FiveStars1979
MF'er
- 25 sep 2011
- 31
- 0
Wat is dat toch met het TL verklaren van motoren? Maatje van me had onlangs een heuse highsider te pakken. Ik zag het zelf gebeuren terwijl ik achter hem reed met de auto. Hij kwam gelukkig met de schrik vrij. Zere been en zere onderarm. Hij reed op een Suzuki GSXR1000 uit 2011 en had deze denk ik nog geen half jaar. Mede op basis van zijn advies heb ik er ook 1 aangeschaft. Maar goed, ego zat nu op 80% ipv 150% en motor enige tijd later opgehaald door een bergingsbedrijf. Op het eerste oog leek de motor OK. Beschadigde kappen (valdoppen hebben veel goed werk gedaan dachten we), gebroken rem/schakelset, kuipruit en wat krasjes op tank, uitlaat etc. Schade kost altijd geld. Slikken en weer doorgaan was het devies. Schade laten taxeren bij een motorzaak aan de Spaklerweg in Amsterdam en daar kwam 11.000 euro schade uit de taxatie rollen . Schade-expert was er al voordat hij zelfs de schade had gemeld bij de verzekering, zo snel leek hij. Volgens de motorzaak keek de schade-expert even rondom de motor en gaf gelijk aan biedingen te gaan laten doen op het inmiddels tot wrak verklaarde motor. Ik begrijp dit echt niet. Ik bedoel er zijn video's op YouTube waarin mensen van de Grand Canyon afrijden en dan lees je achteraf: gebroken sleutelbeen en gelukkig beperkte schade aan de motor
Enfin, er is nadrukkelijk gevraagd aan de motorzaak om krasjes te laten voor wat het is en dure accessoires laten vervangen door standaard. Als het frame, voorvork, remschijven etc maar intact waren gebleven. De motor moest rijdbaar zijn. Dat bleek het geval behoudens dus wat exterieure schade. Dus nieuwe kuipruit? Akkoord. Nieuwe zijkap? Akkoord. Volledig nieuwe achterbrug en tank? Niet akkoord. Hier zaten wat krasjes op. Kosten achterbrug is 2.000 euro. Kosten nieuwe tank? 900 euro. Kosten Yoshimura EVO IV uitlaten en Gilles VCR remschakelset? Precies! Deze dingen weglaten en vervangen door de standaardparts die hij zelfs nog in de schuur heeft staan had aanzienlijk in de reparatiekosten gescheeld en was deze motor niet (economisch) TL verklaard.
Waarom wordt dit zo gedaan? Zelfde verhaal met mijn gloednieuwe motor alweer een maand ofzo geleden. Ik heb het gevoel dat bij iedere valpartijtje je motor zonder aarzeling TL wordt verklaard. Waarom denkt een motorzaak en de schade-expert niet mee met de klant. Luisteren naar wat zijn of haar wensen zijn en op basis daarvan een taxatie maken. Minimum eis moet zijn dat de motor weer veilig op weg kan. Mooie accessoires zijn dan even secundair als de klant dat wenst. Ik geef je op een briefje mee dat met wat eenvoudige (en vooral goedkope) ingrepen deze motor over een paar weken weer op een website a la Boonstra staat: van 1e eigenaar, met licht rijdbare schade, veel extra's en compleet met boekjes . Inkoopprijs een paar stuivers, verkoopprijs iets minder dan prijs waarvoor 'ie destijds gekocht is. Dikke winst dus!
Kan iemand zijn ervaringen delen en wat tips geven hoe om te gaan met deze situatie want het is dus de tweede keer dat ik dit van dichtbij meemaak. Dank.
Enfin, er is nadrukkelijk gevraagd aan de motorzaak om krasjes te laten voor wat het is en dure accessoires laten vervangen door standaard. Als het frame, voorvork, remschijven etc maar intact waren gebleven. De motor moest rijdbaar zijn. Dat bleek het geval behoudens dus wat exterieure schade. Dus nieuwe kuipruit? Akkoord. Nieuwe zijkap? Akkoord. Volledig nieuwe achterbrug en tank? Niet akkoord. Hier zaten wat krasjes op. Kosten achterbrug is 2.000 euro. Kosten nieuwe tank? 900 euro. Kosten Yoshimura EVO IV uitlaten en Gilles VCR remschakelset? Precies! Deze dingen weglaten en vervangen door de standaardparts die hij zelfs nog in de schuur heeft staan had aanzienlijk in de reparatiekosten gescheeld en was deze motor niet (economisch) TL verklaard.
Waarom wordt dit zo gedaan? Zelfde verhaal met mijn gloednieuwe motor alweer een maand ofzo geleden. Ik heb het gevoel dat bij iedere valpartijtje je motor zonder aarzeling TL wordt verklaard. Waarom denkt een motorzaak en de schade-expert niet mee met de klant. Luisteren naar wat zijn of haar wensen zijn en op basis daarvan een taxatie maken. Minimum eis moet zijn dat de motor weer veilig op weg kan. Mooie accessoires zijn dan even secundair als de klant dat wenst. Ik geef je op een briefje mee dat met wat eenvoudige (en vooral goedkope) ingrepen deze motor over een paar weken weer op een website a la Boonstra staat: van 1e eigenaar, met licht rijdbare schade, veel extra's en compleet met boekjes . Inkoopprijs een paar stuivers, verkoopprijs iets minder dan prijs waarvoor 'ie destijds gekocht is. Dikke winst dus!
Kan iemand zijn ervaringen delen en wat tips geven hoe om te gaan met deze situatie want het is dus de tweede keer dat ik dit van dichtbij meemaak. Dank.
Laatst bewerkt: