Waarom zo snel Total Loss?

Snel is natuurlijk behoorlijk relatief.

Maar een highsider, die krijg je bij normaal gebruik niet....zeker niet op de openbare weg.....we hebben dus simpelweg te maken met een wannabe-Rossi die zijn brommer niet onder controle heeft.

Door dit soort prutsers betalen wij ons scheel aan premies.

Nee, het is nooit leuk als iemand op zijn bek gaat, dat gun ik niemand. Maar als je een highsider op de openbare weg voor elkaar krijgt ben je gewoon een pannenkoek.
 
Total Loss...

ha !

Wat een onzin, dat bepaal ik zelf wel !

001-47.jpg



012-3.jpg
 
Snel is natuurlijk behoorlijk relatief.

Maar een highsider, die krijg je bij normaal gebruik niet....zeker niet op de openbare weg.....we hebben dus simpelweg te maken met een wannabe-Rossi die zijn brommer niet onder controle heeft.

Door dit soort prutsers betalen wij ons scheel aan premies.

Nee, het is nooit leuk als iemand op zijn bek gaat, dat gun ik niemand. Maar als je een highsider op de openbare weg voor elkaar krijgt ben je gewoon een pannenkoek.

Onzin, highsiders heb je in heel veel vormen. Ik heb m'n motor ook gehighside met een kilometertje of 30. Het vroor en ik wilde even snel invoegen. Had niets met racen te maken. Ongelukken gebeuren.

Overigens had ik niet noemenswaardig veel schade. Gescheurde topkuip, gebogen kuipframe en wat krassen. Een highside is echt niet een instant total loss. Ik heb ernstiger ongelukken gezien waarvan ik dacht dat de motor TL was maar die gewoon een paar weken later weer reed.

Ik heb zelf ook geen enkel probleem met een schademotor. Als iemand een SC50 voor mij weet met optisch schade, dan mag ie zich direct melden. Er zijn mijn inziens teveel mensen die zich druk maken om iedere miniscuul krasje. Ik rij liever dan dat ik poets. Maar teveel mensen zitten liever op het terras de "motorrijder" uit te hangen.
Na het zien van mijn motor werden er al meteen de figuurlijke kratjes geboden want het ding zou niets meer waard zijn. 500 euro aan onderdelen verder hoor ik er niemand meer over, want hij ziet er weer perfect uit en rijdt hij nog steeds net zo fantastisch fantastisch.

@TS, De verzekering kijkt wat voor hen het goedkoopste is. Taxeren kost geld, onderdelen zoeken en kopen kost geld, onderdelen plaatsen kost geld. Eventuele verborgen gebreken kosten een hele hoop geld.
TL laten verklaren kost vaak niet zoveel geld. In dit geval zit het grootste deel van de kosten in de uren die gemaakt moeten worden. Niet alleen de uren van de monteur, maar ook de uren van de verzekering. Want die rekenen ze ook mee. Daarom betalen veel autoverzekeringen schades van een paar honderd euro ook meteen uit zonder een taxateur langs te sturen. Al dat werk kost meer dan maar gewoon te betalen.


Het enige wat ik niet snap is dat je een motor hebt van 2011. Je krijgt de dagwaarde, dat is bij een motor uit dit jaar volgens mij nog gewoon de volledige nieuwwaarde. Koop je toch gewoon lekker een nieuwe? Of zie ik iets verkeerd?
 
Laatste 2 posts met plaatjes (XT500 en CBR900RR) gaan hopenlijk wel over fietsen die niet WA Casco verzekerd waren :o

Tenzij ze door een extern expertise bureau middels een taxatierapport als waardevol getaxeerd waren.
 
Laatst bewerkt:
Laatste 2 posts met plaatjes (XT500 en CBR900RR) gaan hopenlijk wel over fietsen die niet WA Casco verzekerd waren :o

Tenzij ze door een extern expertise bureau middels een taxatierapport als waardevol getaxeerd waren.

Nee, ben lekker WA+ verzekerd. Hij is het niet waard om All Risk verzekerd te worden. Maar het gaat om het idee dat een motor die door anderen als afgeschreven bestempeld wordt, dat echt niet hoeft te zijn.
 
Snel is natuurlijk behoorlijk relatief.

Maar een highsider, die krijg je bij normaal gebruik niet....zeker niet op de openbare weg.....we hebben dus simpelweg te maken met een wannabe-Rossi die zijn brommer niet onder controle heeft.

Door dit soort prutsers betalen wij ons scheel aan premies.

Nee, het is nooit leuk als iemand op zijn bek gaat, dat gun ik niemand. Maar als je een highsider op de openbare weg voor elkaar krijgt ben je gewoon een pannenkoek.
Ik ben het niet met je eens. Ik heb al 1x een bijna highsider meegemaakt. Oorzaak: nat en koud wegdek na een droge periode. Ik ree rustig de rotonde af, niks vol het gas erop. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Dus het kan zeker wel op de openbare weg zonder een wannabe-Rossie te zijn.
 
Als je dit soort vraagstellingen wil voorkomen dan moet je je fiets niet "WA casco" (all risk) verzekekeren.

Ik heb m'n destijds gloednieuw aangeschafte R6 '08 bewust "WA+" (beperkt casco) verzekerd omdat ik door eigen toedoen aangebrachte schade aan m'n eigen spullen zelf kán/wil betalen maar niet wil opdraaien voor de kosten bij diefstal van de fiets. Het verschil in premie levert tevens een spaarpotje op voor dat soort schades. Dat verschil qua premie tussen WA+ en WA Casco is gemiddeld ongeveer €100,- per maand zodat je al gauw €1200,- per jaar in je "spaarpotje" kunt stoppen.
Met deze fiets had ik alleen het domme geluk dat ik 'm binnen 2 dagen met nog geen 200Km op de teller over z'n rechter zijkant heb laten schuiven zodat ik als het ware m'n nog op te bouwen spaarpotje al direct kon opsouperen.

klikje voor de toen ontstane schade. Fiets stond 2 dagen later weer 100% rijdbaar bij me thuis binnen met alleen nog wat schade aan de uitlaat + blokdeksel (ontsteking) + de tank had nog een "tikje" wat later weggewerkt moest worden vanwege de simpele rede dat ik dat zélf niet kan.

Kuipdelen van zo'n fiets moet je nieuw gemiddeld op €350,- pér deel tellen echter koop je een volledige (tweedehands) kuipset incl. koplamp/kuipruit/spiegels/zadel(s)/knipperlichten/achterlicht voor minder dan €1000,-. Dit soort sets worden van volledig nieuwe fietsen afgehaald welke ingezet worden als circuitfiets.
Nou had ik alleen de rechter kant nodig dus de linker kant kon weer afzonderlijk in de verkoop, tank is achteraf netjes uitgedeukt en opnieuw gespoten voor €300,-

Vervavangings uitlaat + remhendel (incl. koppeling) lagen destijds al klaar om gemonteerd te worden (Leovince + Titax), dus dat was ook snel opgelost.

Al met al heeft de schade me destijds ongeveer ¾ van de uitgespaarde premie op jaarbasis gekost (plus uiteraard de tijd om alles te vervangen).

Voor de verzekering hing deze schade op 't randje van economisch TL verklaren, overigens.

Maar als antwoord op de vraag van TS: Je zou eigenlijk eens een gloednieuwe fiets aan moeten schaffen en deze direct strippen. Als je ALLE onderdelen zou kunnen verkopen tegen de prijs welke de dealers/importeurs er voor vragen dan gaat zo'n fiets economisch ongeveer 2½ keer over de kop. Tel daarbij het uurloon van de monteur(s) + de kosten die een verzekeraar maakt (expert, administratie....), en je weet waarom zo'n fiets zo snel TL verklaart wordt.


Ik betaal all risk net iets meer dan 40 euro/maand. Ik zou eens shoppen naar een goedkopere verzekeraar. Jouw hele berekening gaat in zo'n geval niet op. Een WA+ kost ook snel 20 euro per maand. Dus met die 20-25 (300/jaar) schiet het sparen niet op. Als je om wat voor reden even geen geld hebt en je hebt de motor wel nodig voor woon/werk dan ben je wel blij dat je eigen schade vergoed wordt.


Maar bijna elke verzekeraar biedt een nieuwwaarde verzekering incl eventuele accessoires. Kost misschien een tientje per maand meer, maar dat had je nu wel terugverdiend.

@TS
Ik zou bv. niet accepteren als mijn Laser Hotcam bij schade vervangen zou worden door een standaard uitlaat. Schade wordt berekend om de op de motor aanwezige onderdelen te vervangen, niet om hem weer terug naar standaard te brengen. Wel zal je vaak deze accessoires vaak los mee moeten verzekeren.
 
Ik vraag me toch af of iedereen hier het verschil tussen een high- en een lowsider wel kent. :?
 
Ik vraag me toch af of iedereen hier het verschil tussen een high- en een lowsider wel kent. :?

Ik ken er ook een die met z'n fireblade nog even een rondje door de straat ging voordat hij de motor in winterstalling ging zetten. 20 km/h + ijzige weg. Grip, glijden, grip. BAM higsider. Mooi deukje in het frame, motor total loss.

Het was dan wel een oud hok én een Honda. _O-
 
Maar als antwoord op de vraag van TS: Je zou eigenlijk eens een gloednieuwe fiets aan moeten schaffen en deze direct strippen. Als je ALLE onderdelen zou kunnen verkopen tegen de prijs welke de dealers/importeurs er voor vragen dan gaat zo'n fiets economisch ongeveer 2½ keer over de kop. Tel daarbij het uurloon van de monteur(s) + de kosten die een verzekeraar maakt (expert, administratie....), en je weet waarom zo'n fiets zo snel TL verklaart wordt.
Dat geldt niet alleen voor motoren, maar net zo hard voor auto's, laptops of fietsen. Het probleem is natuurlijk dat het enorm veel tijd (en dus werk) kost om alle onderdelen verkocht te krijgen, zoveel zelfs, dat niemand dit doet.

Voor losse onderdelen zoals kuipdelen kan ik me trouwens wel voorstellen dat de verpakking en het soms jarenlang opslaan veel meer kost dan het onderdeel zelf: ABS spuitgieten heeft een zeer lage meerprijs als de machine eenmaal staat, eentje meer of minder zal niet veel kosten.
 
Paar weken geleden een valpartij gehad met mijn (1997) Suzuki GSF600.
Economisch total loss..... kreeg 1420 euro van de verzekering.

Via een motorsloop de benodigde delen gekocht (200 euro) en nieuwe helm (300 euro).... rest is winst.
Ja, de uitlaat heeft krasjes en de zijkap zie je de polyester zitten.
Rest is vervangen (zelfde schade als beginpost).

Ik vond het wel best eigenlijk.
Nieuwe onderdelen zijn gewoon te duur (tank 650 euro???)
 
Nee, dat klopt niet. Ze laten bedrijven op het wrak bieden. Je hebt ook geen idee hoe hoog de biedingen zijn. Ik heb het van de zomer bij de hand gehad. Het is iets waar je geen vat op hebt.
Nou... mijn fiets wat TL, zelf onderuit gegaan, allrisk verzekerd, schadebedrag was ongeveer 3x de inruilwaarde (3 maanden er voor geïnformeerd om 'm in te ruilen)... maar ik kreeg toch echt te horen wat het bod was van de hoogste opkoper. En of ik daar voor accoord voor wilde tekenen.
Vervolgens werd de dagwaarde vastgesteld op het dubbele van de inruilwaarde.

Ik was dus niet geheel ontevreden. Al had ik er liever nog op door gereden en 'm later ergens ingeruild... of gewoon altijd gehouden.
 
Nee, dat klopt niet. Ze laten bedrijven op het wrak bieden. Je hebt ook geen idee hoe hoog de biedingen zijn. Ik heb het van de zomer bij de hand gehad. Het is iets waar je geen vat op hebt.

Bij mij wel!

Jij bent eigenaar, dus jij bepaalt of jij jouw motor verkoopt aan iemand. Ze kunnen niet zomaar een motor onteigenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan