waarop te letten bij aankoop motor particulier

tomdist

MF'er
22 mei 2009
166
0
Hoi,

Hopelijk ga ik een dezer dagen een motor kopen bij een particulier. Ik heb gelukkig nog veel vertrouwen in mensen, maar door een post gisteren over teruggedraaide tellers en opgeknapte schade motoren ben ik een beetje geschrokken.

Zijn er bepaalde zaken waar ik extra op moet letten bij aanschaf particulier? Of heeft dat weinig zin voor een leek?

Nogmaals vertrouwen is er wel, maar better safe than sorry
 
Altijd iemand meenemen scheelt impuls aankoop. van te voren lijstje maken waar je op moet letten en altijd een proefritje maken. weet je of de motor wat voor je is dus niet alleen het uiterlijk en je merkt de grote gebreken. pakt hij lekker op, stationair stuurt rechtuit enz. en bepaal de prijs vooraf wat je ervoor betalen wilt.
 
Als ik zeg 7000km gem.per jaar zit ik waarschijnlijk nog heel hoog....dat betekend dat de gemiddelde motor pas na 14 jaar de ton haalt......
14 jaar oude autos belanden op de sloop...14 jaar niet een keer je motor laten vallen, schuiven, enz is veel, en om dan aan een motor met een waarde van 500-1000 euro en een stand van 100K nog 4-500 uit te geven aan een grote beurt is voor de meeste al te veel.....

Dat is inderdaad waarschijnlijk een van de hoofdredenen. Niet omdat de motor het technisch gezien niet aan kan, maar omdat de meeste motorrijders zo weinig kilometers maken dat ze de ton gewoon niet halen. Tegen de tijd dat de motor eindelijk eens in de buurt van de ton komt is hij al 10x van eigenaar gewisseld en al zodanig in waarde gezakt dat hij richting sloperij of onderdelenhandel gaat. De uitzonderingen hierop zijn vaak de (toer)motoren die veel voor woon-werk gebruikt worden. Ook de Versys is een motor die je regelmatig voorbij ziet komen tijdens woon-werk.

Ik heb een Diversion van 18 jaar oud de inmiddels 82.000 km gelopen heeft. Het overgrote deel daarvan heb ik er in de afgelopen 3 jaar opgezet. Deze motor heeft nooit wat en zoals het er nu uitziet gaat ide makkelijk de ton halen. Als ik deze nu zou verkopen verwacht ik geen rijen met geinteresseerden voor de deur, niet omdat de motor aan zijn eind is, maar gewoon omdat er geen vraag naar is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan