waarop te letten bij aankoop motor particulier

tomdist

MF'er
22 mei 2009
166
0
Hoi,

Hopelijk ga ik een dezer dagen een motor kopen bij een particulier. Ik heb gelukkig nog veel vertrouwen in mensen, maar door een post gisteren over teruggedraaide tellers en opgeknapte schade motoren ben ik een beetje geschrokken.

Zijn er bepaalde zaken waar ik extra op moet letten bij aanschaf particulier? Of heeft dat weinig zin voor een leek?

Nogmaals vertrouwen is er wel, maar better safe than sorry
 
Ik zie niet het verschil tussen particulier en de reguliere handel in beide gevallen heb zowel betrouwbaar als onbetrouwbare gasten tussen zitten.
Het beste is dan ook iemand die er werkelijk verstand van heeft meenemen en verkoop praatjes met een korrel zout nemen.
 
Die checklist is een hele goede om aan te houden. Al moet ik eerlijk zeggen dat de verkoper mij destijds een erg goede en eerlijke indruk gaf (particulier) dat ik iets sneller over die checklist heen ben gegaan. En nu 1,5 jaar verder nog geen problemen met de motor gehad dus het was een goede koop.

Dus checklist in combinatie met het vertrouwen/indruk wat die verkoper jouw geeft en dan moet het goedkomen :]
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet het verschil tussen particulier en de reguliere handel in beide gevallen heb zowel betrouwbaar als onbetrouwbare gasten tussen zitten.
Het beste is dan ook iemand die er werkelijk verstand van heeft meenemen en verkoop praatjes met een korrel zout nemen.
:^

En zelf constateren en doorvragen is het beste.
Desnoods iemand met wat kijk op motortechniek meebrengen.
Of de motor naar een keuring.
 
Hoi allen,

een nieuw vraagje, maar wilde er geen nieuw topic voor starten.

Ik ben hard op zoek naar een betaalbare versys (met abs). Het aanbod is matig. Ik wil graag eentje met weinig kilometers, maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat veel kilometers precies is.

60.000km voor een versys, is dat nou veel? Ik begrijp dat onderhoud en stalling een factor zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe lang een motor nou precies mee gaat.

Als je het aanbod bekijkt is 60000km behoorlijk veel. gemiddeld blijft het rond de 25-35k kms hangen.
 
Motor gaat ws nog jaren mee, maar weer doorverkopen wordt lastig wanneer jij er ook weer km's opzet.
Maar ja, de aanschafprijs is ws ook veel lager die jij er voor moet betalen.
Moet ie uiteraard wel goed onderhouden zijn.
 
60.000 is bovengemiddeld, maar motoren die goed onderhouden zijn dan nog lang niet versleten. Hier hebben we 2 motoren met 70 en 80k op de klok en ze lopen beide nog als een zonnetje.
 
Van plan en het daadwerkelijk doen is een wezenlijk verschil.

Ik zie mensen met dure GS'en die dat ook van plan waren, maar uiteindelijk maar 10.000 per jaar rijden.

En ook mensen met oude k75'jes en r60's die rustig 50k per jaar tokkelen..
 
dat zou kunnen, maar ik ga vooralsnog wel even uit van wat ik van plan ben. Lijkt me logisch. Ik rijd nu ong 13k per jaar. Dat is zonder veel lange trips, wat ik wel wil gaan doen.

Maar goed, is niet OT; Eigenlijk wil ik weten hoeveel Kms een kawasaki motor meegaat. indien iemand daar een idee van heeft
 
@Tomdist,

Op het all/offroad Kawasaki Versys forumgeddelte rijden inmiddels een Versys met 70.000 km en een Versys met 111.000 km. zonder noemenswaardige problemen........!
 
dat zou kunnen, maar ik ga vooralsnog wel even uit van wat ik van plan ben. Lijkt me logisch. Ik rijd nu ong 13k per jaar. Dat is zonder veel lange trips, wat ik wel wil gaan doen.

Maar goed, is niet OT; Eigenlijk wil ik weten hoeveel Kms een kawasaki motor meegaat. indien iemand daar een idee van heeft
Dat ligt voor een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot deel aan hoe je er mee omgaat en onderhoud pleegt/laat plegen.
Er is zo geen kilometerstand te zeggen. Er zijn mensen die een (om maar ff wat te noemen) Goldwing binnen 25k helemaal op rijden en ook mensen die met een CB250 2 ton vol maken.
 
ik las net ergens dat een motorfiets motor eigenlijk maar 100.000 meegaat. en ik ben van plan wel veel ermee te rijden

Er zijn genoeg voorbeelden van motoren die ruim over de ton, of zelfs ruim over de 1,5 ton gelopen hebben. Het is afhankelijk van wat voor type blok het is, en hoe er mee is omgegaan. Krijgt de motor netjes op tijd zijn onderhoud, wordt er weinig mee op de limiet op volle belasting gereden, loopt hij altijd netjes warm enz. Een blok waarmee altijd goed en zuinig is omgegaan kan makkelijk meer dan een ton lopen, is hij echter regelmatig meteen zonder warm rijden vol op zijn staart getrapt dan kan het bij 50.000 al over zijn. Kilometerstand zegt gewoon niet zo veel als je niet weet hoe die kilometers er opgezet zijn.
 
Laatst bewerkt:
die erik van Lent was ik online tegengekomen. Ik zal er even over nadenken.

Die checklist is een mooie. Ik print hem uit

thx

Maak niet de fout om alleen te gaan. Zeker bij een eerste motor ben je snel verblind en vergeet je al snel ook nog kritisch te kijken. Dan kun je achteraf nog wel eens spijt krijgen. Met iemand bij je die er iets van af weet en kritisch kijkt gaat het minder snel fout.
 
Als ik zeg 7000km gem.per jaar zit ik waarschijnlijk nog heel hoog....dat betekend dat de gemiddelde motor pas na 14 jaar de ton haalt......
14 jaar oude autos belanden op de sloop...14 jaar niet een keer je motor laten vallen, schuiven, enz is veel, en om dan aan een motor met een waarde van 500-1000 euro en een stand van 100K nog 4-500 uit te geven aan een grote beurt is voor de meeste al te veel.....

ja ik weet het er zijn uitzonderingen, maar de mijne b.v. heeft 60 k in 10 jaar gelopen, en als ik de motorrijders in de buurt vergelijk, dan rijd ik echt al bovengemiddeld
 
Laatst bewerkt:
Ik kocht in 2009 een 94 er 1400 cc, die had 6980 km gelopen aantoonbaar.
Nu is het 2013, en heb um vorig weekend net over de 13.000 km gezet. Op een hoger jaargemiddelde zal ik ook niet komen, maar koop er straks wel 1 bij, het is een hobby van mij dit merk. En het is recessie, de prijzen kelderen na september nog een heel eind, wel 40% ongeveer. een 1500 carburateur neem ik er dan bij want ook daaraan kan ikzelf alles. en zie ze nu al van 98 km stand van 7800 km gister zat ik te zoeken) Het is er wel.

Hij zal nooit te koop komen, rekeningen zal ook neimand kunnen krijgen, alle , maar echt ook alle onderhoud kan en doe ik zelf en gebeurd zeer goed, ben nu deel voor deel het gietaluminium opnieuw aan het verchromen op mijn werk doe ik dat, koop alles op reserve erbij, verchroom het plaats het dan gaat de oude pas eraf, die verchroom ik weer en die delen verkoop ik dan of maak er een clublid blij mee, ligt er maar net aan.

Zo gaat ik met een motor om, en bij regen komt ie niet buiten, ik kocht in Nederhorst ten Berg van een oudere (nog oudere) man die vanwege zijn ogen niet meer kon rijden die had um nieuw gekocht. Vertrouwen moet je hebben, beetje kijk erop, als je dat niet hebt, iemand mee vragen.
 
Laatst bewerkt:
Een ton stond voor oude motoren, ik heb een 98 er 1500 cc in onderhoud, zo'n model wat ik erbij wil, en die staat inmiddels over de 290.000 km ongereviseerd, en vanaf toen de garantie verlopen was heb ik die fiets in onderhoud.
Ik had zelf eens een 88 er GSX 1100, van die golden oldie's, die heb ik weggedaan toen ie 220.000 op de klok had, en was niks mee, ik wou eens wat anders. Wie hem gehad heeft dat zegt veel meer dan de kilometers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan