Waarschuwing voor oude benzine

eigenwijs

Die hard MF'er
17 feb 2004
844
0
uitgeest
vandaag het brommobieltje van mijn overburen weer aan de praat gekregen :) ,een arola 20 die al een jaartje stilstond,de accu was overleden,dus autoaccu erop aangesloten het motortje bleef tijdens de eerste paar startpogingen 3seconden even zelf lopen op de oude smurrie die nog aan boord was maar meer gebeurde er niet en op laatst deed ie niks meer,het geroemde startpilot (van motip) voor 5,5euro aangeschaft maar verdomme daar deed ie helemaal niks op.
toen maar de oude benzine uit tank en vlotterbakkie verwijderd dat zag ook behoorlijk donker vergeleken met de verse heldere brommix die er vervolgens inging,en jahoor hij starte en liep daarop als vanouds.
het klopt dus zekers dat je beter effe een nieuw vers mengseltje kan gaan halen als je je motor uit de stalling haalt en ie niet wil lopen/ook niet met startpilot. :}
 
KIJK UIT het is een tweetakkertje; ik zou geen chemicaliën durven bij-mengen vanwege de gemengde smering.
Motortje is de oude Sachs/saxonette, hoewel sommigen kans zagen er later een Zündappje in te zetten, normaal gesproken 49cc-spul want in een brommobiel mag een vonkgestuurde motor niet groter zijn dan 49cc (diesel geen beperkingen, behalve vermogen-afstelling 4kW = 5,6 pk en totaal lediggewicht 350kg max).

Dit spul wordt niet meer gebouwd, onderdelen alleen nog soms moeizaam 2e-hands bemachtigbaar. Sommige fietsenmakers weten enige vervangings-mogelijkheden.

Tank spoelen en carburateur met de hand (en een klein fietspompje) reinigen vond ik altijd het veiligste voor 2takkertjes.

Stilstand is achteruitgang.

Tank spoelen/ kraan reinigen, ongeveer zo:

www.motor-forum.nl/forum/topic/56319?highlight=tank
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel eens kromme kleppen gezien omdat ze er oude benzine in hadden zitten.
De benzine plakte toen de klepsteel vast en de zuiger tikte hem ff krom. (zul jij wel geen last van hebben met een 2 takt)

moraal van het verhaal "als iets lang stil staat meteen de benzine vervangen als je hem weer wilt starten"
 
Ja, maar NIET stilstaan is het beste en VOORAL bij 2-takt vanwege de kritische KEERRING OP DE KRUKAS, die bij SOMMIGE RIJDERS kapotgaat:

- niet lang/hard stationair (warm)draaien maar meteen na start KALM wegrijden en dit aanhouden minstens tot de overdreven koud-trekkracht verdwijnt als teken dat alle onderdeeltjes en de OLIE geleidelijk op bedrijfs-temperatuur zijn gekomen.

- NOOIT koud-wegjanken

- niet kritisch-arm afstellen (bougie te "bleek" en dus motor-temperatuur te hoog)

- MAAK LANGE RITTEN
 
tank en leidingen en carburateur reinigen was niet nodig, de benzine was nog niet vergomd en het erafgehaalde vlotterbakje (zonder aftap mogelijkheid)was eigenlijk nog best schoon te noemen,maar de benzine was al zijn kracht kwijt en ruikte/stinkte ook al totaal niet meer zoals vers doet.
ik ga alleen het uitlaatje nog even op een mooie zomerse dag eronderuithalen,deze is al aarig aan het roesten op de bocht,effe slijpschijf erover en verf erop,deze uitlaat had ik gisteren op zoek naar de oorzaak van het startprobleem aan het achtereind gedemonteerd,hij zat daar praktisch helemaal verstopt met een soort grijs cementachtig poeder en een geelachtigpoeder/oxide ,rara waar dat vandaan komt met al die moderne dopes van tegenwoordig :?
 
EigenWijs: ... deze uitlaat had ik gisteren op zoek naar de oorzaak van het startprobleem aan het achtereind gedemonteerd,hij zat daar praktisch helemaal verstopt met een soort grijs cementachtig poeder en een geelachtigpoeder/oxide ,rara ...

Ik zou die uitlaat EERST "schoonrijden":
verse olie in het waarschijnlijk aanwezige tandwiel-bakje en meteen een LANGE rit (minimaal 100km) maken over een traject waar je niet teveel opvalt en weinig kans hebt te hoeven stoppen. Het lukt gewoonlijk om daarmee een "schoorsteenbrandje" te laten ontstaan en de vonken/ klonters spatten wel weg. Volgas helling-af helpt extra. Voornaam is: BLIJVEN rijden.
Met de moderne mengsmering en voldoende lange ritten is "ontkolen" niet meer van deze tijd, ik heb al héél erg dichtgebakken brommertjes op deze manier schoon gekregen: LANG rijden en NIET openmaken.

Ik meen mij te herinneren dat de laatste series Sachs- en Zündapp-motortjes reeds geschikt waren voor vol-synthetische meng-olie, maar zelfs de half-synthetische van de laatste jaren werkt enorm zelf-reinigend.

Is er een lucht-schroef of verstelbare sproeier op de carb aanwezig, dan kun je het effect iets versnellen (niet geheel ongevaarlijk) door de afstelling voor vertrek een héél klein beetje te verarmen MAAR zodra het motortje wat beter begint te trekken ogenblikkelijk ff stilstaan en met liefst nog draaiende motor terug naar normale verhouding stellen, denk om de keerring op de kruk-as of nog ergere schaden.
Paardenmiddel, nog ff gevaarlijker: tevoren een slokje(!!) diesel of lampenolie (géén benzine!!) van achteren in die (nog koude) uitlaat gieten maar ook zonder dat lukt het gewoonlijk wel.
Ik zeg dit maar voor de volledigheid, want gewoonlijk zijn die riskante grepen die de keerring en de krukas in gevaar kunnen brengen niet nodig.

Wél: na geslaagde reinigings-rit, tandenbak-olie opnieuw inspecteren en eventueel verversen.

Ik vermoed dat er in het verleden
- wisselende soorten/merken meng-smering zijn gebruikt
- zelf (onnauwkeurig) is gemengd
- bij goedkope pompen is getankt (bij voldoende lange ritten meestal geen echt probleem, als de mengsmering maar niet afwijkt)

Veel meer dan 35-40 km/u zal het beestje niet maken, tenzij er een illegaal vervang-cylindertje in is gezet dus die minstens 100km kosten aardig wat tijd.

Gebruik als het kan ALTIJD: 1 merk mengsmering en (in Nederland) alleen gewone 95-er benzine; in Duitsland gaat de extra goedkope 91-er ook uitstekend maar dan moet het mengsel een fractie rijker worden afgesteld, anders minder prestatie en te hete motor.

Tank GEEN 98-er of erger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan