waarop letten bij aanschaf van motor met cardan

jeetje1971

Rookie
3 mei 2008
3
0
hallo

heb net vers mn rijbewijs en zoek een leuke motor om mee te beginnen
in eerste instantie leek een honda deauville nt650 prima (voornamelijke de vorm en dattie cardan heeft, wil graag makkelijk rijden en niet teveel sleutelen) en nu zie ik dezelfde motor
ook zonder kuip alleen staat er 108000 km op de klok (bj 1997). wat kan ik aan onderhoud cq mankementen verwachten en waar dien ik op te letten als ik voor deze ga? iemand tips voor me? alvast bedankt voor jullie tijd!

Groeten,
Hans
 
hoi Vmax thx voor deze tips!

de hoge km stand van de kale machine wat doet dat verder? krijg net tip van een andere vriend dat t blok zelf dan nogal wat te leiden gehad kan hebben... in een proefrit nog specifieke aandachtspunten?
 
Zoals hierboven al staat, en je zelf al omschrijft, zal het blok met deze kilometerstand best wel wat te verduren hebben gehad.

Motoren blijven natuurlijk anders dan auto's waarbij een kilometerstand van 108.000 best heel veel is. Helemaal bij een licht 650 blokje.

Met deze kilometerstanden zou ik persoonlijk bij dit type motor best huiverig zijn voor de slijtageonderdelen. Het ligt er zeer sterk aan hoe de motor is onderhouden en vooral ook bereden.

Met deze stand zal het wel een woon-werk fiets zijn geweest. Dat zegt ook vrij weinig.

Kort samengevat ik denk dat met deze ervaring op de weg de motor nog wel eens best ver op weg kan zijn om het gehele blok te laten slijten evenals de andere delen zoals wiellager, balhoofdlagers, vering etc.

Voor de motor geldt hetzelfde, als de originele lagers al 108.000 km hebben gedraaid zou ik denken dat ze allemaal behoorlijk aan het inlopen zijn. Dat geldt ook voor de zuigers, zuigerveren, cilinders, kleppen, nokkenassen, distributieketting etc. etc.

Je kunt het enorm treffen en een perfecte machine kopen waar alles al aan vervangen is en perfect onderhouden en waar zonder problemen nog 50.000 km bijgezet kan worden, maar je kunt het ook treffen dat je een fiets koopt waarmee binnen enkele duizenden kilometers de onderhoudskosten gaan opstapelen.

Hoop dat ik niet te veel onzin heb geblaat en dat je er wat mee kunt.
 
Zoals hierboven al staat, en je zelf al omschrijft, zal het blok met deze kilometerstand best wel wat te verduren hebben gehad.

Motoren blijven natuurlijk anders dan auto's waarbij een kilometerstand van 108.000 best heel veel is. Helemaal bij een licht 650 blokje.

Met deze kilometerstanden zou ik persoonlijk bij dit type motor best huiverig zijn voor de slijtageonderdelen. Het ligt er zeer sterk aan hoe de motor is onderhouden en vooral ook bereden.

Met deze stand zal het wel een woon-werk fiets zijn geweest. Dat zegt ook vrij weinig.

Kort samengevat ik denk dat met deze ervaring op de weg de motor nog wel eens best ver op weg kan zijn om het gehele blok te laten slijten evenals de andere delen zoals wiellager, balhoofdlagers, vering etc.

Voor de motor geldt hetzelfde, als de originele lagers al 108.000 km hebben gedraaid zou ik denken dat ze allemaal behoorlijk aan het inlopen zijn. Dat geldt ook voor de zuigers, zuigerveren, cilinders, kleppen, nokkenassen, distributieketting etc. etc.

Je kunt het enorm treffen en een perfecte machine kopen waar alles al aan vervangen is en perfect onderhouden en waar zonder problemen nog 50.000 km bijgezet kan worden, maar je kunt het ook treffen dat je een fiets koopt waarmee binnen enkele duizenden kilometers de onderhoudskosten gaan opstapelen.

Hoop dat ik niet te veel onzin heb geblaat en dat je er wat mee kunt.

Ten eerste: je hebt het over een Honda, die op 11 jaar tijd zo'n 108000 km heeft gedraaid. Dat is toch ongeveer 10000 per jaar, niet bijster veel voor een gevorderde toerrijder.

Ten tweede: ik heb liever een blok dat in die tijd 100000 gedraaid heeft, dan eentje die 10000 gedaan heeft. Deze motor heeft tenminste regelmatig asfalt gezien.

Ten derde: hoe ziet de onderhoudshistorie er uit? Zijn de boekjes erbij en afgestempeld? Daaraan kun je al heel veel zien. Hoe klinkt het blok? Loopt het zonder rare bijgeluiden?
Hoe zien de banden er uit.....schaamrandjes of tot op het randje aangereden? Dit zegt veel over de berijder.

Ik zou niet schuwen een motor met zo'n kilometerstand te kopen, mits de algemene staat goed is. Proefrijden is weten.

Let bij aankoop op:

- staat van de motor (bijv. waarom zit de kuip er niet op???)
- eventuele valschades (ook aan de onderkant)
- kijk naar de onderkant van de steps, afgesleten? Staan laten!
- zet de motor op de middenbok en controleer het balhoofdlager.
- enz enz

Het is vooral je gezond verstand gebruiken en als je het helemaal zeker wilt weten, laat een aankoopkeuring doen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Een motor met 108k km hoeft nog lang niet versleten te zijn...

Veel succes!
Pat
 
Nou, nou, nou het is net of ik poep heb gepost hierboven!

Ik kom weer lekker uit de bus op die manier ;(

Moraal van het verhaal: het ligt er allemaal net aan hoe het is bereden en onderhouden.

Daar zijn we het over eens. Ik ben de pessimist, jij de optimist.
 
Als je op zeker wilt spelen, ga voor een Yamaha XJ900F !
Onverwoestbaar en heel erg betrouwbaar. Fijne (sport)tourmotor voor korte, middellange en lange afstanden, ook voor de passagier.
Tsja, qua leeftijd is de Deaville een stuk jonger, maar de XJ900F heeft ook cardan aandrijving.
En hij is met 98 pk vlot genoeg.
Deze XJ900F is ook nog eens onderhousvriendelijk (techniek eenvoudig, makkelijk toegankelijk).

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik ga voor het commentaar van Vmax.

NTV berijders zijn over het algemeen geen scheurneuzen, daar is het de motor niet voor. En inderdaad, beter een goed bereden en onderhouden fiets met een ton er op dan een gebakkie met de helft of minder aan korte ritjes en met koud blok in de toeren jagen.....

Moderne motoren kunnen makkelijk dik in de ton rijden zonder zware onkosten, mits er fatsoenlijk mee omgesprongen is.
 
NTV blokje staat er juist bekend om verschrikkelijk lang mee te gaan, dingen zijn ijzersterk en kmstanden van over de 200.000 km zijn gewoon te doen.
Zou in principe dus geen punt zijn, het is alleen voor de meeste mensen erg huiverig en je moet er rekening mee houden dat als je hem wil verkopen er weinig mensen interesse hebben.
Cardan heb ik ook nooit iets over gehoord, je kunt hem verversen voordat je gaat rijden dan ben je zeker dat die olie oke is.
 
Leg uit, waarom mag je geen bochtjes maken?

Zolang hij niet op zijn bek is gegleden getuigd plat bochtenwerk alleen maar van goede rijmanskunsten (of gebrek aan) ;)
Tuurlijk mag je bochtjes maken, maar als je op een Deauville de stepjes permanent aan de grond rijdt, dan kun je naar mijn mening toch beter een Fireblade kopen.

Kijk maar eens hoe hoog die stepjes zitten })
honda.62.jpg
 
Eens :+

Natuurlijk hebben jullie gelijk dat een ton voor veel motoren vandaag de dag best kan. Je weet alleen nooit echt wat hij allemaal heeft meegemaakt.

Je hebt van die magische psychologische grenzen bij de mens. Zo is dat bij motoren al veel eerder dan bij auto's maar ook daar speelt het.

De meeste mensen hebben het gevoel dat een motor met 50k op de teller afgeschreven is. De ene fiets moet met 40k een revisie hebben en de andere kan het zomaar 150k uithouden.

Leuke statement hierboven: de 900 heeft 98 pk en "is daarmee vlot genoeg" haha. Man, mijn auto heeft 101 pk en weegt 1116 kilo ;)
 
Motoren worden toch aan een andere standaard gehouden dan auto's. Van een motor wordt verwacht dat hij bij het verkeerslicht snel weg is, dan heeft het andere verkeer het rustiger.

Nou is het bovenstaande eigelijk nog niet zo van belang, met een motor met 25 kw ben je ook snel weg bij het stoplicht :). Een XJ900 (of een dergelijk motor) is wel wat zwaarder dan de meeste 25 kw motoren, maar toch.
 
Gelukkig ben ik altijd sneller weg ja ;)

Vorig jaar wel ff een keertje moeilijk gehad. Net nieuwe bestuurder, ik tussen de file door. Zenuwachtig getuned, verlaagd, fluitende turbo, brede banden etc... was bijna het busje van The A-Team...

Ik trek op, hoor me toch een hoop kabaal naast me en die bus begint als een GEK te scheuren, 2 ton in motion....

Tja, het is een andere vergelijking, gelukkig. Mijn motor heeft 50 pk maar weegt 178+20 kilo. Mijn auto weegt 1116 met 101 pk, nou dat is even een andere weight-power ratio.
 
Eens :+

Natuurlijk hebben jullie gelijk dat een ton voor veel motoren vandaag de dag best kan. Je weet alleen nooit echt wat hij allemaal heeft meegemaakt.

Je hebt van die magische psychologische grenzen bij de mens. Zo is dat bij motoren al veel eerder dan bij auto's maar ook daar speelt het.

De meeste mensen hebben het gevoel dat een motor met 50k op de teller afgeschreven is. De ene fiets moet met 40k een revisie hebben en de andere kan het zomaar 150k uithouden.

Leuke statement hierboven: de 900 heeft 98 pk en "is daarmee vlot genoeg" haha. Man, mijn auto heeft 101 pk en weegt 1116 kilo ;)
Gelukkig zijn we het eens ;)

Het is niet bepaald een stepjes aan de grond fiets, zo'n Deauville. Desalniettemin zijn ze veel in gebruik bij rijscholen als volgmotor. Zeker nadat de Pannies nogal wat negatieve kritieken uit de beroepsgroepen rijschoolhouders en motorpolitie gekregen hebben.
De politie en motorambulance rijdt niet voor niets steeds vaker rond op FJR 1300 :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan