een upsd hebt wil dat niet zeggen dat het gemeengoed is.
 
Omdat ze lelijk zijn en je ook kunststof beschermkapjes hebt.
Lelijk is iets persoonlijks en die kapjes zijn lang niet zo lang als de veerweg van een motor.

ben benieuwd hoe deze dingen eruit zien op een upside-down vork. :P
Bij veel USD vorken is het voorspatbord zo gemaakt dat die de binnenpoten beschermt.

Tegenwoordig is bijna alles upsd. Het vuil, water en bagger loopt naar beneden. Verder doen de stofhoezen het meeste werk wel.
Die kapjes en stofhoezen zijn niet tegen vuil, water en bagger maar tegen vliegjes (aangekoekt en ingedroogd kunnen die je keerringen kapot snijden) en tegen steenslag (putjes in je chroom -> roest of snijden pakking kapot).


Zag pas een Harley Sportster 883 die gewoon rubberen stofhoezen heeft
blackedout061.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan