Waarom zo snel Total Loss?

25 sep 2011
31
0
Wat is dat toch met het TL verklaren van motoren? Maatje van me had onlangs een heuse highsider te pakken. Ik zag het zelf gebeuren terwijl ik achter hem reed met de auto. Hij kwam gelukkig met de schrik vrij. Zere been en zere onderarm. Hij reed op een Suzuki GSXR1000 uit 2011 en had deze denk ik nog geen half jaar. Mede op basis van zijn advies heb ik er ook 1 aangeschaft. Maar goed, ego zat nu op 80% ipv 150% en motor enige tijd later opgehaald door een bergingsbedrijf. Op het eerste oog leek de motor OK. Beschadigde kappen (valdoppen hebben veel goed werk gedaan dachten we), gebroken rem/schakelset, kuipruit en wat krasjes op tank, uitlaat etc. Schade kost altijd geld. Slikken en weer doorgaan was het devies. Schade laten taxeren bij een motorzaak aan de Spaklerweg in Amsterdam en daar kwam 11.000 euro schade uit de taxatie rollen :N . Schade-expert was er al voordat hij zelfs de schade had gemeld bij de verzekering, zo snel leek hij. Volgens de motorzaak keek de schade-expert even rondom de motor en gaf gelijk aan biedingen te gaan laten doen op het inmiddels tot wrak verklaarde motor. Ik begrijp dit echt niet. Ik bedoel er zijn video's op YouTube waarin mensen van de Grand Canyon afrijden en dan lees je achteraf: gebroken sleutelbeen en gelukkig beperkte schade aan de motor _O-

Enfin, er is nadrukkelijk gevraagd aan de motorzaak om krasjes te laten voor wat het is en dure accessoires laten vervangen door standaard. Als het frame, voorvork, remschijven etc maar intact waren gebleven. De motor moest rijdbaar zijn. Dat bleek het geval behoudens dus wat exterieure schade. Dus nieuwe kuipruit? Akkoord. Nieuwe zijkap? Akkoord. Volledig nieuwe achterbrug en tank? Niet akkoord. Hier zaten wat krasjes op. Kosten achterbrug is 2.000 euro. Kosten nieuwe tank? 900 euro. Kosten Yoshimura EVO IV uitlaten en Gilles VCR remschakelset? Precies! Deze dingen weglaten en vervangen door de standaardparts die hij zelfs nog in de schuur heeft staan had aanzienlijk in de reparatiekosten gescheeld en was deze motor niet (economisch) TL verklaard.

Waarom wordt dit zo gedaan? Zelfde verhaal met mijn gloednieuwe motor alweer een maand ofzo geleden. Ik heb het gevoel dat bij iedere valpartijtje je motor zonder aarzeling TL wordt verklaard. Waarom denkt een motorzaak en de schade-expert niet mee met de klant. Luisteren naar wat zijn of haar wensen zijn en op basis daarvan een taxatie maken. Minimum eis moet zijn dat de motor weer veilig op weg kan. Mooie accessoires zijn dan even secundair als de klant dat wenst. Ik geef je op een briefje mee dat met wat eenvoudige (en vooral goedkope) ingrepen deze motor over een paar weken weer op een website a la Boonstra staat: van 1e eigenaar, met licht rijdbare schade, veel extra's en compleet met boekjes :X . Inkoopprijs een paar stuivers, verkoopprijs iets minder dan prijs waarvoor 'ie destijds gekocht is. Dikke winst dus!

Kan iemand zijn ervaringen delen en wat tips geven hoe om te gaan met deze situatie want het is dus de tweede keer dat ik dit van dichtbij meemaak. Dank.
 
Laatst bewerkt:
Total loss is simpelweg: restwaarde wrak + schade is groter dan dagwaarde motor. Meer dan dat stelt het niet voor.
 
Je hebt 2 soorten TL, economisch en technisch.
Technisch moge duidelijk zijn en economisch betekend dat de schade opknappen duurder is dan een nieuwe motor/dagwaarde.
Hierin zijn ook de arbeidsuren meegerekend om alle nieuwe onderdelen weer gemonteerd te krijgen verwerkt en zo kom je bij een motor al snel op economisch TL.
 
Omdat mannetje schadeexpert/garage de opdracht krijgt de kosten vast te stellen om de motor weer in vorige staat te krijgen
 
Dank heren, ik begrijp de betekenis van economisch TL maar waarom uitgaan van de prijzen van dure accessoires? Zoals je kunt lezen scheelt dat even een slok op een borrel.
 
Dagwaarde-waarde wrak=al gauw goedkoper dan het schadebedrag.

Gezien dit dus een Allriskkwestie geef de ik de verzekering groot gelijk.
 
Dagwaarde-waarde wrak=al gauw goedkoper dan het schadebedrag.

Gezien dit dus een Allriskkwestie geef de ik de verzekering groot gelijk.
Juist, aangezien dat ze maar een gedeelte hoeven te betalen (opkoper betaalt ook een gedeelte) hoeven ze veel minder uit te keren dan de waarde die uitgekeerd moet worden voor het opknappen.
 
Dank heren, ik begrijp de betekenis van economisch TL maar waarom uitgaan van de prijzen van dure accessoires? Zoals je kunt lezen scheelt dat even een slok op een borrel.
Er zijn doorgaans niet genoeg gebruikte onderdelen te vinden dus komen er nieuwe kuipdelen op en origineel is dat spul allemaal erg duur dus alleen aan onderdelen loopt het al aardig in de papieren.
Misschien dat het jou niet boeit maar als ze mij aanrijden heb ik toch graag goed passende originele onderdelen op de motor dan goedkope China prul en bij eigen schade en een all-risk verzekering maakt het ok niet uit want er wordt gekeken naar de schade en niet het bedrag dus val je bij een TL niet verder terug in no-claim dan bij een paar krassen die je opgeeft.
 
Je bent niet verplicht 'm in dezelfde staat terug te brengen en ook niet verplicht 'm op te laten kopen.
Je maat is nog steeds eigenaar en híj bepaalt wat er mee gebeurt. Dus als ie All Risk verzekerd is (lijkt me logisch met zo'n nieuwe fiets) houdt ie het 'wrak', sleutelt zelf de originele spullen er op en van het resterende bedrag wat ie uitgekeerd krijgt knapt ie de fiets op.
 
Je bent niet verplicht 'm in dezelfde staat terug te brengen en ook niet verplicht 'm op te laten kopen.
Je maat is nog steeds eigenaar en híj bepaalt wat er mee gebeurt. Dus als ie All Risk verzekerd is (lijkt me logisch met zo'n nieuwe fiets) houdt ie het 'wrak', sleutelt zelf de originele spullen er op en van het resterende bedrag wat ie uitgekeerd krijgt knapt ie de fiets op.


Als een tegenpartij schuld is mag dit inderdaad!


Echter is dit een allriskzaak...
 
Dank heren, ik begrijp de betekenis van economisch TL maar waarom uitgaan van de prijzen van dure accessoires? Zoals je kunt lezen scheelt dat even een slok op een borrel.
Waarom zou je dat willen? Er zitten toch originele kappen op? 't Gaat om de 'originele' schade, niet om evt goedkope 2e hands opknapkosten. Als er alleen een (rijdbaar) 'wrak' over is, dan koop je die zelf toch lekker op?

Wanneer de waarde voor de crash 3000 euro was, na de crash nog 500 is, met 11000 euro opknapkosten, dan zal een goede verzekering 3000 euro uitkeren (waarbij ze zelf de opbrengst vh wrak houden), of 2499 euro + het wrak. Dat je 'm dan zelf kunt opknappen voor 2000 euro en de krasjes voor lief neemt, maakt voor de verzekering niet uit. Hou je nog 499 euro over ook.
Wanneer je de 'schade omlaag praat' zodat 'ie niet helemaal total loss is, snij je soms jezelf in de vingers.

(Wat Fazero zegt dus)
 
Laatst bewerkt:
Tevens vermoed ik dat als je een andere zaak in Amsterdam had genomen en niet deze op zijn minst dure jongens (lees internet maar eens na op ervaringen) er een hele taxatie uit gekomen was.

Deze zaak zal hun kennende wel het salaris van de sales dame, afschrijving promotieauto, huur voor jan. 2012 in de taxatie hebben meegenomen.
 
Los van die highsider zie ik het probleem niet helemaal. Als er inderdaad sprake is van een all-risk verzekering, kun je twee dingen doen:

- Laten herstellen (schadebedrag minus eigen risico is voor rekening verzekeraar)
- Schadeuitkering minus eigen risico incasseren, en de motor terugkopen van verzekeraar tegen de restwaarde van het wrak

In dat laatste geval staat het je vrij om te bepalen hoe je de fiets gaat herstellen, en als ik je goed begrijp kun je er dan dus geld aan overhouden (al zie je dat later bij inruil/verkoop wel degelijk terug in een lagere restwaarde, er zullen immers meer Gixxers te koop staan...).

Eventueel, als je een nieuwwaarderegeling in je pakket hebt - altijd aan te raden bij zo'n jonge motor - dan kun je ook een splinternieuw exemplaar aan laten rukken.

Mijn ervaring: een optimistische R1-rijder die zijn motor in de zijkoffer van mijn vorige - toen 4 jaar oude - FJR trachtte te proppen. En dat past niet :N . Gevolg: circa 7k€ schade. Verzekeraar schatte de dagwaarde op 13k€ (hoewel je voor 11k€ gemakkelijk eenzelfde motor kon terugkopen...) en de restwaarde van het wrak op 5k€. Niet TL dus, en omdat ik all-risk verzekerd was én het een simpele verhaalbare schade was, heb ik de fiets gewoon volledig laten herstellen. Dat duurde ruim 3 weken, maar omdat mijn scheenbeen bij de klap gescheurd was had ik weinig haast, en nadien dus weer een gloednieuwe motor.
 
Als een tegenpartij schuld is mag dit inderdaad!


Echter is dit een allriskzaak...

Lijkt me wel... wat heb je anders aan een schade expert bij een eenzijdig ongeval?

Als de verzekering deze economisch totall loss verklaard, het wrak verkoopt en het bedrag aanvult tot dat er een gelijkwaardige motor gekocht kan worden, zou ik me nergens druk over maken.

Als ze aanvullen tot dagwaarde is het echter een ander verhaal....
 
Laatst bewerkt:
Bij een highsider kan de motor bijna niet anders dan total loss zijn.
De motor gaat dan over de hoge kant en maakt een enorme buiteling.
Geen enkel onderdeel blijft gespaard.

Alleen bij een lowsider kan de schade enigszins beperkt blijven.
 
Lijkt me wel... wat heb je anders aan een schade expert bij een eenzijdig ongeval?

Als de verzekering deze economisch totall loss verklaard, het wrak verkoopt en het bedrag aanvult tot dat er een gelijkwaardige motor gekocht kan worden, zou ik me nergens druk over maken.

Als ze aanvullen tot dagwaarde is het echter een ander verhaal....
Men vult aan tot de dagwaarde, en daarom kan het geen kwaad om de motor te laten afvoeren naar een dealer waar je goed mee overweg kunt en/of zelf bij de taxatie aanwezig te zijn. Over dagwaarde kun je immers een boeiende discussie hebben...
 
Als je dit soort vraagstellingen wil voorkomen dan moet je je fiets niet "WA casco" (all risk) verzekekeren.

Ik heb m'n destijds gloednieuw aangeschafte R6 '08 bewust "WA+" (beperkt casco) verzekerd omdat ik door eigen toedoen aangebrachte schade aan m'n eigen spullen zelf kán/wil betalen maar niet wil opdraaien voor de kosten bij diefstal van de fiets. Het verschil in premie levert tevens een spaarpotje op voor dat soort schades. Dat verschil qua premie tussen WA+ en WA Casco is gemiddeld ongeveer €100,- per maand zodat je al gauw €1200,- per jaar in je "spaarpotje" kunt stoppen.
Met deze fiets had ik alleen het domme geluk dat ik 'm binnen 2 dagen met nog geen 200Km op de teller over z'n rechter zijkant heb laten schuiven zodat ik als het ware m'n nog op te bouwen spaarpotje al direct kon opsouperen.

klikje voor de toen ontstane schade. Fiets stond 2 dagen later weer 100% rijdbaar bij me thuis binnen met alleen nog wat schade aan de uitlaat + blokdeksel (ontsteking) + de tank had nog een "tikje" wat later weggewerkt moest worden vanwege de simpele rede dat ik dat zélf niet kan.

Kuipdelen van zo'n fiets moet je nieuw gemiddeld op €350,- pér deel tellen echter koop je een volledige (tweedehands) kuipset incl. koplamp/kuipruit/spiegels/zadel(s)/knipperlichten/achterlicht voor minder dan €1000,-. Dit soort sets worden van volledig nieuwe fietsen afgehaald welke ingezet worden als circuitfiets.
Nou had ik alleen de rechter kant nodig dus de linker kant kon weer afzonderlijk in de verkoop, tank is achteraf netjes uitgedeukt en opnieuw gespoten voor €300,-

Vervavangings uitlaat + remhendel (incl. koppeling) lagen destijds al klaar om gemonteerd te worden (Leovince + Titax), dus dat was ook snel opgelost.

Al met al heeft de schade me destijds ongeveer ¾ van de uitgespaarde premie op jaarbasis gekost (plus uiteraard de tijd om alles te vervangen).

Voor de verzekering hing deze schade op 't randje van economisch TL verklaren, overigens.

Maar als antwoord op de vraag van TS: Je zou eigenlijk eens een gloednieuwe fiets aan moeten schaffen en deze direct strippen. Als je ALLE onderdelen zou kunnen verkopen tegen de prijs welke de dealers/importeurs er voor vragen dan gaat zo'n fiets economisch ongeveer 2½ keer over de kop. Tel daarbij het uurloon van de monteur(s) + de kosten die een verzekeraar maakt (expert, administratie....), en je weet waarom zo'n fiets zo snel TL verklaart wordt.
 
Laatst bewerkt:
Moet je dan wel hoger bieden als de overige "geintresseerde"?

Nee. Alleen krijg je van de verzekeraar niet meer geld uitgekeerd dan dat het verschil bedraagd tussen de hoogste bieder en de dagwaarde.

Je hoeft dus niks te bieden als eigenaar.
 
de onderdelen die gebruikt worden bij het opknappen van schademotoren komen (vaak) af van de motoren die gejat worden door anderen..(wat wel boeiend zou zijn om een lijstje te maken met gejatte motoren en met motoren die schade hebben..)

In die branche lopen dus aardig wat schimmige lijntjes..


Laat ik het zo zeggen dat het een redelijk schimmige wereld is..

overigens zijn er ook helemaal duidelijke transparante schadebedrijven..die gewoon alles nieuw er op zetten..
 
Laatst bewerkt:
Nee. Alleen krijg je van de verzekeraar niet meer geld uitgekeerd dan dat het verschil bedraagd tussen de hoogste bieder en de dagwaarde.

Je hoeft dus niks te bieden als eigenaar.
Of mja, als je de motor wel zelf wil opkopen. De beschadigde motor van mijn ega is ook economisch TL verklaard geweest. (In dit geval was hij door iemand anders van zijn fiets gereden, dus verzering van de ander keerde uit.) De motor stond daarna bij onze eigen garage. De garagehouder heeft betoogd dat het schadebedrag boven de dagwaarde lag toen de taxateur langs kwam, en heeft daarna opkopers geregeld die 't wrak voor slechts weinig geld wilden hebben. Manlief heeft daarna 't wrak gekocht voor wat de hoogste bieder bood, en daarna hebben ze samen de fiets opgeknapt voor minder dan wat de verzekering uitkeerde.
Dan heb je dus weer een fiets die prima rijdt, maar nu met 2e hands onderdelen en andere schoonheidsfoutjes.

Maar je hoeft dus niet mee te doen in het biedproces oid. Dat gaat gewoon via de garage waar 'ie staat. De garagehouder weet meestal wel 't beste te regelen voor zijn klant, dus weet welke opkopers hij moet regelen om zowel klant als verzekeraar tevreden te stellen. Na afloop belt hij je op met de mededeling voor welk bedrag je 'm waarschijnlijk terug kan kopen. Moet je wel een goede band met je garagehouder hebben. ;)
 
Laatst bewerkt:
beter veilig dan later erachter komen dat je stuur ineens uitwijkt naar een klein lief hondje ofzo.heel het kabinet gaat over het verkleinen van risico enzo
 
Terug
Bovenaan Onderaan